Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 december 2011, 01:12:24 »

läs min nya tråd tobocop :)
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 18 augusti 2011, 21:01:36 »

Oj... *roflmao* *roflmao* *roflmao*
Tog för givet att det var en Optimum... ;D
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 17 augusti 2011, 22:50:12 »

Jag visste inte jag kunde ställa farten via menyn på min diplomat. Inte heller att jag hade variabla CP. Men det kanske fungerar så när det är VV körning? Ska jag verkligen ändra detta eller tänkte du att jag har en Optimum?


Känslan jag fick var att slingan inte han avge tillräckligt med effekt till vattnet i beredaren. Framledningen går ganska fort upp i 61 grader och då är returen 55 och 30 sekunder senare står den stilla pga pressostaten. För att inte få för många körningar har jag satt hög viktning på övre delen av tanken och start-tempen till 45 grader.

Körningarna blir precis lika korta, 10 minuter, men de sker i alla fall bara 3 gånger per dag. Efter en körning har jag 48 botten och 53 toppen. Om jag duschar samtidigt som den kör spelar ingen direkt roll. Den kanske kör 1 minut längre eller två.

Jag har ändrat max retur till 70 i stället för 55 men det är ju precis i den härraden som pressostaten bryter ändå så det blir ingen större skillnad.


Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 17 augusti 2011, 20:51:55 »

Du ska inte höja starttempen för att få bättre vv. Sänk starttempen istället.
Att du har kort gångtid beror troligtvis på bra brinetemp. 16 kW är lite besvärliga med det. Dessutom strävar cp efter att ha så hög FL vid vv-drift och sänker då varven. Vilket resulterar i höga tryck och löser på RP.
Du kan gå in i Optimum menyn under servicemeny och ändra VV Full ladd. Den står på 55 ºC från fabrik. Vilket innebär att CP varvar upp vid FL 55 ºC. Sänk den till 35 ºC och kör en cykel igen och se. Då varvar cp upp vid FL 35 och trycker ner värmen i beredaren samt kyler kondensorn lite bättre.
Justerade en Diplomat 16 Opt härom dagen och fick bättre resultat. Fast där var brine-in +17 ºC :P
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 17 augusti 2011, 10:11:25 »

Jag lyckas köra en 16kw med 245m aktivt mot den inbyggda 180l tanken.
Det blir en kort körning förvisso. Typ 10 minuter. Men vatten tempen blir 48-49 i botten och 53 i toppen.

Så den klarar av att göra av med värmen även under sommaren. Har du inget överdrivet stort behov av varmvatten så behöver du egentligen inte en MBH av den anledningen, även om det säkert är bättre.

Med de ytor du beskriver, och antalet radiatorer, så borde du klara dig utan någon tank. 16kw på de ytor du beskriver är ju egentligen inte överdimensionerat med den DUT du har. Själv valde jag en typ av arbetstank vilket gör att det går och föra över lite effekt till tanken samt att vara mer flexibel i värmesystemet med avseende på sådant som termostater etc.

Men rent effektmässigt borde det ju inte vara någon fara.
Skrivet av: oleandreas
« skrivet: 17 augusti 2011, 06:16:22 »

Hei

jeg har også en 16 kW Thermia Duo vp, skal installeres nu i høst. Det er kaldt her på vinteren,  dut er - 40 grader.  huset er fra 1973 har 15 radiatorer och 50 kvm vannburen gulvvarme på stua,  huset er på 260 kvm + garage på 100 kvm (5 radiatorer) som skal holde 10 grader. 3 personer i huset.
2 stk borrhull a 170 meter.

Hur bør installasjonen min se ut ?

Tenkar att ha en 300 liter  MBH,  bør jag ha acctank ?
Kan jag bruke en gammel el vvb som acc tank ?

Andreas
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 augusti 2011, 11:56:42 »

Kollade starterna hade 86 starter sista månaden ingen värme har körts vp hade gått 32 tim och dragit 99.5 kwh. Då ska den ha dragit 3100 watt per timme så hög förbrukning har jag aldrig sett men styren och cp snurar ju hela tiden så det kanske är normalt elmättaren men brukar stå på 2300-2400 watt. Hur som helst blir knappt 3 starter per dag för vv *vinkar*.

ok det känns ju betryggande faktiskt :)

Jag har räknat på 35 minuter per dag med 5.5kw. det är 3,2kwh per dygn. Vilket ger 96.25kwh per månad och ca 105 starter. Det skulle ge under 1200kwh per år i VV. Men då vet jag inte vad som händer när brinetempen sjunker samt maskinen trimmas lite bättre. kwh/år kanske blir häromkring men med lite tur går antalet starter ner något.

