Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?  (läst 12432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« skrivet: 26 mars 2011, 13:31:22 »
Som jag i en annan post nämn så duschar min fru med Extremt varmt vatten. Detta gör att jag antagligen kommer att behöva använda mig av Extra VV funktionen. Dels tänkte jag sätta det på timer på morgnarna. Men jag skulle också vill ha knappen.
Nu är det så att det stora badrummet där frun duschar ligger i andra ändan av huset. Jag skulle alltså vilja ha en knapp i badrummet utan att behöva dra lång kabel, jag antar att knappen man köper av CTC är en vanlig brytare av något slag. Det borde alltså inte vara omöjligt att ha en sändare i badrummet och mottagare vid pannan som ger samma signal till pannan som "original knappen"...

Någon som gjort något liknande redan? Alt. någon som är kunnig i ämnet och kan ge förslag på hur att göra?

MVH: Nybom

Utloggad johanssonhenrik_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungskile
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • hjeng.se
Borde gå att mixtra med en trådlös ringklocka för att lösa detta.
Hus byggt 1973
Uppvärmd yta 200kvm + garage(10-15 grader) 80kvm
100kvm med radiatorer (ala 70-tal) resten vattenburen golvvärme.
ecoel 1550 & Ecoair 107, Vattenmantlad kamin Olymberyl 500l acctank.
Eurofire energikasett i öppen spis
Radiatorer på övervåning och golvvärme på nedervåning.
FTX VR400DC (80 watt)
kopplade 2-glasfönster
40-45 cm lösull på vind

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2011, 16:34:41 »
Verkar som att många tröttnar på extra vv och monterar en extra liten elberedare efter vp den matas med varmt vatten från vp och spetsvärmer från ca 35-40 grader till 60 grader det behövs nog ingen stor beredare till heta duschar räcker nog med en 50 liters. Tänkte jag skulle tipsa om det innan du lägger ner för mycket jobb med extra vv knapp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2011, 16:39:34 »
Du kan läsa följande tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25244.0

Där man använt "ringklocka" och kopplat som komfortknapp
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad johanssonhenrik_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungskile
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • hjeng.se
Om du vill ha det trådlöst, köp en trådlös ringklocka och klipp av kablarna till högtalarna och placera ett relä istället som i sin tur sluter pinnarna på pannan.
Hus byggt 1973
Uppvärmd yta 200kvm + garage(10-15 grader) 80kvm
100kvm med radiatorer (ala 70-tal) resten vattenburen golvvärme.
ecoel 1550 & Ecoair 107, Vattenmantlad kamin Olymberyl 500l acctank.
Eurofire energikasett i öppen spis
Radiatorer på övervåning och golvvärme på nedervåning.
FTX VR400DC (80 watt)
kopplade 2-glasfönster
40-45 cm lösull på vind

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2011, 18:00:40 »
Om du vill ha det trådlöst, köp en trådlös ringklocka och klipp av kablarna till högtalarna och placera ett relä istället som i sin tur sluter pinnarna på pannan.

Tack det är något sådant jag är ute efter... har en avlagd radiostyrd ringklocka som jag kan laborera med.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2011, 19:20:28 »
Om du vill ha det trådlöst, köp en trådlös ringklocka och klipp av kablarna till högtalarna och placera ett relä istället som i sin tur sluter pinnarna på pannan.

Tack det är något sådant jag är ute efter... har en avlagd radiostyrd ringklocka som jag kan laborera med.
Avlagd? det går nog bättre med en som funkar, dvs inte min den har rostat ihop. Skönt, för jag gillade inte signalen >:(
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2011, 20:44:48 »
Verkar som att många tröttnar på extra vv och monterar en extra liten elberedare efter vp den matas med varmt vatten från vp och spetsvärmer från ca 35-40 grader till 60 grader det behövs nog ingen stor beredare till heta duschar räcker nog med en 50 liters. Tänkte jag skulle tipsa om det innan du lägger ner för mycket jobb med extra vv knapp.

.
 jag röstar pÃ¥ ditt förslag = extra beredare i serie
 kostar inte mycket i ström-förbrukning
 och man har alltid varmvatten
 du har även varmvatten när pumpen har strejkat
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2011, 00:12:58 »
Om du vill ha det trådlöst, köp en trådlös ringklocka och klipp av kablarna till högtalarna och placera ett relä istället som i sin tur sluter pinnarna på pannan.

