Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC kontra IVT?  (läst 14259 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #15 skrivet: 18 mars 2007, 20:21:15 »
Om man går tillbaka till trådens huvudfrågor

1. Undrar vilken lösning som bullrar mest? Eco Air eller Optiman?
2. Vilken lösning ger mest värme tro?
3. Vilka möjligheter har CTC jämfört med IVT att koppla in en dator (via com-port?) för att kunna logga parametrar?
4. Vilken lösning skulle du förorda och varför?

Hur skulle ni resonera?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #16 skrivet: 18 mars 2007, 20:54:06 »
Daikin Althema, Airwell eller Aqua Inverter
Gemensamt för dessa är att de har INGET vatten i utedelen och att de går på R410A
Sen börjar skillnaderna......

Daikin Althema, Aqua Inverter
-Inverterstyrda

Airwell
-On/off

Sen kommer vi till styrning och uppbyggnad där är det ganska stora skillnader mellan de VP.

Exempel:
VVB sker med en förhöjd solslinga i Daikin Althema men i Aqua Inverter har du en plattväxlare som cirkulerar hela VVB.

Daikin Althema går el-patronen in alldeles förtidigt per automatik (får olika uppgifter -4ºC alt -15ºC
Aqua Inverter har inget eltillskott om inte temp sjunker under inställt värde (oftast är el-patronen avstängd)

Tillverkningsstart:
Airwell vet jag inte exakt när den kom TROR -06
Daikin Althema hösten -06
Aqua inVerter kom till Sverige -05 men börjades tillverkas redan -02 om jag inte minns fel

Utloggad karsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #17 skrivet: 18 mars 2007, 21:18:32 »
Du har brug for faktiske oplysninger

Lyd Optima 600 49 DBA, Optima 900 49 DBA Optima 1100 53 DBA Optima 1400 61 DBA Optima 1700 63 DBA
Lyd CTC 105 -107 svarende til Optima 600 56/50,5 CTC 109 111 svarende til Optima 900_1100 57,5/52,5

Ivt buldre mindst

Varmeafgivelse IVT 65 grader ved - 5, 50 grader ved -20, CTC 55 grader ved +7 hvad den er ved - 20 oplyses desværre ikke, COP kan ikke bruges til noget som helst idet det er årsnyttevirkningen som er interssant, og den oplyses ikke på nogen varmepumper, i Danmark ligger årsnyttevirkningen på IVT varmepumper på ca 2,6, dette er inkl. afrimning cirk, pumper, styring og til dels el-patronstilskud, årsnyttevirkningen er altså det totale elforbrug for at producere husets samlede energibehov.

Ingen oplysninger om muligheder for opkobling til fjernstyring.

Jeg ville klart vælge IVT hvis det var et spørgsmål om nuværende produkter, IVT har efter min menig lagt afstand til konkurenterne i hvert fald for et stykke tid, hvad CTC Thermia mfl. sysler med nu ved jeg ikke.

Karsten
« Senast ändrad: 18 mars 2007, 21:24:41 av karsten »
Ved meget om VP

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #18 skrivet: 19 mars 2007, 08:53:11 »
Om man går tillbaka till trådens huvudfrågor

1. Undrar vilken lösning som bullrar mest? Eco Air eller Optiman?
2. Vilken lösning ger mest värme tro?
3. Vilka möjligheter har CTC jämfört med IVT att koppla in en dator (via com-port?) för att kunna logga parametrar?
4. Vilken lösning skulle du förorda och varför?

Hur skulle ni resonera?

1. Tyvärr så finns ingen oberoende test så man får lita på tillverkarens uppgift.
Optima verkar vara tystare än EcoAir. (se bilaga)
2. Detta beror mer på hur du dimensionerar, COP är ungefär densamma mellan Optima och EcoAir.
3. Jag hittar ingen info om detta men jag har sett att en del IVT-ägare kan koppla ihop sin VP med en PC, jag vet inte om detta gäller IVT 290 AW (pannan). På CTC så har jag inte sett något sånt.
4. Som jag skrev tidigare så hade Optima tidigare problem, det var främst avfrostningen som inte fungerade tillfredsställande. Men detta var något år sen, jag har inte sett några inlägg om detta senaste året så problemen är kanske åtgärdade.

Så då återstår installtören, mycket viktigt att du får en kunnig och engagerad sådan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #19 skrivet: 20 mars 2007, 20:17:52 »
1. Jag har upplevt Optiman som tystare, mycket beroende på det vertikala luftflödet, har dock inga uppmätta siffror. Sen tycker jag alla luft/vatten väsnas betydligt mer än Qvantums maskiner (stor utedel med vertikalt luftflöde, dock är dessa inställda att stoppa vid -10).

