Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vv beredare som arbetstank  (läst 4015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
vv beredare som arbetstank
« skrivet: 10 oktober 2009, 14:56:09 »
Kan man använda en vv beredare som arbetstank eller måste det finnas 3 anslutningar till arbetstanken eller räcker det med att sätta t på ingående resp utgående vatten
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2009, 15:01:54 »
Kan man använda en vv beredare som arbetstank eller måste det finnas 3 anslutningar till arbetstanken eller räcker det med att sätta t på ingående resp utgående vatten

En arbetstank behöver minst tre anslutningar. En volymtank behöver bara två.

Ja, man kan använda en vv-beredare som volymförstorare.....men beroende på typ och anslutningar kan det krävas modifieringar.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2009, 10:05:56 »
Något jag fick tips om när jag övervägde samma sak var att om VVB är gammal och använd, är den troligen rostig inuti. Om detta lossnar och följer med radiatorvattnet till elementen kan det bli stopp där i stället.

Det i kombination med att vår VVB var 28 år gammal gjorde att jag köpte en ny acktank från Nibe istället (UKV-100, ca 3500 mot IVT's för ca 5000).

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2009, 16:50:14 »
En varmvattenberedare ska inte rosta, den är ju gjord för färskvatten, emaljerad eller kopparfodrad inuti. Om emaljering har släppt slutar rostangreppet när man använder den till radiatorvattnet, det lilla syre som finns i vattnet oxiderar och sedan är det "dött"
Dessutom är in på en beredare i botten och ut i toppen, så man får av avskiljning i beredaren.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2009, 17:12:21 »
När man använder en beredare som volymförstorare kopplar man in i toppen och ut i botten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2009, 17:19:39 »
Rostar gör väl inte beredaren direkt, i alla fall inte en kopparfodrad eller emaljerad.  Däremot sÃ¥ växer det ofta ganska mycket skräp i dem, kanske speciellt om de har stÃ¥tt oanvända ett tag efter urkopplande, sÃ¥ det är lämpligt att öppna manluckan och spruta rent dem invändigt eller i alla fall spola igenom dem ordentligt.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2009, 20:51:35 »
Manlucka? tänker du på en hydrofor? En varmvattenberedare är inte känslig för skräp i botten.
V.V ut hämtar högt upp i tanken, K.V. släpps in genom en diffusor ovanför botten. (för att vattnet ska skikta sig) Även om man vänder på flödet lägger sig joxet i botten. Bara sånt som svävar i vattnet åker med, och det gör det ju ändå. Självklart försöker man spola ur den innan, men jag tror inte man får ut så mycket.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2009, 21:12:57 »
Jaja... manlucka var väl fel ord dÃ¥ det är svÃ¥rt att fÃ¥ ner nÃ¥gon i en VV-beredare.  Men om man lossar elpatronen i VV-beredaren sÃ¥ brukar man fÃ¥ ett ganska stort hÃ¥l att arbeta genom.

Exakt hur man kopplar VV-beredaren med tillopp och retur rÃ¥der det ju lite delade meningar om.  Men om man gör som du anger, fyller pÃ¥ i botten i och tar ut i toppen sÃ¥ är det exakt som en vanlig VV-beredare är kopplad.

Jag har laborerat med 4 begagnade VV-beredare och de har alla haft rejält med "gojs" i sig som simmar omkring när vattnet cirkulerar i den och det sprids utan tvekan ut i radiatorsystemet så det är definitivt bättre att skölja ur beredaren innan man sätter in den i radiatorsystemet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2009, 22:54:30 »
När man använder en beredare som volymförstorare kopplar man in i toppen och ut i botten

Jag har kommit över en vv-beredare(Tror den är på 80L) idag som jag tänkte använda som volym förstorare i mitt system, storleken är ungefär vad som får plats, men den har båda anslutningarna i botten, tänkte iofs. installera den liggande.......det borde väl inte spela någon roll om man ansluter den på returen vid pumpen stället ? Den ska inte motverka knäppningar, anläggningen är "knäpp tyst " :D
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2009, 07:08:13 »
Även om själva anslutningarna är i botten eller toppen för både tillopp och retur så går säkerligen en av anslutningarna internt vidare till andra sidan.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2009, 09:27:37 »
Se där, tack för rättelse :)

Det var nog den smutsen som på något sätt samlas i VVB jag tänkte på..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2009, 10:31:36 »
Tänk på att små varmvattenberedare normalt har små anslutningar. Även om det tunnare röret är kort så kan det ge ett förvånansvärt stort tryckfall.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2009, 11:29:26 »
Jag har kommit över en vv-beredare(Tror den är på 80L) idag som jag tänkte använda som volym förstorare i mitt system, storleken är ungefär vad som får plats, men den har båda anslutningarna i botten, tänkte iofs. installera den liggande.......det borde väl inte spela någon roll om man ansluter den på returen vid pumpen stället ? Den ska inte motverka knäppningar, anläggningen är "knäpp tyst " :D

Du bör montera din tank upponer, så att du får ut luften. Med en 10 kW värmepump, rekommenderar jag minst 22 mm rör genom tanken. En 80 liter eller för den delen 110 liters tank, är ingen lämplig tank då man vill ha längre gångtider.

En 80 liters tank med 8° hysteres rymmer 743 watt.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2009, 14:44:55 »

[/quote]

Du bör montera din tank upponer, så att du får ut luften. Med en 10 kW värmepump, rekommenderar jag minst 22 mm rör genom tanken. En 80 liter eller för den delen 110 liters tank, är ingen lämplig tank då man vill ha längre gångtider.

En 80 liters tank med 8° hysteres rymmer 743 watt.
[/quote]


Hej
Vad är då en lämplig storlek tycker du ?

Hälsningar
SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: vv beredare som arbetstank
« Svar #14 skrivet: 16 oktober 2009, 17:27:57 »

Hej
Vad är då en lämplig storlek tycker du ?

Hälsningar
SW


Hmmm...du har 225 m² med en Q12:a och 32 000 kWh/år för värme/varmvatten. Du har en toppeffekt på 11,3 kW vid -15°. Om Q12:an ger endast ger 10,3 kW med KB-in +10° vid VB-fram 45°, så bör du ha eltillskott...men det skriver du att så är inte fallet. Lite svårt att bedöma hur stor tank du behöver, för att uppfylla mina krav.

Jag jobbar för en drifttid om minst 1 drifttimma per start på årsbasis. Volymtankens storlek avgörs genom att bedöma värmesystemets typ, vattenmängd, kompressorns effekt samt husets effektbehov.

Kan tänka mig att du ligger taskigt till vid plusgrader och låga framledningstemperaturer, om du har radiatorer med hög framledningstemperatur. I så fall föreslår jag en 300 liters Nibe UKV.

Om det är så att du har saknat elpatrondrift under 15 år, så tolkar jag det som att din pump är densamma under alla år. Har du inte redan en volymtank, så tror jag inte en montering idag förlänger livslängden speciellt mycket.

Ville endast belysa vilken mängd energi som kan stoppas ner i en 80 liters tank vid hysteres 8°.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!