Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LK Golvvärme - Ny i huset - Tummen mitt i  (läst 345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holmen29

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LK Golvvärme - Ny i huset - Tummen mitt i
« skrivet: 15 december 2023, 09:47:29 »
Hej alla,

Vi har flyttat in i ett hus för tre veckor sen, huset består av en äldre del byggd 1935 och en tillbyggnad i två plan från 2008. I den äldre delen går det vattenradiatorer som verkar fungera hjälpligt, och i den nyare delen är det vattenburen golvvärme. Allt kopplat till en Thermia Duo 8 från 2005 (hörde jag övertid). Värmesystemet i huset har flera brister, vilket blivit tydligt nu under de kalla dagarna som varit. Att det är kallras och lite kallare generellt i den äldre delen av huset, det kan jag köpa, men att saker och ting inte lirar som det ska i den nyare blir jag sur över. Golvvärmen värmer inte som den ska förutom i köket är min uppfattning och jag har bifogat några bilder från skåpet, där jag ber om er dom. Det ser ut som att endast är en av fyra (eller ska det vara fem?) slingor som över huvud taget funkar? Vi hade en rörmokare här för några akuta problem kopplat till rören och jag inväntar hans återkoppling kring detta också, men jag vet inte om jag pallar vänta riktigt.

Ta som sagt gärna en titt på bilderna och ge mig feedback på vad ni ser och vad ni tror är möjligt att fixa själv, lägg märke till att jag har tummen mitt (min största handyman insats är att ha bytt brinegivare på vp). Tack för er tid!

Mvh







Såhär ser det ut nere i källaren vid shunten(heter det så?) Borde de inte stå på samma och borde man dra på lite mer, dvs vrida upp den?






« Senast ändrad: 15 december 2023, 09:49:46 av Holmen29 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LK Golvvärme - Ny i huset - Tummen mitt i
« Svar #1 skrivet: 16 december 2023, 23:19:52 »
Om hatten på donen är uppe så är den öppen, men ventilen under kan fastna i stängt läge.
Enda sättet att kolla är att lyfta av donet och trycka på metallpiggen med nått verktyg, man ska då känna att den trycks ner och fjädrar upp.
Om den är stum har den fastnat, man kan då prova att knacka lite på ventilen och se om piggen åker upp.
I värsta fall kan man lirka med piggen med en tång, men dra inte, den kan lossna helt då.

Sen kan du lossa alla donen och köra utan till golvvärmen, för att justera värmen på golven så använder du shuntratten, den svarta uppe till vänster på bilden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!