Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken uppsättning för att ersätta Bacho Luftburenvärme?  (läst 2495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej allesammans!

Vi har köpt ett Borohus från -91 som körs med LVA/Luftburenvärme. Och som nästan alla hus från den eran så drivs det utav Bahco ACJ och ACF (Minivent).

Bland de första åtgärderna som jag vill göra är att energieffektivisera huset och jag skulle bli evigt tacksam om någon utav er här inne skulle kunna hjälpa oss!

Fakta om huset

Byggt - 91 och är ett Borohus
Enplanshus
139 kvm boyta
Huset ligger i Färjestaden, Mörbylånga kommun (Öland)
12600 kwh i förbrukning (Uppvärming och vatten)

Vi vill helst undvika LLVP i ett första steg, och istället vilja fortsätta med LVA och använda de kanaler som finns i huset.

Utifrån min egna research här och i bygghemma så är det FLVP och LVVP som skulle vara intressanta.

För FLVP så känns den här uppsättningen populär:

Nibe F370 (FLVP) + Alig VB250L (LVA) + Heru 100 (FTX)
 
Frågorna

Hur mycket kwh går det att spara med den uppsättning ovan?

Min första fråga är om det finns någon bättre uppsättning än den ovan? Tänker på om det finns FLVP från Bosch, Comfortzone eller någon annan som skulle kunna användas tillsammans med ett LVA istället för Nibe F370?

Detsamma gäller luftvärmeaggregatet. Finns en uppsjö sådana som t.ex. ACJB, PBH LVAC-V, Combiwin osv. Är någon utav dessa bättre än Alig VB250L?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Jag tycker först och främst att ni ska flytta in i huset och bo där en tid och fundera pÃ¥ om ni trivs med luftvärmeaggregat. Vissa tycker det fungerar helt okej medans andra tycker det bl.a. ger ett torrt och obehagligt inomhusklimat. Om ni vill fortsätta sÃ¥ kan ni inte ha bÃ¥de FTX och FLVP utan mÃ¥ste dÃ¥ bygga om till FLVP + Alig utan nÃ¥gon FTX. Om ni inte vill fortsätta med luftvärmeaggregat sÃ¥ konvertera huset till vattenburna radiatorer, luftvattenvärmepump och ett nytt FTX-aggregat tycker jag. Det ger den största energibesparingen men är givetvis den största investeringen ocksÃ¥. 

Edit: Det finns ytterligare ett alternativ om man vill köra luftvärmeaggregat med värmepump. Det kallas ReFlow. En luftvärmepump värmer dÃ¥ luften i luftvärmeaggregatet (alltsÃ¥ i inte husets varmvatten). Se sista tre sidor i följande borschyr: https://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/Elektrokyl_Temovex.pdf  Tyvärr är priset ganska högt vad jag känner till. 
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 10:28:01 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Jag tycker först och främst att ni ska flytta in i huset och bo där en tid och fundera på om ni trivs med luftvärmeaggregat. Vissa tycker det fungerar helt okej medans andra tycker det bl.a. ger ett torrt och obehagligt inomhusklimat. Om ni vill fortsätta så kan ni inte ha både FTX och FLVP utan måste då bygga om till FLVP + Alig utan någon FTX. Om ni inte vill fortsätta med luftvärmeaggregat så konvertera huset till vattenburna radiatorer, luftvattenvärmepump och ett nytt FTX-aggregat tycker jag. Det ger den största energibesparingen men är givetvis den största investeringen också.

Tack Josth för ditt inspel! Försöker redan nu sondera terrängen på vad man skulle kunna göra, därav alla mina frågor och du har helt rätt i det du skriver!

Så ACF delen kopplas alltså ur och ersätts inte med FTX om man skulle köra vidare med FLVP + LVA, det visste jag inte!

Finns det några bättre FLVP som går att koppla till ett Alig eller någon annan LVA? Fått en känsla att F370 inte har tillräckligt kraftig kompressor.

Utifrån energideklarationen som gjordes 2022, hur mycket besparing skulle man kunna göra med Nibe F370 + Alig?

Edit: Har pratat med REC gällande ReFlow och det är intressant "50% besparing" men den hjälper inte till med vattnet  :-\
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 10:54:39 av Uffe888 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Både FTX och FLVP återvinner värmen i frånluften från huset och man måste bestämma vilken man ska ha. (Finns dock ett par danska och norska produkter som kombinerar FTX och FLVP i ett system men de är mycket speciella. FLVP får då jobba med den värmerest som blir kvar i frånluften efter att FTX har värmeväxlat, dvs det ger väldigt lite extra på vintern).

F370 är den gamla traditionella typen av frånluftsvärmepump med en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. De nya kraftigare frånluftsvärmepumparna har kompressorer som kan ge 4 - 7 kW (om frånluftflödet är tillräckligt stort) genom att kyla luften till ca -15 °C. De har också växelventil för att göra varmvatten. Dock går de inte att koppla till luftvärmeaggregat eftersom värmen stängs av när de avfrostar eller gör varmvatten och då får man ett rejält kalldrag från luftvärmeaggregatet och det kan även bli frostskyddsproblem i systemet. I bästa fall klarar de nya frånluftsvärmepumparna att förse ett tilluftsaggregat med värme om man har en bufferttank men inte ett luftvärmeaggregat. Det går också att koppla en luftvattenvärmepump till luftvärmeaggregatet om man har en modell med mycket stor arbetstank inuti innerdelen, t.ex. NIBE VVM310 som kan shunta ut värmen likt F370.

