Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med vitvaror. Vilket märke har ni Ã¥sikter om?  (läst 11106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo

Mitt kylskåp väcker oss.


Vi har ett 3 år gammalt kylskåp SBS som sedan 3 dygn ger ifrån sig konstigt DONG ljud. Som om någon skulle slå med träpinne mot en träplank.
Ca 2 till 7 slag åt gången. 2 i sekunden?
Det tar 5-15 minuter och det upprepas. Dagtid märks det knappt.

Det kommer från uppe till höger.

Ideer?
« Senast ändrad: 11 oktober 2015, 23:12:02 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2015, 10:43:30 »
Ligger skåpet mot någon väggdel eller med väldigt liten avstånd/spel mot vägg?

Vid start och stopp av kompressor kan det ruska till en aning och är det mycket väl inpassat med nästan inga marginaler till vägg så kanske det knacka mot vägg då överdelen förmodligen svänger som mest (det kan handla om mindre än 1/10-delar av mm).

Har du lassat in mycket varor sista tiden (halv/kvarts ko/gris/älg) - då kan den ändrade vikten gör att skåpet lutar liter närmare någon vägg än annars för att golvet böjer/sviktar en aning mer av den ökade vikten.

Ett prov är att flytta ut skåpet (och rengöra baksidan - vilket brukar behövas efter några år) och ställa tillbaka - eftersom det är svårt att ställa tillbaka exakt på hundradelen av millimeter lika som innan så ger det troligen en förändring - dvs. värre ljud eller att det försvinner helt, och då vet du var du skall leta vidare...

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2015, 10:46:53 »
Det verkar komma från insidan. Typ väggen. Uppe i taket. Jag missade nämna att jag inte hunnit koppla in vatten till denna.
Kan det vara vattenventilen som låter? Att den körs tomt utan vattnet?

Jag vet inte ens var den sitter.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2015, 10:50:29 »
Vad ljudet genereras och var den sedan hörs kan vara väldigt långt ifrån varandra. Problem med stomljud gäller inte bara hus, det gäller i högsta grad i apparatskåp också...

som tidigare nämnt - prova att flytta skåpet någon mm och se om det blir skillnad, blir det inte det, ens när skåpet är utdraget i köket, då är det dags att titta på interna detaljer i skåpet och se vad det är som kan låta
« Senast ändrad: 11 oktober 2015, 10:53:58 av xxargs »

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2015, 11:16:06 »
Jag har dragit ut det. Syns inget. Bara slätt baksida. Rummet bagom är tomt. Sidorna är bara tapetserade spånskivor. Ska göra testet inatt. Om det låter samma med utdraget... Då blir det inkoppling av vattnet först. Hjälper inte detta , blir det felsökning.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2015, 11:27:22 »
Detta hände mig med innan jag slängde ut min värdelösa Whirlpool kyl/frys.
Det började låta som fan ibland, precis som du skriver regelbundna smällar.
Eftersom det var så mycket andra fel på grejerna så brydde jag mig inte om att felsöka utan tog detta som ursäkt för att äntligen byta ut skiten.
Men min gissning är att det var styrelektroniken som lät eftersom smällarna kom i samband med att kompressorn startade eller stoppade.
« Senast ändrad: 11 oktober 2015, 11:29:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2015, 12:03:48 »
Detta hände mig med innan jag slängde ut min värdelösa Whirlpool kyl/frys.
Det började låta som fan ibland, precis som du skriver regelbundna smällar.
Eftersom det var så mycket andra fel på grejerna så brydde jag mig inte om att felsöka utan tog detta som ursäkt för att äntligen byta ut skiten.
Men min gissning är att det var styrelektroniken som lät eftersom smällarna kom i samband med att kompressorn startade eller stoppade.

Kan kompressorn starta flera gånger i timmen? Och slå flera gånger i rad?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2015, 13:24:39 »
Kompressorer brukar startar/stoppa ca 4-6 ggr i timmen pÃ¥ vitvaror - man vill inte att kompressorn skall bli för kall dÃ¥ det öka energiförbrukningen (oljan ökar i viskositet)  och minskar hÃ¥llbarheten (isobutanet löser sig till en del i oljan och späder ut det pÃ¥ fel ställen vid kallstart (tex nära toppen pÃ¥ cylindern när isobutanet nÃ¥r daggpunkten av trycket och börja fälla ut i oljefilmen om kompressorn är för kall) och slitaget ökar, samt lÃ¥nga stillestÃ¥nd ger för stora temperatursvängningar i tex. frys.

