Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Etanol-Bensin fundering  (läst 12847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Etanol-Bensin fundering
« skrivet: 06 juni 2011, 21:09:40 »
hej
forden vi äger är ju en ecofuel eller vad det heter..vi har kört vanlig soppa i ett år

är det värt å tanka e85 ? ...blien börjar ju dra mer soppa...

hadde en tanke att blanda 50/50 å se om man inte kan hålla ner förbrukningen mer mot en normal nivå men ändå spä ut bränslet
med etanol...
normalt ligger bilen i ca 0,65 jag gissar att med 50/50 så ökar förbrukningen till ca 0.70-0,75

har ochså funderat på att börja blanda med 98 okt å etanol ..för å öka oktantalet i bränslet..det bör ge mer effekt å lägre förbrukning
finns det nån som testat ...


Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2011, 21:19:52 »
Med nuvarande priser bör det vara riktigt lönsamt att tanka E85. Visst drar bilen mer i liter räknat per mil men mindre energi går åt eftersom E85 är ett effektivare bränsle än ren bensin. Bränsleförbrukningen brukar vara ca 35% högre vilken ger ett omräknat pris på ca 13 kr mot bensinens 14,50 idag.

Vid enstaka tillfällen har det varit mer privatekonomiskt att tanka bensin än E85 men det är ganska sällan.

Finns ingen anledning att blanda 98 oktan eftersom E85 redan har högt oktantal.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2011, 21:24:17 »
Tyvärr är ju etanolbil ändå olönsam eftersom ett extra oljebyte ska göras mellan servicarna.
Men rent driftmässigt är det solklart billigare med etanol.
Etanol 9.50 och bensin 14.20 innebär att du kan göra av med nästan 50% mer med etanol i tanken, de flesta hamnar på 30-40% mer.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #3 skrivet: 06 juni 2011, 21:30:24 »
Patrik, kan du förklara för en som inte förstår. Är verkligen utblandad bensin effektivare än ren bensin??? Då borde ju alla köra på bränsle med så hög inblandning som möjligt. Jag har tidigare alltid hört att bensin är betydligt effektivare bränsle och att bilar som drivs av bensin förbrukar betydligt mindre bränsle än bilar som drivs med alkohol.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2011, 21:40:35 »
e85 har högre "oktan" än 98 Känner en som kör sin tävlingsbil på e85, och då med högre laddtryck än med bensin och mer effekt som följd, motorn är en volvo t5 som ger över 400hk med e85. Han nådde 320hk på 99 oktan, sen började det spika. Med samma motordelar kom han över 80 hk till med samma delar. Insprutet var ett nira som var eftermonterad
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2011, 21:43:04 »
kocken. Kör du på E85 förbrukar du mindre energi per körd sträcka. E85 innehåller mindre mängd energi d.v.s. är mindre energität och därför går det åt mer i liter räknat. du skulle kunna göra en hypotetisk jämförelse att du spär ut besninen med 50% vatten. det går då åt 35% mer i liter räknat. Vad är då effektivast? Om man undantar att det kanske är jobbigt att tanka dubbelt så ofta så är det bättre med den utspädda besninen. OBS: bara hypotetiskt men du kan göra denna jämförelse.

Mike: gör du oljebytet själv komma du undan med ca 500 kr men kan spara 2-3000 kr per år på billigare E85. Lustigt är att när man körde på 100% etanol i brasilien så minns jag ingen som bytte olja ens varje år och bilarna höll i evigheter. Folkabubblor mest.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #6 skrivet: 06 juni 2011, 22:12:41 »
E85 har som sagt högre "oktantal" än bensin, och således ställs tändningen tidigare (eftersom bränslet motstår knackning bättre) vilket ger effektivare förbränning = mer effekt och högre verkningsgrad. Dock innehåller bränslet i sig mindre energi, så det går åt mer bränsle för att utföra samma arbete. Det är dock en helt annan sak som inte har ett dyft att göra med det första påståendet.