Gissningsvis tror jag ni kan spara ca 2000 - 3000 kWh/Ã¥r med F370 +Alig men det är väldigt svÃ¥rt att bedöma dÃ¥ ni har ju även en stor pool.   
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 12:19:42 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
När man försöker räkna lite mer pÃ¥ de olika alternativen sÃ¥ framstÃ¥r kombinationen "Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6" som ett intressant alternativ i det lÃ¥nga tidsperspektivet om ni vill minska energiförbrukningen sÃ¥ mycket det gÃ¥r, är nöjda med luftvärmeaggregat och tänker er bo länge i huset. Räknar man ca 10 Ã¥r eller mer framÃ¥t i tiden ser det klart vettigt ut tycker jag även om det är en ganska stor investering. I takt med att fler stora industrier i Sverige kommer att förbruka allt mer el under kommande Ã¥r tror jag ocksÃ¥ el-priserna kommer att ha en lÃ¥ngsiktig uppÃ¥tgÃ¥ende trend som hÃ¥ller i sig även om det svänger mellan vinter och sommaren men det är ju pÃ¥ vintern när det kostar som mest som den stora förbrukningen sker. 
« Senast ändrad: 06 mars 2024, 16:07:47 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Både FTX och FLVP återvinner värmen i frånluften från huset och man måste bestämma vilken man ska ha. (Finns dock ett par danska och norska produkter som kombinerar FTX och FLVP i ett system men de är mycket speciella. FLVP får då jobba med den värmerest som blir kvar i frånluften efter att FTX har värmeväxlat, dvs det ger väldigt lite extra på vintern).

F370 är den gamla traditionella typen av frånluftsvärmepump med en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. De nya kraftigare frånluftsvärmepumparna har kompressorer som kan ge 4 - 7 kW (om frånluftflödet är tillräckligt stort) genom att kyla luften till ca -15 °C. De har också växelventil för att göra varmvatten. Dock går de inte att koppla till luftvärmeaggregat eftersom värmen stängs av när de avfrostar eller gör varmvatten och då får man ett rejält kalldrag från luftvärmeaggregatet och det kan även bli frostskyddsproblem i systemet. I bästa fall klarar de nya frånluftsvärmepumparna att förse ett tilluftsaggregat med värme om man har en bufferttank men inte ett luftvärmeaggregat. Det går också att koppla en luftvattenvärmepump till luftvärmeaggregatet om man har en modell med mycket stor arbetstank inuti innerdelen, t.ex. NIBE VVM310 som kan shunta ut värmen likt F370.

Gissningsvis tror jag ni kan spara ca 2000 - 3000 kWh/år med F370 +Alig men det är väldigt svårt att bedöma då ni har ju även en stor pool.

Tack för dina svar Josth, väldigt uppskattat!

Så det finns ingen bättre FLVP för det här ändamålet än F370 om jag förstod dig korrekt?

Poolen värms idag upp av solfångare, men visst vore det schysst att koppla på den också mot FLVP.

Om jag skulle gå för LVVP så skulle Nibe VVM310 kunna kopplas till ett ACJB, Combiwin eller Alig 250?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Nej precis, F370 är den enda FLVP-modellen med äldre konstruktion och shunt.

Ok, det förstod jag inte tidigare. Det blir ju väldigt ekonomiskt med solfångare men kanske lite kallt poolen andra än soliga dagar. Oftast har man ju en poolvärmepump till poolen. Skaffar man en vanlig luftvattenvärmepump kan det finnas pool-tillsats men det brukar kosta en ganska rejäl slant. FLVP är nog lite för klen för att klara av att värma en pool.

Ja NIBE VVM310 shuntar ut värmen och kan kopplas till valfritt luftvärmeaggregat som har vattenbatteri.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej precis, F370 är den enda FLVP-modellen med äldre konstruktion och shunt.

Ok, det förstod jag inte tidigare. Det blir ju väldigt ekonomiskt med solfångare men kanske lite kallt poolen andra än soliga dagar. Oftast har man ju en poolvärmepump till poolen. Skaffar man en vanlig luftvattenvärmepump kan det finnas pool-tillsats men det brukar kosta en ganska rejäl slant. FLVP är nog lite för klen för att klara av att värma en pool.

Ja NIBE VVM310 shuntar ut värmen och kan kopplas till valfritt luftvärmeaggregat som har vattenbatteri.

Din uppsättning ser intressant ut med Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6. Hur mycket skulle man kunna spara i kwh med den sammansättningen?

Visst finns det väl energieffektiviseringsbidrag att nyttja här? I synnerhet om man är två personer?

Några funderingar kring gällande ReFlow:

Hur mycket kwh tror du att man skulle kunna spara in på den lösningen as is? Går det att koppla in en modern varmvattenberedare och FTX till den lösningen tror du?

Vänliga hälsningar

Uffe


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
När jag räknade på den kombinationen kom jag ner till ca 4500 kWh/år för värme och varmvatten. Öland har ju ett ganska milt klimat och det är som sagt en uppskattning. Men är lite osäker på garaget, klädkammaren och förrådet. Kanske är det el-radiatorer där som drar ganska mycket ström om innetemperaturen är hög? Har man bara en riktigt låg temperatur där blir däremot strömförbrukningen ganska blygsam.

Absolut ska ni kunna få bidraget för energieffektivisering eftersom ju huset är helt el-uppvärmt. Se vidare https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80720.0

När det gäller ReFlow så säger de ju 50% och 50% av 12500 kWh/år blir 6250 kWh/år och det känns inte orimligt med en besparing på 6000 kWh/år tycker jag. Elektrisk varmvattenberedare och nytt FTX väljer man helt oberoende av ReFlow.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När jag räknade på den kombinationen kom jag ner till ca 4500 kWh/år för värme och varmvatten. Öland har ju ett ganska milt klimat och det är som sagt en uppskattning. Men är lite osäker på garaget, klädkammaren och förrådet. Kanske är det el-radiatorer där som drar ganska mycket ström om innetemperaturen är hög? Har man bara en riktigt låg temperatur där blir däremot strömförbrukningen ganska blygsam.