Tack det är något sådant jag är ute efter... har en avlagd radiostyrd ringklocka som jag kan laborera med.
Avlagd? det går nog bättre med en som funkar, dvs inte min den har rostat ihop. Skönt, för jag gillade inte signalen >:(

Haha.... Avlagd betyder att när vi byggde om/till så kom frun hem med en ny, den gamla funkar fortfarande men jag hängde upp den nya. Alltså har jag en "avlagd".

Utloggad mmmac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkslätt / Finland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #9 skrivet: 07 april 2011, 15:41:02 »
Verkar som att många tröttnar på extra vv och monterar en extra liten elberedare efter vp den matas med varmt vatten från vp och spetsvärmer från ca 35-40 grader till 60 grader det behövs nog ingen stor beredare till heta duschar räcker nog med en 50 liters. Tänkte jag skulle tipsa om det innan du lägger ner för mycket jobb med extra vv knapp.

Har också funderat lite i samma banor fast vi just kört i gång med vårt system. Vi har 3 st tonåringar hemma o de ger ju en hel del större behov av varmvatten än vad många andra har. För tillfället allt via ecoel med extra vv men en liten beredare kan nog bli aktuell till nästa vinter.
CTC EcoEl 1800 + CTC EcoAir 109 PolarEdition, Hus i två plan 220 m2 uppvärmd golvyta och volym 800 m3. Byggt år 2010

Utloggad VPman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #10 skrivet: 05 maj 2011, 15:27:00 »
CtC har en egen "ringklocka" för att boosta VV, tag kontakt med en ÅF

Utloggad johanssonhenrik_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungskile
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • hjeng.se
Ctc-ringklockan är väl inte trådlös?
Hus byggt 1973
Uppvärmd yta 200kvm + garage(10-15 grader) 80kvm
100kvm med radiatorer (ala 70-tal) resten vattenburen golvvärme.
ecoel 1550 & Ecoair 107, Vattenmantlad kamin Olymberyl 500l acctank.
Eurofire energikasett i öppen spis
Radiatorer på övervåning och golvvärme på nedervåning.
FTX VR400DC (80 watt)
kopplade 2-glasfönster
40-45 cm lösull på vind

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #12 skrivet: 05 maj 2011, 20:07:06 »
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #13 skrivet: 16 november 2011, 17:46:48 »
Plockar upp min gamla tråd igen.
Vi har löst "problmet" med att ha extra VV mellan 6-7 på vardags morgonar.
Dock är jag fortfarande lite sugen pÃ¥ att titta pÃ¥ detta med dörrkolockan. Dock undrar jag om det funkar att ha den i tidstyrt läge och samtidigt fÃ¥ 60 extra minuter vid "knapptryckning". Anledningen att jag undrar är att jag idag fÃ¥r koppla ur tidsstyrningen för att fÃ¥ 60 minuter med extra VV utanför den inställda tidsramen... Och ibland glömmer jag att slÃ¥ pÃ¥ tidsstyrningen igen efterÃ¥t. Vilket resulterar i att frugan duschar utan kokhett vatten morgonen efter =  knUp
Om ja kunde fÃ¥ bÃ¥de timer och knapp sÃ¥ kan jag inte glömma att ställa om  :)
« Senast ändrad: 16 november 2011, 17:48:46 av nybom »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #14 skrivet: 16 november 2011, 17:55:02 »
Kanske dags för en elberedare  ;) eller nya ctc den ska ge bra med vv verkar det som fast beredaren är billigare *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #15 skrivet: 16 november 2011, 18:01:15 »
Plockar upp min gamla tråd igen.
Vi har löst "problmet" med att ha extra VV mellan 6-7 på vardags morgonar.
Dock är jag fortfarande lite sugen på att titta på detta med dörrkolockan. Dock undrar jag om det funkar att ha den i tidstyrt läge och samtidigt få 60 extra minuter vid "knapptryckning".

