Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: inställningar för VV pÃ¥ 16kw diplomat  (läst 27407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #90 skrivet: 17 augusti 2011, 20:51:55 »
Du ska inte höja starttempen för att få bättre vv. Sänk starttempen istället.
Att du har kort gångtid beror troligtvis på bra brinetemp. 16 kW är lite besvärliga med det. Dessutom strävar cp efter att ha så hög FL vid vv-drift och sänker då varven. Vilket resulterar i höga tryck och löser på RP.
Du kan gå in i Optimum menyn under servicemeny och ändra VV Full ladd. Den står på 55 ºC från fabrik. Vilket innebär att CP varvar upp vid FL 55 ºC. Sänk den till 35 ºC och kör en cykel igen och se. Då varvar cp upp vid FL 35 och trycker ner värmen i beredaren samt kyler kondensorn lite bättre.
Justerade en Diplomat 16 Opt härom dagen och fick bättre resultat. Fast där var brine-in +17 ºC :P
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #91 skrivet: 17 augusti 2011, 22:50:12 »
Jag visste inte jag kunde ställa farten via menyn på min diplomat. Inte heller att jag hade variabla CP. Men det kanske fungerar så när det är VV körning? Ska jag verkligen ändra detta eller tänkte du att jag har en Optimum?


Känslan jag fick var att slingan inte han avge tillräckligt med effekt till vattnet i beredaren. Framledningen går ganska fort upp i 61 grader och då är returen 55 och 30 sekunder senare står den stilla pga pressostaten. För att inte få för många körningar har jag satt hög viktning på övre delen av tanken och start-tempen till 45 grader.

Körningarna blir precis lika korta, 10 minuter, men de sker i alla fall bara 3 gånger per dag. Efter en körning har jag 48 botten och 53 toppen. Om jag duschar samtidigt som den kör spelar ingen direkt roll. Den kanske kör 1 minut längre eller två.

Jag har ändrat max retur till 70 i stället för 55 men det är ju precis i den härraden som pressostaten bryter ändå så det blir ingen större skillnad.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #92 skrivet: 18 augusti 2011, 21:01:36 »
Oj... *roflmao* *roflmao* *roflmao*
Tog för givet att det var en Optimum... ;D
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: inställningar för VV på 16kw diplomat
« Svar #93 skrivet: 20 december 2011, 01:12:24 »
läs min nya tråd tobocop :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!