Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta relä/kretskort i IVT 490?  (läst 14849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ffk1975

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Byta relä/kretskort i IVT 490?
« skrivet: 31 oktober 2012, 11:35:30 »
Reläet som går till elpatronen i min IVT 490 håller på att ge upp. Så fort tillskottet slår till så låter det som ett elkraftverk och det luktar lite bränt efter ett tag. Tog bort skyddsplåten och såg att det ibland bildades små "gnistor" i reläet. Pratade med en servicefirma och han sa att man byter hela kretskortet till en kostnad av 3 800 kr! Är inte van med el så jag vill inte in och pilla själv men finns det inget billigare sätt att byta ett relä än att byta hela kretskortet?

Tacksam för snabbt svar då jag bokade bytet avkretskortet till imorgon.

Det är reläet på bilden som bråkar.


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2012, 12:04:12 »
Kolla om du ser någon beteckning på relät. Kolla om det går att hitta till salu någonstans (google). Posta beteckningen här så kan jag hjälpa till att leta. Det kan vara trixigt att byta, vet du om någon elektronikservicefirma. TV-reparatörer är ju ett utdöende släkte, eller något liknande. Be dem om hjälp.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2012, 13:51:49 »
Jag tror de tänker som så att är ett dåligt är säkert de andra det också och jag ser ytterliggare 4st reläer.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2012, 14:02:17 »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2012, 20:37:07 »
Jag tror de tänker som så att är ett dåligt är säkert de andra det också och jag ser ytterliggare 4st reläer.

Jag tror de tänker som så att de vill sälja en dyr reservdel...

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2012, 23:59:36 »
Jag tror de tänker som så att de vill sälja en dyr reservdel...
Jo så kan de också tänka. ::)
 Men reläet ser ut att vara lödat fast pÃ¥ kortet sÃ¥ det blir ju lite job med att byta enbart relä. Kan man fixa det själv hade man gett det en chans.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #6 skrivet: 01 november 2012, 08:02:07 »
Om du bor i närheten av Göteborg sÃ¥ kan jag byta reläet för en billig peng, dock utan garanti att det lyckas eller avhjälper dina problem (och du fÃ¥r skaffa reläet själv först).  Eller om du vill skicka kortet (men dÃ¥ blir du ju utan nÃ¥gra dagar).  Jag har ganska bra lödutrustning...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #7 skrivet: 02 november 2012, 00:15:30 »
Investera i en sådan här: http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodverktyg/Lodpenna-203913/ (30 W)
Samt en sådan här: http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtillbehor/Tennsug-203945/
Och lite sådant här behöver du också: http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodtillbehor/Lodtenn-192385/

Finns gott om guider om lödning på nätet. :)
Öva på något elskrot först tills tekniken sitter.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad suoixon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #8 skrivet: 13 november 2012, 09:26:54 »
Jag har bytt kontaktorn utan problem (nåja...)
Ta bort hela kraftkortet från elektroniklådan, och innan du börjar: Märk alla kablar och ta ett antal bilder så du får tillbaka allt på rätt plats sen.

Det är i stort sett omöjligt att "löda bort" hela kontaktorn i ett stycke. Den är fäst i 16 lödpunkter och du skulle behöva få bort 100% av allt lödtenn innan den kan lyftas bort. Jag plockade i stället isär kontaktorn från ovansidan. Den går lätt att pilla bort i små beståndsdelar tills det bara återstår några isolerade metallpinnar, som sedan kan lödas bort en och en.

På Tripus webbsida (tillverkaren av kontaktorn) ska du köpa artikel nummer 307P013. Den är kompatibel, men är konstruerad för att bryta fyra slingor istället för tre, vilket innebär att du behöver knipsa av ett par ben för att den ska passa i de befintliga hålen.
Nu är det svåra över.
Tryck ner nya kontaktorn, löd fast den, sätt tillbaka kraftkortet och koppla in alla kablar.

Efter det här fungerade min IVT490 utmärkt i ett antal veckor. Sen blev det stopp i spillvattenslangen, vatten rann ner i elektronikboxen, och kortslöt hela kraftkortet (troligen en av optoomkopplarna). Så allt jobb för gäves....

Jag har några bilder som jag kan lägga upp när jag får tid. Den gamla kontaktorn var helt bränd. Otroligt dåligt att IVT inte konstruerat kretskortet så att kontaktorn satt i en sockel.
« Senast ändrad: 16 november 2012, 10:27:14 av suoixon »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #9 skrivet: 13 november 2012, 10:18:15 »
Förgäves var det väl inte för annars hade du satt in ett nytt kort i ivtn och sedan fått stopp i slangen och förstört det nya kortet. Så du har ju i alla fall sparat in ett kort pm det nu är någon tröst.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad suoixon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #10 skrivet: 16 november 2012, 10:30:50 »
Jag bytte en av optokopplarna sen hoppade kortet igång igen!

Bifogar några bilder på bytet av kontaktor.

Sista bilden visar den sönderbrända kontaktorn. Min teori är att det så småningom blir så mycket sot/silveroxid mellan kontaktpunkterna att det blir väldigt varmt pga sämre ledningsförmåga. Detta, tillsammans med att fjädern under kontaktorn blir förslappad, gör att kontakten inte bryts trots att spolen slår ifrån. Resultatet blir den kända kombinationen brännhett vatten tills värmeskyddet slår ifrån, och sen kallt i huset och kallt vatten eftersom kompressorn inte orkar på egen hand utan elpatronen.

Jag ska skicka mina bilder till IVT och be om deras kommentarer. Det här känns som en feldesign.
« Senast ändrad: 16 november 2012, 10:38:57 av suoixon »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #11 skrivet: 17 november 2012, 00:51:05 »
Det var en bra arbetsbeskrivning. tummenupp
Och en länk till reläet avsett för lödning också. Jag var nära att inhandla ett att ha i reserv. Vet inte om det är idé, används inte så ofta här. dontknow Frågan är om det håller lika länge som pumpen. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad suoixon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta relä/kretskort i IVT 490?
« Svar #12 skrivet: 19 november 2012, 15:23:46 »
Det var en bra arbetsbeskrivning. tummenupp
Och en länk till reläet avsett för lödning också. Jag var nära att inhandla ett att ha i reserv. Vet inte om det är idé, används inte så ofta här. dontknow Frågan är om det håller lika länge som pumpen. Sc:,h

En bra indikation på om kontaktorn håller på att ge upp är om det blixtrar från den när den slår av/på. Öppna plåtlådan och ha lite halvmörkt i rummet, växla sedan mellan manuellt/automatläge med knappen på ovansidan av boxen, så ser du vad som händer när kontaktorn bryter.

Jag märkte ocksÃ¥ att man kan (kids - don't do this at home) slÃ¥ pÃ¥ kontaktorn när elen är pÃ¥slagen (med fördel använder man nÃ¥got icke-ledande material  tummenupp) om den har fastnat och vattnet är brännhett. Kan vara bra som tillfällig lösning tills man bytt ut kontaktorn...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!