Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Samköra vattenburen golvvärme och luftvärmepump  (läst 10360 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad clabbefriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Har köpt en villa med Nibe 310P frånluftsvärmepump för vattenbaserad golvvärme och en Nordic Air luftvärmepump som värmekällor. Jag undrar hur jag ska samköra dessa värmekällor för att få en så energieffektiv (och därmed kostnadseffektiv) uppvärmining av kåken som möjligt.

Huset är en 1-plansvilla om ca 150 kvm, öppet upp till nock i köket (där sitter luftvärmepumpen), öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, termostater för golvvärmen i alla rum.

Jag undrar hur jag ska ställa in dessa pumpar? Ska jag ställa ner termostaterna för golvvärmen i rummen till minimum och låta luftvärmepumpen jobba hårdare, eller ska jag ställa termostaterna på tex 22 grader och luftvärmepumpen på samma, eller något annat?

Tacksam för svar!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Samköra vattenburen golvvärme och luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2007, 00:13:17 »
När det blir kallare än ca +5 grader så har din frånluftsvärmepump högre verkningsgrad än luftvärmepumpen så du skall alltid köra max med den, kanske kan du köra utan eltillskott i frånluftsvärmepumpen om luftvärmepumpen och kompressorn i din flvp klarar av att värma huset utan eltillskott.

Lämna dock inte huset längre perioder utan eltillskottet tillslaget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Samköra vattenburen golvvärme och luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2007, 09:53:55 »
En bra börja är att optimera din FLVP-golvvärme. Sök informaton i detta fina forum.
Grund tipset är fullt öppnade rumstermostater, ställ ner framledningen så lågt som möjligt och stryp in golvvärmesingorna för att få önskad temp i olika rum. Det rum som kräver mest värme kommer att ha en fullt öppen slinga, minst värme mest strypt slinga...stryper slingorna gör du på din golvärmefördelare.
Blockera eltillskottet i FLVP, låt L/L pumpen ta spetsen.

Sök i gamla inlägg och läs på lite mer...har du sedan frågor eller vill ha mer kött på benen så är det bara att ställa ytterligare frågor :)

Rappotera gärna hur det går för dig...

IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Daya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Samköra vattenburen golvvärme och luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2007, 18:56:02 »
Har en liknade planlösning men öppet till nock i vardagsrum istället, har funderat sätta en lvp där men undrar om det skulle vara en bättre investering att installera en luft/vatten pump istället som komplement till Nibe 310:an.
Eller kanske en ny flvp tex:Comfortzone och strunta i alla andra komplement.
Förslag och ideer.....? Sc:,h
Kör golvärmen utan termostater med strypta slingor vardagsrummets slinga helt öppen som är längst bort från källan
170 m², 1 1/2 plan, flvp Nibe 310 P

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Samköra vattenburen golvvärme och luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2007, 20:04:38 »
På vilken höjd sitter L-L-vp? Sitter den högt upp försämras verkningsgraden. Sitter den på normalhöjd hade det inte varit dumt med ett utsug längst upp, det hade höjt verkningsgraden på 310an. Kanske lite OT , men jag var nyfiken. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad clabbefriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Samköra vattenburen golvvärme och luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2007, 20:14:50 »
Hur vet jag om jag har eltilskott på Niben? Jag har försökt att läsa, men manualen som följde med nämner inte det, ej heller att strypa slingor etc. Har sökt på forumet, men är väl kass på det med...

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Samköra vattenburen golvvärme och luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2007, 23:00:34 »
Har sökt på forumet, men är väl kass på det med...

Prova att sök på rumstermostater så hittar du ett flertal trådar som tar upp ämnet.
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Daya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Samköra vattenburen golvvärme och luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2007, 18:27:13 »
Hur menar du om du har eltillskott, om det är aktiverat eller om du har överhuvudtaget ??
Är väl standard 8 kw, tillkopplat i driftläge 1 (automatiskt i detta läge vid uppstart
Ändring av driftläge görs i meny 14, beskrivs på sid 5 i manual. http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/F310d.asp#, (511334-3.pdf)
170 m², 1 1/2 plan, flvp Nibe 310 P

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Samköra vattenburen golvvärme och luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2007, 18:35:02 »
Klart att jag har eltillskott men jag har det blockerat för att pina pumpen lite, liten tempsänkning inne kan vi leva med.

"Vid start av värmepumpen är samtliga funktioner (elpatron, cirkulationspump och värmeautomatik igång).
Om knappen ”Driftläge” trycks in en gång blockeras elpatronen.
Genom att trycka ytterligare en gång stannar även cirkulationspumpen. Endast varmvattenproduktion erhålls då.
Ytterligare en tryckning medför att elpatronen och cirkulationen åter kopplas in."
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Daya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Samköra vattenburen golvvärme och luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2007, 19:28:28 »
Citera
Hur menar du om du har eltillskott, om det är aktiverat eller om du har överhuvudtaget ??
Är väl standard 8 kw, tillkopplat i driftläge 1 (automatiskt i detta läge vid uppstart
Ändring av driftläge görs i meny 14, beskrivs på sid 5 i manual. http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/F310d.asp#, (511334-3.pdf)

riktat till clabbefriberg..............
170 m², 1 1/2 plan, flvp Nibe 310 P

Utloggad clabbefriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Samköra vattenburen golvvärme och luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2007, 11:27:51 »
Det är om jag har något eltilskott överhuvud taget, men jag antar at det är elpatronen som menas (som för övrigt ofta är inkopplad...)

Luftvärmepumpens utblås är på 2.20-höjd i köket, FLVP insug är där uppe nock runt 4m.

Jag har fortfarande inte blivit klok på ifall de två systemen kompletterar varandra eller om de bara stjäl ström tilsammans. Har därför stängt av luftvärmepumpen för att kolla mätaren. Någon som har nå't bra tips i övrigt? Tack för tipset med instrypning av slingorna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!