Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad krävs av golvet vid vattenburen golvvärme?  (läst 20092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad krävs av golvet vid vattenburen golvvärme?
« skrivet: 12 juni 2004, 09:32:50 »
Är pÃ¥ G med att installera vattenburen golvärme i mitt badrum. Kan nÃ¥gon tala om hur tätt mellan golvÃ¥sarna man ska ha och vilket matrial golvet ska ha ? tex Gips,spÃ¥nskiva etc.. (även tjocklek) Jag tänker anv klinkergolv.  Jag har köpt 22mm slang frÃ¥n Rinkaby rör och golvplÃ¥tar.  ??? ??? (har även tänkt köpa ett hörnbadkar som tar ca 320 liter vatten - tänker pÃ¥ den tyngd som detta ger mot golvet).

IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

admin

  • Gäst
admin
Re:Vad krävs av golvet vid vattenburen golvvärme?
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2004, 20:54:40 »
Jag har dåliga erfarenheter av klinker på icke betonggolv!!!

Har fÃ¥tt lägga om mitt eget badrumsgolv 4  ??? gÃ¥nger!  >:(

Därför har jag svårt för att vilja rekommendera klinker överhuvudtaget.

Lägg hellre en våtrumsmatta som ser ut som klinker...

Skall du (eller sambon) envisas med klinker - försök då sätta så tätt som möjligt mellan golvreglarna, högst 30 cm cc.

Talade förra veckan med en av förmännen på ett av sveriges största husbyggarföretag, och han sa att de helt slutat med det av branschen rekommenderade våtrumssystemet med fuktspärr som man rollar ut. (gummimassa)

De lägger alltid en fullvärdig våtrumsmatta under klinkergolv som inte läggs på betong.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vad krävs av golvet vid vattenburen golvvärme?
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2004, 23:12:25 »
Rickard, vad hade du för underlag då? Om man inte har ett "dött" material, typ gips eller betongspackel, får man helt klart problem. De klinkersgolv jag lagt har jag alltid använt gips som underlag för och inget har spruckit. Spånplatta är dömt att misslyckas. Jag har inte gjort några våtutrymmen själv men en kompis la som du skrev våtrummsmatta och på det ett lager betongspackel och ovanpå det klinkersen. Det är 17 år sedan och det håller fortfarande. Förr la man vad jag minns alltid våtrummsmatta även om man skulle lägga klinkers.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad krävs av golvet vid vattenburen golvvärme?
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2004, 23:21:34 »
Förr användes alltid bitumenmatta (som en tjock papp) den skulle anslutas ned i golvbrunnen. Än idag används det ibland i duschutrymmen som använd extremt mycket.

Kom alltid ihÃ¥g att det inte är klinkern som är tätskiktet, fogarna läcker som ett sÃ¥ll.  :o

Att använda en matta kan inte kosta många extra kronor ytorna är så små!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Vad krävs av golvet vid vattenburen golvvärme?
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2004, 06:01:54 »
Rickard, vad hade du för underlag då? Om man inte har ett "dött" material, typ gips eller betongspackel, får man helt klart problem. De klinkersgolv jag lagt har jag alltid använt gips som underlag för och inget har spruckit. Spånplatta är dömt att misslyckas. Jag har inte gjort några våtutrymmen själv men en kompis la som du skrev våtrummsmatta och på det ett lager betongspackel och ovanpå det klinkersen. Det är 17 år sedan och det håller fortfarande. Förr la man vad jag minns alltid våtrummsmatta även om man skulle lägga klinkers.

Det är nog ca 10 år sedan vi la in vårt golv... jag litade på firman där jag köpte alla grejorna, la golvvärmekabel direkt på vårt gamla plastgolv, flytspackel (avjämningsmassa) som bäddade in golvvärmekabeln - sedan (utan något som helst tätskikt mellan spackel och klinker) fästmassa och klinker.

Detta gjorde att fukten gick ned i "spacklet" och "vandrande kalk" gjorde att fästmassan släppte från spacklet. Golvläggaren kom och gjorde om det 2 ggr innan han lärt sig att man var tvunken att ha ett tätskikt mellan flytspacklet och fästmassan...

tredje gången hade flytspacklet luckrats upp så mycket av den ständiga vätan att han fick knacka fram värmekabeln igen , spacka om, samt lägga på utrollad gummimassa som fuktspärr. Efter det har det suttit fast!

Golvet är lagt på spånskiva, regar 60 cm cc. Alllt enligt försäljarens "erfarenhet" och garantier. Behövde inte betala extra för omläggningarna, men det var ganska irriterande att vara utan badrum i en månad/år - de första fyra åren...

Nästa gång något släpper så åker järnspett och kofot fram, då skall eländet ut ur huset!

La däremot klinker i relax och bastuavdelningen förra sommarn, dock direkt på sula, vilket jag tror är den enda riktigt vettiga lösningen vad gäller klinkers.

Vet dock att det är många som är nöjda med klinker på träbjälklag, det kan dock inte övertyga mig.