Jag gjorde ett kalkylblad där vi jämförde förbrukning av 98 oktan mot 95 oktan i mammas Avensis -01. Vi kom fram till att bilen drar såpass mycket mindre bränsle att det blir billigare att köra på 98 oktan än 95 (med dåvarande skillnaden 30 öre per liter) när bränslet kostar över 12-nånting (har jag för mig, detta var några år sedan) kronor, och slutsatsen blev att ju dyrare bränslet är ju mer tjänar man på att köra på 98.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #7 skrivet: 06 juni 2011, 22:30:59 »
Jag kör på 98 numera eftersom, bilen går bättre och drar mindre samtidigt som prisskillnaden här är måttliga 30 öre.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #8 skrivet: 06 juni 2011, 22:51:46 »
satt å funderade om det inte skulle gå blanda ren etanol med disel...det måste va bättre än å blanda i bensin i etanolen...
dÃ¥ varken etanolen eller diseln skälvantänder  speciellt lätt i motorn

bensinen är bara satan Ã¥ ha i spriten även 1% inblandning förstör ju spriten sÃ¥ den börjar skälvantända  knacka..

fast bäst vore att cykla å tanka sprit nån annanstans.... *roflmao*

läste om rena etanol motorer en kväll för några år sen ..dom bygger visst dom på diselstommar med vanliga bensin toppar för å få tändstift ...dom tog ut nå jävulskt med effekt 6-800 hp ur en 2 liters motor.....verknings graden va flera % bättre än en modärn tdi motor ..

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #10 skrivet: 06 juni 2011, 23:26:50 »
http://gas2.org/2008/04/15/scanias-ethanol-diesel-engine-runs-on-biodiesel-too/
perre .. då funkar det ju..

brännvin  ha vi ju gjort i denna landsändan i flera hundra Ã¥r... a:gl fast det känns oekonomiskt att köra upp spriten..
men det gå väl i värsta fall å göra ett pumpsystem inne i bilen med tappställen,felet e väl att spritförbrukningen per mil blir jädrigt hög
...men hujj va skoj å fara på semester... *roflmao*

det måste ju gå få tillstånd av staten att börja bränna motorbränsle i stor skala..några m3 i veckan bör ju lätt gå få avsättning för..
om man säljer det 5 liters dunkar  >:D

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #11 skrivet: 07 juni 2011, 01:08:08 »
brännvin  ha vi ju gjort i denna landsändan i flera hundra Ã¥r... a:gl fast det känns oekonomiskt att köra upp spriten..
men det gå väl i värsta fall å göra ett pumpsystem inne i bilen med tappställen,felet e väl att spritförbrukningen per mil blir jädrigt hög
...men hujj va skoj å fara på semester... *roflmao*

det måste ju gå få tillstånd av staten att börja bränna motorbränsle i stor skala..några m3 i veckan bör ju lätt gå få avsättning för..
om man säljer det 5 liters dunkar  >:D

Det blir nog mer ekonomi i att sälja spriten och köpa bensin för pengarna
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #12 skrivet: 07 juni 2011, 10:14:47 »
Egentligen är det inte så meningsfullt att tala om exakta siffror för oktantalet för E85 eftersom alla mätmetoder och standarder för att bestämma oktantal grundar sig på hur bensin beter sig när den "knackar" i en motor, och just bensin avviker ganska mycket från alla andra slags bränslen på den punkten.

Helt klart är i varje fall att den E85 som säljs i Sverige och andra europeiska länder har mycket högt oktantal i och med att etanolen blandas ut med vanlig 95-oktanig bensin (till skillnad från i USA där E85 består av etanol blandad med mycket lågoktanig industribensin).
Man kan också notera att knackningsbeständigheten förbättras mycket snabbt redan med en liten etanolinblandning i bensin - det räcker med att blanda 20-30 % E85 i bensinen för att många motorer ska få mycket trevligare egenskaper när det gäller möjligheterna att segdra utan spikningar, motorer med knackreglering i tändsystemet brukar även bli märkbart starkare på låga varv.

En annan sak som gör att en motor får bättre termisk verkningsgrad på etanol än på bensin är att förhållandet mellan kol och väte är olika.
Som bekant består avgaserna vid fullständig förbränning mest av koldioxid och vattenånga. Förhållandet mellan dem bestäms av förhållandet mellan kol och väte i bränslet. Vattenångan är betydligt mer effektiv än koldioxid på att omsätta termisk energi till mekaniskt arbete i motorn, så ur verkningsgradssynpunkt är en stor vätehalt - som i etanol - att föredra.

En sak som t ex Fords FFV-bilar utnyttjar är att etanol har mycket bättre "kylande" verkan än bensin genom den större ångbildningsentalpiteten. Det gör att på etanol är det inte nödvändigt att anrika bränsleblandningen extra vid fullgas för att hålla ner temperaturen hos avgasventiler mm, utan motorn kan köras lambdareglerat med god verkningsgrad även på fullgas. Det syns tydligt på en Ford med färddator om man tittar på momentan bränsleförbrukning vid segdragning med lågt varvtal uppför en backe. Vid bensinkörning finns det ett bestämt läge på gaspedalen där momentanförbrukningen går upp kanske 30 %, men något motsvarande hittar man inte på etanol. Har man en OBD-kabel och dator inkopplad till bilens diagnosuttag kan man också se att den går i "closed loop" även vid fullgas på etanol.

