Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av värmesystem  (läst 2685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Byte av värmesystem
« skrivet: 23 januari 2018, 16:05:19 »
Jag bor i en enplansvilla (byggd 1971) i Norrbotten. Huvudsaklig uppvärmning sker med Albin Combipanna (år 1971) med två elpatroner á 6000 kwH/st. Använder bara ena elpatronen eftersom jag har luft/luft-värmepump. Samt Tulikiv täljstensugn som jag eldar i varje dag höst/vintertid.
Min elförbrukning totalt ligger mellan 27000-29000 kwH/år vilket jag anser är högt.
Om man ser till min förbrukning sommartid (endast uppvärmning av varmvatten och hushållsel) har det förbrukats ca 30 kwH/dygn då vi varit bortresta. När vi är hemma så är elförbrukningen ca 50 kwH sommartid.
Noteras att vi är 2 vuxna som bor i huset.
Eftersom värmepannan är gammal så är det dags för byte - men till vad?
Är inte intresserad av bergvärme med en investering på 160000-170000 kr med tanke på min ålder (har räknat att eventuell vinst de första 11-12 åren är +- 0 kr, under förutsättning av nuvarande elpris och ränteläge samt att värmeförbrukningen inkl varmvatten halveras till ca 10 000 kwH rest ca 8000 hushållsel påverkas ej)
Kan en ny elpanna (med inbyggd varmvattenberedare) med effektivare styrning var ett alternativ för att få ner elförbrukningen?
Tilläggsisolering på kallvind är inte ett alternativ, för lång återbetalningstid samt risk för fuktproblem.
Noteras kan att vintertid, så är de vattenfyllda elementen sällan varma eftersom jag har luft/luftvärmepump och eldar i täljstensugnen....men var tar elförbrukningen vägen? De element som är lite varma finns i garage ca 50 m2.
Tacksam för synpunkt och råd.


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2018, 16:50:20 »
Hej ala,
jag vet inte hur du räknar. Så här räknar jag:

Jag har när jag investerade i bergvärmepump för 9 år sedan sänkt energiförbrukningen med 60% (från 43000 till 17000kWh/år) och sparar 26000kWh/år pga det.
Investerade 130000kr. Investeringen var alltså betald på 5,5 år, räknat med ett elpris på 1kr/kWh och en nettoränta på 2%.

Jag investerade lika mycket i tilläggsisolering, vilket sänkte energiförbrukningen med ytterligare 40%.
Nu sparar jag alltså 33000kWh/år.

I min profil ser du mera detaljer.

 
« Senast ändrad: 23 januari 2018, 17:10:12 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2018, 17:33:50 »
Hej
Tack för ditt svar.
Kan se att du dragit ner din värmekostnad med 2/3 från tidigare, när du installerade bergvärme. Nu hade du i och för sig en rätt saftig förbrukning 43 000 kWh vilket jag aldrig varit i närheten av trots att jag bor i Norrbotten och det åtminstone tidigare var rätt kalla vintrar. Kanske som mest förbrukat ca 29 000 kWh.
Jag har räknat så här:
Elpris 2017-06-01      28 000   kWh                        
                                 
Elpris                                          58,43   inkl energiskatt och moms                     
                                 
Överföring   Abonnemang 19,64 öre      24,55   inkl moms                     
           Överföring 25,60 öre              32,00   inkl moms                     
                                 
                                   Summa   1,15   kr/kWh                     
                                 
                                 
                                 
Förbrukning   Värme/Varmvatten/hushÃ¥llsel         28 000   1,15      32 200   Ã…r      2 683   genomsnitt/mÃ¥nad
            (därav hushÃ¥llsel ca 6 700 kWh)                     
                                 
Förbrukning                    HushÃ¥llsel   1,15                        6 700         17 503   Ã…r      1 458   genomsnitt/mÃ¥nad
                                  
                        Värme och   varmvatten   1,15        8 520                     
            (40 % av nuvarande förbrukning                     
            dvs 40% av 21 300 kWh)                     
                                 
                                 
                                 
                                 
LÃ¥nekostnad   150 000,00   Ränta ca 4,96%  - Ã¥terbetalningstid 120 mÃ¥nader (10 Ã¥r)                           
Total ränta 36678 kr x 70% skatteeffekt = 25675 kr                                 
                                 
150 000,00                                 
25 675,00   175 675,00   total kostnad för lÃ¥net =       1 464,00   kr/mÃ¥nad                  


Överfört från exel så kanske lite svår att visa....men i och för sig så har jag en högre ränta eftersom jag tror att den kommer att stiga de närmaste åren och uppgiften är hämtad från privatlån bank. Dock har jag en ganska låg investeringskostnad, rätt kostnad ligger nog i dagsläget på ca 170 000 kr med ett borrhål på ca 220-240 meter.
Jag har räknat med att minst spara 40% av förbrukningen av värme/varmvatten och jag tror att det är en ganska realistisk beräkning.
Det är svårt att jämföra en förbrukning på västkusten med en förbrukning i norrbotten eftersom villkoren är så skilda. Vid en kall vinter så får man nog räkna med att man får gå in med lite stödvärme via elpatron, då jag är tveksam att bergvärmepumpen håller temperaturen inomhus vid -30 under 1 - 2 veckor...ja, ja jag kan ha fel.
Min stora fråga är var MIN elförbrukning tar vägen eftersom mina element nästa aldrig är ens "pissljummna" under vintern, endast i garaget min då endast lite varma. Jag tror att den stora boven är elpatronerna i den gamla pannan tillsammans med uppvärmningen av varmvatten eftersom förbrukningen är relativt hög under sommaren då vi ej varit hemma.