Testa att sluta ingången för extra VV samtidigt som du har den inställd på tid och se vad som händer
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #16 skrivet: 17 november 2011, 11:11:29 »
Testa att sluta ingången för extra VV samtidigt som du har den inställd på tid och se vad som händer

Om han trycker pÃ¥ knappen pÃ¥ morgonen, fÃ¥r han dÃ¥ extra-extra VV?  :P

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #17 skrivet: 17 november 2011, 12:36:35 »
Om han trycker pÃ¥ knappen pÃ¥ morgonen, fÃ¥r han dÃ¥ extra-extra VV?  :P

Nä, inget alls ;D
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #18 skrivet: 01 december 2011, 22:15:45 »
finns trÃ¥dlösa vägströmbrytare borde funka gÃ¥r ca 30 m   knapp + motagare 180kr pÃ¥ jula har jag för mig. Finns även pÃ¥ clas ohlsson men de var nog lite dyrare
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #19 skrivet: 05 december 2011, 08:40:28 »
finns trÃ¥dlösa vägströmbrytare borde funka gÃ¥r ca 30 m   knapp + motagare 180kr pÃ¥ jula har jag för mig. Finns även pÃ¥ clas ohlsson men de var nog lite dyrare

Det som behövs är dock inte en av/på brytare, sedan brukar dessa behöva en viss last för att fungera.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #20 skrivet: 05 december 2011, 21:50:27 »
det borde funka att trycka 2 gånger. Den jag kollade på hade ett inbygt batteri är det inte den som drar ?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #21 skrivet: 07 november 2012, 21:40:48 »
Plockar upp min gamla tråd igen.
Vi har löst "problmet" med att ha extra VV mellan 6-7 på vardags morgonar.
Dock är jag fortfarande lite sugen pÃ¥ att titta pÃ¥ detta med dörrkolockan. Dock undrar jag om det funkar att ha den i tidstyrt läge och samtidigt fÃ¥ 60 extra minuter vid "knapptryckning". Anledningen att jag undrar är att jag idag fÃ¥r koppla ur tidsstyrningen för att fÃ¥ 60 minuter med extra VV utanför den inställda tidsramen... Och ibland glömmer jag att slÃ¥ pÃ¥ tidsstyrningen igen efterÃ¥t. Vilket resulterar i att frugan duschar utan kokhett vatten morgonen efter =  knUp
Om ja kunde fÃ¥ bÃ¥de timer och knapp sÃ¥ kan jag inte glömma att ställa om  :)

Jag har nu hittat info om hur det funkar med fjärrstyrningen. Det funkar ihop med veckotimern, det ena utesluter inte det andra... Så nu hade jag tänkt köpa en fjärris men frugan säger att det räcker med en knapp vid pannan (i grovköket). Får bli en ringklocka antar jag... Nu kan jag inte riktigt detta, men varför kan man inte ha en vanlig brytare? Är det för att det behövs ett relä som slår om? Det räcker alltså inte med att kortsluta en tråd med en vanlig återfjädrande brytare?

Edit: Har läst på lite till och kommit fram till att det räcker med en vanlig brytare, eller ringklockeknapp. Det där med relä var ju om jag ville använda en fjärrstyrd knapp som skulle få över brytningen från ringklockan till plinten...
« Senast ändrad: 07 november 2012, 21:56:04 av nybom »

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #22 skrivet: 07 november 2012, 22:10:55 »
för att aktivera extra vv funktionen via knappen skall den vara intryckt i minst 3 sekunder... och de flesta trådlösa ringklockor (med min minimala kunskap om sådana) brukar bara slå till och sedan genast slå ifrån... men det kan ju säkert och enkelt lösas på nått sätt
Lycka till// SvenE
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad nybom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #23 skrivet: 08 november 2012, 07:54:34 »
för att aktivera extra vv funktionen via knappen skall den vara intryckt i minst 3 sekunder... och de flesta trådlösa ringklockor (med min minimala kunskap om sådana) brukar bara slå till och sedan genast slå ifrån... men det kan ju säkert och enkelt lösas på nått sätt
Lycka till// SvenE

Japp, jag tror att den bästa lösningen är något liknande med det "109an" tipsar om i svar #12: http://www.kjell.com/?item=88012&path=
Den kan man ställa att kortsluta olika långa tider vid tryck på fjärrisen, 5 s t.ex. Men då kostar den ju 499:-, ändå billigare än CTC's trådburna knapp för 700:-...