Absolut ska ni kunna få bidraget för energieffektivisering eftersom ju huset är helt el-uppvärmt. Se vidare https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80720.0

När det gäller ReFlow så säger de ju 50% och 50% av 12500 kWh/år blir 6250 kWh/år och det känns inte orimligt med en besparing på 6000 kWh/år tycker jag. Elektrisk varmvattenberedare och nytt FTX väljer man helt oberoende av ReFlow.

Tack för alla siffror!

För att summera det hela så landar vi på:

3000 kwh i besparing på F370 och Alig 250

4500 kwh för Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6

6000 kwh för ReFlow

Då kanske ReFlow kan bli intressant ändå beroende på vad det kostar såklart.

Om jag skulle köra på ReFlow, vilken är den bästa varmvattenberedaren som man kan välja för att effektivisera?

Vilket är det bästa FTX att ersätta ACF med? Heru 100, RDKS, Swegon R2/R3?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Alltså:

12500 - 3000 = 9500 kWh/Ã¥r med F370 och Alig VB250L

12500 - 6000 = 6500 kWh/Ã¥r med ReFlow

4500 kWh/Ã¥r med Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6

Elektrisk varmvattenberedare drar så mycket ström de drar, ingen direkt skillnad. NIBE har bra modeller.

FTX finns från många olika tillverkare och det finns minst lika många olika åsikter om vilket som är bästa aggregatet. Mer finns att läsa t.ex. på byggahus.se under forumet och Ventilation.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alltså:

12500 - 3000 = 9500 kWh/Ã¥r med F370 och Alig VB250L

12500 - 6000 = 6500 kWh/Ã¥r med ReFlow

4500 kWh/Ã¥r med Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6

Elektrisk varmvattenberedare drar så mycket ström de drar, ingen direkt skillnad. NIBE har bra modeller.

FTX finns från många olika tillverkare och det finns minst lika många olika åsikter om vilket som är bästa aggregatet. Mer finns att läsa t.ex. på byggahus.se under forumet och Ventilation.

Då är jag med i matchen!

Nu har jag nog bara några frågor kvar:

Gällande vattnet, kan jag koppla på en värmepumpsberedare eller så? Vilka specifikationer är relevanta för att få ner uppvärmningskostnaden av vattnet?

Gällande FTX, Förstår att FTX aggregaten fungerar olika, men vilka specifikationer är viktiga/ska jag kolla efter?

Stort tack Josth för alla dina svar hittils!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
F370 inkluderar beredare och gör varmvatten. VVM310 med F2050-6 inkluderar varmvatten. ReFlow gör inte varmvatten och berättigar alltså inte till något energieffektiviseringsbidrag som de andra två alternativen. ReFlow är ju kopplat till ett FTX-aggregat så det går inte att ha en vanlig frånluftsvärmepumpsberedare kopplad till frånluft. I så fall får man koppla värmepumpsberedaren till uteluften på något sätt med de begränsningar det ger.

Har man Minivent pÃ¥ vinden sÃ¥ ska de flesta liknande byggda FTX-aggregat passa. Man ska naturligtvis kontrollera att luftflödet man behöver i huset stämmer med specifikationerna med marginal och hur kanalerna är placerade i förhÃ¥llande till Minivent. Man kan behöva kontroller om det gÃ¥r att bygga om mellan höger- eller vänsterutförande eller om det är olika versioner vid beställningen. Vad det är för filter och vad utbytesfilter kostar kan vara idé att kolla upp. Du kan som sagt nog fÃ¥ ännu fler tips pÃ¥ byggahus-forumet.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F370 inkluderar beredare och gör varmvatten. VVM310 med F2050-6 inkluderar varmvatten. ReFlow gör inte varmvatten och berättigar alltså inte till något energieffektiviseringsbidrag som de andra två alternativen. ReFlow är ju kopplat till ett FTX-aggregat så det går inte att ha en vanlig frånluftsvärmepumpsberedare kopplad till frånluft. I så fall får man koppla värmepumpsberedaren till uteluften på något sätt med de begränsningar det ger.

Har man Minivent på vinden så ska de flesta liknande byggda FTX-aggregat passa. Man ska naturligtvis kontrollera att luftflödet man behöver i huset stämmer med specifikationerna med marginal och hur kanalerna är placerade i förhållande till Minivent. Man kan behöva kontroller om det går att bygga om mellan höger- eller vänsterutförande eller om det är olika versioner vid beställningen. Vad det är för filter och vad utbytesfilter kostar kan vara idé att kolla upp. Du kan som sagt nog få ännu fler tips på byggahus-forumet.

Tack för svaren! Läste hos Boverket att du kan få bidrag för Luft/luft om du samtidigt installerar en värmepumpsberedare, så då borde man kunna få det för ReFlow om jag inte är helt ute och cyklar.

En annan fråga: Skulle EcoNordic WH4 kunna vara ett alternativ för att ersätta nuvarande ACJ, ACF och VB?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Du tänker om du bygger om huset till vattenburen golvvärme istället för luftvärmeaggregat? Jag anser nog att EcoNordic WH4 i första hand kan vara för stora nybyggen där man inte har en ordinär frÃ¥nluftsvärmepump, bergvärme eller inte vill ha en utedel till en luftvattenvärmepump. Luftvattenvärmepumpen blir inbyggd med tvÃ¥ stora kanaler ut med det systemet. Lite svÃ¥rt att närmare fÃ¥ reda pÃ¥ hur den fungerar och är konstruerad tyvärr. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du tänker om du bygger om huset till vattenburen golvvärme istället för luftvärmeaggregat? Jag anser nog att EcoNordic WH4 i första hand kan vara för stora nybyggen där man inte har en ordinär frånluftsvärmepump, bergvärme eller inte vill ha en utedel till en luftvattenvärmepump. Luftvattenvärmepumpen blir inbyggd med två stora kanaler ut med det systemet. Lite svårt att närmare få reda på hur den fungerar och är konstruerad tyvärr.