Ha de bra

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2018, 17:37:35 »
Hej igen
Glömde notera att visst höjer en investering värdet på fastigheten, dock aldrig så att man får tillbaka investeringskostnaden. Sen får man också hålla i minnet att om man "betalar" anläggningen som i mitt fall på 10 år...hur många år har man kvar tills man åker på en reparation ex.vis av kompressorn i pumpen? och det är ju en relativt dyr historia:(

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2018, 18:49:30 »
Jodu,  du är en försiktig general och jag vet ju inte hur gammal du är..... Enda anmärkningen, räntan är brutto, om kan du fÃ¥r ju dra av den i deklarationen sÃ¥ dÃ¥ är väl netto räntan lite lägre.
Du ska naturligtvis inte använda mina kWh-besparingar i din kalkyl utan dina egna uppskattningar. Jag visade den bara som exempel på värmepumpsbesparingen
Om du bortser från hushållsel, den påverkas ju inte av uppvärmning, så gör du av med c:a 21000kWh/år.
Om allt värms med direktel så kan du med en BVP sänka förbrukningen med 2/3 till 3/4 dvs c:a 70%. Du sparar då 1,15x0,7x21000=17000kr/år eller snitt 1400kr/mån. Lika med återbetalningstakten du angett.

Men du har redan en LL-pump, vet hur mycket den dra/år? Den gör att investeringskalkylen blir lite sämre eftersom den levererar typ dubbelt så mycket värme som den drar i el.

Jag tror inte en ny elpanna sänker elförbrukningen nämnvärt. Lägg i så fall hellre pengar på isolering. Tycker jag.

Det är klart att elpatronerna drar el, annars skulle du frysa rejält.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2018, 19:53:14 »
Hej, 30 kwh utan uppvärmning och ingen är hemma lÃ¥ter mycket.  Min spontana tanke när jag läser detta är att nÃ¥got slukar el. Gamla vitvaror? DÃ¥ligt isolerad vvb? En elmätare kanske kan hjälpa dig att hitta nÃ¥got.

Du nämner att ni förbrukar 50 kwh när ni är hemma, detta är också utan uppvärmning, kyler ni med luftvärmepumpen? Är värmepumpen på heat och avstängd sommartid?
Värmeglad.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2018, 19:55:34 »
 Ha, ha...ja det är klart slÃ¥r jag av elpatronerna dÃ¥ blir det kallt om ändan:)
Räntekostnaden är beräknad som man brukar att ca 30% av kostnaden får jag tillbaka via räntavdragen d v s jag betalar ca 70% av räntekostnaden.
Min gamla elpatroner har tre effektlägen, dåligt isolerad panna m m....jag antar att en ny elpanna som beroende av modell har kanske har upp till 8 olika effektlägen är effektivare då elpatronen anpassar effekten på ett bättre sätt utifrån behovet. Sen kommer den gamla pannan att haverera förr eller senare, och det är ju inte så trevligt att stå med ett pannbyte på vintern om det är -30.
Dock är jag mkt tveksam till att en bergvärmepump skulle spara 70% uppvärmningen/varmvatten i Norrbotten, kanske 40-50% är betydligt realistiskt.
Tyvärr så är det så att många glömmer bort att varje investering kostar pengar...man stirrar sig blind på vad man sparar i elförbrukning men glömmer bort att återbetalningstiden kanske är 15 år för en extra isolering och då blir investeringen inte så attraktiv....dock beroende på hur länge man har för avsikt att bo kvar i sitt hus. Sen är det ju så att man kan isolera för att få ett drägligt inomhusklimat och huset är som en"höskrinda"...men har man hyfsat bra klimat så är det nog inte så ekonomiskt att satsa pengarna där för att spara el....besparingen står inte i rimlig proportion till investeringen.
Det finns alldeles för många glädjekalkyler och en del är ju inte så intresserade av att informera om att de gjort en dålig eller betydligt sämre investering än vad de räknat med från början.
Dock ställer jag mig fortfarande frågan hur mina tre element i garaget och förråd kan stå för denna förbrukning.....om elementen i bostadsdelen var varma hela tiden, ja då förstår jag varför förbrukningen är som den är....det måste finnas en annan förklaring...och det är den jag letar efter:)