Drömmen är ju att komma till 2000 starter per år för VV och värme
Jag har 2548 starter 2446 drifttimmar totalt varav vv 338 men min vp har inte gått ett år än fattas 10 veckor och har eldat ibland fast även då har vp stått för vv.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 augusti 2011, 10:57:34 »

Kollade starterna hade 86 starter sista månaden ingen värme har körts vp hade gått 32 tim och dragit 99.5 kwh. Då ska den ha dragit 3100 watt per timme så hög förbrukning har jag aldrig sett men styren och cp snurar ju hela tiden så det kanske är normalt elmättaren men brukar stå på 2300-2400 watt. Hur som helst blir knappt 3 starter per dag för vv *vinkar*.

ok det känns ju betryggande faktiskt :)

Jag har räknat på 35 minuter per dag med 5.5kw. det är 3,2kwh per dygn. Vilket ger 96.25kwh per månad och ca 105 starter. Det skulle ge under 1200kwh per år i VV. Men då vet jag inte vad som händer när brinetempen sjunker samt maskinen trimmas lite bättre. kwh/år kanske blir häromkring men med lite tur går antalet starter ner något.

Drömmen är ju att komma till 2000 starter per år för VV och värme
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 augusti 2011, 10:52:15 »

till viss del loggar jag väl här så att säga..

pumpen körde nyss. Efter typ 12 timmar. Ingen dusch. Botten va 40 och toppen 45 och det blev en märkbart sämre körning. Höll bara på i typ 7 minuter innan pressostaten klippte.

Körningarna blir bättre när VV kallnar genom användning än genom tid. troligen på grund av sämre skiktning? (wild guess).


Jag testar ett nytt grepp nu. Jag sätter startemp till en högre temp. 45grader. Samtidigt så ökar jag viktningen för starttemp med 70% på toppmätaren.

Min tanke är att jag vill alltid ha minst 45 grader på det vatten som går ut till kran (från toppen) och jag bryr mig inte vad som är i botten. Skulle jag börja duscha precis innan en körning så vet jag att pumpen kan hantera detta med 16-20kw. 
Skrivet av: diesel_1964
« skrivet: 03 augusti 2011, 10:38:39 »


Jag ser själv inte att det är så stor skillnad på tempdiff mellan föregående vinter och nuvarande sommar, mindre än 1gr. Jag hade KB in rund 0,5-0gr i vinter och 12gr nu i Juli.

Det är lite märkligt. Pumpen bör ta ungefär dubbla effekten från markslingan vid 12 grader jämfört med 0 grader. På min pump märks det en skillnad när den slår över till att göra varmvatten från radiatordrift. DeltaT sjunker något pga minskat värmeuttag från köldbäraren.
Ja med David Rinnan:s värden som jämförelse så blev jag lite fundersam. Tyvärr filtreras det för mycket i historiken för e-logger så att det inte går att kontrollera i efterhand men ur minnet så var diffen ca 2gr i vinter och 3gr nu i skrivande stund. Pumpen verkar även ge ungefär 45% mer effekt nu än under vintern (nu endast för varmvatten).
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 augusti 2011, 09:38:56 »

Kollade starterna hade 86 starter sista månaden ingen värme har körts vp hade gått 32 tim och dragit 99.5 kwh. Då ska den ha dragit 3100 watt per timme så hög förbrukning har jag aldrig sett men styren och cp snurar ju hela tiden så det kanske är normalt elmättaren men brukar stå på 2300-2400 watt. Hur som helst blir knappt 3 starter per dag för vv *vinkar*.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 augusti 2011, 09:20:57 »


Jag ser själv inte att det är så stor skillnad på tempdiff mellan föregående vinter och nuvarande sommar, mindre än 1gr. Jag hade KB in rund 0,5-0gr i vinter och 12gr nu i Juli.

