Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska elpatronen verkligen gÃ¥ nu???+tips om optimering!!  (läst 2671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bailey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ska elpatronen verkligen gå nu???+tips om optimering!!
« skrivet: 27 februari 2008, 20:27:54 »
Hej Alla!
Jag är pinfärsk vp ägare och har ett par undringar,
som jag hoppas få hjälp med.
Det verkar som att elpatronen vill hålla varmvattnet på runt 65 grader hela tiden fast den
inte går på xvv-läget...den startar med jämna mellanrum. Kan man koppla bort den tillfälligt?
50-55 grader är väl normalt? Fattar som att elpatronen bara ska slå till vid riktig kyla, förutom intervallhöjninen då såklart.

Sedan vill jag gärna ha bra tips för att optimera anläggningen ekonomiskt och tekniskt sett.
Jag har inget extra lull-lull. Kör med öppna termostater och ingen innegivare.
Jag ska givetvis fråga installatören om detta, men ni får gärna skriva och ge allmänna tips och råd.
Vad jag har för grejer ser ni ju nedan
Tackar pÃ¥ förhanden.  :D


Hus från -41. Tilläggsisolerat och med 3-glasfönster.
81 m2 boyta på 2 plan med 40 m2 källare.
Ctc Total-85 Janfire Flex-A pelletsbrännare.
4 pallar pellets från September till Maj. Mindre Nibe vvberedare resterande tid. Även fräsch täljstenskamin. 1-2 personer i litet hushåll. Särbo. Bor i Dalsland. Ett Sverige i miniatyr.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska elpatronen verkligen gå nu???+tips om optimering!!
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2008, 07:29:08 »
Det ska stÃ¥ ett "B" ovanför kranen i displayen. StÃ¥r det ett "A" sÃ¥ är 3 timmars höjningen aktiverad (men den bör ju släppa efter 3 timmar).  Sc:,h

Kolla även vad det står i meny 1.1 och 1.2.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bailey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska elpatronen verkligen gå nu???+tips om optimering!!
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2008, 11:46:57 »
Ok!
Så elpatronen går alltid i 3 timmar vid det tillfället oavsett om den kommer upp i 65 grader efter säg 1 timma?
mvh B
Hus från -41. Tilläggsisolerat och med 3-glasfönster.
81 m2 boyta på 2 plan med 40 m2 källare.
Ctc Total-85 Janfire Flex-A pelletsbrännare.
4 pallar pellets från September till Maj. Mindre Nibe vvberedare resterande tid. Även fräsch täljstenskamin. 1-2 personer i litet hushåll. Särbo. Bor i Dalsland. Ett Sverige i miniatyr.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska elpatronen verkligen gå nu???+tips om optimering!!
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2008, 14:55:07 »
Ok!
Så elpatronen går alltid i 3 timmar vid det tillfället oavsett om den kommer upp i 65 grader efter säg 1 timma?
mvh B

Jepp jag tolkar det så, funktionen är till för om du vet att det kommer gå mycket varmvatten (typ alla ska duscha), så kan man trycka in extra-VV så räcker varmvattnet till hela familjen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bailey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ska elpatronen verkligen gå nu???+tips om optimering!!
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2008, 18:24:16 »
Nja, nu menar jag den där funktionen där elpatronen går in och höjer vattentemperaturen själv för att ta kål på typ legionellabakterier! Dom dör tydligen vid 65 grader.
Fabriksinställningen är var 14:e dag men man kan ställa om det själv ända upp till var 90:e dag.

Faktum är att det verkar fungera nu och vattentempen ligger runt 50-55 grader.
Elpatronen har gått till vila...
Tack ändå för hjälpen Carl!
« Senast ändrad: 28 februari 2008, 19:11:07 av bailey »
Hus från -41. Tilläggsisolerat och med 3-glasfönster.
81 m2 boyta på 2 plan med 40 m2 källare.
Ctc Total-85 Janfire Flex-A pelletsbrännare.
4 pallar pellets från September till Maj. Mindre Nibe vvberedare resterande tid. Även fräsch täljstenskamin. 1-2 personer i litet hushåll. Särbo. Bor i Dalsland. Ett Sverige i miniatyr.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ska elpatronen verkligen gå nu???+tips om optimering!!
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2008, 19:10:38 »
Saxat från Boverkets info om legionella:

Legionellabakterier - förekomst, tillväxt och avdödning:

Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.
 

I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
 
Spridning av legionellabakterier:

Legionellabakterierna är så små att de kan följa med i vattendimma (aerosol). Vattendimma uppstår överallt där vattenstrålar slås sönder, till exempel vid duschning, i evaporativa luftkylare, i bubbelbad med mera. För att man ska bli sjuk krävs dock att bakterien ska komma ner i lungorna. Att dricka vattnet anses inte farligt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Hej  *vinkar*

Du kanske har samma fenomen som jag hade i början. Jag hade ställt "legionella" körning till 65°C var 30 dag och när den körde första gången så släppte inte elpatronen utan jag fick starta om elpannan för att lösa problemet.
Jag ringde NIBE och de rekommenderade att jag skulle köra upp temperaturen till 60°C istället för 65°C vilket jag provade och sedan dess har det fungerat utan problem. Jag fick aldrig någon förklaring till varför men deta har som sagt fungerat.

Hälsningar

Cicero.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!