Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionellahöjning sker inte pÃ¥ Nibe 1110 8,5  (läst 805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Legionellahöjning sker inte på Nibe 1110 8,5
« skrivet: 13 november 2008, 13:25:05 »
Har observerat att nästan inget tillskott skett på VP:en.

Endast 4 timmar sen årsskiftet.

Kollat genom att sätta tiden till 1 dag och sett att ingen höjning sker.

Grundinställning 0 02 vilket ska innebära att legionellakörning ska gå in. Antal dagar normalt 30 vilket borde innebära ett antal tillsatstimmar varje år.

När jag kör manuell tillfällig varmvattenhöjning förbrukas mycket riktigt ström till elpatronen vilket indikeras på TS-räkneverket.
Jag misstänker att det inte fungerat med periodiska höjningen. Har bara 471 timmar TS och då var de flesta innan värmepumpen startades vid installationen då huset värmdes med TS-värmen.

Tills vidare lever vi farligt.

Om nån dör pga att jag underlåtit att hålla VP i skick kan jag bli ansvarig till annans död genom vårdslöshet (skulle det nog heta i rubrikerna). 2-6 års fängelse eller?

Hur gör jag för att slippa krypa in bland de andra gangstrarna?
 
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!