0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tja, i så fall är min uteffekt inte 5 kW, då måste den vara lägre.Man kan ju inte shunta bort effekt, om ni inte kyler med kommunvatten som går till avlopp eller nåt sånt. HEHEDu får nog fundera lite på det här i kväll Måle10.Jag vet att jag har rätt.Och nej, jag förstår inte vad en shuntgrupp kan påverka, den sitter väl på en golvvärmecentral?
Men alltså, nu är jag på Rickards sida.Hur har du tänkt att en VP med 5 kW min effekt skulle kunna shunta bort övereffekten VP:n ger? Säg att ditt hus behöver 3 kW, vart hade du tänkt shunta de överblivna 2 kW:n?Möjligen om du shuntar ut värmen til kollektorn ...
Har gjort en kalkyl nu på måle10:s hus.Har räknat med DUT för stockholm, -19 grader. (Ingen aning om var Måle bor) Huset har ett energibehov på 21 000 kWh för värme och tappvarmvatten.Kalkylen visar att toppeffektbehovet är 6.9 kW, och att 5 kW täcker ned till ca -9 grader.En Thermia 5 - 17 kW värmepump kommer alltså att vara en on/off-värmepump under alla dagar som utetemperaturen håller sig i intervallet -9°C eller varmare.I den bifogade bilden representerar den rosa delen av grafen den tid som värmepumpen skulle gå kontinuerligt, och den gröna delen av grafen den tid den skulle gå som en on/off-värmepump.Ca 200 timmar av 6900 timmar, eller ca 2,9% av tiden.För att inte överdriva så kvarstår jag dock vid att det kan röra sig om ca 5% av tiden som det finns värmebehov som värmepumpen skulle kunna gå kontinuerligt.
Förmodligen hörde ni aldrig att den stannade i så fall.Jag kan inte se någon annan förklaring.Ett hus som förbrukar 4 kW vid +11 grader är rejält stort.Jag har ju ungefär 7.5 kW toppeffektbehov i mitt hus, och min värmepump går ju bara sporadiskt nu när det är mellan 0 och +7 grader´under en 24-timmars period.Kollade precis, min värmepump har gått i 6 timmar senaste dygnet, dygnmsmedeltemperatur +2.38 grader.Det blir en snittförbrukning på ca 2 kW.En Nibe 1255-16 skulle gå on/off med bara ca 50% av tiden i drift, och när den gick skulle den gå med min uteffekt, 4 kW.Du verkar ha lite mindre energi och effektebehov än mig, om min kalkyl stämmer, så för din skulle den stå ännu mer still.
Det här är ju inga spekulationer, det är ju rena fakta. Var har jag räknat 1000 timmar fel i en kalkyl?Drifttiden beror ju på dimensioneringen av värmepumpen, en stor värmepump till ett hus med lågt energibehov ger få drifttimmar, och en liten värmepump med låg effekttäckningsgrad ger många drifttimmar.En inverter kommer att få många drifttimmar om den dimensioneras rätt, och en on/off-värmepump med 100% effekttäckning får mycket färre driftstimmar.Hur många timmar som står i kalkylen beror alltså på effekttäckningsgraden och vilken teknik som används, inte på vem som räknar.
Jag har gått på dina uppgifter om 21 000 kWh i tidigare förbrukning.Antagit att du bor i Stockholmsområdet, och då blir resultatet så där.Sen finns det självklart en möjlighet att du bor i Kiruna eller Malmö, och då kan ju siffrorna bli annorlunda.Jag har ju också räknat på en värmepump med full effekttäckning.Samma storlek som du har idag, förövrigt, så det borde stämma.Dessutom så anger du i din signatur att din 8 kW värmepump täcker ned till -20 utan tillskott, så min beräkning ligger max 1 kW för lågt i effektbehov.Du bör köpa en inverter med så nära 9 kW maxeffekt som möjligt för att ge den bästa möjliga driftsförutsättningar.Du får du självklart köpa en 15 kW inverter om du blir lycklig av det, det har jag ingen uppfattning om.