Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i golvvärmen  (läst 645 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mbla

  • Gäst
Mbla
Kallt i golvvärmen
« skrivet: 23 februari 2020, 14:02:42 »
Hej,

Vi har ett 30-talshus med vattentadiatorer på vån1 och vån2 samt vattenburen golvvärme i källaren. Har en Nibe F1255 bergvärmepump.

Det hela har snurrat på bra i snart 5år. Nyligen gjorde jag en justering: Öppnade alla termostater på elementen helt och bytte kurva på värmepumpen (från 9 till 8). Tanken var att värmepumpen ska styra helt och inte ha termostaterna som styr också. Vi har haft en del problem med att det susar i elementen.

Suset är nu borta, och vi har lagom temp däruppe. Dock blev golvet i källaren kallt. Och, det är det jag skulle behöva hjälp med. Får inte upp temperaturen o till-vattnet i källaren i mer än 23grader. Tycker jag skruvat på det mesta för att få upp värmen men utan resultat. Nu har jag även ändrat tillbaka till originalkurvan på värmepumpen men också det utan resultat.

Någon som har ett förslag på vad jag in gjort fel?

Hälsn
Martin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt i golvvärmen
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2020, 14:26:42 »
Detta har nog inte med ändringen av kurvan att göra.
Jag skulle gissa på typ flödesproblem, luft, cirkpump som inte funkar, termostater som krånglar eller nått sånt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i golvvärmen
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2020, 15:09:11 »
Har du en separat pump för GV ?  När du öppnade alla element sÃ¥ fick du en lokal kortslutning , vattnet gÃ¥r lättaste vägen och det igenom elementen och dÃ¥ blir det inte mycket till flödestryck kvar till GV , bara tvÃ¥ saker att göra öka  farten pÃ¥  cirkpumpen i VP och hoppas att det räcker. Eller stänga ner pÃ¥ elementen igen som du gjort, kan vara lite knepigt med det att fÃ¥ fart pÃ¥ GV igen, stäng alla element sÃ¥ flödet sÃ¥ kommer nog flödet igÃ¥ng pÃ¥ GV . GV är i källaren och luft gÃ¥r alltid uppÃ¥t

Mbla

  • Gäst
Mbla
SV: Kallt i golvvärmen
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2020, 17:31:37 »
Ok, jag testar strypa elementen igen så får vi se om det ger sig. Tack för tipsen!

Mbla

  • Gäst
Mbla
SV: Kallt i golvvärmen
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2020, 18:04:50 »
Och japp, vi har en separat cirkpump till GV. Det är en Grundig Alpha2 L.

Vet tusan inte hur man ökar cirkpumpen i pannan. Är det en egen inställning eller är det kopplat till kurva och temperatur inställningarna?

Mvh
Martin

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i golvvärmen
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2020, 19:11:51 »
Normalt pÃ¥ äldre maskiner sÃ¥ är det en väljare pÃ¥ pÃ¥ pumpen  1  - 2 - 3 där   3= max, nya maskiner har varvtalsreglering ska dÃ¥ gÃ¥ att ställa frÃ¥n menyn, det med varvtal begriper jag inte, bara ett otyg i mina ögon

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!