Se i vart fall till så att fuktspärren är 100%-ig, då fog och klinker i sig inte utgör någon som helst fuktspärr.

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad krävs av golvet vid vattenburen golvvärme?
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2004, 15:36:17 »
"SÃ¥ gjorde jag"
Nya golvreglar-C/C 300 mm hyvlat till rätt golvlutning

22 mm golvspån-lim "överallt" tätt skruvat

1 lager golvgips-hellimmat och skruvat över hela golvet
1 lager till med golvgips-(utom i dusch hörnan för att få extra fall mot golvbrunnen) lagt 90 gader mot det första gipslagret.

Rätt eller fel? vad vet jag!....
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad krävs av golvet vid vattenburen golvvärme?
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2004, 22:52:25 »
Tone

Helrätt!!
Om du nu oxå har ett tätskikt villsäga, men det förutsätter jag!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Vad krävs av golvet vid vattenburen golvvärme?
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2004, 05:46:03 »
Och tätskiktet bör bestå av en svetsad plastmatta...

Citera
Nya golvreglar-C/C 300 mm hyvlat till rätt golvlutning.
22 mm golvspån-lim "överallt" tätt skruvat.
1 lager golvgips-hellimmat och skruvat över hela golvet
1 lager till med golvgips-(utom i dusch hörnan för att få extra fall mot golvbrunnen) lagt 90 gader mot det första gipslagret.

Förstår ni alla nu varför jag tycker att det är vansinnigt att lägga klinker på träbjälklag...

Spånskiva och plastmatta, tänk så bra, enkelt, billigt, snyggt och dessutom lätt att byta ut när färgen/mönstret efter 5-10 år är helt ute!

Klinkern kräver dessutom att man kör värme på golvet året runt om man skall kunna vistas längre tider i de rum det anbelangar utan att få "frostskador". (överdriver lite, lite)

/Rickard

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad krävs av golvet vid vattenburen golvvärme?
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2004, 11:03:45 »
Tänk på att vara generös med rördragningen. Har själv genat på några ställen vilket bl a får till följd att det kan bli kallt åt tårna när man står och pinkar samtidigt som hälarna hålls varma.
Kolla även trÃ¥den http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=4;action=display;threadid=415, som beskriver hur värmeförluster beräknas. Principen är att man kan beräkna förhÃ¥llandet mellan isoleringen ovan, och under rören genom materialens tjocklek och värmemotstÃ¥nd. Är värmemotstÃ¥ndet större ovan rören än under, fördelas värmen proportionerligt nedÃ¥t.  

Jag kombinerade min vattenburna golvvärme i badrummet med en elektrisk slinga. Syftet med detta var enbart att hålla klinkern varm under den del av året då värmepumpen står stilla. Tyvärr visar sig den vattenburna värmen inte räcka till under eldningssäsongen, utan får köras i kombination med elslingan. Gjorde själv inga beräkningar men hade vi räknat mer på värmeförlusterna så hade det kanske påverkat val av material och möjligen nivån för placering av rören i golvet innan gjutning.

Övning ger träning...
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad krävs av golvet vid vattenburen golvvärme?
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2004, 22:51:49 »
Den som vill lära sig mer om lämpliga sätt att förlägga vattenburen golvvärme kan surfa till www.wirsbo.se och titta i dokumentationen över förläggningsprinciper. Det finns mycket detaljerade instruktioner om hur man gör.

Dock är det så att man ändrat kraven (i någon norm/standard) för minsta tjocklek på flytspackel till ca 12mm. Detta gör att man inte längre rekommenderar "dubbelgips överallt utom i duschen". Wirsbos papper är inte uppdaterat kring detta tror jag.

I korthet gäller följande:

Golvspån på cc30 bjälklag ger tillräcklig böjstyvhet för att lägga klinker/kakel på golv. Ovan på detta vill man ha ett dött material som inte rör sig, tex gips.

Har man inte cc30 får man öka styvheten på annat vis. Tex genom att lägga flera lager gips och hellimma dessa med varandra och underlaget.

Lägger man rören i spårad spånskiva är det hela rätt enkelt, dock är dessa skivor dyra. Jag brukar lägga rör i glespanel av kostnadskäl, men i badrummet blir det inte bra pga de nya rekommendationerna för flytspackel.

En annan lösning, som jag själv nu är inne på för badrummet, är att flytspackla hela badrummet så att rören täcks och 12mm tjocklek uppnås kring golvbrunnen i duschen. Detta görs på golvspån på bjälklag på cc30.

För många är gjutning direkt på bjälklaget, ca 7cm en bra lösning. Ger tillräcklig bärighet och är "billigt".

För icke våtutrymmen föreslår jag att 2mm rör förläggs i glespanel med hellimmad dubbel golvgips ovanpå. Det är en billig konstruktion som är bra ur golvvärmesynpunkt och som med marginal är tillräckligt böjstyv.

Klinker på träbjälkar är inte ett problem, men man måste verkligen göra rätt - speciellt i ett våtrum!

/Mathias

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!