Vill man köra ekonomiskt på etanol ska man anpassa sitt körsätt till det bränslet och t ex inte växla ner i tid och otid utan hellre segdra på högsta växeln så långt motorn överhuvudtaget orkar. Man ska också vara försiktig med snabba gaspedalrörelser eftersom det går åt mer bränsle till accelerationsanrikning på etanol, och det i synnerhet då motorn är kall. Det lönar sig att alltid använda motorvärmare, även sommartid.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #13 skrivet: 07 juni 2011, 10:37:01 »
Ditt resonemang och dina uppgifter stämmer med mina erfarenheter Forsman.

Lite siffror och uppgifter från verkligheten. (18 000 mil på E85 och några hundra mil på bensin)

95 oktan kostar idag 14,28 på min mack. Min bil drar ca 0.70l/mil på 95 oktan. pris per mil ca 10 kronor.

E85 kostar idag 9,69 per liter. Min bil drar ca 0,84 l/mil vid körning på E 85. pris per mil ca 8,14 kronor

Det blir en prisskillnad på ca 2 kronor per mil till fördel för E85.

Jag kör ca 3 000 mil per år och då blir det ca 6 000 kronor per år till flexifuelens fördel

Extra oljebyte kostar ca 300 per år. (Filter och billigaste helsyntetiska oljan och en halvtimmes hyra i ok hall med lyft)

I "storstan" kostar trängselskatten inget och det blir vip-parkeringar på flera ställen "på köpet", tex Arlanda.

Som jag ser det är det rätt korkat att inte tanka E85 om man har en flexifuelbil.

Och så kommer det viktigaste! Varför köper man en flexifuelbil och tankar biobränsle som E85 mest innehåller?

Miljöhänsyn förstås, de klimatpåverkande avgasernas påverkan minskar med minst 80% jämfört med att tanka vanlig fossil bensin tex 95 oktan.

Det blir tillsammans en avsevärd skillnad både ekonomiskt och miljömässigt även om "oljemaffian" satsar stora belopp och mycket ansträngning för att få oss att tro annorlunda!
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Etanol-Bensin fundering
« Svar #14 skrivet: 07 juni 2011, 11:08:32 »
http://gas2.org/2008/04/15/scanias-ethanol-diesel-engine-runs-on-biodiesel-too/
perre .. då funkar det ju..

brännvin  ha vi ju gjort i denna landsändan i flera hundra Ã¥r... a:gl fast det känns oekonomiskt att köra upp spriten..
men det gå väl i värsta fall å göra ett pumpsystem inne i bilen med tappställen,felet e väl att spritförbrukningen per mil blir jädrigt hög
...men hujj va skoj å fara på semester... *roflmao*

det måste ju gå få tillstånd av staten att börja bränna motorbränsle i stor skala..några m3 i veckan bör ju lätt gå få avsättning för..
om man säljer det 5 liters dunkar  >:D

I bilens barndom och strax innan Henry Ford började med sin första serietillverkning av T-Forden gjordes ett klassiskt val av bränsle som skulle få stor betydelse globalt för oss alla och påvekar oss än på många olika sätt. Klimatkrisen som vi står inför är ju bara ett exempel. De prototyper han byggt innan hade alla drivits av alkohol och det var hans avsikt att fortsätta så av den enkla anledningen att alkohol var det enda bränslet som var väl spritt i USA och bryggdes och destillerades lite överallt. Det var till dryck förstås men fungerade i ren form (innan man spädde med vatten och gjorde "wiskey" av den, utmärkt som bränsle i hans förbränningsmotor redan då. Det här var långt före bensinmackarnas tid förstås.

Samtidigt och innan han körde igång hade man via borrning börjat hitta stora mängder olja som man behövde avsättning för. Den tidens "oljemaffia" lyckade få Henry Ford att ändra sig och T-Forden blev bensindriven. Och på den vägen är det fortfarande, tyvärr. Det är en intressant tankefigur att föreställa sig hur saker och ting hade blivit om han istället stått fast vid sin första idéinriktning och prototyp och istället valt sprit, ja som bränsle i T-Forden då och i kommande produktion.. och alla andra kommande biltillverkare också.

Vi hade tex inte haft några oljesheiker, bättre bytesbalanser eftersom etanolen gått att tillverka inom respektive länder och knappast ingen klimatkris osv.

Jag tycker att det var synd att han valde "fel", de negativa följderna blev avsevärda och kommer dessutom att påverka oss negativt för lång framtid.



« Senast ändrad: 07 juni 2011, 11:12:33 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!