Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburen golvvärme sommar samt innegivare placering  (läst 386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nyss fått installerat bergvärmepump S1256-8.

Min frÃ¥ga är hur fÃ¥r jag ut komfortvärme till ett badrum 9m2 pÃ¥ sommaren? Har nu satt minvärde värme pÃ¥ +28 pÃ¥ pumpen men  sÃ¥ varmt blir inte vattnet i golvslingan ju (just nu +24). Innan har jag haft en Ctc luftvatten där jag kopplat golvvärmeslingan mot expansionsslingan och en extern cirkpump samt strypventil inställd pÃ¥ +35.

Funderar även pÃ¥ om jag ska flytta den medföljande  rumsgivaren till källarplanet eftersom det är betydligt kallare där. LÃ¥ta alla termostat i källaren stÃ¥ fullt öppna (3 radiatorer i källaren). Och justera ner markplanets termostater pÃ¥ radiatorerna eftersom det blir för varmt uppe annars. Har värmekurva 9 -0 och rumsgivare pÃ¥ 20 grader.
« Senast ändrad: 16 mars 2024, 05:47:22 av Anders Gunnar »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vattenburen golvvärme sommar
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2024, 22:13:56 »
Du behöver nog en arbetstank och extra cirkulationspump trots att S1256 är en inverter tror jag men är inte helt säker. Bara ett badrum är väldigt litet. Om du hade en äldre CTC luftvatten förut så hade den arbetstanken inbyggd så att säga.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Istället för att använda termostater för att försöka balansera så kan du använd justerventiler i radiatorer och/eller stammar för att få balans mellan våningarna och skippa att flytta rumsgivaren.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Anders Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan strypa pÃ¥ kulventilerna för  till o retur som bara gÃ¥r till alla radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen. Men är det bra att göra det? Är det inte bättre att flytta rumsgivaren (enkelt o flytta för mig) o justera med termostaterna pÃ¥ övervÃ¥ningen i stället?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburen golvvärme sommar samt innegivare placering
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2024, 13:07:10 »
Det problem med kallt golv i badrum placerat i källaren uppstÃ¥r endast utanför ordinarie eldingsäsong. Effektbehovet är begränsat. Därför används komfortvärme, se  https://www.golvpoolen.se/golv/golvvarme/tillbehor-golvvarme/komfortvarmare-lk-systems-350-16-mm/p-1121947-1119233?utm_source=google&utm_medium=cpc&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwhtWvBhD9ARIsAOP0GoiigjbG5lS7sEM0CBzv1sMht46iFOlycwq4Mph54wAbxLolk5MjPE0aAkhsEALw_wcB

Den är på max 350W och skall klara dina behov. Visst, den kommer kanske att kosta 500kr år under sommarsäsong, men du kan då optimera värmepumpen för husets värmekomfort. När värmepumpen strömmar igenom badrummets elektriska komfortvärme kommer komfortvärmen ej att arbeta.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Kan strypa pÃ¥ kulventilerna för  till o retur som bara gÃ¥r till alla radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen. Men är det bra att göra det? Är det inte bättre att flytta rumsgivaren (enkelt o flytta för mig) o justera med termostaterna pÃ¥ övervÃ¥ningen i stället?

Vill du har varmare i källaren kanske du ska ha fler eller större radiatorer där först och främst. Då kanske du kan sänka kurvan vilket ju är energisnålare.

Rumsgivaren tycker jag passar bättre på markplan där solen kanske värmer huset, så VP kan gå ner i effekt då. Sätter du den i källaren och låter den styra kommer det tvärt om motsvara en högra kurva som sedan stryps av radiatortermostaterna uppe.

Rätt kurva och rätt balans i värmesystemet är alltid bättre än för hög kurva och strypa värmen.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburen golvvärme sommar samt innegivare placering
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2024, 16:32:40 »
Kan strypa pÃ¥ kulventilerna för  till o retur som bara gÃ¥r till alla radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen. Men är det bra att göra det? Är det inte bättre att flytta rumsgivaren (enkelt o flytta för mig) o justera med termostaterna pÃ¥ övervÃ¥ningen i stället?
Svar nej kulventiler går inte att ha som strypare, plasten som ska täta mot kulan, kommer att fräsas ur av flödet. En kulventil är bara för öppna och stänga något.

Utloggad Anders Gunnar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, då tänker jag att jag flyttar innegivaren så den är trappen ner melllan våningsplanen. Sitter den där känner den ju av solens värme och även källarens kallare temp. Stryper ner termostaterna på övervåningen och öppnar alla fullt i källaren. Vad tror ni om det?

Gällande golvvärmen i badrummet så är golvpoolen varianten eller denna modell 36 som är dubbelt så dyr alternativet. Såg att golvpoolens LK system även måste kompletteras med LK Shunt. Då hamnar ju båda LK systemet och modell 36 på ca. 8000kr. Vilken skulle ni välja?
« Senast ändrad: 16 mars 2024, 21:03:19 av Anders Gunnar »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!