Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nybörjare..fel koder och drift funderingar  (läst 2201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ELY

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
nybörjare..fel koder och drift funderingar
« skrivet: 06 januari 2010, 15:38:38 »
Hej,
haft vår ecoel och ecoair 109 ca 1 månad nu och har lite funderingar.
drift info
högvärmepump står det när jag kommer ut i pannrummet, går jag in på avancerat & larmhistorik står det pressostathögtryck...vad är fel?


Aktuell drift info
ute           -22
Panna         47 (57)
Framled       46 (50)
Panna ned   44 (45)
Hetgas              0


vad tror ni?

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: nybörjare..fel koder och drift funderingar
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 15:45:32 »
Hej

"Hög värmepump  ÂºC" beror pÃ¥ att VP-IN värdet ligger över maxvärdet, det är inget larm bara information. Vid -15 eller kallare är detta värde 43 grader. Hade du fÃ¥tt detta vid en temp varmare än vid -15 sÃ¥ skulle ecoair ha stoppat och väntat till nedre pannan svalnat innan den startade om igen. Vid -7 grader är max VP-IN 48 grader och sen faller det ner till 43 grader vid -15.

Larmet "Högt Pressostattryck" kan du få om cirkulationen mellan ecoel och ecoair är för lågt. Kolla vilken fart du har på laddpumpen (cirkulationspumpen som sitter längst ner på ecoel bakom "dörren") Prova att öka den ett snäpp. Har du ett smutsfilter monterat på röret mellan ecoel och ecoair? Om så kolla att det inte är tätt.
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 15:52:07 av skuggan_pm »
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: nybörjare..fel koder och drift funderingar
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2010, 18:02:23 »
Har inte Ecoel...

så jag är osäker, men tror larmet heter "Pressostat högtryck". Systemet kan inte avläsa trycket utan bara att pressostaten löst ut eller ej. I så fall måste den återställas med en knapptryckning på panelen (och det gissar jag att du inte gjort själv).

Däremot är det mycket vanligt att den löser ut under första uppstart av systemet. Och återställs av montören. Sen står informationen kvar som Historisk.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!