Det är lite märkligt. Pumpen bör ta ungefär dubbla effekten från markslingan vid 12 grader jämfört med 0 grader. På min pump märks det en skillnad när den slår över till att göra varmvatten från radiatordrift. DeltaT sjunker något pga minskat värmeuttag från köldbäraren.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 augusti 2011, 09:15:42 »


Gissningsvis, med 250m, skulle jag behöva köra mycket mer än 10-15 minuter för att börja se någon skillnad i KB in temp. Hittills har jag inte sett någon. Första minuten går den ner till 9 men stabiliserar sig på 8.


Det borde inte behövas så mycket längre tid. Djupt borrhål betyder kraftig pump som betyder högt köldbärarflöde. Pumpar med olika effekt men med samma KBin och samma deltaT på köldbäraren bör ha ungefär samma cirkulationsloppstid för köldbäraren. Man brukar dimensionera för samma effektuttag per meter borrhål oavsett pumpeffekt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 augusti 2011, 09:01:44 »

Är nog rätt normalt med 3-4 starter det har nog jag också när vi är hemma och använder vv. Har du dålig temp på vv tyckte den gick upp till 53 grader så varmt duschar du väl inte ?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 augusti 2011, 00:39:32 »

Klart det går att ladda i din 300l burk, ALLT går.  Det handlar bara om lite deg :'(  Om du ska ha 60 grader i den sista burken så skippar du VVC till VP  annars kyler ju den ner din Nibe.  Ska du ha 50 i Niben  kan din VVC ladda i lite grann i varje fall ur din VP in i Niben.

Men det bästa blir en växlare och en CP.  Eller den typ som jag vill ha hos mig  och som ska knäcka din VV produktion ;)  hehe   Den är DYYR  men jäligt bra som ragge skulle sagt.

Du kan ju ställa en till MBH någonstans.  Behöver inte vara vid VP.  Den kan stå vart som helst,  bara att dra lite fina rör dit och tillbaka ;D
Då borde du kanske klara dig på en start om dagen  om du nu har problem med att den startar typ 4.

Jag skulle sitta lugnt och titta på den om jag var du.  Min dubbelmantlade  VVB blir inte klar på en körning.
Så jag har mkt starter.  Min har snart gått 40K timmar Thumbsup   Jag vill helst se hur många jag kan få :D

Jo jag gissade att svaret var att det går :)

Men man vänjer sig fort vid fesljummet vatten. 60 sekunders väntetid vid tappstället och inga termostater. och inte behöver man någon blandningsventil heller heheh

Går det att toppa i en BVP hela tiden. Finns ju inget komfortläge. Blir det till att ställa topp tid 1 dag då? gör den det hela tiden då eller bara en gång per dygn?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 augusti 2011, 00:37:15 »

jag hade gjort det purjo! om det inte vore för att jag befarar att huset står på en gammal nedslagskrater såsom på bilden och då är jag rädd för att värmespridningen på grund av sprickbildning är på tog för hög för att kunna få ut den värme jag önskar.

Så det kanske får bli en MBH i stället. :)

KOm just på.. att 3-4 starter VV inte är så farligt om man bara behöver köra värme en gång om dagen moahahahah (jävligt hög fallhöjd om man ramlar från den här nivån.... när det visar sig att man får 20 starter i stället för 1.. )
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 02 augusti 2011, 23:32:00 »


Jag trodde i min enfald att djupare hål var kallare på sommaren och varmare på vintern. I jämförelse med en grundare hål. Alltså att grunda hål fortare påverkades av värme likväl som kyla.

Kanske är det så i fall man ska gå på vad diesel säger som har 12 grader i sitt hål i juli. Medans jag har 8.

Gissningsvis, med 250m, skulle jag behöva köra mycket mer än 10-15 minuter för att börja se någon skillnad i KB in temp. Hittills har jag inte sett någon. Första minuten går den ner till 9 men stabiliserar sig på 8.

Hålet verkar, som ni alla säger, OK!


Du skulle ha borrat 2500 meter i stället så hade du haft lagom tappvattentemp utan VP  Thumbsup

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 02 augusti 2011, 23:22:08 »

Klart det går att ladda i din 300l burk, ALLT går.  Det handlar bara om lite deg :'(  Om du ska ha 60 grader i den sista burken så skippar du VVC till VP  annars kyler ju den ner din Nibe.  Ska du ha 50 i Niben  kan din VVC ladda i lite grann i varje fall ur din VP in i Niben.

