Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kreditkontroll UC  (läst 2982 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Kreditkontroll UC
« skrivet: 24 maj 2013, 06:36:56 »
Fick igår ett brev ifrån UC. Där det stod att min bank Nordea hade gjort en kreditkontroll av mitt företag.

Mycket märkligt genom att jag inte sökt något lån/ kredit hos dom. Har fö inga lån hos dem heller.

Har endast ett personkonto plus mitt företagskonto hos dem.

Skall försöka kontakta dem å få svar på varför denna kontroll.
Kan det vara något fuffens att någon obehörig försöker ta lån i mitt namn? dontknow

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2013, 07:21:20 »
Fick igår ett brev ifrån UC. Där det stod att min bank Nordea hade gjort en kreditkontroll av mitt företag.

Mycket märkligt genom att jag inte sökt något lån/ kredit hos dom. Har fö inga lån hos dem heller.

Har endast ett personkonto plus mitt företagskonto hos dem.

Skall försöka kontakta dem å få svar på varför denna kontroll.
Kan det vara något fuffens att någon obehörig försöker ta lån i mitt namn? dontknow

Tyke  :D

Nej, har du lån hos dom så får dom göra det.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2013, 09:26:42 »
Man behöver inte ha lån eller någon annat knytning till den man söker upplysning om. Det är fritt för alla att söka kreditupplysning om alla.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Churchill

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2013, 09:32:12 »
Nej

Man får bara ta på dem man har en affärsrelation med.
Men har du konto där har du en relation till Nordea och då är det nog ok att ta kreditupplysning.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2013, 09:45:06 »
Om jag ev tänker göra en "affär" med någon är det bara att ta en kreditupplysning på vederbörande OM det senare blir någon affärsrelation spelar ingen roll.
Det skulle ju vara lite "galet" om man först skulle ha affärer i hop och sedan fick söka kreditupplysning. Kreditupplysning tar man om man för att inte ha affärer ihop med dom som inte vill/kan betala.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2013, 09:52:15 »
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kreditupplysning/nar-far-en-kreditupplysning-lamnas-ut/

Fråga 4:
När får en kreditupplysning lämnas ut?

Svar:
Den som begär en personupplysning, alltså en kreditupplysning om en privatperson, ska ha ett så kallat legitimt behov av den. Det innebär att han eller hon ska ha eller vara på väg att ingå ett kreditavtal med dig eller att han eller hon i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning beträffande dig. En hyresvärd kan ha ett legitimt behov av en kreditupplysning om du ska hyra en bostad. Ett annat fall kan vara om en arbetsgivare tänker anställa dig i en högre position som dessutom innebär ett ekonomiskt ansvar, till exempel som bolagets ekonomichef.

Den som begär en företagsupplysning, alltså upplysning om en juridisk person, om en näringsidkare eller om en näringsanknuten person behöver inte ha ett legitimt behov för att få ut upplysningen. En kreditupplysning om en styrelseledamot i ett aktiebolag eller en enskild näringsidkare kan alltså lämnas ut utan någon prövning av behovet.

Den som beställer en företagsupplysning måste vara säker på att den omfrågade är näringsidkare eller en näringsanknuten person. Om frågeställaren är osäker, ska den person som omfrågas betraktas som privatperson.

Om en näringsidkare eller en näringsanknuten person söker kredit i sin egenskap av privatperson ska reglerna för personupplysning tillämpas, det vill säga frågeställaren behöver ha ett legitimt behov av kreditupplysningen.


Det som menas är väl att man får inte ta en upplysning på någon bara för att man är nyfiken...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2013, 10:12:16 »
Ring och kolla vad det gäller!
Min son blev utsatt för id-stöld, som det kallas, för ca tre år sedan. Fick upplysning frå 4 olika kreditupplysningsinstitut, UC var ett av dem. Tyvärr skickar inte alla ut meddelande att att uppgift har begärts, det finns drygt 120 sådana i sverige. Det enda bedragaren behöver är namn och personnummer, senast  hösten 2012 försökte någon handla en dyr jacka på nätet med hans personuppgifter. Som tur var anade butiken oråd eftersom faktureringsadress och leveransadress inte var samma. Det blir massor med jobb när sånt händer, polisanmälan, bankkontakt mm. Jackan kostade lite mer än 7000kr, alltså försök till grov stöld, bedragarens adress finns hos butiken, tror ni något händer, icke. Vid samtal med polisen i ärendet för tre år sedan sa dom att det är ett problem men i avtagande, sedan dess har det bara ökat och vad de sa i tv häromkvällen är det det vanligaste bedrägeriet numera.
Var vaksam! Se till att ha koll på posten! Boven behöver namn och personnummer, det står på en mängd platser, ex i oviktiga brev, som man bara tittar på och slänger. Det står på körkort och leg som man anmodas visa titt som tätt.
Om boven har koll på postgången och norpar brevet från kreditinstitutet, ( dock tror jag man skulle bekräfta att UC uppgifter fick lämnas, är inte säker), men annars om brevet inte kommer till din kännedom fortsätter det och boven kan få ett kreditkort eller köpa sig nåt fint som du får betala.
Så var rädd om personuppgifterna och ha en låsbar postlåda, vad mer kan man göra, jo man kan spärra sitt personnummer men det blir ganska besvärligt om man själv vill handla något, men med rådande utveckling är det kanske det som gäller.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2013, 10:21:57 »
Nej

