Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken typ av beredare ger mest vatten?  (läst 4194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« skrivet: 25 september 2009, 10:21:38 »
Tank, med VV-slingor, förvärmning och topp slinga?
Förrådstank, med laddslinga?
Tank utan slingor, med TVA?
Dubbelmantlad tank med förråd?

Jag har lite svårt att bilda mig en uppfattning om detta. Alla typer av förrådsberedare känns väldigt begränsande, jag inbillar mig att när varmvattnet är slut så är det slut ganska länge; man har inget VV förrän hela förrådet värmts upp igen. Till skillnad från t ex en tank med vanliga slingor där man kan börja tappa vatten redan när en liten del av volymen (toppskiktet) håller hög nog temperatur.

Min rörkrökare förordar modellen där man har tappvarmvattnet i tanken och laddar med en slinga. Jag är skeptisk.

Det som är primärt superviktigt för mig, är att jag vill inte behöva anpassa mig efter systemet - systemet skall vara anpassat efter MIG. Jag vill inte ha ett hus där halva familjen kan duscha och de övriga får vänta. Om någon tar en fyrtiominutersdusch så ska det lik förbaskat finnas resurser kvar till resten av familjen.

VP blir en Nibe F1145, och den ska, om jag fattat saken rätt, ösa på full kräm med både kompressor och patron om det behövs? Hittar inga siffror på hur mycket vatten den klarar att värma.
VPB200 laddas enligt uppgift (Nibe) från 10 till 45 grader på 54 minuter, med 8kW. Det blir c:a 191 liter / tim, eller 3,2 liter/min. Knappast nog för att duscha i, men om VP öser på med patron, vad får man för siffror då?
« Senast ändrad: 25 september 2009, 10:24:23 av Strip »
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #1 skrivet: 25 september 2009, 10:40:38 »
Det enda som kan hindra varmvattnet från att ta slut är storlek.
Givet att totala tankvolymen är densamma på de olika alternativen så tror även jag på en förrådstank med laddslinga.
I det fallet är ju varenda liter i tanken uppvärmt vv.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #2 skrivet: 25 september 2009, 11:09:25 »
Om man sätter dit en 500L tank med 10m förvärmningsslinga i botten och toppvärmeslinga på 15m som man låter kallvattnet värmas i så får man flera fördelar.
1.Man lagrar inte mycket varmvatten, bara ca 6 liter. bra ur legionellasynpunkt.
2. du kan utnyttja hela tankkapaciteten (500L )som varmvatten + att värmepumpen hinner ladda tanken under tiden.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #3 skrivet: 25 september 2009, 12:56:24 »
Om det bara handlar om duschning så tror jag också på en acktank med VV-slinga.

Kolla även hur VP:n prioriterar VV-laddning, jag har för mig om att default-inställningarna på Nibe ger dålig VV-prioriteringen, men det går att ställa om.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad G Bergström

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #4 skrivet: 26 september 2009, 09:54:29 »
Jag har själv en Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.

Funkar kanon
Har satt en justering så jag kan justera flödet under laddning och får optimal laddning.
Jag laddar 320liter framledningsvatten på en start, tar ca 25-30 min normalt ca 30-40 min om det är riktugt tomt,
sen räcker varmvattnet till.
Pumpen hinner tillverka mer än vad vi förbrukar, duschning mm.
Men det är klart frun klagar ibland att vattnet inte är lika varmt som när vi hadde elberedare.
Jag kör inte vv-ladningen över 53grader spar lite på pump.
Jag kör ingen legionella höjning heller behövs ej anser jag då jag har så liten mängd vatten som ej blir stillastående
« Senast ändrad: 26 september 2009, 10:02:19 av G Bergström »
SkellefteBygdens Trähus byggt 1985, yta ca:220m² totalt, (112m² BV +108m² KV).
2-5 personer + katt.
Nibe 1130-10,0kw, innegivare, behovssänkning, effektvakt (ingen elpatron i VP).
Egen installation Okt 2005.
Byte kylmodul (nu scroll) och KB-pump Dec 2023.
Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.
Borrat 201m (194m aktivt), med möjlighet till bevattning.
Befintligt delvis omdisponerat (2 bytta till större)vattenburet 2-rörs , 20st Thermopanel radiatorer (effekt 7145w vid 55°C framl).
Demonterade termostatventiler.
Förra 200L EL-VVB ombyggd till volymöknings-tank, inkopplad som första radiator på radiatorkrets (med ev elreserv).
Praktiskt vid -33°C ute./+22°C inne, framledning=51°C, (lägsta temp hitills i 2-dygn), ingen elpatron inkopplad. Mjukstart/stopp byt 2012
Myseldar/stöttar vid svinkyla med 2-4m³ved/år i KEDDDY insats. Maxvex FTX-ventilation nu med PLC-styrning.
Elförbrukning före ca: 32-33MWh/år,
ELförbrukning inkl hushållse & uppvärmningnu ca: 10 300 KWh/år.