Utloggad Gr1pen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GripagÃ¥rden
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #24 skrivet: 12 november 2012, 20:53:09 »
Jag förstÃ¥r inte riktigt varför sÃ¥ mÃ¥nga stänger av elpatronen i övre pannan och sen tycker pumpen inte klara leverera tillräckligt varmvatten. Varför krÃ¥ngla till det och koppla in en extra vv-beredare när det är just var elpatronen i övre pannan är? Det gÃ¥r ju även att begränsa effekten i den om man vill det. Jag har själv följt rÃ¥den här pÃ¥ forumet och kört sÃ¥ och svurit mÃ¥nga gÃ¥nger över kallt vatten men kör nu med 1,5 kw pÃ¥ övre pannan och kan ställa precis vilken temp/mängd varmvatten jag vill ha. Det är ju faktiskt sÃ¥ den pannan är designad. Värmen frÃ¥n övrepannan tas ju inte till framledningen förrän nedra panna/pump inte längre klarar hÃ¥lla framledningstempen. När det blir för kallt för att pumpen skall räcka till att värma sÃ¥ fÃ¥r man ju ändÃ¥ koppla in elpatronen i övre pannan. Tycker mest man lurar sej själv och är dumsnÃ¥l genom att tror att man kan stänga av för att spara pengar och ändÃ¥ ha bÃ¥de massa värme och massa varmvatten.  Nu blir jag väl knUp men det är ju faktiskt sÃ¥ EcoEl är är tänkt att fungera.
1800-tals skånelänga utanför Kävlinge 150 + 50 m2 + 30 m2 gästrum i annexbyggnad.
CTC EcoEl 1550 + EcorAir 107 v2 (installerad 2005) placerad i annexbyggnad med rör i kulvert in till boningshus. Kompletterad 2013 med Luft/luft Panasonic 2E15.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #25 skrivet: 18 november 2012, 19:50:16 »
Om du lyckats missa det...  :)

Värme (termisk energi) leds frÃ¥n varmt till kallt  .,;-.  Om du har varmare i övre jämfört med undre del pÃ¥ en EcoEl sÃ¥ använder du elpatron för att värma huset. Även om inte shunten öppnat för framledning frÃ¥n övre del.

Det är inget fel på EcoEl, "problemet" är att den inte är optimerad. De som konstruerade den sitter nu på Mecaterm ( tummenupp ) och även om HPB300 har sina brister så klarar sig deras nya konstruktion sig bättre utan elpatron. Och samtidigt är det inget slump att CTC EcoZenith I550 ser ut som den gör, den tar sig elegant runt problemet med EcoEl.

Felet med EcoEl är dock inte hur den är tänkt att fungera, felet är att varken CTC eller ÅF berättar för kunden om de problem som kan uppstå.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #26 skrivet: 18 november 2012, 20:37:57 »
Men även hpb300 använder ju samma volym till både värme och vv med endast en skiktplåt emellan. Nu tror inte jag det är nått problem men om det vore Ctc problem så bör det vara samma på mecaterm tror mera på att Ctc lider av för liten volym samt avsaknad av växelventil
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #27 skrivet: 18 november 2012, 21:40:50 »
Hela grejen är ju just avsaknaden av växelventil; problemet är inte primärt skiktplåten utan att värmen ovanför tillverkats av elpatron. En EcoZenith I550, Euronom VPX300 eller Mecaterm HPB300 behöver normalt inte elpatron för att spetsa VV. Det gör en EcoEl.