Det finns orsak varför arbetstemperaturen är ~100 grader för bensinmotor - samma sak att bensinen inte skall lösa ut sig i oljefilmen på cylindrarna för mycket och också varför kallstarter sliter på motorn och späder ut motoroljan (vilket kanske inte syns förrän man gör en långresa och oljenivån sjunker mycket på kort tid, just för att den egentligen innehöll ganska mycket bensin)




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2015, 13:46:02 »
Kan kompressorn starta flera gånger i timmen? Och slå flera gånger i rad?

Det var inte själva kompressorn som lät, den sitter ju nertill utan smällarna kom från ovandelen, typ ovanför dörren.
Jag inbillar mig att styrelektroniken sitter där och det kan ha varit kontaktorer eller liknande grejer som började smälla.  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2015, 13:50:50 »
Hmm, ja Whirlpool är inget man har förtroende för, tittar man på återvinningen så är de nyaste som står där nästan alltid Whirlpool utom mikrovågsugnar. Två tvättmaskiner har vi haft i vår familj och ingen av dessa Whirlpool överlevde 5 år.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2015, 14:51:56 »
Hmm. Det kan vara ett relä. Kontaktor.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2015, 18:02:20 »
Tänk på att ev reparation kan gå på hemförsäkringen.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2015, 21:19:20 »
Det tänkte jag inte på.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2015, 22:13:15 »
Mina föräldrar har ett kylskåp (kombinerad kyl/frys, enkompressor) som periodvis har gett ifrån sig liknande ljud sedan det var nytt 2006. Märke Cylinda, tillverkat i Italien troligen av Merloni.

Beträffande Whirlpool så skulle jag nog vilja säga att deras tvättmaskiner i allmänhet går 10-15 år. Kanske lite ömtåligare och plastigare än de allra bästa maskinerna, men definitivt bättre än skumma italienska fabrikat som prånglas ut under gamla välkända svenska märken. Deras mikrovågsugnar hörde till marknadens bästa så länge de tillverkades i Norrköping, men har väl blivit något mer tveksamma på de senaste åren. Jag har varit med om två direkta problem med Whirlpoolmaskiner:
1) En inbyggnadsugn, köpt på Ikea för ca 15 år sedan, där tätningslisten runt luckan inte tål kyla. Ugnen står i en sommarstuga som är kallställd på vintrarna, listen gick av under första vintern, byttes, den nya listen gick sönder nästa vinter, sedan fick det vara.
2) Toppmatad tvättmaskin frÃ¥n 2009, om man är oförsiktig  gÃ¥r det att fÃ¥ lÃ¥set pÃ¥ innerluckan i ett halvläge sÃ¥ att det gÃ¥r upp under tvätt varvid luckan hakar fast i värmeelementet och man mÃ¥ste riva maskinen fullständigt för att haka loss luckan. En mycket sämre konstruktion än pÃ¥ toppmatade Philips/Whirlpool tvättmaskiner frÃ¥n 80-talet, som den här för övrigt är en klar efterföljare till, mÃ¥nga andra detaljlösningar är identiskt lika.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt kylskåp väcker oss.
« Svar #14 skrivet: 11 oktober 2015, 23:13:29 »
Whirlpool-tvättmaskin köpt -03, höll i 7 år. Lagret till trumman blev gradvis sämre det sista året med ett högt skrikande ljud vid centrifugering. Till slut så glappade det såpass att drivremmen hoppade av, och då var det dags att skrota.
Hade säkert gått att fixa, men maskinen i fråga hade även en egenhet som gjorde att man fick stänga av den helt och börja från början innan man körde igång en ny tvätt. Tryckte man på startknappen igen med programvredet kvar i samma läge så var risken stor att den fastnade mitt i valt tvättprogram... En ganska irriterande "bugg".
Rolig konstruktion för övrigt med separata displayer för både resttid och gradantal, men med ett mekaniskt programverk som hjärta i styrningen.
(sparade givetvis pÃ¥ all elektronik och andra elektriska detaljer i maskinen innan den Ã¥kte till tippen)  8)

Whirlpool-kylspåpet som följde med huset blev också 7 år. Det ville inte starta igen efter ett strömavbrott.
Var bara termostaten (mekanisk), men tog det ändå som ursäkt för att pensionera skåpet då det såg rätt trist ut i övrigt med ett trasigt handtag bl.a.
(kompressorn sparades såklart!)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!