2. Dimensionering har nog större betydelse än märke, dock ska ju den nya scrollen i Optiman vara hyggligt effektiv även vid låga temperaturer, men det är ju ont om siffror på den.

3. Har inte sett något framtaget för CTC, men har fått se loggningar från Optiman, men den tekniska lösningen för detta kanske inte är allmänt tillgänglig.

4. Optiman hade ju en hel del problem vid lansering, dock skall väl dessa vara avhjälpta idag. Koncepten är ju snarlika med in panndel och en utomhusdel, så jag tycker det är svårt att oberoende se den ena som oerhört mycket bättre än den andra.

Är benägen att hålla med att installatören är oerhört viktig för att du ska bli nöjd med din värmepump. Sen tycker jag liksom andra att splitlösningen med kylkrets ut till utedelen och kompressorn inomhus är bättre än att cirkulera vatten utomhus. Dock blir ju en sådan installation som regel alltid dyrare.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #20 skrivet: 20 mars 2007, 21:55:44 »
Optiman hade ju en hel del problem vid lansering, dock skall väl dessa vara avhjälpta idag.

Den "gamla" Optiman, som lanserades hösten 2004, hade egentligen två problem. Dels var inte Regon färdigutvecklad, dels var det problem med isbildning på kransen runt fläkten. Det åtgärdades under våren 2005, man uppgrderade Regon och bytte kransen runt fläkten från stål till plast. Detta skedde också på alla levererade anläggningar. Sedan dess har allt mig veterligen fungerat utan problem.

Men nu i vÃ¥r har ju en helt ny version av Optiman lanserats med en ny scrollkompressor, som gÃ¥r ner till -20°, m.m.  Det är den Karsten hänvisar till, när han skriver att "IVT har enligt min mening lagt afstand till konkurenterne".

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #21 skrivet: 20 mars 2007, 22:43:22 »
Då en av orsakerna till att välja Luft/vatten var att man inte ville ha kompressorn inne pga (o)ljud så faller nog många av de pumpar som rekommenderas bort. Kompressorn inne är i detta fallet en nackdel hos Erik som startade tråden.

Har själv Thermia Atria med kompressorn inne och jag skulle inte vilja ha sovrummet direkt ovanför pumpen, även om jag tycker den är relativt sett tyst (jämför med min mors CTC bergvärmeinstallation).

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #22 skrivet: 21 mars 2007, 15:20:27 »
Då en av orsakerna till att välja Luft/vatten var att man inte ville ha kompressorn inne pga (o)ljud så faller nog många av de pumpar som rekommenderas bort. Kompressorn inne är i detta fallet en nackdel hos Erik som startade tråden.

Har själv Thermia Atria med kompressorn inne och jag skulle inte vilja ha sovrummet direkt ovanför pumpen, även om jag tycker den är relativt sett tyst (jämför med min mors CTC bergvärmeinstallation).

Anders

Ringde just en ÅF för thermia och han kan bekräftade det du skriver - kompressorn sitter inne och då blir det ju ljud. Jag vågar inte köra på en sådan lösning även om den är bättre tekniskt sett eftersom det är en glykoslinga mellan inne- och utedel.

Har nu fått ett antal offerter faktiskt.

Bergvärme för 123kkr. Lösningen går bort då den är för dyr samt att kompressorn bullrar.
CTC EcoEl med CTC EcoAir installerat och klart för 103kkr
"Nya" IVT Optima 600 med IVT 290A/W installerat och klart för 87kkr

Det som återstår innan jag väljer lösning är att kika på alternativ. Exempelvis Daikin och Aqua inverter.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #23 skrivet: 21 mars 2007, 17:09:55 »
Med dom prisförslagen, hade jag valt IVT. Den är säkert minst lika bra som CTC.

Jag tycker att det var ett högt pris på CTC, jag gav 90 000:- för en EcoEl 1550 + EcoAir 107 för ett halvt år sedan. Då ingick rubbet inkl bortforsling av den gamla pannan och de lade ner rätt mycket tid på jobbet, borrade bl a ett par smarta hål för att placera rumsgivaren på ett bra ställe samt anlitade en väldigt duktig isoleringsfirma.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #24 skrivet: 21 mars 2007, 18:39:22 »
Trodde du menade ljudnivÃ¥ utomhus/fläktljud - jag har alltid sett det som en fördel att ha kompressor/vattenledningar inomhus, men har Ã¥ andra sidan inte haft ljudnivÃ¥n inomhus som det primära. Vill man verkligen ha det tyst är ju inte värmepumpar bra produkter, men ur ekonomisk synvinkel är de ju trevliga  Thumbsup

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #25 skrivet: 21 mars 2007, 19:11:00 »
Med dom prisförslagen, hade jag valt IVT. Den är säkert minst lika bra som CTC.