Och helt rätt, som jag skrev här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49435.msg498303#new tidigare idag så hoppas jag att de inte nöjer sig med 223 liter i nya EcoEl. Det är för lite för att kunna ge tillräckligt med VV utan att behöva ladda till en alltför hög temp.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #28 skrivet: 19 november 2012, 20:22:11 »
Menar du att euronom inte har växelventil ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #29 skrivet: 19 november 2012, 20:41:56 »
Nej, jag skriver att EcoElens huvudproblem är avsaknad av växelventil. Skiktplåten är ett sekundärt problem som för EcoEl är ett större problem än för de övriga (som samtliga har skiktplåt) just eftersom den saknar växelventil.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #30 skrivet: 19 november 2012, 20:45:47 »
Då är jag med. Har dom dubbla växelventiler så att inte det värma vattnet trycks ner till värme delen vid vv beredning som det gör på en Ecoheat 300.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #31 skrivet: 19 november 2012, 21:04:47 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44326.msg435870#msg435870

http://www.mecaterm.se/uploads/manualer9.pdf

Eftersom du ställde frÃ¥gan pÃ¥ det sättet sÃ¥ gissar jag att du redan visste svaret. Mecaterm/Euronom stryper istället laddpumpsflödet och kan skapa  :dt: pÃ¥ uppÃ¥t 18-20 10-12 grader vid laddning av övre tank där det normalt är 6 grader. EcoZeniths konstruktion är bättre men det är ändÃ¥ överlägset EcoEl...  ;)

/Marcus
« Senast ändrad: 21 november 2012, 21:47:38 av Värmeslösaren »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #32 skrivet: 20 november 2012, 09:14:30 »
Det är väl så ctc 300 funkar också men då trycks ju värmen neråt. Har för mig stt ecozenith har dubbla växelventiler ska kolla bättre i kväll sitter med mobilen nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #33 skrivet: 20 november 2012, 20:57:08 »
EcoZenith har dubbla, det skulle jag ocksÃ¥ vilja ha i Mecatermen. Värmen i denna trycks nedÃ¥t men eftersom  :dt: är högt och flödet lÃ¥gt, jag sÃ¥g 12 grader istf 6-7 precis, sÃ¥ blir det inte sÃ¥ illa som det lÃ¥ter. Botten pÃ¥ UT behöver inte bli 47 grader bara för att övre tanken laddas till 53, det räcker med 41. Som ett exempel. Utan strypventil mÃ¥ste hela tanken laddas till ÖT-temp - normalt :dt:.

Men nu är vi riktigt OT. Mitt ursprungliga svar var till Gr1pen och min poäng var att det verkliga huvudproblemet med EcoEl är att varken CTC eller installatören berättar för kunden om nackdelen med konstruktionen. SÃ¥ därför mÃ¥ste pannan köras utanför "den beskrivna funktionen" och dÃ¥ förloras antingen verkningsgrad eller VV-kapacitet. Det är ocksÃ¥ därför jag "protesterar" när folk funderar pÃ¥ EcoEl och rÃ¥der dem att ta smällen och köpa en EcoZenith istället. Det är sÃ¥ en shuntad VP-panna ska se ut!  :)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #34 skrivet: 20 november 2012, 22:17:34 »
Men antar att det skiljer en del i pris också men man får vad man betalar för är ju massor med slingor i ecozenith tummenupp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #35 skrivet: 21 november 2012, 06:54:25 »
Priserna behöver man inte anta utan googlas lätt fram på nätet. Du betalar för större panna med högre systemverkningsgrad, mer VV och mindre elpatron.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #36 skrivet: 21 november 2012, 21:39:00 »
Det är en riktig besvikelse det här med varmvatten i ecoel. Allt låter så bra när man köpte utrustningen men sen när man är missnöjd så får man tips att man ska koppla på en extra vv beredare. Tycker att ctc borde ta tillbaka pannan eller komma med ett åtgärdspaket. Skamligt att man måste hålla på med en "ringklocka" innan man ska ta en dusch.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #37 skrivet: 22 november 2012, 12:53:47 »
Öka min temp i övre pannan så får du mer vv fast det kommer att gå via elpatron ibland.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #38 skrivet: 22 november 2012, 19:42:10 »
Det där var ett väldigt dåligt råd. Det handlar om en avvägning mellan temp i undre tank där ökad temp ger sämre verkningsgrad i värmesystemet men mer varmvatten, och elpatronsanvändning för VV och värme när övre tank är för varm.