Men det bästa blir en växlare och en CP.  Eller den typ som jag vill ha hos mig  och som ska knäcka din VV produktion ;)  hehe   Den är DYYR  men jäligt bra som ragge skulle sagt.

Du kan ju ställa en till MBH någonstans.  Behöver inte vara vid VP.  Den kan stå vart som helst,  bara att dra lite fina rör dit och tillbaka ;D
Då borde du kanske klara dig på en start om dagen  om du nu har problem med att den startar typ 4.

Jag skulle sitta lugnt och titta på den om jag var du.  Min dubbelmantlade  VVB blir inte klar på en körning.
Så jag har mkt starter.  Min har snart gått 40K timmar Thumbsup   Jag vill helst se hur många jag kan få :D
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 augusti 2011, 23:09:24 »

Ok jag litar allas er kompetens i detta fallet.

Samt att jag gissar att när vintern kommer och jag börjar slita på hålet ordentligt så minskar effekten.

Därtill vill jag ju inte ha en massa fler apparater i pannrummet. I alla fall inte på 200-300 liter.

Nu är jag mest orolig över hur VVC kommer bli. Med 4 körningar per dag så lär det ju inte bli färre med VVC.

4 starter gånger 10 minuter är ju i och för sig inte mer än 40 minuter per dag. Men med 5kw vill man ju inte att det ska bli fler.

Kanske ska sätta dit min nibe på 300l. Mata den från VP, fast den kan ju aldrig producera dit eller hur? Med mindre än att jag kör igång cirkulation på något sätt mellan VVB till botten på VP tills jag har den temp jag önskar. Sen toppar detta i VVB till 60 och sen kör VVC mot VVB botten och topp. Hur fan gör jag  för att.... nä fan skit it.. kommer inte bli bra. Fungerar det inte som jag vill får det bli en sån där MBH eller vad det heter. Det går väl att eftermontera?


Enklast hade varit i fall folk bara sa.. det är normalt med 53 grader i topp och 48 i botten. Sluta fundera.

Osv osv.

fast då tänker jag 1460 VV körningar per år, utan VVC.. hmm...
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 02 augusti 2011, 22:57:39 »

Klart det blir som jag säger.  Jag är ju ett orakel ;D

Du får tänka på att du har 3 ggr så mkt effekt som oss vanliga döda, då händer det grejer Thumbsup
Jag ska nog knäcka din VV produktion om det så är det sista jag gör ;D

en sak so kanske kan vara negativt för dig är nog att det med största sannolikhet sitter samma slinga i alla diplomater.  Din blir då den snålast dimensionerade av dem alla.  En 6kw kommer säkert få 60 grader i sluttemp.

Men detta är jag inte 100 på.  Men MBH TWS köper man ju till till vilken Duo som helst  och dem har ju samma slinga. *vinkar*
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 augusti 2011, 22:45:26 »

ouch. sambon tog en dusch så nu gick den en gång till.... är det normalt eller. Att den rasslar igång så fort någon duschar. Toppvärmen 54 grader och botten 48 efter senaste körning.

Sambon märke inget. det var varmt hela vägen.

Det måste jag säga är enda fördelen jag noterat med VV i VPn. Så länge den har typ 40 grader i tanken så kan man duscha hur länge man vill. VV körningarna tar ju bara 10 minuter oavsett om man duschar under tiden eller inte. Måste vara hisklig effekt helt enkelt?

Jag verkar inte kunna tämja den heller med de inställningar jag själv kan göra. Den går sina 10 minuter typ 3-4 gånger per dag och under den tiden blir det ungefär som oraklet säger den drar lite drygt 5kw.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 augusti 2011, 22:36:10 »

Ju djupare hål, desto varmare köldbärare. Mitt borrhål (130 meter) låg på ca 7 grader när det var nytt.

Köldbäraren brukar snurra ett varv på 10-15 minuter, man märker när den har gått ett varv genom att KBin börjar sjunka hastigare då.

Jag trodde i min enfald att djupare hål var kallare på sommaren och varmare på vintern. I jämförelse med en grundare hål. Alltså att grunda hål fortare påverkades av värme likväl som kyla.