Jag tycker att det var ett högt pris på CTC, jag gav 90 000:- för en EcoEl 1550 + EcoAir 107 för ett halvt år sedan. Då ingick rubbet inkl bortforsling av den gamla pannan och de lade ner rätt mycket tid på jobbet, borrade bl a ett par smarta hål för att placera rumsgivaren på ett bra ställe samt anlitade en väldigt duktig isoleringsfirma.

Jo, det är rätt stor skillnad. Skillnaden motsvarar ca 2år sparande, och att förlänga payoff-tiden så länge är ju inte så skoj. Men å andra sidan är CTC beprövad teknik. IVT har haft problem med Optima vilket de nu har försökt lösa. Dock är det 10års försäkring på kompressorn och 6år på hela anläggningen utan extra kostnad.

Men som sagt, jag skall kika på Daikin och/eller Aqua inverter. Dessa två kan ju också leverera kyla, vilket är önskvärt då övervåningen blir rejält varm på sommaren. Dock får ju priset inte vara orimligt högt jämfört med dessa lösningar. Då kan man lika gärna köpa ett portabelt kylaggregat.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #26 skrivet: 21 mars 2007, 20:19:01 »
LO har en poäng, Atrians utedel är i de fall jag lyssnat (CTC 107 och Optima "gamla") klart tystare. Men får du iväg den en bit från huset ska det vara OK. Jag tycker dock du ska provlyssna på en befintlig installation innan du köper. Om inte installatören har någon referens att visa upp bör du dra öronen åt dig...

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #27 skrivet: 21 mars 2007, 21:14:51 »
Med  IVT har haft problem med Optima vilket de nu har försökt lösa.

Vilka problem då? Kan du precisera dig lite. Skall kolla den nya Optiman i morgon.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #28 skrivet: 21 mars 2007, 22:03:26 »
Enligt firman som offererat den nya Optiman så har det varit en hel problem. Tydligen var styrutrustningen till Optiman dålig. Den använder CANbuss och det var tydligen problem med störningar. Sedan var det fler problem, några är väl nämnda i denna tråd?

Dessa problem skall tydligen vara lösa i den Optima som kommer nu i April.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: CTC kontra IVT?
« Svar #29 skrivet: 22 mars 2007, 10:08:25 »
Daikin Althema, Airwell eller Aqua Inverter
Gemensamt för dessa är att de har INGET vatten i utedelen och att de går på R410A
Sen börjar skillnaderna......

Daikin Althema, Aqua Inverter
-Inverterstyrda

Airwell
-On/off

Sen kommer vi till styrning och uppbyggnad där är det ganska stora skillnader mellan de VP.

Exempel:
VVB sker med en förhöjd solslinga i Daikin Althema men i Aqua Inverter har du en plattväxlare som cirkulerar hela VVB.

Daikin Althema går el-patronen in alldeles förtidigt per automatik (får olika uppgifter -4ºC alt -15ºC
Aqua Inverter har inget eltillskott om inte temp sjunker under inställt värde (oftast är el-patronen avstängd)

Tillverkningsstart:
Airwell vet jag inte exakt när den kom TROR -06
Daikin Althema hösten -06
Aqua inVerter kom till Sverige -05 men börjades tillverkas redan -02 om jag inte minns fel

Är du återförsäljare/installatör av Daikins Altherma, är det beklagligt att läsa dina erfarenheter hur Altherman hanterar eltillskott.

Det tyder på att du lämnar pumpen till villaägaren med regleringen på fabriksinställda värden alt. att du har sålt en pump som är underdimensionerad.....om kunden upplever att tillskott aktiveras onödigt.

Mina erfarenheter är att Altherman hanterar eltillskott riktigt bra. Orkar inte kompressorn hålla börvärdet, så aktiveras tillskott till dess att VB-f når börvärdet. Om man ska vara kritisk, så kan man tycka ett en kompensation saknas d.v.s. är börvärdet 40 och eltillskottet aktiveras vid 38, så kompenseras inte gradminuterundersottet.

Det finns möjlighet att inaktivera tillskottet helt alt. tillåta tillskott från en viss utetemperatur.

Om jag inte minns fel så fanns det Althermor i Sverige maj -06, och innan dess har den gått 2 år på prov i Norge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!