Tack för alla förtydliganden, märker ju mer jag frågar hur begränsade alternativen är för oss som har luftburen uppvärmning.

Gällande ReFlow så fick jag följande svar från Avent, ett företag i Kalmar som saluför ReFlow : "Att sänka sin förbrukning med 50% är inget vi kan lova men värmepumpen har en bättre verkningsgrad än ett el-batteri så skillnad blir det.

Att byta ut ett Bahco-aggregat till Reflow ligger på ca 140 000:- inkl. moms.

Det går ej att koppla på en värmepumpsberedare då det är 2 olika system.

Om man sätter in en värmepumpsberedare samtidigt kan man få energibidrag".

Har ställt följdfråga gällande deras pris (är det efter ROT? Vad kostar systemet efter bidraget? Etc) samt frågan om 50% lägre uppvärmningskostnad då det står i produktbladet från REC.

Edit:

Hittade den här tråden om att köra F750 istället för F370: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66705.45
« Senast ändrad: 08 mars 2024, 00:19:48 av Uffe888 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Roligt att det gick att hitta en återförsäljare av ReFlow i Kalmar men priset är ganska högt kan jag tycka. Det är ju en speciallösning får man kalla det. Om man väljer ReFlow är ett alternativ att välja Hitachis värmepumpberedare som också har en utedel: https://www.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/bereda/ Då ska man kunna få energieffektiviseringsbidraget. Vet tyvärr inte vad den kostar. Eller så väljer man NIBE F110 eller Indol och gör en uteluftsinstallation med två stora ventilationskanaler ut och in genom ytterväggen. https://professional.nibe.eu/sv/productgroup/15507/subgroup/15520/product/78608

Till NIBE F750 kan man som sagt ansluta en tilluftsmodul SAM40 men det är något helt annat en ett luftvärmeaggregat som har mycket högre värmeeffekt och klarar av att värma ett helt hus.
« Senast ändrad: 08 mars 2024, 09:24:48 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Roligt att det gick att hitta en återförsäljare av ReFlow i Kalmar men priset är ganska högt kan jag tycka. Det är ju en speciallösning får man kalla det. Om man väljer ReFlow är ett alternativ att välja Hitachis värmepumpberedare som också har en utedel: https://www.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/bereda/ Då ska man kunna få energieffektiviseringsbidraget. Vet tyvärr inte vad den kostar. Eller så väljer man NIBE F110 eller Indol och gör en uteluftsinstallation med två stora ventilationskanaler ut och in genom ytterväggen. https://professional.nibe.eu/sv/productgroup/15507/subgroup/15520/product/78608

Till NIBE F750 kan man som sagt ansluta en tilluftsmodul SAM40 men det är något helt annat en ett luftvärmeaggregat som har mycket högre värmeeffekt och klarar av att värma ett helt hus.

Tack för alla tips och råd Josth!

Väntar fortfarande svar från Avent men 140 000kr känns väldigt högt. Känns som att det borde gå att bygga en sån konstruktion själv för halva kostnaden, förstår inte vad som gör det så unikt eftersom de tar så mycket betalt.

Om man istället skulle gå för F370 + Alig VB250L, finns det något annat luftvärmeaggregat än Alig som skulle kunna göra skillnad för energieffektiviseringen? Tänker om man skulle kunna koppla in en combiwin, lvac eller ACJB istället eller nåt med dubbla vattenbatterier?




Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
De passar på att ta betalt för sina utvecklingskostnader och en rejäl vinstmarginal också. Eftersom varmvatten inte ingår i konceptet känns det som det ligger något för högt i pris när man jämför med vanliga luftvattenvärmepumpar.

Det går absolut att använda andra luftvärmeaggregat med vattenbatteri som passar för utbyte av ACJ men vänder man sig till en NIBE återförsäljare vill de nog hålla på den rekommenderade lösningen i första hand. Kan vara en prisfråga också. Om aggregaten har samma specifikationer ska det inte vara någon skillnad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De passar på att ta betalt för sina utvecklingskostnader och en rejäl vinstmarginal också. Eftersom varmvatten inte ingår i konceptet känns det som det ligger något för högt i pris när man jämför med vanliga luftvattenvärmepumpar.

Det går absolut att använda andra luftvärmeaggregat med vattenbatteri som passar för utbyte av ACJ men vänder man sig till en NIBE återförsäljare vill de nog hålla på den rekommenderade lösningen i första hand. Kan vara en prisfråga också. Om aggregaten har samma specifikationer ska det inte vara någon skillnad.

Utifrån din erfarenhet och koll på det här området , vilket är den bästa LVA (enligt specifikationerna)?

Vad är skillnaden och fördelen med att köra vattenbatteri?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det jag läst och hört är att Alig VB250L är ett lite enklare aggregat kvalitetsmässigt och LVAC skulle vara bäst. Syns också på prislappen.