Kanske är det så i fall man ska gå på vad diesel säger som har 12 grader i sitt hål i juli. Medans jag har 8.

Gissningsvis, med 250m, skulle jag behöva köra mycket mer än 10-15 minuter för att börja se någon skillnad i KB in temp. Hittills har jag inte sett någon. Första minuten går den ner till 9 men stabiliserar sig på 8.


Hålet verkar, som ni alla säger, OK!


Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 02 augusti 2011, 22:19:45 »

Verkar vara normalt.  Skulle tippa på 0,56l/sek.  Du ska hämta upp 14,05kw vid 55 i kondensering.
kompressorn ska dra 5,16 kw och ha ett COP på 3,68 alltså i slutet av din cykel. Då chansar jag på att förångningen ligger på 2+

Sedan får du dra bort drivström på CP   Men det blir ändå Thumbsup

Själv skulle jag fylla ungarnas pool förut och min VV termometer läste jag av på 47 grader  men det kom kallt vatten ur min kran huvuddunk

Piss dubbelmantling ;D  Och med 5,5 kw  kanske 7 nu med 14 in på KB så händer det inget och dubbelmanteln som förmodligen kalkat igen och rören på VV sidan likaså hjälper ju inte till direkt :'(

 Kan jag börja jobba hos dig?  Så jag också kan skaffa en Haubitzer studs

 *vinkar*  
Skrivet av: diesel_1964
« skrivet: 02 augusti 2011, 22:16:58 »

6 graders differens på kalla sidan sommartid behöver inte vara fel. Köldbäraren är varm så pumpen ger hög effekt vilket betyder hög KB-differens. Det viktiga är att det är rätt differens vintertid när det stora antalet kWh produceras.  

OK, min tidigare kommentar om stor tempdiff på KB var bara utifrån en känsla med jämförelse från mina värden.
Jag ser själv inte att det är så stor skillnad på tempdiff mellan föregående vinter och nuvarande sommar, mindre än 1gr. Jag hade KB in rund 0,5-0gr i vinter och 12gr nu i Juli.
När vi justerade in VP vid igångkörningen oktober 2010 justerades KB-flödet utifrån hur trycket i VP svarade på varierat flöde och har därefter inte rört detta.      
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 augusti 2011, 22:14:12 »

Ju djupare hål, desto varmare köldbärare. Mitt borrhål (130 meter) låg på ca 7 grader när det var nytt.

Köldbäraren brukar snurra ett varv på 10-15 minuter, man märker när den har gått ett varv genom att KBin börjar sjunka hastigare då.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 augusti 2011, 22:06:06 »

Jag har ingen koll på vad tempen brukar ligga på. Jag tänkte att tempen kanske skulle vara lite kallare genom att hålet är ganska djupt. Men så här pass på säsongen kanske 8-9 är normalt.

Vet inte hur många liter per sekund (brine) som rasslar igenom när jag kör VV just nu men den har ju bara gått 2-3 timmar totalt på 4 dagar så kanske har brinet knappt hunnit snurra runt hela vägen? Som sagt 0 koll.

På 24 timmar har jag haft 2 starter. På 25 timmar har jag haft 3 :)
En dusch och lite disk.

vem vet kanske är det normalt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 augusti 2011, 21:18:17 »

Är borrhålet 250 meter djupt är 8 grader rimligt. Jag gissade att det var två parallellkopplade hål men så var det alltså inte.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 02 augusti 2011, 10:50:13 »

I Sumpan har jag sett 9 grader in  samma på östermalm där jag borrade(eller snarare den fima jag arbetade på då) 350m    dem fick dessutom 6 grader in efter 3500 oavbrutna drifttimmar Thumbsup

Djupt verkar bra.   Kanske att man får byta KB CP om man har otur.  På Östermalm fick jag montera ett monster vid sidan av  som drog runt hålen. 
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 02 augusti 2011, 10:35:20 »

Labold,

Korrekt, installationen inte klar här. Står öppna rör och tittar på mig etc. Men VV är igångsatt. Kan ju vara ett par veckor innan nästa fas i installationen och därför vill jag ju passa på att trimma in VV så gott det går :)

Roland,

Det är 250m borrhål i ett hål inget parallellt (än så länge). Maskinen har ju aldrig gått mer än 10-12 minuter i stöten. Kanske därför tempen är så hög? sedan installation i fredags har den kanske körts färre än 10 gånger. Låter det ändå för högt?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 augusti 2011, 08:45:56 »

6 graders differens på kalla sidan sommartid behöver inte vara fel. Köldbäraren är varm så pumpen ger hög effekt vilket betyder hög KB-differens. Det viktiga är att det är rätt differens vintertid när det stora antalet kWh produceras.

