Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: inställningar för VV pÃ¥ 16kw diplomat  (läst 27466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #45 skrivet: 01 augusti 2011, 17:57:59 »
Men ni säger att den bör bryta på pressostaten. Alltså ska jag öka MAX returvärdet då eller?

Vad är det som krävs för att HP larm ska gå i stället för pressostaten?


Ja öka returvärdet så att den vid vv-prod stoppar på driftpressostaten (lilla fyrkanten...) Ditt flöde vid värmeprod är ju ändå säkerställt genom arbetstanken.

HP larm går om trycket i köldmediekretsen blir för högt, exempelvis om flödet på vb blir så lågt att köldmediet inte kan kylas i kondensorn.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #46 skrivet: 01 augusti 2011, 17:58:52 »
Ok då ökar jag värdet. För nu bryter den på detta HÖG RETUR värde varje körning. Just när det börjar bli som roligast bryter den. Så ska det ju inte vara.

Resultatet blir bara att VV inte blir tillräckligt varmt och att den därför måste köra fler gånger per dygn.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #47 skrivet: 01 augusti 2011, 18:02:17 »
Nu har jag ökat max retur till 70 grader så då borde den där pressostaten få göra lön för mödan.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #48 skrivet: 01 augusti 2011, 18:09:56 »
För att ytterligare förklara det här med driftspressostat och HP-larm sÃ¥ kan säkert VPO detta mycket bättre. Min bild är dock att om allting gÃ¥r fint och lÃ¥ngsaamt uppÃ¥t i temperatur sÃ¥ ska driftpressostaten öppna vid 28,5 bar och när den varit öppen 5 sekunder sÃ¥  stänger kompressorn ner. HP-pressostaten har högre brytvärde och ska om allt är rätt inställt bara komma i spel om trycket i köldmediekretsen ökar väldigt snabbt, som exempelvis vid för lÃ¥gt vb-flöde genom kondensor pga smuts, luft eller gudbevareossväl termostater.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #49 skrivet: 01 augusti 2011, 18:16:05 »
termostater har jag ju inga på varmvattnet annat än i duschkranen då förstås :)

Mina termostater på elementen stryper inga flöden med mindre än att värmepumpen känner till detta. Om så inte var fallet har jag en ganska saftig tank som kan ta emot en hel del värme om så behövs :)

elefantastiskt som min babar & badou-påverkade son skulle säga

Nu kvarstår att se om HP larmet brinner av när 20kw börjar rassla till. Blir nog ett bad för att testa :P
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #50 skrivet: 01 augusti 2011, 18:16:59 »
Tycker ni det är safe

Hade du tänkt pÃ¥ säkerhet skulle du väl inte ha köpt ett mindre kärnkraftverk  --/ --/ ;D ;D
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #51 skrivet: 01 augusti 2011, 18:18:18 »
HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket frÃ¥n 28,5 till 31 pÃ¥ 30 sek sÃ¥ blir det larm.  Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer :)  

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #52 skrivet: 01 augusti 2011, 18:20:21 »
HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket frÃ¥n 28,5 till 31 pÃ¥ 30 sek sÃ¥ blir det larm.  Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer :) 

Mina termostater på elementen stryper inga flöden med mindre än att värmepumpen känner till detta.

LINK? Den talar väl inte om något annat för vp annat än att sänka börtempen?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #53 skrivet: 01 augusti 2011, 18:21:44 »
HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket frÃ¥n 28,5 till 31 pÃ¥ 30 sek sÃ¥ blir det larm.  Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer :)  

Spänningen är olidlig. Frågan är hur DR ska kunna ta det där badet och kolla vp-displayen samtidigt?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #54 skrivet: 01 augusti 2011, 18:24:18 »
Han är ju data snubbe  det fixar han lätt.  Bara att stream in i den andra macen eller ngt Ã¥t det hÃ¥llet :D

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #55 skrivet: 01 augusti 2011, 20:13:22 »
Jag behövde inte bada (men om ni undrar så tappar man upp ett bad och medans detta sker går man ner i pannrummet. Det är ju sällan man badar medan den tappar vatten)

I stället behövde jag bara diska lite. Fyllde väl gissningsvis motsvarande 2st diskhoar på full värme. Den gick väl även vid 15 tiden eller så. Ingen direkt användning efter den körningen.

Jag har som nämndes ovan ökat max retur till 70 grader. Det resulterade i att när man bevakar temperatur i menyn så står det inom parantes för framledning och returledning 70 grader.

