Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "uppgradera" utomhusenheten  (läst 4453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
"uppgradera" utomhusenheten
« skrivet: 08 juli 2011, 20:02:03 »
slänger ut en fråga bara, skulle det gå att byta till en störra utomhusenhet men behålla resten av installationen.

vi kikar på att slänga på en våning till. typ 70m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: "uppgradera" utomhusenheten
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2011, 20:07:57 »
slänger ut en fråga bara, skulle det gå att byta till en störra utomhusenhet men behålla resten av installationen.

vi kikar på att slänga på en våning till. typ 70m2.

Har ingen aning men för att få svar tror jag det är bra att skriva vilken modell du har *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: "uppgradera" utomhusenheten
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2011, 11:19:53 »
en ahlterma =) storlek 007 tror jag det är på den.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "uppgradera" utomhusenheten
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2011, 13:33:36 »
Innedelen (hydroboxen) verkar finnas i två storlekar, så jag tror (givetvis utan att veta) att du kan uppgradera utedelen ett snäpp (till 10 kW eller vad man hamnar på) utan att behöva byta även innedelen. Varmvattenberedaren kan du säkert behålla under alla omständigheter.

Men jag undrar lite hur det blir om du bygger till. Då gäller ju de nya byggnormerna som begränsar max installerad elektrisk effekt. Det kanske är så att du måste installera ftx eller frånluftvärmepump för att klara byggnormen? I så fall kanske du sparar så mycket att du inte behöver uppgradera den befintliga värmepumpen.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: "uppgradera" utomhusenheten
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2011, 21:44:57 »
först så ska jag säga att vi har endast pratat om att bygga till. ex. vilken takvinkel, vart ska trappan stå, planlösning osv =)

för den andra så har jag för mig att vi har hydroboxen med 6kw tillvalsvärme i. den stora kanske?

kanske du kan förklara lite mer vad denna byggnorm innebär? vadå max installerad elektrisk effekt?

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "uppgradera" utomhusenheten
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2011, 23:05:32 »
Jag kan inte byggnormerna i någon större detalj, men från och med 1 januari i år gäller, har jag för mig, att ett nybyggt hus i sydsverige inte får dra mer än 55 kWh per kvadratmeter och år. Maximal installerad effekt för uppvärmning får vara 4.5 kW (tror jag). Det är därför som Nibe med flera numera säljer frånluftvärmepumpar som återvinner tillräckligt mycket energi från frånluften så att energiförbrukningen i ett nytt välisolerat hus håller sig under gränsen, och tillsatsvärmen är spärrad till 4.5 kW.

Nu tror jag att om man gör en större tillbyggnad så gäller de nya kraven för hela huset. Då är det ju olyckligtvis så med luft/vatten att är det riktigt kallt ute stannar kompressorn och huset hålls varmt med tillsatsvärmen. Alltså måste ett nytt ett tillbyggt hus som värms med luft/vatten vara antingen välisolerat så att det kan värmas med 4.5 kW el även om det blir -30 ute, eller så får man fixa sig extra värmesystem, t ex ftx, eller en vedeldad kamin.

Kontentan är att det går nog inte att säga om ditt befintliga system ska byggas ut eller inte, eller om det ska kompletteras med något annat eller inte, utan att man räknar på det ordentligt.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: "uppgradera" utomhusenheten
« Svar #6 skrivet: 11 juli 2011, 09:27:06 »
ahaa, tack så mycket för ditt svar.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: "uppgradera" utomhusenheten
« Svar #7 skrivet: 09 december 2013, 21:14:00 »
Liten update, jag har kommit över sprängskiss på utomhusenheten och vad jag kan se vad som skilljer mellan erhq006, 007 och 008 är eeprommet på PCB1kortet. Dvs det kretskortet som finns placerat i utomhusenheten.
Annars är allt samma som ex. kompressorn.

Några tanka/ideer på detta? Daikin_ Vad säger du =)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "uppgradera" utomhusenheten
« Svar #8 skrivet: 09 december 2013, 22:33:30 »
Daikin säger att det går att byta kretskortet endast och vips....
 a:gl

/D

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: "uppgradera" utomhusenheten
« Svar #9 skrivet: 09 december 2013, 22:48:03 »
 :)

ja för enda skillnaden är väl att det eeprommet är programmerat att köra kompressorn lite hårdare än de två mindre vilket man ser på db mätningarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!