Sen tror jag inte riktigt på 8 grader på KBin. Är det två parallellkopplade borrhål av normaldjup (150 m eller så) verkar det lite för högt. Borde vara runt 7 grader.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 02 augusti 2011, 06:40:06 »

Om du har 6 graders diff på KB och cp-n inte står på max kan man ju tycka att installatören inte gjort det han ska. Fast å andra sidan är ju inte installationen klar, så han kanske inte har gjort några injusteringar alls ännu, det kanske bara är du som är klåfingrig! Och det kan jag förstå, själv var jag inne i servicemenyerna typ en minut efter att min snubbe hade åkt härifrån!  :)
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 02 augusti 2011, 06:26:22 »

Skulle din diff varit mindre så skulle du fått ännu mer effekt ur maskinen.  *vinkar*
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 augusti 2011, 23:52:19 »


På den bifogade bilden har körningen precis avslutats och därför står det inte längre 70 grader inom parantes på framledningen. Vid körningen är brine in 8 och brine ut 2. Diffen ligger hyfsat konstant på 7 grader på varma sidan under hela körningen. När den är klar ligger topptemp på ca 51-53 och bottentemp på 45-49c.


Är det inte stor tempdiff för din brine, men ni kanske har flödesjusterat, mätt och optimerat tryck för kompressorn så att det är rätt?

Nej alltså just nu är bara delar av systemet i gång. Installationen är inte helt klar än. Kör bara VV. Just nu är allt bara inkopplat och igångkört standard liksom. Inte ändrat något annat än det man kan ändra i styret på VPn.

Mest troligt kanske är som oraklet säger att det blir lite väl mycket effekt så här års. kanske hinner inte slingan avge värmen fort nog så pressostaten slår i från innan varmvattnet har nått önskad temp.

Jag trodde att det skulle bli någon skillnad när den inte längre slog av på värdet max retur (55grader). Men det visade ju sig att det var precis där som pressostaten slog i från ändå.

Om jag hade haft en lägre diff på kalla sidan hade det då resulterat i bättre gångscenario tror ni? Gissar att KB pumpen går max men jag har ju inte kollat detta.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 augusti 2011, 23:46:10 »

Jag har bestämt minne av att ha läst information om kurvförändring men då främst i scenariot över tid. Alltså lite av det fuzzy logic du pratade om tidigare.

Jag har för mig exemplet var något i stil med att linken noterar att vid upprepade tillfällen så blir det för varmt i ett rum. I stället för att bara strypa över den radden hela tiden, samma visa varje gång, så förändrar den systemet utifrån sin kännedom om detta.

Exakt vad den kan göra i version 1 vet jag ännu inte för jag har inte fått den ännu :/

Vad vi vet är vilka parametrar från VP som är läsbara respektive skrivbara via gränssnittet (jag vet inte exakt men jag tror att alla är det, om man känner till vilka adresser värdena gömmer sig bakom). Förhoppningsvis är det en tidsfråga tills den utnyttjar dessa möjligheter fullt ut.


Men visst är det så att linken även jobbar mot termostaterna. Annars skulle ju bara CC vara en central avläsning av givarnas temperatur.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 01 augusti 2011, 22:52:23 »

HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket från 28,5 till 31 på 30 sek så blir det larm.  Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer :) 

Mina termostater på elementen stryper inga flöden med mindre än att värmepumpen känner till detta.

LINK? Den talar väl inte om något annat för vp annat än att sänka börtempen?

Jag kommer inte ihåg vad jag kom fram till i mina tidigare efterforskningar.
Den kan ändra börvärde och justera kurvan. Så vitt jag mins.

I och för sig är ju inte tanken att reglera sitt system på ett sådant sätt att man enbart förlitar sig på innegivare. Alltså tanken är ju inte att man kommer till en sitts där alla termostater stänger ner. Då är ju något lite felkonfat i systemet.

