Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?  (läst 6305 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« skrivet: 16 oktober 2022, 14:53:04 »
Har idag en IVT 490 som jag önskar byta ut inom kort grund av ålder men också för att få ned driftkostnaderna. Dvs jag är ute efter en betydligt mer effektiv pump än den jag har idag. Frågan är vad jag ska byta till, och här behöver jag goda råd.

Förutsättningar:
- Fristående villa på 155 kvm i Stockholmsområdet, byggår 2004
- Två plan med vattenburen värme, golvvärme nere (platta på mark) och radiatorer uppe
- IVT 490 från 2004
- Nuvarande förbrukning ca 16 000 kWh/år senaste åren (+ 4 000 kWh/år för elbil sedan ett år tillbaka)
- Har idag bundet elavtal som löper ut hösten 2023, funderar då på att gå över till timdebitering
- Två vuxna och två döttrar (11 och 14) => mycket varmvatten behövs...
- Tar hellre en högre investering för att få låga driftkostnader än tvärt om

Kravbild:
- Högeffektiv pump för att få ned driftkostnader
- Möjlighet att styra pumpen smartare (för framtida timdebitering)
- Vill undvika att komplettera med annan kompletterande lösning (ex LLVP) då det är svårt att lösa på vettigt sett (utrymmesmässigt)
- Önskar utbyte hösten 2023

De pumpar jag snabbt scannat av är:
- NIBE F370 (ren ersättare till IVT 490, ej mer effektiv?)
- NIBE F730
- NIBE S735 (finns inte än? vad skiljer den mot F730?)
- IVT Vent 402 (ren ersättare till IVT 490, ej mer effektiv? Är det enda alt från IVT?)
- IVT 860 (Finns inte längre?)
- ComfortZone RX50

Funderingar:
1. Kommentarer kring pumparna enligt ovan? Vilken/vilka pumpar rekommenderas med mina förutsättningar? Andra pumpar att överväga?
2. Stora frågetecknet är väl kring isolering avluftkanal i huset. Enligt ritning är det idag specat som “Kanal diameter 125 isol med 50 mm diffusionstät isoleringsstrumpa i hela sin längd”. Det låter väl lovande men behöver verifieras. Givet att det stämmer, är isoleringen tillräcklig? Hur kan man verifiera, kan en leverantör göra det t.ex. med fiberkamera? Tänker att det är svårt att komma åt att verifiera hur arbetet är utfört t.ex. mellan över- och undervåning samt genom tak.
3. Hur är det med ljudnivå på dessa jämfört med min nuvarande pump? Något man behöver tänka på kring ljudisoliering?
4. Vad kan man räkna med för besparing (kWh) jämfört med idag?
5. Vad handlar det om för leveranstider (innan jag tar kontakt med leverantörer)?
6. Andra parametrar eller fallgropar att tänka på?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2022, 15:06:58 »
NIBE F370 och IVT Vent 402 har båda ungefär samma storlek på kompressorn som IVT 490 och alla ger ungefär samma energibesparing. NIBE F730/F750 och Comfortzone RX50 tillhör den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar som kyler avluften ner till -15 °C för att ge en högre effekt (uppåt 5 kW) och jag uppskattar de skulle minska er energiförbrukning med runt 3500 kWh/år. Nya NIBE S735 är klart intressant om man kan vänta uppåt ett år på att försäljningen och leveranserna ska komma igång ordentligt. F730 kanske finns tillgänglig till våren någon gång?
« Senast ändrad: 17 oktober 2022, 10:04:23 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad wm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2022, 09:31:56 »
NIBE F370 och IVT Vent 402 har båda ungefär samma storlek på kompressorn som IVT 490 och alla ger ungefär samma energibesparing. NIBE F730/F750 och Comfortzone RX50 tillhör den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar som kyler avluften ner till -15 °C för att ge en högre effekt (uppåt 5 kW) och jag uppskattar de skulle minska er energiförbrukning med runt 3500 kWh/år. Nya NIBE S735 är klart intressant om man kan vänta uppåt ett år på att försäljningen och leveranserna ska komma igång ordentligt. S730 kanske finns tillgänglig till våren någon gång?

Vad vet vi mer om NIBE S735 - är det en efterföljare till F730 och vad skiljer dem åt?

Ang IVT - har de lämnat walk over på högeffektiva frånluftvärmepumpar? Vad jag förstår hade de tidigare IVT 860 som i grunden var en ComfortZone men nu verkar de inte ha något i den kalibern i sortimentet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2022, 10:09:20 »
Det enda jag sett av S735 är ett produktblad där de bl.a. anger att modellen är något kraftigare än F730 och ska klara 2-plans hus upp till 240 kvm och 1-plans hus upp till 170 kvm. Nya S-designen med ny front och nytt styrsystem med touch-panel.

IVT har avslutat produktionen av 840/860 men Comfortzone finns kvar och har kommit med uppdaterade modeller. Dock ganska långa leveranstider där också som läget är nu.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2022, 10:56:19 »
Läste att Comfortzone nu flyttar till större fabrikslokaler. Om detta beror på ökad efterfrågan eller annat skäl oklart.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad marhed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #5 skrivet: 03 november 2022, 11:25:30 »
Hej.
Jag håller på att jaga information kring nya S735 då jag har motsvarande behov som du, med skillnaden att mitt hus är ngt större 200m2 och enbart golvvärme över två plan.

