Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trött cirkpump? Konstant larm värmebärardelta i enrörssystem  (läst 1051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlaG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utrustning:
IVT Greenline HT Plus C7 från 2004.
Enrörssystem med en slinga på ovanplan och en slinga i sutterängplan. Typ 8 radiatorer i varje slinga.
Värt att nämna är också att jag de senaste 3 åren bytt cirkpump 2 ggr.
Växelventilen är bytt för typ 4 år sen.

(Partikelfiltret tömdes igår, men det var som vanligt ingenting i det.)

Upptäckte igår till min förfäran att jag har 100tals loggade fel för högt GT8/GT9delta på min panna.
Eftersom felet som sådant inte stänger av pannan har jag helt enkelt missat det.
Nåväl. Snurrade mig bakåt i felloggen några hundratals fel och insåg att detta kommit och gått under de senaste höstarna/vintrarna, men klart mera frekvent denna vintern. Antagligen för att det är rejält kallt.

Tittar jag på GT8 och 9 under drift så ser jag att det ligger en diff som pendlar nånstans kring 11-13.5 grader. Larmet verkar lösa vid 13graders diff.
En annan observation är att båda temperaturerna GT8/9 ökar lite stötvis, inte linjärt som man kunde tänka sig. Det är tom så att INtemperaturen ibland sjunker ca en grad för att därefter komma ikapp och gå förbi det gamla värdet. Går inte cirkpumpen kontinuerligt???

Gjorde ett experiment med att vrida ner termostaterna på alla radiatorerna. Tänkte att huset skulle bli kallt men pannan nöjd.
Radiatorerna blev kalla men felet löste ändå ut till min stora förvåning. Kan inte förstå hur radiatorslingan kan tappa 13grader utan att radiatorerna kyler ner det. Antar att cirkpumpen knappt får runt vattnet och är på vippen att ge sig igen.

Min slutsats av ovanstående är att cirkpumpen nog inte orkar pumpa runt radiatorslingan.
Kan det vara så att det är igensatta flexslangar som jag läst om i andra trådar här på forumet? Pannan är som sagt från 2004. Kan man isåfall känna det på dem utan att plocka loss dem? Har inga kulventiler på radiatorslingan och är inte så sugen på att tömma allt.

Tacksam för förslag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Tempskillnaden på 13 C mellan GT8-GT9 beror inte på avkyning i radiatorerna utan på kompressorns uppvärmning av vattnet.
Detta påverkas inte av termostaterna utan beror helt och hållet på om kompressorn går och flödet över kondensorn.

Jag är 99% säker på att flexslangarna är igensatta, passa på att montera avstängningsventiler mot radiatorerna om du ändå tömmer systemet på vatten.
Om det finns en extern cirkpump så kan det finnas ventiler vid denna, men det hälper inte helt förstås.
Stänger du alla termostater och om externa cirkpumpen sitter på returen (med ventiler) så behöver du inte tappa ur allt.
« Senast ändrad: 27 februari 2018, 07:28:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad OlaG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret!
Visst, jag köper att diffen påverkas av värmepumpens uppvärmning av vattnet, men när jag stänger av radiatorerna blir väl konsekvensen att jag i praktiken kortsluter hela radiatorslingan.
Jag har som sagt ett enrörssystem där alla radiatorerna är seriekopplade efter varandra.
Därmed borde ju utpumpad radiatorvärme (GT8) blir (mer eller mindre) återkommande (GT9). Under förutsättning att radiatorvattnet faktiskt åker runt i radiatorslingan förstås.
Jag tycker därmed att värmebärardeltat borde påverkas av hur mycket energi som tappas av i radiatorerna. Är det nåt jag har missat här?

Hurpass  GDS är det att plocka loss flexslangarna? Ingen risk att grejerna har ärgat ihop och att man sabbar nÃ¥t istället?
Nog bäst att avvakta tills det är lite varmare ute under alla förutsättningar...
Tack!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Eftersom tempgivarna GT8 och GT9 sitter precis före/efter kondensorn så är tempskillnaden ett resultat av vad som händer i kondensorn.
Sen måste vattnet hela långa vägen genom slingorna innan det kommer tillbaka till värmepumpen.

Vad gäller flexslangarna så vet jag inte hur hårt grejerna sitter, man får nog pröva sig fram.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!