Man får bara ta på dem man har en affärsrelation med.
Men har du konto där har du en relation till Nordea och då är det nog ok att ta kreditupplysning.
Det är inte en privatperson som begär uppgifterna.
Om du går in på Tele2 och vill köpa en telefon så är det det företaget som begär uppgifterna. Uppger du någon annans namn och personnummer så blir det den personens uppgifter som hämtas. Nu är det företagets plikt, kan tyckas att begära att det styrks att man är den man utger sig vara. Men den regeln tummas det som oftast på om man kan sälja en dyr telefon med abonemang och få lite bonus. Och på internet är det ännu enklare att stjäla från folk.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2013, 10:27:30 »
OCH att få tag på någons personnummer är mycket enkelt, jag kan på några minuter söka rätt på allas personnr. (som inte har dold id) och det kostar mig inget. Vart och hur säger jag inget om för i orätta händer kan det ju vara skadligt. Men det är mycket enkelt om man vet hur.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2013, 13:03:16 »
Själv dejtade jag en tjej vars son kollade upp mig på nätet, hur dontknow
Men det är någon som läcker hos polisen eller någon som hackar polisens register...

Nu hade jag turen att jag redan körde med öppna kort så tjejen visste allt,  annars hade hon fått en chock *roflmao*
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1143
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2013, 19:00:21 »
Tror jag kan slappna av  dontknow.
Efter mkt om å men. Samtal med kundtjänst som inget visste. Inte heller kunde dom koppla mig vidare till mitt lokala kontor på Värmdö.

Så sur å lite orolig steg jag in på den så kallade banken ( har inte ens kontanthantering längre....)
Svaret jag fick var att UC automatiskt gör en kontroll om något har ändrats inom mitt företag ( enskild firma).

Så tydligen det att jag tog en anställning i vintras räckte för att alarmklockorna började ljuda... dontknow

Tycker ändå det är märkligt iom att jag varken har lån eller krediter på nordea :o.

Tydligen kan massor med andra saker göra att UC gör en check.
Typ om man anställer eller sparkar någon osv...

Jag var tydligen inte den enda som blivit drabbad, enligt banknasarna.

Får inte glömma att sätta upp bankerna på min hatlista  ::).

Vi har tre banker i Gustavsberg. Endast en har kontanthantering. SHB. tummenupp

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #11 skrivet: 25 maj 2013, 09:34:36 »
Man behöver inte ha lån eller någon annat knytning till den man söker upplysning om. Det är fritt för alla att söka kreditupplysning om alla.

Jag ville/funderade på att starta företag i Sverige och bo kvar i Österrike (för att slippa extrakostnader med bostaden i Sverige).

Skattemyndigheten kräver då bland annat ett skuldfrihetsintyg som man i Österrike får hos "Kreditschutzverband". Jag måste beställa det där och fick det hem som "rekommenderat brev". Inte ens min mor kunde ta emot det utan jag fick personligen ta emot det.

I princip stod det bara att jag inte har några skulder.

Men eftersom jag fick heltidsjobbet var det inte längre aktuellt med företaget ....

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kreditkontroll UC
« Svar #12 skrivet: 25 maj 2013, 10:04:12 »
Tror jag kan slappna av  dontknow.
Efter mkt om å men. Samtal med kundtjänst som inget visste. Inte heller kunde dom koppla mig vidare till mitt lokala kontor på Värmdö.

Så sur å lite orolig steg jag in på den så kallade banken ( har inte ens kontanthantering längre....)
Svaret jag fick var att UC automatiskt gör en kontroll om något har ändrats inom mitt företag ( enskild firma).

Så tydligen det att jag tog en anställning i vintras räckte för att alarmklockorna började ljuda... dontknow

Tycker ändå det är märkligt iom att jag varken har lån eller krediter på nordea :o.

Tydligen kan massor med andra saker göra att UC gör en check.
Typ om man anställer eller sparkar någon osv...

Jag var tydligen inte den enda som blivit drabbad, enligt banknasarna.

Får inte glömma att sätta upp bankerna på min hatlista  ::).

Vi har tre banker i Gustavsberg. Endast en har kontanthantering. SHB. tummenupp

Tyke  :D

Banker och försäkringsbolag har jag inget förtroende för.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!