Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Väldigt enkelt system  (läst 439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Väldigt enkelt system
« skrivet: 22 februari 2024, 15:00:24 »
Hej!
Tiden går och det är alltid för mycket annat, men nu ska jag äntligen komma igång med värmesystemet till vårt förråd/garage som vi byggt. Totalt 126 m² yttermått, men i den ytan finns även en kall carport-del, Men garage och förråd om sammanlagt 87 m² skall värmas upp. 4 slingor finns ingjutna i betonggolvet, de längsta ngt över 70 m, den kortaste knappt 70 m (3 slingor i garaget och en i förrådet som utgör ca 25 % av de 87 kvadratmetrarna.

Värmepumpen är en Panasonic monoblock WH-MDC07J3E5. Det är inte alls säkert, men i framtiden kan det komma att bli så att ett utrymme ovanför garaget isoleras och behöver värmas. Av den anledningen köpte vi varianten på 7 kW . Jag tänker mig flytande kondensering, det går väl att styra den med en innegivare (tyckte det blev mkt bättre än utegivare i gamla huset)?

Tacksam om någon vill ta en titt på min skiss. Vill gärna ha ett enkelt system, och detta är ju enkelt på riktigt – kommer det funka, eller är det för enkelt? (jag är medveten om att cirk.pumpen nog bör sitta på den kalla sidan och inte där jag ritat den). Rören kommer gå uppe i taket mellan VP och UKV, så där behövs ju T-rör med avluftning. Tänkte att då kan jag sätta avluftningsventilerna där jag ändå (ifall det blir aktuellt) kommer fortsätta upp till övervåningen. Skulle det bli så att övervåningen ska värmas är min tanke att jag då kanske kan flytta innegivaren dit, och reglera flödet genom golvvärmeslingorna så att det blir ok i garaget.

I övrigt blir det naturligtvis ett exp.kärl (25 lit), säkerhetsventil, avluftning där behövs, påfyllningsventil Någon form av smutsfilter förstår jag är bra, men det räcker väl med filter på ett av rören?

...och precis när jag skall posta inser jag att avstick till övervåningen måste sitta efter UKV:n, inte före, annars måste värmen i garaget startas för att kunna få värme till övervåningen, inte så lämpligt tidig höst kanske :::_)...

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt enkelt system
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2024, 15:57:10 »
Yes - jag stal bilderna/symbolerna på varmepumpsforum.com... hoppas det var ok!

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt enkelt system
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2024, 10:09:52 »
En by-pass till vänster om tanken fixar ju så att värme till radiatorerna på övervåningen kan köras på, utan att golvvärme slingorna på nedervåningen är igång. Så den biten går ju att lösa.

Skulle någon ha tid att ge något tips i övrigt är jag tacksam!
/Micc

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt enkelt system
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2024, 21:55:57 »
Ingen som vill svara? Eller är min fråga/mina tankar på enkel lösning helt enkelt väldigt korkade kanske? Kanske är det jättedumt tänkt (kan erkänna att jag sett frågor på forumet som förblivit obesvarade, och någon gång själv tänkt tanken att det där var en väldigt märklig frågeställning).

Annars får jag väl köra på det skissade upplägget inkl by-pass och testa. Funkar det inte kan det ju byggas om.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Väldigt enkelt system
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2024, 22:01:51 »
Lite rörigt och otydlig frågeställning tyckte jag första gången. Men UKV:n kommer nog uppföra sig ganska nära ingen alls om den kopplas så. Sen beror det lite på hur interna laddpumpen arbetar. Du vill gärna ha flöde över tanken när värmepumpen står still.

Det du kommenterade om avsticket, ingen fungerar nämnvärt olika beroende på var avsticket sitter, i detta fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt enkelt system
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2024, 23:20:26 »
Lite rörigt och otydlig frågeställning tyckte jag första gången. Men UKV:n kommer nog uppföra sig ganska nära ingen alls om den kopplas så. Sen beror det lite på hur interna laddpumpen arbetar. Du vill gärna ha flöde över tanken när värmepumpen står still.

Det du kommenterade om avsticket, ingen fungerar nämnvärt olika beroende på var avsticket sitter, i detta fall.

Ok, tack för svar. Förstår jag rätt, UKV kommer inte tillföra det den är tänkt att tillföra (ge erforderlig vattenvolym (20 lit/kW) samt viss ackumulering för att få lite längre gångtider på VP)? Ja då måste jag ju tänka om naturligtvis.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt enkelt system
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2024, 12:37:57 »
Hej igen!
Ja, jag har ju mycket att lära, så jag har lagt ett antal timmar på att försöka hitta lämpliga lösningar här på forumet, senast nu på förmiddagen idag. Jag hittade inte många ritningar tyvärr (de finns säkert, men de kan ändå vara svåra att söka rätt på).

Något väldigt intressant jag hittade är Rickards beskrivning av grundprinciper i ämnet "Guide om Arbetstank, Volymtank och Bypass" från 26 mars 2016.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0

Där, på första sidan finns fyra stycken principritningar. Det känns ju rimligt att jag skulle kunna använda mig av någon av dessa lösningar tycker jag.

Jag återger här Rikards bilder från den tråden, och i hans bilder har jag för säkerhets skull ritat in cirk.pumparna. Nog är det väl på de platserna de måste sitta vid dessa kopplingar (dum fråga tycker någon, men det tål jag och vill bara vara säker på att jag gör rätt)?

En frÃ¥ga gällande den tredje bilden, den Rikard rubricerat VOLYMTANK MED KNÄPPFUNKTION EN CIRKPUMP: PÃ¥ ett sätt känns det konstigt att ta vatten utgÃ¥ende till det värmeavgivande systemet (stigaren) frÃ¥n botten av tanken. Är detta nödvändigt för att reducera knäppningar? Lite förvÃ¥nande i sÃ¥ fall att Bild nr 2 ocksÃ¥ anges ha knäppfunktion?  Är det t.o.m. sÃ¥ att det inte kommer uppstÃ¥ nÃ¥gon egentlig temperaturskillnad mellan tankens överdel och underdel (och särskilt i mitt fall kanske där tanken endast innehÃ¥ller knappt 200 liter)?
« Senast ändrad: 27 februari 2024, 12:40:50 av Micc »

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väldigt enkelt system
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2024, 12:46:22 »
Typiskt - bilderna hamnade i fel ordning. Laddade ned dem i rätt ordning (1,2,3) men gjorde något fel, så endast en, den sista (nr 3) fanns med när jag postat. Gick då till ångra, och försökte ta bort den och sedan lägga in alla i rätt ordning - men det funkade inte att ta bort den bilden som redan var postad, så jag blev tvungen lägga Bild nr 1 och 2 efter Bild nr 3. (kanske dags att både sluta leka rörmokare och även sluta hänga på nätet...? :'()

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!