Aggregatet mÃ¥ste ju ha ett vattenbatteri för att man ska kunna ansluta det till t.ex. en värmepump, annan panna eller till fjärrvärme. Ett elbatteri är ju bara direktdrivet med el. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
En tanke, ska det tas luft utifrån så kostar det på rätt bra med en VP som ska ge vattenvärme till aggregatet. För att inte tala om den frysrisk som kan bli, om tempen ute dalar ner mot många minusgrader. Då måste fläkten stanna vid ca max minus 5 för att aggregatet inte ska frysa sönder. Det är smala rör i ett sådant och kan frysa lätt. När det blåser igenom så ökar kyleffekten katastrofalt. Se bra på hur det ser ut i fjällen med minus och stark blåst.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
I de fall då luftvärmeaggregatet inte föregås av ett FTX-aggregat som ger tempererad tilluft utan direkt ansluts till uteluft så rekommenderas något frysskyddsmedel, t.ex. glykol, i vattenvärmekretsen. Uteluften blandas direkt med cirkulationsluften av inomhusluft som är dubbelt så stor så det blir inte jättekallt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det jag läst och hört är att Alig VB250L är ett lite enklare aggregat kvalitetsmässigt och LVAC skulle vara bäst. Syns också på prislappen.

Aggregatet måste ju ha ett vattenbatteri för att man ska kunna ansluta det till t.ex. en värmepump, annan panna eller till fjärrvärme. Ett elbatteri är ju bara direktdrivet med el.

Det var min uppfattning också men LVAC-V har dubbla vattenbatterier, vad gör det för skillnad?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var min uppfattning också men LVAC-V har dubbla vattenbatterier, vad gör det för skillnad?
Ett batteri för värme och ett för kyla brukar det vara, det ska vara vattentäta skott mellan dom och inte vara samma vätska.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett batteri för värme och ett för kyla brukar det vara, det ska vara vattentäta skott mellan dom och inte vara samma vätska.

Förstår! Så då borde det vara mer energieffektivt att köra med LVAC-V som har dubbla vattenbatrerier kontra ett LVA med ett vattenbatteri och ett El-batteri?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det var min uppfattning också men LVAC-V har dubbla vattenbatterier, vad gör det för skillnad?

Egentligen kunde det vara ett stort vattenbatteri med hög värmeförmåga men LVAC är byggd enligt ett modulsystem i några olika varianter. För att få full värmekapacitet behöver LVAC-V dubbla vattenbatterier. Det är när uteluft direkt ansluts till LVAC-V utan att det finns något FTX-aggregat innan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Egentligen kunde det vara ett stort vattenbatteri med hög värmeförmåga men LVAC är byggd enligt ett modulsystem i några olika varianter. För att få full värmekapacitet behöver LVAC-V dubbla vattenbatterier. Det är när uteluft direkt ansluts till LVAC-V utan att det finns något FTX-aggregat innan.

Såg att de också har en variant med el + vattenbatteri, vad är det för skillnad energimessigt mellan dessa? Eller rättare sagt varför köra med ett LVA med dubbla vattenbatrerier kontra ett med en el och en vatten?

En annan fråga, LVA med inbyggd FTX är inte görbart med F370?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Finns inget LVA med inbyggt FTX-aggregat utan det sistnämnda är separat och placeras en bit ifrån LVA, kanske på ett helt annat ställe i huset. Man måste välja på antingen ett FTX-aggregat eller en FLVP, går inte att ha båda samtidigt.

Svårt att säga hur mycket det skiljer i energiförbrukning med ett LVA som har både ett el- och ett vattenbatteri. Beror ju helt på hur mycket den använder respektive batteri i det specifika fallet. Har man bara vattenbatteri som matas av en värmepump ska energiförbrukningen blir mindre än en tredjedel jämfört med bara el-batteri. Har man fjärrvärme som matar vattenbatteriet blir energiförbrukningen lika stor som med el-batteri men fjärrvärmen är ju mycket billigare per kWh än direktverkande el.

Tillägg: Tittar man på ReFlow så står det att det är ett kombinerat vatten och el-batteri och där fyller det ju en viktig funktion eftersom effekten på värmepumpen/utedelen minskar med utetemperaturen och kanske upphör helt under -15 °C(?) Då måste det finnas ett el-batteri som kan värma istället för vattenbatteriet. Har man en annan sorts värmepump som t.ex. NIBE VVM310 med F2050 så innehåller ju VVM310 en kraftig el-patron som värmer om det skulle bli så kallt att F2050 tappar det mesta av värmeeffekten. Då behövs inget extra el-batteri i LVA.
« Senast ändrad: 10 mars 2024, 09:29:27 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns inget LVA med inbyggt FTX-aggregat utan det sistnämnda är separat och placeras en bit ifrån LVA, kanske på ett helt annat ställe i huset. Man måste välja på antingen ett FTX-aggregat eller en FLVP, går inte att ha båda samtidigt.

Svårt att säga hur mycket det skiljer i energiförbrukning med ett LVA som har både ett el- och ett vattenbatteri. Beror ju helt på hur mycket den använder respektive batteri i det specifika fallet. Har man bara vattenbatteri som matas av en värmepump ska energiförbrukningen blir mindre än en tredjedel jämfört med bara el-batteri. Har man fjärrvärme som matar vattenbatteriet blir energiförbrukningen lika stor som med el-batteri men fjärrvärmen är ju mycket billigare per kWh än direktverkande el.

Tillägg: Tittar man på ReFlow så står det att det är ett kombinerat vatten och el-batteri och där fyller det ju en viktig funktion eftersom effekten på värmepumpen/utedelen minskar med utetemperaturen och kanske upphör helt under -15 °C(?) Då måste det finnas ett el-batteri som kan värma istället för vattenbatteriet. Har man en annan sorts värmepump som t.ex. NIBE VVM310 med F2050 så innehåller ju VVM310 en kraftig el-patron som värmer om det skulle bli så kallt att F2050 tappar det mesta av värmeeffekten. Då behövs inget extra el-batteri i LVA.

