Författare Ämne: Mitsubishi R32 2017  (läst 42908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #15 skrivet: 03 juni 2017, 13:40:36 »
Dom kom precis så jag har inte hunnit bilda mig någon riktigt bra uppfattning om dessa ännu.
Vet att dom är testkörda ordentligt med verkliga förhållanden ett bra tag och att dom är testade av oberoende part vilket det lär komma resultat av relativt snart.

Innerdelarna påminner om EF designmodellen och ser därmed lite modernare ut.
Lite väl dyrt att välja pärlemo, röd eller svart innerdel.

Luftreningen ska vara riktigt riktigt bra

Värmepaketet och fläkttrumman har någon behandling som effektivt ska stöta bort smuts och damm och fungerar det som tänkt så bibehåller man effekt och effektivitet längre innan det kan behövas en ordentlig rengöring/service.

Steglös temperatur mellan 10-31 grader kanske en del har nytta av.

Sänkt ljudnivå på utedelen via ett knapptryck kan det kanske finnas ett behov av nattetid för vissa, dock så påverkas effekten.

Inbyggt WiFi kanske inte alla har behov av och vill beta för!

Väldigt effektiva vid kyldrift, kanske får fler att verkligen utnyttja kylfunktionen sommartid och kanske kan skrönan om att det är fruktansvärt dyrt att använda dessa som AC.

Det enda negativa jag kan se är att dom inte har lägre bygghöjd.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad VP-News

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #16 skrivet: 04 juni 2017, 12:06:55 »
Tack! Då är de egentligen inte en ersättare till FH25/35/50 serien...?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #17 skrivet: 04 juni 2017, 12:39:24 »
Nja, vet inte om jag skulle kalla det en ersättare just nu då FH serien finns parallellt än så länge.

Har man behov av tex Wifi styrning via sin telefon, bra luftrening,  steglös underhÃ¥llsvärme frÃ¥n 10 till 31 grader och kanske gillar utseendet pÃ¥ den nya serien sÃ¥ är den nya ett mycket bra alternativ.
Kanske hjälper det mer miljövänliga köldmediet till för en del att också välja den nya serien.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nizztos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #18 skrivet: 11 juni 2017, 20:23:47 »
Sett lite priser på dessa. Finns det verkligen skäl att betala så mycket mer än för en FH/EF? Prismässigt verkar de ju spela i en helt annan liga.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #19 skrivet: 11 juni 2017, 21:39:04 »
Vet inte vilka priser du sett men ska du komplettera en FH med tex MelCloud som Wifi modul så blir skillnaden lite mindre, om nu luftrening är så bra som sägs så kan den göra prisskillnaden värt det för en del.
Tycker man det är värt lite extra för ett miljövänligare köldmedia så kan den vara ett alternativ.
Gillar man utseendet jämfört med FH eller andra motsvarande modeller så tycker nog en del att prisskillnaden kan vara värt det, finns många som köper tavlor som ser ut som jag vet inte vad för en massa slantar ;-)

EF serien är ganska lik men har inte samma effekter så den blir missvisande att jämföra med.

Har man inte behov av något av ovanstående så kör man på FH serien
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nizztos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #20 skrivet: 12 juni 2017, 20:03:44 »
Såg ca 10kkr över FH så rejält mycket dyrare. Samma prisklass som en duo. Kändes som att det måste vara en oerhört mycket bättre maskin till det priset.
Verkar dock bara vara ett vettigt köp om man absolut var tvungen att ha exakt de finneserna om jag tolkar det rätt.

Vart bara lite förvånad över priset då andra märken inte verkar höjt speciellt mycket för senaste generation och R32.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #21 skrivet: 12 juni 2017, 20:18:07 »
Det är fri prissättning och 10 lakan var kanske i svettigaste laget för vad man får extra.
Kan bara tala för mig själv och jag har inte så högt påslag ;)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ola840

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #22 skrivet: 12 juni 2017, 22:56:58 »
jo runt 5k mer för ln-25 än fh-25 verkar det se ut som i nuläget?
och då får du inbyggd wifi och övriga funktioner som TS-Comfort räknat upp så såå stor skillnad är det inte, det kostar att ha splitternya grejer i hemmet!

