Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PLC Styrning  (läst 4058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
PLC Styrning
« skrivet: 06 mars 2007, 07:06:26 »
Hej
har någon en länk till vart mn kan handla en plc styrninng till en kylanläggning
har sett sånna på nätet det va små styrboxar som gick att programera


Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: PLC Styrning
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2007, 08:16:20 »
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: PLC Styrning
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2007, 08:25:04 »
Är det nåt sånt här du letar efter?
http://www.beijer.se/web/web_aut_se.nsf/AllDocuments/60AA3EEC5B88B3F3C1256F10004649E9

vet inget om ovanstående men motsvarande siemens logo, så har den inte så mycket analoga "moduler" i programvaran

vad är det du vill ha Dr Chun-lan ?
« Senast ändrad: 06 mars 2007, 08:26:56 av tracker »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: PLC Styrning
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2007, 11:34:22 »
hej
jah vill ha en styr grej som fixar att styra en on off kompressor av å på slag genom temp differanser och som går att progga in avfrostningar på om det skulle behövas

den jag sÃ¥g pÃ¥ nätet va ganska liten  typ som ett ciggpacket med display
monterades in i maskinen med displayen synlig
« Senast ändrad: 06 mars 2007, 12:19:14 av Dr Chun-Lan »

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: PLC Styrning
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2007, 19:43:41 »
Du borde kunna använda typ en Carel Microchiller (Länken är en pdf) eller en Dixell iChill - båda motsvarar din beskrivning av "en cigarettpaketstor" pryl som går att panelmontera.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: PLC Styrning
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2007, 20:52:51 »
hej
joo precis en sån grej helt perre

vad går kalaset på ??

finns det enklare modeller ..jag behöver ju i princip av å på temp + möjlighet att ställa defroster funktionen antingen på tid eller på temp

dvs ca 3-4 olika funktioner

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: PLC Styrning
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2007, 21:29:27 »
Har inte tillgång till prislistor på sådana längre, men någon i branchen borde kunna kolla upp kanske? Har för mig att Kylma (mfl) säljer Carel och Proswede säljer Dixell. Är tämligen säker på att det finns enklare versioner av Carel, jag vet att det finns från Dixell i alla fall.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: PLC Styrning
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2007, 22:03:54 »
Hei

Carel er en typisk DDC kontroller (ikke PLC) med ferdig programvare. Et PLC alternativ (da skriver du hele progammet selv og det er mye mere spennende og du har hele kontrollen selv) som er ekonomisk overkommelig kan muligens være disse typiske rela erstattare med innebygget Display typisk pris 500 -> 2000 sek  . søk pÃ¥ f.eks PLC styrsystem pÃ¥ www.elfa.se. og du finner f.eks
Crouzet
Logikmoduler (mini-PLC) eller Omron. NB man må nok her bruker 0-10V temp følere (litt dyre). Et alternativ kan være f.eks Siemens Logo som tar PT100 temp innganger. Bruker selv B&R PLC som nok må betraktes som en Rolls Royce Løsning. Mye Større bedre og mye dyrere. B&R PLC kan benytte PTC følere (ikke lineare) som typisk koster 10 kr stk.

MVH

   
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: PLC Styrning
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2007, 10:03:53 »
Hej
duger en sån liten styrning till min pump ?
fixar den jobbet att tempstyra av å på slag + styra en ev defroster funktion

jag behöver inte ha en massa lyx på min maskin det ska va enkelt

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: PLC Styrning
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2007, 22:12:52 »
Hei

Husk en kan få dette til med timerrele og termostater. f.eks en stk termostat på retur fordamper innstilt - 2 grader startet et tidsrele (f.eks 40 minutt). Tidsreleet snur 4veis ventil. nå kan enten et nytt tidsrele eller en termostat innstilt f.eks 35 grader avlsutte avriming. (begge deler best). En slik enkel PLC kan nettopp gjøre denne enkle jobben som en slik avriming er. Det som virker greit med disse små PLC ene er at de har display for å endre grenseverdier og og tider. En Carel DDC er sikkert også en meget bra løsning. Har betjent dem litt på alle disse spagetti maskinene vi har i Norge. Climaveneta Airmec osv. Forresten er spagettiene populære i Sverige

MVH

 
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!