Bra poänger!

I huset som vi flyttar till så finns det en kronspis också som komplement om det blir riktigt kallt.

Med bakgrund till det, tror du att F370 och LVAC-V skulle vara det bästa alternativet om man väljer att fortsätta med Luftburenvärme?

Eller vad hade du satsat på för att energieffektivisera och kunna "räkna hem" affären

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det är ju bra att kunna elda en del om det skulle bli kyligt i huset men veden är dyr och det är ganska mycket tidkrävande pyssel med ved om man ska elda mer än bara lite.

Man behöver titta i huset hur det exakt ser ut med ACF och ACJ på sina respektive platser innan man tar slutlig ställning till ny lösning. Att byta från ACF till F370 kanske innebär för mycket ombyggnad(?) och det då är betydligt bättre med ett nytt FTX i samma format som ACF. Helt beroende på hur ACF sitter placerad idag. LVAC-V är större än ACJ så man behöver kontrollera att den samt kanaler skulle få plats där man vill ha den. När kanalstorlekar och anslutningar skiljer mot ACJ gäller det att finns plats för övergångar och kanske måste en VVS-firma/plåtslagare specialbygga någon anslutning. Vänd dig till en firma som är bra på ventilationsystem i första steget. Nuvarande ventilations- och värmesystem har passerat sin tekniska livslängd och behöver ersättas oavsett hur bra man kan räkna hem det.
« Senast ändrad: 10 mars 2024, 13:48:31 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är ju bra att kunna elda en del om det skulle bli kyligt i huset men veden är dyr och det är ganska mycket tidkrävande pyssel med ved om man ska elda mer än bara lite.

Man behöver titta i huset hur det exakt ser ut med ACF och ACJ på sina respektive platser innan man tar slutlig ställning till ny lösning. Att byta från ACF till F370 kanske innebär för mycket ombyggnad(?) och det då är betydligt bättre med ett nytt FTX i samma format som ACF. Helt beroende på hur ACF sitter placerad idag. LVAC-V är större än ACJ så man behöver kontrollera att den samt kanaler skulle få plats där man vill ha den. När kanalstorlekar och anslutningar skiljer mot ACJ gäller det att finns plats för övergångar och kanske måste en VVS-firma/plåtslagare specialbygga någon anslutning. Vänd dig till en firma som är bra på ventilationsystem i första steget. Nuvarande ventilations- och värmesystem har passerat sin tekniska livslängd och behöver ersättas oavsett hur bra man kan räkna hem det.

Ska ta dit folk som får titta på vad det kostar för ett sånt byte inkl montering.

Finns det några besparingar att göra om man skulle byta ut ACJ och ACF mot t.ex. ACJB och RDKS?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Nya FTX-aggregat har betydligt bättre verkningsgrad än gamla aggregat. Svårt att säga hur stor besparingen blir i kWh men gissar att det kan vara minst 2000 kWh/år om man har ACJB med el-batteri. Har man ACJB med värmepump så blir det ca en tredjedel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nya FTX-aggregat har betydligt bättre verkningsgrad än gamla aggregat. Svårt att säga hur stor besparingen blir i kWh men gissar att det kan vara minst 2000 kWh/år om man har ACJB med el-batteri. Har man ACJB med värmepump så blir det ca en tredjedel.

Pratade med Nibe idag, de sa att jag kunde göra en besparing på 6500 - 6800 kwh om jag skulle byta till F370 + Alig VB250L, låter väldigt högt i jämförelse med vad du skrev tidigare.

Sen frågade jag om man kunde återvinna luften och då sa han att man kunde koppla in en tilluftsmodul också, SAM40.

Skulle det fungera att köra F370 + Alig VB250L + Sam40?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Förstår jag inte alls vad ni pratade om återvinning och SAM40?? Sc:,h Det går att koppla SAM40 till F370 som tilluftsaggregat om man vill ha komfortvarm tilluft och av någon mycket konstig anledning inte köpt en F470 som blir både billigare och tar mindre utrymme för samma sak. Att ha SAM40 först och Alig VB250L kopplad efter den är bara massa slöseri med pengar. VB250L har en kraftig uppvärmningskapacitet och klarar hela jobbet att värma både tilluft och cirkulationsluft.

När det gäller energibesparingen är den ganska svårt att bedöma i ditt fall. Idag ger ditt ACF-aggregat en någorlunda besparing och tar du bort den och ersätter den med F370 så måste F370 ju både ersätta besparingen som ACF ger plus ge en ytterligare besparing. Jag kan inte alls tänka mig att den ytterligare besparingen skulle bli närmare 7000 kWh/år utan det är den totala energibesparingen med F370 + VB250L i ett 139 kvm hus med ditt läge som NIBE pratar om (utan ACF och med direktverkande el). Jag gissar nu på en ytterligare besparing om 3000 - 4000 kWh/år.
« Senast ändrad: 14 mars 2024, 09:24:05 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förstår jag inte alls vad ni pratade om återvinning och SAM40?? Sc:,h Det går att koppla SAM40 till F370 som tilluftsaggregat om man vill ha komfortvarm tilluft och av någon mycket konstig anledning inte köpt en F470 som blir både billigare och tar mindre utrymme för samma sak. Att ha SAM40 först och Alig VB250L kopplad efter den är bara massa slöseri med pengar. VB250L har en kraftig uppvärmningskapacitet och klarar hela jobbet att värma både tilluft och cirkulationsluft.

När det gäller energibesparingen är den ganska svårt att bedöma i ditt fall. Idag ger ditt ACF-aggregat en någorlunda besparing och tar du bort den och ersätter den med F370 så måste F370 ju både ersätta besparingen som ACF ger plus ge en ytterligare besparing. Jag kan inte alls tänka mig att den ytterligare besparingen skulle bli närmare 7000 kWh/år utan det är den totala energibesparingen med F370 + VB250L i ett 139 kvm hus med ditt läge som NIBE pratar om (utan ACF och med direktverkande el). Jag gissar nu på en ytterligare besparing om 3000 - 4000 kWh/år.

Jag skrev några följdfrågor till honom hos Nibe, återkommer med hans svar.

Det kan varit jag som fått det hela om bakfoten gällande tilluftsmodulen. Dock drog jag iväg frågan till chatgpt, för skojsskull och fick det här svaret:

Vilken uppsättning sparar jag mest kwh på:

Frånluftsvärmepump + luftvärmeaggregat + tilluftsmodul

Eller Frånluftsvärmepump +luftvärmeaggregat

ChatGPT
För att bedöma vilken uppsättning som sparar mest kWh är det viktigt att förstå skillnaderna mellan de två alternativen och hur de påverkar energiförbrukningen och effektiviteten i ditt värmesystem.

Frånluftsvärmepump + luftvärmeaggregat + tilluftsmodul:

Detta system erbjuder ett fullständigt integrerat värmesystem som kombinerar energieffektiviteten hos en frånluftsvärmepump med fördelarna av kontrollerad ventilation via ett luftvärmeaggregat och friskluftstillförsel genom en tilluftsmodul.
Tilluftsmodulen säkerställer att du får in frisk luft utifrån, som kan förvärmas (eller förkylas) för att matcha inomhustemperaturen. Detta bidrar till bättre inomhusluftkvalitet och kan minska behovet av ytterligare uppvärmning, eftersom den friska luften inte sänker inomhustemperaturen lika mycket som omodifierad uteluft skulle göra.
Systemet kan vara mer energieffektivt eftersom det utnyttjar värmeåtervinning maximalt, både från frånluften och genom att effektivt förbehandla den tillförda friska luften.
Frånluftsvärmepump + luftvärmeaggregat:

Denna uppsättning fokuserar på att återvinna värme från frånluften och använda den för uppvärmning, utan den specifika integrationen av en tilluftsmodul för att hantera den inkommande friska luften.
Även om detta system fortfarande är effektivt för värmeåtervinning och kan erbjuda betydande energibesparingar jämfört med traditionella värmesystem, kan det missa ytterligare effektivitetsvinster som uppnås genom att förvärma den inkommande friska luften.
Utan en tilluftsmodul kan systemet vara mindre effektivt i extremt kalla klimat, där kall uteluft behöver värmas upp betydligt för att uppnå önskad inomhustemperatur.

Sammanfattning

Valet mellan de två alternativen beror på flera faktorer, inklusive ditt lokala klimat, ditt hus's isolering och täthet, samt dina inomhusluftkvalitetskrav. Generellt sett, om ditt mål är maximal energibesparing och förbättrad inomhusluftkvalitet, erbjuder systemet med frånluftsvärmepump + luftvärmeaggregat + tilluftsmodul troligen de bästa fördelarna. Detta beror på dess förmåga att effektivt hantera både värmeåtervinning och friskluftstillförsel, vilket minskar den totala energiförbrukningen.

Däremot, om kostnaden och komplexiteten för installation av en tilluftsmodul är avsevärda nackdelar, kan ett system med endast frånluftsvärmepump och luftvärmeaggregat fortfarande erbjuda betydande energibesparingar och vara ett mer kostnadseffektivt alternativ.

I slutändan är den bästa lösningen den som balanserar initiala kostnader, energibesparingar, och inomhuskomfort på ett sätt som passar dina specifika behov och förutsättningar. Att konsultera med en energirådgivare eller HVAC-professionell kan hjälpa dig att göra det mest kostnadseffektiva valet.





« Senast ändrad: 14 mars 2024, 12:51:56 av Uffe888 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om du hellre litar på råd från ChatGPT än råd från detta forum så varsågod men kom inte och klaga efteråt...

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du hellre litar på råd från ChatGPT än råd från detta forum så varsågod men kom inte och klaga efteråt...

Klart att jag inte litar mer på ChatGPT tyckte mest att det var intressant att fråga för att se vad den skulle svara.

Tack för kopplingskartan

Edit: Oj vad mycket text i förra meddelandet, ändrade den
« Senast ändrad: 14 mars 2024, 12:52:39 av Uffe888 »

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om du hellre litar på råd från ChatGPT än råd från detta forum så varsågod men kom inte och klaga efteråt...

Hej Josth!

En kort update:

Snackade med Nibe igen och en säljare jag pratade med sa att jag inte skulle kunna spara några kwh överhuvudtaget med F370 + Alig VB250L, vilket lät jätte konstigt... Jag påtalade att vi kan plocka bort varmvattenberedaren och då sa han "Ja lite besparing blir det då men det blir typ ingen skillnad"...

Sen frågade jag om de hade någon annan frånluftsvärmepump och då svarade han: S735 + Alig tillsammans med en arbetstank som kallas UKV 100. Detta för att driften ska fungera som det ska och inte riskera några frysrisker.

Tittar man nog troligtvis mer på en besparing runt 4000-5000kWh/år.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! För en normalt sparsam familj på 4 personer räknar man att varmvattnet drar ca 4500 kWh/år med direkt-el. Om man istället producerar detta med en värmepump så kan man spara runt 2500 - 3000 kWh/år. En F370 kan ge en total besparing på ca 8000 - 9000 kWh/år. Det blir klart mer än ACF. Skulle påstå att den NIBE-säljaren hade dålig koll på detta.