Men. Så vitt jag kan förstå innebär det, i fall det händer, att link kommer ändra kurvan för att undvika att det sker igen. Målet för linken är att löpande skapa en så bra drift som möjligt där rummens individuella behov matchas med en korrekt värmeproduktion.


Att den kan ändra börvärdet visste jag, precis som innegivaren. På ett sätt kan man ju säga att ändring av börvärdet är att justera kurvan. Men menar du att dne även kan ändra vilken värmekurva som är inställd? Alltså byta från exempelvis 38 till 37 baserat på vad den lärt sig?

Som jag fattat det så kan den alltså bara ändra börvärdet, alltså inte nollställa integralen eller blockera värmeproduktion. Det innebär att den inte är något skydd mot lågflödessituationer. Dvs, om övervärme av externa orsaker gör att flera termostater stänger, kommer den fortfarande ha negativ integral att beta av. Eftersom börvärdet justeras ned kommer integralen betas av snabbare, men det kan fortfarande bli så att för många termostater är stängda fast kompresorn går. Tror jag i alla fall baserat på det jag läst. Men Linken kanske har en inbyggd funktion för att se till att inte för många termostater stänger samtidigt? Låter konstigt i så fall, som jag förstått det ska inte data bara skickas från termostaterna till centralenheten som sedan justerar börvärdet. Inte skickar väl centralenheten data till termostaterna?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 01 augusti 2011, 22:47:44 »

Reagerade på det oxå först.   Men den ger ju 20 kw nu.  Det gör den inte sen när det blir kallare.  Då stabiliseras det nog.
Skrivet av: diesel_1964
« skrivet: 01 augusti 2011, 22:42:22 »


På den bifogade bilden har körningen precis avslutats och därför står det inte längre 70 grader inom parantes på framledningen. Vid körningen är brine in 8 och brine ut 2. Diffen ligger hyfsat konstant på 7 grader på varma sidan under hela körningen. När den är klar ligger topptemp på ca 51-53 och bottentemp på 45-49c.


Är det inte stor tempdiff för din brine, men ni kanske har flödesjusterat, mätt och optimerat tryck för kompressorn så att det är rätt?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 augusti 2011, 21:22:31 »

HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket från 28,5 till 31 på 30 sek så blir det larm.  Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer :) 

Mina termostater på elementen stryper inga flöden med mindre än att värmepumpen känner till detta.

LINK? Den talar väl inte om något annat för vp annat än att sänka börtempen?

Jag kommer inte ihåg vad jag kom fram till i mina tidigare efterforskningar.
Den kan ändra börvärde och justera kurvan. Så vitt jag mins.

I och för sig är ju inte tanken att reglera sitt system på ett sådant sätt att man enbart förlitar sig på innegivare. Alltså tanken är ju inte att man kommer till en sitts där alla termostater stänger ner. Då är ju något lite felkonfat i systemet.

Men. Så vitt jag kan förstå innebär det, i fall det händer, att link kommer ändra kurvan för att undvika att det sker igen. Målet för linken är att löpande skapa en så bra drift som möjligt där rummens individuella behov matchas med en korrekt värmeproduktion.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 augusti 2011, 20:13:22 »

Jag behövde inte bada (men om ni undrar så tappar man upp ett bad och medans detta sker går man ner i pannrummet. Det är ju sällan man badar medan den tappar vatten)

I stället behövde jag bara diska lite. Fyllde väl gissningsvis motsvarande 2st diskhoar på full värme. Den gick väl även vid 15 tiden eller så. Ingen direkt användning efter den körningen.

Jag har som nämndes ovan ökat max retur till 70 grader. Det resulterade i att när man bevakar temperatur i menyn så står det inom parantes för framledning och returledning 70 grader.

Den här gången var det pressostaten som avbröt körningen. Det skedde typ nästan EXAKT vid samma värde som när det var max retur som bröt körningen. Alltså när returledningen kom upp i ca 55 grader. Körningen tog 11 minuter.

På den bifogade bilden har körningen precis avslutats och därför står det inte längre 70 grader inom parantes på framledningen. Vid körningen är brine in 8 och brine ut 2. Diffen ligger hyfsat konstant på 7 grader på varma sidan under hela körningen. När den är klar ligger topptemp på ca 51-53 och bottentemp på 45-49c.


Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 01 augusti 2011, 18:24:18 »

Han är ju data snubbe  det fixar han lätt.  Bara att stream in i den andra macen eller ngt åt det hållet :D
Skrivet av: Labold
« skrivet: 01 augusti 2011, 18:21:44 »

HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket från 28,5 till 31 på 30 sek så blir det larm.  Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer :)  

Spänningen är olidlig. Frågan är hur DR ska kunna ta det där badet och kolla vp-displayen samtidigt?
Skrivet av: Labold
« skrivet: 01 augusti 2011, 18:20:21 »

HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket från 28,5 till 31 på 30 sek så blir det larm.  Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer :) 

Mina termostater på elementen stryper inga flöden med mindre än att värmepumpen känner till detta.

LINK? Den talar väl inte om något annat för vp annat än att sänka börtempen?
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 01 augusti 2011, 18:18:18 »

HP larm inträffar vid 31 bar. Om den höjer trycket från 28,5 till 31 på 30 sek så blir det larm.  Detta skulle kanske kunna hända Herr Rinnan und seiner haubitzer :)  
Skrivet av: Labold
« skrivet: 01 augusti 2011, 18:16:59 »

Tycker ni det är safe

Hade du tänkt på säkerhet skulle du väl inte ha köpt ett mindre kärnkraftverk  --/ --/ ;D ;D
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 augusti 2011, 18:16:05 »

termostater har jag ju inga på varmvattnet annat än i duschkranen då förstås :)

Mina termostater på elementen stryper inga flöden med mindre än att värmepumpen känner till detta. Om så inte var fallet har jag en ganska saftig tank som kan ta emot en hel del värme om så behövs :)

elefantastiskt som min babar & badou-påverkade son skulle säga

Nu kvarstår att se om HP larmet brinner av när 20kw börjar rassla till. Blir nog ett bad för att testa :P
Skrivet av: Labold
« skrivet: 01 augusti 2011, 18:09:56 »

För att ytterligare förklara det här med driftspressostat och HP-larm så kan säkert VPO detta mycket bättre. Min bild är dock att om allting går fint och långsaamt uppåt i temperatur så ska driftpressostaten öppna vid 28,5 bar och när den varit öppen 5 sekunder så  stänger kompressorn ner. HP-pressostaten har högre brytvärde och ska om allt är rätt inställt bara komma i spel om trycket i köldmediekretsen ökar väldigt snabbt, som exempelvis vid för lågt vb-flöde genom kondensor pga smuts, luft eller gudbevareossväl termostater.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 augusti 2011, 18:02:17 »

Nu har jag ökat max retur till 70 grader så då borde den där pressostaten få göra lön för mödan.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 augusti 2011, 17:58:52 »

Ok då ökar jag värdet. För nu bryter den på detta HÖG RETUR värde varje körning. Just när det börjar bli som roligast bryter den. Så ska det ju inte vara.

Resultatet blir bara att VV inte blir tillräckligt varmt och att den därför måste köra fler gånger per dygn.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 01 augusti 2011, 17:57:59 »

Men ni säger att den bör bryta på pressostaten. Alltså ska jag öka MAX returvärdet då eller?

Vad är det som krävs för att HP larm ska gå i stället för pressostaten?


Ja öka returvärdet så att den vid vv-prod stoppar på driftpressostaten (lilla fyrkanten...) Ditt flöde vid värmeprod är ju ändå säkerställt genom arbetstanken.

HP larm går om trycket i köldmediekretsen blir för högt, exempelvis om flödet på vb blir så lågt att köldmediet inte kan kylas i kondensorn.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 01 augusti 2011, 17:55:55 »

Jo max retur påverkar vid all kompressordrift. Skillnaden mellan värmeprod och vv-prod är att vid värmeprod är det integralen som styr på och av, vid vv-prod är det din inställda starttemperatur som bestämmer starten, sedan ska kompressorn köra så länge den bara kan tills driftspressostaten löser ut.

Det jag menar är att hög retur är en kvarleva som fortfarande fungerar, som enligt Thermia fanns för att det vid situationer där för många termostater stryper flödet vid värmeprod, så är det bättre att vp-ägaren får stopp på grund av hög retur, snarare än att HP-larm utlöses och kompressorn inte kan jobba vidare innan larmet återställts.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!