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2018, 20:04:02 »
Hej Kobojsare
Ja, precis vad jag tycker....tror att den gamla (och dåligt isolerade pannan) där varmvattnet värms genom en genomströmningsberedare i kombination med gamla elpatroner är boven i dramat.
Ja ibland när det är varmt på sommaren kör jag kyla med luftvärmepumpen...men jag har separat mätning på denna och det är försvinnande lite i sammanhanget...när jag är bort på sommaren är pumpen alltid avstängd.
Sen har har jag nya vitvaror och jag har via mätning slagit av varje elförbrukare allt eftersom för att slutligen vara nere till 0 kWh förbrukning....den stora och avgörande förbrukningen är alltid min gamla panna. Tyvärr så kan jag ju inte jämföra med exempelvis en ny elpanna:(
Jag "tror" att de gamla elpatronerna med sitt "on eller off" gör att jag inte kan få en jämna mindre förbrukning...det kanske jag skulle uppnå med bättre patroner, bättre isolering av panna/vvb och överhuvudtaget bättre styrsystem....vem vet?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2018, 20:17:52 »
Om det är elpannan som drar mest ström så tar värmen vägen någonstans. Om inte till husets radiatorer så vart?
Kanske till pannrummet? Hur varmt är det där?...Om det är så att pannan läcker värme så hjälper det naturligtvis att skaffa en välisolerad panna istället.
Fel på elpatronerna? Om det vore så skulle de inte dra någon ström.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2018, 20:40:37 »
Ja även om det blir varmt i pannrummet pga pannans dåliga isolering så är det ändå inte den fulla förklaringen till förbrukningen.
Betr patronerna så tror jag du har fel där;) om något effektsteg är trasigt så blir det i stort sett on eller off...det finns ju en termostat i varje elpatron och de kan ju även påverka. Jag har bytt termonstat flera gånger under de 30 år jag bott i huset och då har det som regel visat sig genom att patronen aldrig slog av utan överhettningskyddet löstes ut.
Sen vet jag ju inte hur värmerören ser ut...kanske fullt med beläggning efter nästan 47 år? så de kanske får kräma på ordenligt för att ge värme...ja ja den som vet?

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2018, 20:43:11 »
Läste i ett forum ett inlägg sedan 2011, där en person hade en Albin Combi med elpatroner och där förbrukningen var relativt hög...han hade bytt till en ny välisolerad elpanna med bättre effektstyrning och i stort sett halverat förbrukningen.....ja ja vem vet (det är väl det jag "hakat" upp mig på);)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #11 skrivet: 24 januari 2018, 21:04:57 »
Håller inte med dig. Om patronerna förbrukar el så omvandlas all den elen till värme. Det är istället frågan om vart värmen tar vägen som du själv är inne på.
Om du har fel på termostater så blir det för varmt eller inte alls varmt vid den patronen.
Men om elpatronerna är 47 år så kan ju dom ha oxiderats så mycket att de inte avger den ursprungliga effekten. Fast då borde din elräkning inte vara hög....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2018, 20:59:50 »
Ja hur det nu än är med elpatronerna, så finns det ingen rimlig förklaring till förbrukningen. Även om pannan läker värme som ett såll så kan det inte vara hela förklaringen....om huset var glest och dåligt isolerat så borde elementen vara betydligt varmare för på något sätt så måste den värme som försvinner tillföras på något sätt....annars hade vi frusit ihjäl vid det här laget....och kallt och dragit har vi inte:)
Jag tror fortfarande att pannan är "boven i dramat" eftersom den står för den största förbrukningen även sommartid. Den övriga elanvändningen d v s hushållselen är inte speciellt hög..möjligen lite högre på vintern då vi använder motorvärmaren..

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2018, 08:06:54 »
Hej igen, om vi tänker oss att ni inte behöver värma ert hus i ett år samt är bortresta detta magiska året. Så kommer ni förbruka 10950 kwh. Du har spårat förbrukningen till din gamla panna. Vad förbrukar den när allt annat är avstängt? Har du en lista över vilka saker som hjälpte till att förbruka 30 kwh?

Är det varmt i pannrummet? Är väldigt ny på värme, så det jag kommer föreslå är kanske helt uppåt väggarna. Men kan en vvb vara så pass stor att elpatronen inte klarar av att värma den mängd vatten som den rymmer, utan ständigt kyls ner av kallt vatten?
Värmeglad.

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Byte av värmesystem
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2018, 14:22:01 »
Nja, det andra som hjälper till med förbrukningen är i stort sett två små frysar (redan hög förbrukning före inköp av dessa, så de påverkar ej nämnbart), en kyl och frys (d v s 2 stora skåp) inköpta för 3 år sedan...i stor sett nya;)
Pannan  har en genomströmningsberedare pÃ¥ 90 l....skall den ständigt kylas ner av kallt vatten sÃ¥ är ju förutsättningen att det avtappas vatten hela tiden och det gör det ju inte...i synnerhet när vi inte är hemma.
Ja det är ganska varm i pannrummet åtminstone sommartid.
När jag kollat förbrukningen så är det alltid (oavsett utetemperatur, sommar/vinter) panna som står för den helt dominerande förbrukningen....det svänger ju lite beroende på vilket effekt läge (av 3) som är igång.
Ja man får väl sätta in en ny elpanna så får man se....blir det inge förändring så får man väl sälja den och sätta in bergvärme...blir det ingen förändring då...ja då flyttar jag;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!