I Sommarstugan luftvärmepump= ZIBRO SC 1326.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #5 skrivet: 26 september 2009, 10:10:24 »
Jag har själv en Borö 320Liters VV-tank med 15m VV-slinga + 10m förvärmningsslinga.

Funkar kanon
Har satt en justering så jag kan justera flödet under laddning och får optimal laddning.
Jag laddar 320liter framledningsvatten på en start, tar ca 25-30 min normalt ca 30-40 min om det är riktugt tomt,
sen räcker varmvattnet till.
Pumpen hinner tillverka mer än vad vi förbrukar, duschning mm.
Men det är klart frun klagar ibland att vattnet inte är lika varmt som när vi hadde elberedare.
Jag kör inte vv-ladningen över 53grader spar lite på pump.
Jag kör ingen legionella höjning heller behövs ej anser jag då jag har så liten mängd vatten som ej blir stillastående

Jag har samma lösning fast 500L Borö beredare (badkar) funkar jättebra.
Har monterat ca. 80 anläggningar med samma setup och bara dom med stooora bubbelbadkar har vi fått satt ditt timer för elspetsning.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2009, 19:49:22 »
Typ av beredare borde inte skilja så mycket, vattenvolumen är ju densamma. En variant skulle kunna vara att ha en elektrisk beredare i serie med den normala. Då kan du med temperaturen i den elektriska välja hur mycket v.v. du har tillgång till. Tar v.v. slut höjer du temperaturen i den elektriska.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2009, 21:33:42 »
Vi får ut ca 30 grader ur våran acktank som vår F2020 jobbar mot vid fullt flöde, eftersom det bara sitter en kort slinga i toppen på den (anpassad för vedeldning med temperaturer på 60 grader+ i tanken), därför har vi satt en 60-liters elberedare efter. Det ända jag kan säga är: gör det. Vi har inte lyckats ta slut på varmvattnet än, och jag har vid något tillfälle duschat i 40-50 minuter och mina föräldrar direkt efter eller före utan minsta antydan till att det skulle börja ta slut. Har elberedaren på en 80 grader nånting tror jag, och det drar inte nämnvärt mer med el. 2 kW är den för övrigt på.
Vill du vara säker på att det räcker till hela familjen kan du ju välja en lite större med lite mer effekt.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2009, 22:19:46 »
Hur fasen kan man stå i duschen i 40-50 miunter Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2009, 07:14:14 »
Typ av beredare borde inte skilja så mycket, vattenvolumen är ju densamma. En variant skulle kunna vara att ha en elektrisk beredare i serie med den normala. Då kan du med temperaturen i den elektriska välja hur mycket v.v. du har tillgång till. Tar v.v. slut höjer du temperaturen i den elektriska.

I en förrådsberedare är värmeöverföringen mycket långsammare och hinner inte värma vattnet lika fort som en med slingor.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2009, 08:10:58 »
Hur fasen kan man stå i duschen i 40-50 miunter Sc:,h Sc:,h

Finns ett omtalat naturfenomen - kallas visst för "tonårs-döttrar".... ;), ju fler - ju värre hål i plånboken....

Finns ett test från råd o rön som är intressant, länk nedan, bäst var tapp-automat följt av slinga enligt testet:
http://www.radron.se/templates/Artikel____960.aspx
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2009, 08:49:10 »
Hur fasen kan man stå i duschen i 40-50 miunter Sc:,h Sc:,h

Finns ett omtalat naturfenomen - kallas visst för "tonårs-döttrar".... ;), ju fler - ju värre hål i plånboken....

Finns ett test från råd o rön som är intressant, länk nedan, bäst var tapp-automat följt av slinga enligt testet:
http://www.radron.se/templates/Artikel____960.aspx

Det som blir missvisande i denna test är den usla kapaciteten på förrådsberedaren eftersom den bara är på 120l.
En sådan tank är knappast nånsin aktuell i värmepumpssammanhang annat än om man redan har en sådan.
Skulle det istället varit en dubbelmantlad beredare typ VPA med större förrådstank skulle inte den typen vara speciellt sämre än de andra.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2009, 15:33:21 »
Sätt in en magnetventil som stänger varmvattnet efter 5 >:D minuter
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Vilken typ av beredare ger mest vatten?
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2009, 16:34:51 »
vi har en 300 l med slingor frÃ¥n Thermia, funkar kanon ihop med värmepumpen.  pumpen startar elpatronen om temperaturen fortfarande sjunker i VVB när den startas, detta händer bara vid samtidig tappning.

ställer du ner hysteresen så den inte bli så kall så kommer det inte vara någon fara.

vi klara lätt att tappa upp ett vanligt badkar samt duscha flera stycken

har dessutom ställt in att den alltid ska vara "klar" varje morgon...

Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!