Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?  (läst 3614 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Med10

  • Gäst
Med10
Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« skrivet: 06 december 2017, 09:31:14 »
I vårt hus hav vi en IVT Greenline C7 med borrhål i berg från ca år 2000. Har tidigare haft en känsla av att det alldeles för ofta produceras varmvatten. Nu när det har blivit kallare kommer värmetemperaturen aldrig i kapp då det blir avbrott för varmvattenproduktion ofta och vi har det väl kallt även om el-bidraget slår till också.
Exempel i går kväll. Vid 20 efter träning var det 2 ggr dusch som självklart krävde VV-prod efteråt I perioden fram till 22:30 fyllde den på med VV-produktion min 4 ggr till utan at det togs vatten till annan än handdisk. Uppskattningsvis var det endast hälften av tiden som det producerades värme till huset.

Jag har genom åren varit i kontakt med den lokala IVT-förhandlar som i sin tid också installerade men de verkar inte särskilt engagerade och jag har tappat förtroende för att de kan hjälpa. Kanske detta forum kan ge mig lite input.

Fråga: Kan det ens hända att det är något fel som resulterar i att VV-produktionen kör alldeles för ofta. Typ någon läckande ventil eller annat?

Fråga: Kan man diagnosticera detta på något vis. Finns det en logg att läsa ut eller finns det några handgrepp som an kan göra? Vem kan typiskt hjälpa med sådant?




Med10

  • Gäst
Med10
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #1 skrivet: 06 december 2017, 09:38:36 »
Ser att det finns likheter och vissa svar i trÃ¥den  "Värmen i varmvattenberedaren sjunker snabbt?"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #2 skrivet: 06 december 2017, 10:18:57 »
Den absolut vanligaste orsaken är fel på växelventilen. Sök på växelventil på forumet så finns det tusentals trådar med tips på hur man kontrollerar och motionerar dom...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #3 skrivet: 06 december 2017, 10:27:50 »
När växelventilen är defekt brukar det bli för varmt inne. Att den laddar vv flera gÃ¥nger efter större tappningar är nog normalt eftersom ivt har mantelberedare men sÃ¥ ofta sÃ¥ det pÃ¥verkar husvärmen  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Med10

  • Gäst
Med10
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #4 skrivet: 06 december 2017, 11:19:31 »
Aha, bra poäng. Kan tapp-varmvattnet sippra ut någon annan väg?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #5 skrivet: 06 december 2017, 12:23:32 »
Det kan ju vara nått läckage. Det borde man dock märka...
Skriv ner alla temperaturer när kompressorn har gått en stund så blir det kanske lite enklare att se vad som händer - Helst både när den har värmt huset en stund och när den har gjort varmvatten en stund.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2017, 16:00:40 »
Kan man behöva lufta manteln på IVT?
På Nibe kan ditt problem ibland botas med att mantel luftas, där finns luftnippeln på toppen av beredaren.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2017, 16:31:56 »
Normalt skall det nog vara ca 3-4 timmar mellan varmvattenkörningar om man inte tar större mängder varmvatten.
Läckande trevägsventil behöver inte betyda att det blir för vamrt i huset om man kör med termostater aktiva som de flesta gör.
Och även om man kör med fullt öppna termostater så behöver det inte bli för varmt inne vid den årstid där vi nu befinner oss.
Många stänger sina termostater helt på våren, för att det inte skall bli för varmt inne, så inte ens sommartid behöver det bli för varmt inne även om trevägsventilen läcker.
Det är med 95% säkerhet problem med en läckande säkerhetsventil, om inte någon varit inne och pillat pinställningarna, eller - det kan finnas en defekt tempgivare som gör att den väldigt snabbt vill värma varmvatten igen, men det är rätt långsökt så länge den reglerar varmvattentempen på en och samma givare.
Luft i manteln kan det också vara.
Men knappast så mycket att det skulle upplevas som ett problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #8 skrivet: 13 december 2017, 13:22:45 »
Kan man behöva lufta manteln på IVT?

Absolut. Lite väl ofta tyvärr. Jag luftar min två gånger per år och varje gång kommer det ut en hel del luft (man får vänta 30 sek tills allt har pyst ut). Sen får jag fylla på med vatten. Jag har inte upptäckt något läckage men serviceteknikern nämnde att dessa "samlar på sig luft" och att man får lufta ofta. antar att det är säkerhetsventilen som spottar ur sig lite i taget....

Med10

  • Gäst
Med10
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #9 skrivet: 13 december 2017, 13:24:55 »
Läckande säkerhetsventil. Betyder det att jag borde se att det läcker ut vatten någonstans eller läcker det i systemet menar du?
Det sitter ventiler på toppen av VP. En är till att fylla på vatten så trycket i expansionskärlet kommer upp. Sen sitter det en del andra som jag inte vet vad gör (händer inte riktig något när man vrider på dem heller) .
 tOOmten

Med10

  • Gäst
Med10
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #10 skrivet: 13 december 2017, 13:34:52 »
Jo nu minns jag att det finns ventil där det kommer ut vatten = säkerhetsventil
Det är alltså för luftning. Ska kolla om det kommer ut luft först innan vatten.
När jag vred på den för 3-4 år sedan dröjde det ett tag innan den slutade tät igen men det är väl oftast bara kalk/skräp som ska sköljas bort och sätta sig?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #11 skrivet: 13 december 2017, 13:38:33 »
Den luft som finns i vattnet avskiljs vid höga temperaturer, i ett värmepumpssystem är högsta temperaturen när varmvatten produceras, därför hamnar nästan all luft i manteln på beredaren.
Säkerhetsventilerna skall inte användas för avluftning, det brukar finnas en avluftningsventil, men jag vet inte säkert hur det ser ut på IVT.
På nibe sitter en liten vit plastratt på toppen av värmepumpen som man skall öppna, påminner lite om avluftningsventilen på en radiator.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Med10

  • Gäst
Med10
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #12 skrivet: 13 december 2017, 13:47:51 »
Tack.  tummenupp
Hittat den på manualen (pdf lätt att hitta) benämnt "Avluftningsnippel" på sidan längst uppe.

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #13 skrivet: 14 december 2017, 22:26:41 »
Kolla 00:30 för avluftning: (avluftning av manteln ser likadant ut för de flesta modeller)
« Senast ändrad: 14 december 2017, 22:45:59 av Grunf »

Med10

  • Gäst
Med10
SV: Varmvattenproduktion för ofta, hur diagnosticera?
« Svar #14 skrivet: 15 december 2017, 16:30:39 »
FörlÃ¥t  men vad menar du med 00:30?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!