Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥dlös rumsgivare IVT Vent 402  (läst 4791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CH80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« skrivet: 24 mars 2021, 12:59:26 »
Jag funderar på att montera en trådlös rumsgivare (CR5 RF) till min IVT Vent 402, dels för att vi eldar i en cronspis samt att vi upplever övervärme så fort solen är framme, speciellt nu på våren.

Är det någon som sitter på ett inkopplings-schema till detta??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2021, 14:36:25 »
Hej!
Det var inte så enkelt att hitta nått, men detta är kanske rätt ställe?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CH80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2021, 15:28:20 »
Hej!
Det var inte så enkelt att hitta nått, men detta är kanske rätt ställe?

Hej och tack för engagemanget, dessa 3 bilder har jag i manualerna till pumpen, det som förvirrar lite är att
1: Den översta instruktion behandlar ju rätt givare CR5 RF och det står att man ska koppla in sändaren till anslutningskabeln, hittar dock ingen direkt lös kabel som skulle kunna vara anslutningskabeln.
2: Mellanbilden behandlar ju kretskortet med in och utgångar, EMS fattar jag det också som ska användas, dock sitter det redan 1 kabel på ena EMS porten redan, ska denna vara kvar ihop med en ev givarkabel isåfall ?!?
3: Den nedre bilden visar ju på en givare med LCD display och som är till tidigare Rego styrdisplayer

Vet inte riktigt vilket ben man ska stå på, kanske medföljer kopplingsschema när jag får hem givaren !?!

Utloggad CH80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2021, 16:57:15 »
Hej och tack för engagemanget, dessa 3 bilder har jag i manualerna till pumpen, det som förvirrar lite är att
1: Den översta instruktion behandlar ju rätt givare CR5 RF och det står att man ska koppla in sändaren till anslutningskabeln, hittar dock ingen direkt lös kabel som skulle kunna vara anslutningskabeln.
2: Mellanbilden behandlar ju kretskortet med in och utgångar, EMS fattar jag det också som ska användas, dock sitter det redan 1 kabel på ena EMS porten redan, ska denna vara kvar ihop med en ev givarkabel isåfall ?!?
3: Den nedre bilden visar ju på en givare med LCD display och som är till tidigare Rego styrdisplayer

Vet inte riktigt vilket ben man ska stå på, kanske medföljer kopplingsschema när jag får hem givaren !?!

Mailade direkt till IVT och fick hjälp med kopplingsschema via dom, smidigt och hjälpsamt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2021, 22:26:06 »
Jaså, du hade inte fått hem givaren, det medföljer normalt en manual med denna, trodde du fått tag på en trådlös givare utan nån manual på nått sätt.
Sen gissade jag att det är samma ingång som RC100 rumsgivaren och det går utmärkt att koppla in flera grejer på samma EMS-bus.
Olika grejer har olika register så om du har shuntmodulen eller IP-modulen så kan den sitta på samma bus.
Kontrollpanelen sitter dock på utgången bredvid.
« Senast ändrad: 24 mars 2021, 22:35:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CH80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2021, 18:42:29 »
Jaså, du hade inte fått hem givaren, det medföljer normalt en manual med denna, trodde du fått tag på en trådlös givare utan nån manual på nått sätt.
Sen gissade jag att det är samma ingång som RC100 rumsgivaren och det går utmärkt att koppla in flera grejer på samma EMS-bus.
Olika grejer har olika register så om du har shuntmodulen eller IP-modulen så kan den sitta på samma bus.
Kontrollpanelen sitter dock på utgången bredvid.

Har idag fått hem givaren, dåligt med instruktioner med där tyvärr, Ivt:s svar hjälpte inte jättemycket där stämmer inte färgerna på kablarna som Ivt gav mig mot kablagaet till MX 200, fyra kablar som ska in på plint 19,20 och 26,27, frågan är bara vilken färg som ska sitta vart?!?
Har du möjligtvis koll ?!

Fattar inte varför de inte drar ut ett färdigt kontaktstycke bara till plugga i, så står det i deras manual att man ska göra men det kontaktstycket existerar inte.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2021, 10:25:59 »
Nån form av förklaring måste ju följa med, random färger funkar ju inte?
26 och 27 är strömförsörjning där 26 är 12 V och 27 nolla.
19 och 20 är EMS-bus där 19 är nolla och 20 signalen.

Ibland finns förklaringen på en klisterlapp inuti kapslingen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CH80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2021, 10:52:05 »
Nån form av förklaring måste ju följa med, random färger funkar ju inte?
26 och 27 är strömförsörjning där 26 är 12 V och 27 nolla.
19 och 20 är EMS-bus där 19 är nolla och 20 signalen.

Ibland finns förklaringen på en klisterlapp inuti kapslingen?

Har nu fått info från IVT att det ska följa med kabelbit med kontaktstycke i änden, där ska man koppla lösa kablar på plintar enligt anvisning från IVT, sen ska kabelstycke möta kabelstycke till MX200 modulen, denna kabel har jag aldrig fått och troligtvis slängd efter installation, har dock ställt frågan om att klippa bort kontaktstycket på MX 200 och koppla in det kablaget direkt på plint vilket borde vara möjligt bara man vet vilken färg som går till vad, dock inget svar än.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2022, 09:30:41 »
Ett år sedan du skrev, men löste du det? Manualen som följer med säger mycket riktigt att man bara ska koppla in fyrpoliga kontakten till en kabel "på baksidan av värmepumpen" men har ännu inte hittat någon sådan.

Vill inte klippa sönder kabeln i onödan och ingen som helst info om var resp kabel ska kopplas.
« Senast ändrad: 26 mars 2022, 09:34:34 av Micleg »

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2022, 10:41:42 »
Hittade sladden! Den var intryckt till höger av installatören. Förstod inte att det var en "ledig" kabel. Nu är den inkopplad och dom är ihopparade. Symbolen på pannan lyser med fast sken så den verkar nöjd.

Men jag har inte ställt om något på pannan.

Kommer den visa aktuell avläst temperatur någonstans? Får väl se om den ändrar sig. Bild efter uppstart.

Utloggad henlin431

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2022, 05:28:32 »
Rumstempen ska dyka upp efter texten "rumstemp". Den där givaren är ju lite sådär men när den väl börjat ge värde verkar tempen hålla sig framme.

Lars cato

  • Gäst
Lars cato
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #11 skrivet: 28 december 2022, 19:51:12 »
Hittade sladden! Den var intryckt till höger av installatören. Förstod inte att det var en "ledig" kabel. Nu är den inkopplad och dom är ihopparade. Symbolen på pannan lyser med fast sken så den verkar nöjd.

Men jag har inte ställt om något på pannan.

Kommer den visa aktuell avläst temperatur någonstans? Får väl se om den ändrar sig. Bild efter uppstart.

Det skulle inte gÃ¥ att lägga upp en bild pÃ¥ vart den satans kabeln fanns, sliter mitt hÃ¥r 😄

Utloggad Nhoj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trådlös rumsgivare IVT Vent 402
« Svar #12 skrivet: 28 december 2022, 21:41:48 »
Det skulle inte gÃ¥ att lägga upp en bild pÃ¥ vart den satans kabeln fanns, sliter mitt hÃ¥r 😄

Hej, jag hittar inte kabeln heller. Återkoppla gärna om du hittar den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!