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #23 skrivet: 15 juni 2017, 09:25:54 »
Frågan är ju hur de nya R32-pumparna presterar. I närheten av FH35?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #24 skrivet: 15 juni 2017, 09:33:07 »
I värmedrift så är dom testade ner till -35 av oberoende testinstitut och det kommer mer uppgifter.
Men dom uppgifter som jag sett vid -15 så är dom likvärdiga med FH serien i effekt och effektivitet
I kyldrift så är dom likvärdiga i effekt men effektivare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #25 skrivet: 07 juli 2017, 15:36:48 »
I värmedrift så är dom testade ner till -35 av oberoende testinstitut och det kommer mer uppgifter.
Men dom uppgifter som jag sett vid -15 så är dom likvärdiga med FH serien i effekt och effektivitet
I kyldrift så är dom likvärdiga i effekt men effektivare.
Det borde betyda att om man vill ha en långsiktigt bra investering och bor i mellansverige så är det inte en dum investering. Visst det blir 5-6000 mer än för FH35, iaf om man ska tro den lokala handlaren i Karlstad, men det kan det vara värt.
Iofs, de ville ha 18 900 för FH35 inkl. installation och byte av befintlig pump, för LN35 skulle dom ha 21 xxx eller om det var 22 xxx. Polarpumpen har inte fått in priser än säger dom.

edit: 22030 ville en Ã…F i Karlstad ha med montage och att ta hand om befintlig maskin.
« Senast ändrad: 07 juli 2017, 15:40:41 av Dreas89 »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #26 skrivet: 07 juli 2017, 15:57:37 »
I och med att dom är ganska lika i effekt/effektivitet så kommer det ta lång tid att tjäna in dom 5000-6000:- om det är prisskillnaden.
Vill man ha Wifi styrning, bättre luftrening,  miljövänligare köldmedium och en annan design sÃ¥ är det nog det man ska jämföra med.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #27 skrivet: 07 juli 2017, 20:21:30 »
I och med att dom är ganska lika i effekt/effektivitet så kommer det ta lång tid att tjäna in dom 5000-6000:- om det är prisskillnaden.
Vill man ha Wifi styrning, bättre luftrening,  miljövänligare köldmedium och en annan design sÃ¥ är det nog det man ska jämföra med.
Det blev nog inte 5-6 tusen utan närmare 3. Ska du då ha WiFi-styrning som inte är köpt via Aliexpress så pratar vi max 2k i skillnad. Inte värt att köra på FH tänker jag. Men det är också under förutsättning att LN presterar bättre än vad jag sett R32-pumpar göra.

Vad tycker du om R32-pumparna? Jag är inte övertygad vad gäller effekt vid -10 mm.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #28 skrivet: 08 juli 2017, 11:40:14 »
Svårt att ge ett generellt svar vad man tycker om R32 maskinerna då LN är helt ny för mig och Panasonic modellerna vi har uppe inte har upplevt någon ordentlig kyla längre tid.
Men det jag kunnat kolla så verkar dom prestera enligt Panasonics uppgifter.
LN motsvarar FH åtminstånde ner till -15 enligt dom uppgifter jag sett, Mitsubishi brukar inte överdriva med uppgivna effekter vilket man tex kan se på SP testet där dom fick fram högre effekt än vad Mitsubishi lovade.

Vad dom andra märkena och dess modeller presterar med sina R32 modeller har jag inte någon koll på, men visar man inte utlovade effekter vid lite olika temperaturer när det är kallt så kanske man ska fundera på varför dom inte uppges!

Nu är det inte riktigt bra jämförelse då förutsättningarna var annorlunda med olika bakgrundsljud men upplevde LN som något tystare på högre fläkthastigheter, men som sagt var det inte samma förutsättningar runt omkring innerdelen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #29 skrivet: 17 augusti 2017, 10:22:52 »
SÃ¥, vad kostar LN25/35/50?
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser