Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 1210-7 tillsatsvärmens registrering  (läst 2074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leifbyholm

  • Gäst
Leifbyholm
Fighter 1210-7 tillsatsvärmens registrering
« skrivet: 05 augusti 2005, 08:53:55 »
Undrar om vNibes värmpump inte registrerar den tid som tillsatsvärmen varit påslagen för tillfällig höjning av varmvattentemperaturen(dvs var 14e dag normalt)?
Min pump har varit igång sedan början av december och vid igångstarten registrerades 6h tillsatsvärme. Än idag så är värdet samma, dvs 6h.
NÃ¥gon som vet? Sc:,h

 

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1210-7 tillsatsvärmens registrering
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2005, 09:53:41 »
Undrar om vNibes värmpump inte registrerar den tid som tillsatsvärmen varit påslagen för tillfällig höjning av varmvattentemperaturen(dvs var 14e dag normalt)?
Min pump har varit igång sedan början av december och vid igångstarten registrerades 6h tillsatsvärme. Än idag så är värdet samma, dvs 6h.
NÃ¥gon som vet? Sc:,h


PÃ¥ min VP ökar värdet pÃ¥ TS-tid med 1 timme var 6:e vecka ungefär, det tar ca 20 minuter att värma upp temperaturen till 65 grader. Troligen sÃ¥ är din periodiska uppvärmning av VV inte pÃ¥slagen. Kolla menu 8, där ska det stÃ¥: "Grundinst   0  02".
Tryck på "Extra VV" knappen tills det står så.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fighter 1210-7 tillsatsvärmens registrering
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2005, 14:07:45 »
Hej!
Jag återger ditt meddelande på detta forum eftersom det kan finnas fler som har någon input till ditt problem.

Citera
Hej Carl,

Angående tillsatsvärmen: Det står 0 12 i meny 8, dvs ej tillsats + periodiskt varmvatten. Tydligen så fungerar inte denna kombination som jag trodde, dvs
tillsats tillåts inte för värmeproduktion men tillåts för varmvattenförhöjning.

Jag ändrade driftläget till 0 02.

Vi har diskuterat en liknande fråga förut och det ska funka med periodisk uppvärmning av VV ändå, med inställningen ej tillsats + periodiskt varmvatten. Du får helt enkelt testa att ändra periodiciteten till 1 gång/dygn, kolla klockan och ställ in den på larm vid exakt samma tid imorgon. När klockan larmar får du springa och kolla om den periodiska värmningen går igång.
« Senast ändrad: 05 augusti 2005, 14:23:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!