Det jag hittat hittills är denna installatörshandbok där det tydligt framgår att den kan ta hänsyn till timpriset när den reglerar.
https://www.abkqviller.no/globalassets/inriver/resources/r534382-nibe-s735-innstallasjonsmanual.pdf

Jagar nu information kring när den kan tänkas bli tillgänglig.

Även F730 samt F750 tycks kunna ta hänsyn till rörligt elpris. Sedan uppfattar jag det som att de inte har samma möjligheter när det kommer till smarthem integration, men jag kan ha misstagit mig.

/Martin

Utloggad mwl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #6 skrivet: 05 november 2022, 09:55:41 »
Tack, hittade den manualen också. Då är det bara själva värmepumpen som saknas. :-) Har inte lusläst manualen men som jag fattat har alla VP du nämner SPA, det är väl funktionen som tar hänsyn till timpris?

Jag har mer och mer riktat in mig på S735. Du har inte hittat några mer detaljer kring tillgänglighet och pris?

Utloggad marhed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #7 skrivet: 07 november 2022, 17:36:03 »
Riktpris från Nibe skall ligga ngn tusenlapp över F750.
Tillgänglighet har jag inte lyckats skaka fram ännu, men jobbar på det.

Utloggad marhed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #8 skrivet: 08 november 2022, 18:26:51 »
Har beställt via min installatör nu. Kan inte få pris eller leveransadress ännu, men givet att riktpris i samma härad som f730 så blir det liknande pris. Nu får vi se när jag kan uppdatera med leveransadress och pris 😁

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #9 skrivet: 15 november 2022, 05:39:24 »
Har beställt via min installatör nu. Kan inte få pris eller leveransadress ännu, men givet att riktpris i samma härad som f730 så blir det liknande pris. Nu får vi se när jag kan uppdatera med leveransadress och pris 😁

Och vad är riktpris på F730 då?

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #10 skrivet: 15 november 2022, 07:11:16 »
Ser ut som att man lyssnat (och kanske läst tidigare inlägg här på forumet), ser ut att man flyttat förångaren till "rätt sida" i S735 jämfört med F750/730. Nu blir det mer som i Comfortzone, egenvärmen från kompressor mm kommer att hjälpa till vid avfrostningen så att den förhoppningsvis blir mindre problematisk samt att egenvärmen nu också delvis kan återvinnas. Endast frånluftfläkten som jag fortfarande tycker sitter på "fel sida", den kommer uppleva högst varierande temperaturer och egenvärmen från den kommer varken återvinnas eller användas för att påskynda avfrostningen. Fläkten kanske håller för det men i föregångarna har det varit en del problem med fläktlagren. Alltid bäst med jämn temperatur

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad marhed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #11 skrivet: 15 november 2022, 08:41:49 »
Och vad är riktpris på F730 då?

Riktpris för 750 är 139kSEK
Min leverantör meddelade att 730 ink installation skulle gå på ca 129 före rot. Så kanske 10 till för den nya installerad.
Men vi får se.

Utloggad mwl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #12 skrivet: 22 november 2022, 21:11:09 »
Intressant att du kommit vidare. Någon uppdatering om leveranstid?

Noterar att ComfortZone RX50 (som jag antar är jämförbar) ser ut att vara rätt mycket billigare, utan att ha grävt djupare så ser det ut att handla om 30-40 kSEK i skillnad.

Vad är mervärdet med S735 över RX50?

Utloggad marhed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #13 skrivet: 23 november 2022, 10:03:44 »
För mitt hus är ComfortZone RX50 inte stor nog, så jag tror inte att prisjämförelsen håller. Jag måste gå på RX65 i sådana fall. Har inte riktigt koll på vad den kostar, men det har i alla fall tidigare varit jämförbart med Nibe. Sedan vill jag kunna styra pumpen mot lågt elpris eftersom jag kör rörligt elpris via Tibber. Jag har inte kunnat läsa mig till att det är möjligt som standard med ComfortZone. Man får istället använda sig av tredje part produkter som t.ex. NGENIC TUNE som lurar värmepumpen till att tro att det är varmare ute än det faktiskt är genom att manipulera data från utomhusgivaren. Kostar ca. 5000 SEK. Så det är möjligt, men om informationen jag har om att det inte skiljer så mycket så tar jag hellre lösningen som stöder det direkt.

Ännu inget besked kring när jag kan förvänta mig leverans. Men efter lite konstgjord andning på befintlig pump så snurrar den nu i alla fall. Håller tummarna för att den klarar hela vintern...

Utloggad mwl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta frånluftvärmepump IVT 490 - till vad?
« Svar #14 skrivet: 23 november 2022, 11:59:57 »
Låter som att vi har ganska lika önskemål och behov. Har bundet elpris knappt ett år till och är därefter inne på att gå över till timdebitering. Har också elbil att ladda nattetid.

Har inte heller sett att det är möjligt att styra på timpris med CZ. Har funderat på Ngenic till min nuvarande IVT490 för att förlänga livet lite på den (och hoppas att man inte får kompressorhaveri). Det är nog en bra produkt, men med nackdelen att man inte kan styra över varmvattenproduktionen. Som du säger lurar man VPn via utegivaren och det påverkar bara uppvärmingen. Det borde väl bli samma begränsning att styra CZ via Ngenic?

Uppdatera gärna när du hör mer om leveranstid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!