0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Daikins senaste bergvärmepump med aktiv kyla verkar vara ett bra koncept.
Hur kalla ska kyl- respektive frysrummen vara?Hur stora är de och hur bra isolerade?Finns nån uppskattning på hur stor kyleffekt du behöver?Hur mycket borra har du?
Min tanke är nog att använda en eller flera separata kylmaskiner, det finns grejer som kan använda vätska som värmebärare.Frågan är då om din borra kommer räcka till, men jag tror nästan detta?Jag är dock inte hemma på kylmaskiner till kyl eller frysrum.
Kyl/frysrummet har inte varit i drift sedan långt före min tid, och än så länge är det bara en tanke som gror i bakhuvudet så jag har inte så mycket konkreta fakta att komma med utöver det uppenbara.Det är ju "normala" kyl/frystemperaturer vi talar om - runt +4° resp. -25° tänker jag.Rummen är ca 2 m² vardera och är enligt uppgift isolerade med 30 cm kork.Ingen aning om kyleffekten men kylmaskinen till kylen är i princip en vanlig liten kylskåpskompressor, medan frysen drivs av en kolvkompressor med 740W motoreffekt. Misstänker dock att kylen är konstruerad att till viss del drivas av frysen då denna ligger innanför kylrummet.Borrhålen till bergvärmen är 2 x 180m om jag minns rätt och pumpen är en 17kW IVT Greenline.@Daikin & Carl N: Bergvärmepumpen hade jag inte tänkt byta ut, men skojar ni? Kan Daikins nya bergvärmepump driva ett frysrum? Behöver tyvärr kallt i kyl/frysrum året runt :-)
Du kan ju bygga varje kylmaskin med borrhålet som kondensor med bara en plattväxlare, dock så tror jag aldrig det lönar sig då växlaren blir ganska stor och kostar så mycket mer än en luftkyld