Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…terigen avfrostning nibe 750  (läst 3883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Ã…terigen avfrostning nibe 750
« Svar #30 skrivet: 23 februari 2020, 15:23:28 »
ja det verkar vara känsligt hur avluftsgivaren  sitter placerad, (mer om det senare) jag har alltid lÃ¥nga avfrostningar, mellan 40 och drygt 60 min,
kanske nån enstaka gång under åren jag haft pumpen som avfrostningen varit kort,
testade att blåsa in varmluft med en varmluftspistol under avfrostningen, då lyckades jag ibland få avfrostningar på bara drygt 10min,
men inte ens med ca 800w extravärme under dom första 10 minuterna garanterades att alla avfrostningar blev korta,
nåddes inte 8° inom 600s blev avfrostningen minst 40min. (det är fler kriterier än det som styr avfrostningstiden)
jag kollade hur avluftsgivaren är placerad, (se bild) den ligger mot trågets botten och mäter egentligen smältvattnets temperatur, mer än att den mäter avluftstemperaturen,
provade med att lyfta den några mm från botten, kilade in en plastbit under kopparröret,
efter det har jag idag haft 4st korta (700s) avfrostningar i rad!!
hoppas det håller i sig, annars får jag gå vidare med projektet med extravärme!

Hur mycket fick du gräva för att kunna se givaren och justera med plastbit (alt att böja stupröret i koppar något uppåt). Har flera gånger rengjort förångaren med ogrässpruta och hetvatten samt AC-rengöring. Har även haft ute frånluftsfläkten och rengjort. Från detta läget hur mycket mer måste rivas för att justera avluftstempen med händerna?

« Senast ändrad: 23 februari 2020, 20:03:55 av d98josu »
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad danielgronbek

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…terigen avfrostning nibe 750
« Svar #31 skrivet: 23 februari 2020, 19:18:49 »
kul att pumpen funkar bra nu!
tror du att givaren kom i en annan position när du monterade den på nytt? lite högre upp i röret?



Har du provat sandpappra givaren??

Flera dagar har gått sen ingreppet. Funkar suveränt ff.

Utloggad uncia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Ã…terigen avfrostning nibe 750
« Svar #32 skrivet: 23 februari 2020, 22:52:56 »
Hur mycket fick du gräva för att kunna se givaren och justera med plastbit (alt att böja stupröret i koppar något uppåt). Har flera gånger rengjort förångaren med ogrässpruta och hetvatten samt AC-rengöring. Har även haft ute frånluftsfläkten och rengjort. Från detta läget hur mycket mer måste rivas för att justera avluftstempen med händerna?
när fläkten var borttagen kom jag åt att sätta dit distansen, trångt är det, ner med handen i tråget och treva runt!, det går lättare om distansen är minst 10cm lång, då når man in till röret, lirka dit den under röret, ner med mobilen och fota för att se att den hamnat i rätt läge,
funderade också på att böja röret, men kör tillsvidare med distans, fantastiskt hur några mm höjning av givaren kan ge sånt resultat, nu har jag nästan bara korta avfrostningar, tror jag sett en lång sedan ingreppet, innan var det bara långa! men som jag sa, tidigare mätte givaren tempen på smältvattnet!

Utloggad uncia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Ã…terigen avfrostning nibe 750
« Svar #33 skrivet: 23 februari 2020, 23:01:03 »


Har du provat sandpappra givaren??

Flera dagar har gått sen ingreppet. Funkar suveränt ff.

nej, kör tills vidare med förhöjningsdistansen, funkar bra, korta avfrostningar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!