Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigt ljud frÃ¥n värmepumpen  (läst 4028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GunnarNordahl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konstigt ljud från värmepumpen
« skrivet: 02 februari 2013, 17:23:47 »
Hej alla pumpägare!

Jag är ny på forumet och inte så värst kunnig när det kommer till värmepumpar. Hoppas ni kan hjälpa mig med min fråga.

Jag har flyttat in i ett hus och här finns det en IVT 12khr-n. Den är placerad ovanför ytterdörren och värmer i princip upp hela huset. Det är bara två sovrum på ovanvåningen som kompletteras med element i dessa lite kyligare tider. Den är relativt ny och installerad för inte så länge sedan. Den rullar på bra med en temperatur på 22-23grader.

Värmepumpen har fungerat utmärkt bra och helt utan anmärkning fram till någon vecka sedan, då jag uppmärksammade ett främmande ljud från innedelen.

Ljudet jag syftar pÃ¥ är ett stort skorrande, rasslande och brusande ljud. Skorrandet hörs nästan konstant men oregelbundet. Det lÃ¥ter precis som om rejäla vindar blÃ¥ser igenom utifrÃ¥n.   

Jag trodde först det var vinden med tanke på likheten men har vid närmare efterforskning märkt att ljudet låter lika högt och mycket även vid vindstilla.

Så detta leder till min fråga. Vad kan detta vara och känner någon igen sig?

Väldigt tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

Gunnar Nordahl

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt ljud från värmepumpen
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2013, 12:47:08 »
Troligen mycket damm som fastnat i lamellerna, kan också vara så enkelt som att filtret behöver rengöras. Oavsett så behöver du göra rent filtrena men troligen även hela lamellpaketet.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad GunnarNordahl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från värmepumpen
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2013, 14:12:02 »
Troligen mycket damm som fastnat i lamellerna, kan också vara så enkelt som att filtret behöver rengöras. Oavsett så behöver du göra rent filtrena men troligen även hela lamellpaketet.

Tack för svar!

Hur gör jag detta enklast? Dammsugare?

Gärna tips! Är gröngöling.

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt ljud från värmepumpen
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2013, 14:36:25 »
Jag har faktiskt aldrig gjort det själv, men kommer du åt med dammsugare så fungerar det nog rätt så bra. Vill du ha en riktigt rejäl rengöring så får du köra med sån där rengöringsspray och sen efterskölja med vatten. Sprayen och vattnet ska rinna ut genom kondensvattenslangen. Q-effect är ett exempel på en sån specialrengöringsspray för luftvärmepumpar.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Konstigt ljud från värmepumpen
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2013, 14:58:57 »
Tryckluft är att föredra, ska du dammsuga, använd ett sånt där munstycke med borste på, gärna modell mindre och var försöktig så du inte böjer lamellerna.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!