Den här gången var det pressostaten som avbröt körningen. Det skedde typ nästan EXAKT vid samma värde som när det var max retur som bröt körningen. Alltså när returledningen kom upp i ca 55 grader. Körningen tog 11 minuter.

På den bifogade bilden har körningen precis avslutats och därför står det inte längre 70 grader inom parantes på framledningen. Vid körningen är brine in 8 och brine ut 2. Diffen ligger hyfsat konstant på 7 grader på varma sidan under hela körningen. När den är klar ligger topptemp på ca 51-53 och bottentemp på 45-49c.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #56 skrivet: 01 augusti 2011, 21:22:31 »
HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket frÃ¥n 28,5 till 31 pÃ¥ 30 sek sÃ¥ blir det larm.  Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer :) 

Mina termostater på elementen stryper inga flöden med mindre än att värmepumpen känner till detta.

LINK? Den talar väl inte om något annat för vp annat än att sänka börtempen?

Jag kommer inte ihåg vad jag kom fram till i mina tidigare efterforskningar.
Den kan ändra börvärde och justera kurvan. Så vitt jag mins.

I och för sig är ju inte tanken att reglera sitt system på ett sådant sätt att man enbart förlitar sig på innegivare. Alltså tanken är ju inte att man kommer till en sitts där alla termostater stänger ner. Då är ju något lite felkonfat i systemet.

Men. Så vitt jag kan förstå innebär det, i fall det händer, att link kommer ändra kurvan för att undvika att det sker igen. Målet för linken är att löpande skapa en så bra drift som möjligt där rummens individuella behov matchas med en korrekt värmeproduktion.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #57 skrivet: 01 augusti 2011, 22:42:22 »

På den bifogade bilden har körningen precis avslutats och därför står det inte längre 70 grader inom parantes på framledningen. Vid körningen är brine in 8 och brine ut 2. Diffen ligger hyfsat konstant på 7 grader på varma sidan under hela körningen. När den är klar ligger topptemp på ca 51-53 och bottentemp på 45-49c.


Är det inte stor tempdiff för din brine, men ni kanske har flödesjusterat, mätt och optimerat tryck för kompressorn så att det är rätt?
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #58 skrivet: 01 augusti 2011, 22:47:44 »
Reagerade pÃ¥ det oxÃ¥ först.   Men den ger ju 20 kw nu.  Det gör den inte sen när det blir kallare.  DÃ¥ stabiliseras det nog.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #59 skrivet: 01 augusti 2011, 22:52:23 »
HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket frÃ¥n 28,5 till 31 pÃ¥ 30 sek sÃ¥ blir det larm.  Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer :) 

Mina termostater på elementen stryper inga flöden med mindre än att värmepumpen känner till detta.

LINK? Den talar väl inte om något annat för vp annat än att sänka börtempen?

Jag kommer inte ihåg vad jag kom fram till i mina tidigare efterforskningar.
Den kan ändra börvärde och justera kurvan. Så vitt jag mins.

I och för sig är ju inte tanken att reglera sitt system på ett sådant sätt att man enbart förlitar sig på innegivare. Alltså tanken är ju inte att man kommer till en sitts där alla termostater stänger ner. Då är ju något lite felkonfat i systemet.

Men. Så vitt jag kan förstå innebär det, i fall det händer, att link kommer ändra kurvan för att undvika att det sker igen. Målet för linken är att löpande skapa en så bra drift som möjligt där rummens individuella behov matchas med en korrekt värmeproduktion.


Att den kan ändra börvärdet visste jag, precis som innegivaren. På ett sätt kan man ju säga att ändring av börvärdet är att justera kurvan. Men menar du att dne även kan ändra vilken värmekurva som är inställd? Alltså byta från exempelvis 38 till 37 baserat på vad den lärt sig?

Som jag fattat det så kan den alltså bara ändra börvärdet, alltså inte nollställa integralen eller blockera värmeproduktion. Det innebär att den inte är något skydd mot lågflödessituationer. Dvs, om övervärme av externa orsaker gör att flera termostater stänger, kommer den fortfarande ha negativ integral att beta av. Eftersom börvärdet justeras ned kommer integralen betas av snabbare, men det kan fortfarande bli så att för många termostater är stängda fast kompresorn går. Tror jag i alla fall baserat på det jag läst. Men Linken kanske har en inbyggd funktion för att se till att inte för många termostater stänger samtidigt? Låter konstigt i så fall, som jag förstått det ska inte data bara skickas från termostaterna till centralenheten som sedan justerar börvärdet. Inte skickar väl centralenheten data till termostaterna?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!