Intressant att de föreslår en lösning med nya S735 men hoppas verkligen att de också har testat detta ordentligt i kallt klimat!? Förutom avfrostningarna håller ju S735 även på med varmvatten emellanåt. Undrar vilken inkoppling de tänker sig. En UKV på 100 liter låter inte särskilt mycket med tanke på de värmeeffekter det kan röra sig om och arbetstemperaturerna är ju relativt låga så det är ju inget stort värmemagasin att ta av.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! För en normalt sparsam familj på 4 personer räknar man att varmvattnet drar ca 4500 kWh/år med direkt-el. Om man istället producerar detta med en värmepump så kan man spara runt 2500 - 3000 kWh/år. En F370 kan ge en total besparing på ca 8000 - 9000 kWh/år. Det blir klart mer än ACF. Skulle påstå att den NIBE-säljaren hade dålig koll på detta.

Intressant att de föreslår en lösning med nya S735 men hoppas verkligen att de också har testat detta ordentligt i kallt klimat!? Förutom avfrostningarna håller ju S735 även på med varmvatten emellanåt. Undrar vilken inkoppling de tänker sig. En UKV på 100 liter låter inte särskilt mycket med tanke på de värmeeffekter det kan röra sig om och arbetstemperaturerna är ju relativt låga så det är ju inget stort värmemagasin att ta av.

Blir inte klok på alla olika svar, haha.

Skrev med nuvarande ägaren. Han berättade att de förbrukade 7400 kwh mellan oktober - februari, lite skillnad mot den där energideklarationen som jag bifogade högre i första posten.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja det tyder ju på en märkbart lägre energiförbrukning för uppvärmningen än i energideklarationen. Konstigt om de inte vidtagit några andra särskilda åtgärder för att minska energiförbrukningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det tyder ju på en märkbart lägre energiförbrukning för uppvärmningen än i energideklarationen. Konstigt om de inte vidtagit några andra särskilda åtgärder för att minska energiförbrukningen.

De köpte huset förra hösten och hann bara göra rent kanalerna och gå igenom ventilationen innan de skiljde sig.

Han berättade vilka de hade anlitat så kommer höra av mig till dem då de redan har en del anteckningar och förslag på åtgärder

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Är det bara en 1 person som nu bor i huset så blir energiåtgången för hushålls-el och varmvatten betydligt lägre. Det kan vara en stor del av förklaringen till skillnaden jämfört med energideklarationen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det bara en 1 person som nu bor i huset så blir energiåtgången för hushålls-el och varmvatten betydligt lägre. Det kan vara en stor del av förklaringen till skillnaden jämfört med energideklarationen.

De har bott tre personer där under den perioden

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det bara en 1 person som nu bor i huset så blir energiåtgången för hushålls-el och varmvatten betydligt lägre. Det kan vara en stor del av förklaringen till skillnaden jämfört med energideklarationen.

Tjena Josth! Hoppas att allt är bra med dig.

Två frågor som jag kom på:

Vilka besparingar skulle man eventuellt kunna göra om jag skulle installera fjärrvärme och byta till ACJB och RDKS?

Enligt Solör så är kostnaden för 2024 i mitt område: 5396kr/år + 983 kr/mwh?

Vilka ernergibesparingar blir det om man byter nuvarande ACJ och ACF till t.ex. ACJB och RDKS?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej igen! Jo tack det knallar på kan man säga. Fjärrvärme i sig sparar ju inga kWh jämfört med direktverkande el men en ny FTX med betydligt högre verkningsgrad har jag liksom tidigare gissat skulle kunna spara runt 2000 kWh/år (el) jämfört med gamla ACF.

Fjärrvärme har flera bra sidor men nu under -23 och -24 har även fjärrvärmen drabbats av mycket kraftiga prishöjning bl.a. beroende på att skogsflis och pellets blivit mycket dyrare. Värst tror jag det var i Sandviken med +39% på ett år om jag läste rätt(!) Man måste göra sig en egen kalkyl vad man tror om fjärrvärmepriset framöver där man bor. De fjärrvärmeverk som kan ta emot hushållsavfall och eldar med det har en fördel då priserna inte alls ökat som på skogsråvaror. Även fjärrvärmeverk som kan ta hand om överskottsenergi från industriprocesser har en stor fördel.

Om du byter ACF till RDKS och man utgår från 13000 normalårskorrigerade kWh enligt energideklarationen så skulle det alltså gissningsvis bli runt 11000 kWh/år istället. Väljer man ACJB-V med fjärrvärme kommer alltså största delen av de 11000 att vara fjärrvärme-kWh, inte el. När det gäller el-priset brukar man ofta räkna med en kostnad på 2 kr/kWh inkl. allt i SE3. Borde ligga något lite högre i SE4. Man får tänka på att det är under vinterhalvåret som den stora förbrukningen är och det är el-priset under vinterhalvåret som är avgörande.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ser att Mörbylånga sålde den kommunala fjärrvärmeverksamheten till Solör under 2023 och att den verkar eldas med skogsråvara. Hade tydligen gått med förlust under många år. Kan vara särskilt svårt när det är ett relativt litet fjärrvärmenät med ett mindre antal kunder. Många kommuner har sålt sina fjärrvärmeverksamheter för att kunna satsa på annat i kommunen. Solör ser ganska snabbt till att höja taxan så att verksamheten inte ska gå med förlust utan generera avkastning enligt bolagets krav. Från 2023 till 2024 höjdes priset med 15% vilket man nog får säga är genomsnittligt när ett affärsdrivande bolag äger fjärrvärmen. Undrar hur utvecklingen blir framöver? https://www.morbylanga.se/kommun-och-politik/hallbar-kommun/fornybar-energi/avyttring-av-fjarrvarmerorelse/
« Senast ändrad: 19 april 2024, 12:08:43 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!