Att ge rådet att öka min temp är fel ur en effektivitetsynpunkt eftersom det mycket väl kan var bättre att öka temp i undre tank. Däri ligger en stor del av problemet med konstruktionen, det är svårt att balansera mellan VV-tillgång och systemverkningsgrad.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #39 skrivet: 22 november 2012, 20:10:27 »
I ett vanligt hushåll går det mera värme än vv så istället för att sabba cop vid värme så tror jag det är bättre att använda elpatron lite mera. Höjer man tempen till tex 38 grader i nedre pannan så gör det antagligen inte så stor skillnad om man inte kör med elpatron i övre delen för tempen blir för låg i alla fall. Så jag håller nog fast vid mitt råd. Jag personligen skulle inte orka med att köra med extra vv för att ta en dusch eller bad men det behövs nog antagligen inte om man tillåter lite elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #40 skrivet: 22 november 2012, 22:58:36 »
Att det går åt mer värme än VV uppfattar jag knappast som en nyhet och det är ju avvägningen däremellan som är essensen i EcoEl-problemet:

38 grader (som inte är en snittemp och dessutom kommer att sjunka fort när  VV tas ut och dessutom laddpumpen rör om i tanken) i undre tanken om du ska ha ut ett antal liter 40°C VV, säg till tvÃ¥ duschar, kräver en väldigt hög temp i ÖT. Som kommer att läcka mängder med värme ut i i värmesystemet genom skiktplÃ¥ten. Det är just därför knappen extra VV finns, hög temp i ÖT kan bara vara tillfällig i en EcoEl annars minskar systemverkningsgraden.

Jag hävdar bestämt att ditt råd är felaktigt, med god VV-kapacitet kommer det att orsaka just de elpatronsproblem som EcoElen är välkänd för här på forumet. Med rejäl otur kan det t.o.m., i tillägg till värmeläckaget ut i värmesystemet, att få systemet att tro att VP inte behöver jobba i alls samma utsträckning som den borde framför allt sen vår och tidig höst när värmeuttaget är lågt.

Den enda permanenta lösningen för både bra systemverkningsgrad och mycket VV på en EcoEl är att sätta en VVB som spetsvärmare.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #41 skrivet: 23 november 2012, 06:31:45 »
Visst är det bättre med en spetsberedare men kostar en bra slant.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #42 skrivet: 01 december 2012, 12:50:56 »
Jag tycker ni båda har rätt. Hur stor/litet förlusten jämfört med att köra direkt elpatron jämfört med extra vv vet jag inte. Är det nån som faktiskt testat och mätt det i kWh vilket som är det mer energisnåla alternativet. Själv tycker jag det borde vara mer effektivt att värma även varmvattnet med VP:n, men kanske sämre COP gör att det inte lönar sig. Dock tycker jag det låter lite konstigt att måste köra med patronen in när pumpen väl klarar av jobbet.

För att nå vettig komfort med att köra utan elpatron tvingades jag ställa in värdet på vp.min till 39 grader.

Själv kör jag nu på test med vp.min på 39 grader och en 7 graders diff. Nu får man skapligt varmt vatten hela tiden och kan ytterligare beställa extra vv när man vill ha det varmare. Extra vv har jag förinställt på de tider jag vet att jag kan tänkas behöva normalt och beställer utöver det manuellt vid behov. Glömmer man extra VV:n så klarar man sig nog en dusch helt bra.

Jag antar att de som lider mest av problemet är de som kör golvvärme där det normalt inte behövs värst höga framledningstemperaturer.

Att däremot ytterligera tvingas investera i en beredare till har känts lockande ibland, men å andra sidan känns det både som en onödig investering och något som man inte vill sätta pengarna på när man redan skaffat ett system som bara borde fungera. Säg att man är intresserad av att installera en extra värmeberedare vad krävs, och hur dyrt blir det?

Kan någon med fakta säga att är det dumt att köra vp.min på 39 grader när framledningen kräver bara 26-27 grader vid -7 grader ute?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan man göra en fjärrstyrd "extra VV knapp"?
« Svar #43 skrivet: 01 december 2012, 13:28:36 »
På en Nibe 2026 så sjunker cop från 3.04 vid 35 grader till 2.52 vid 45 grader samt 2.09 vid 55 grader så visst skiljer det en hel del samt att effekten sjunker så man kanske behöver elspets. Hittade inga uppgifter om cop på Ctc men antar att det ändras ungefär lika på Nibe som Ctc.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!