Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 10 juni 2011, 21:58:13 »

FRJO. Då har du antagligen exkt samma bil som jag. Jag måste ligga i minst 125 eller mer för att kunna komma upp i 0,57. hade du tung last?, takräcke? Burnouts varje kilometer? Under 110/km/h bör du alltid klara under halvlitern.

Man skall dock vara medveten om att motorvägskörning inte på något sätt kan jämföras med landsvägskörning. Hastigheten har en enorm betydelse. Jag gjorde en mängd tester tidigare men har tyvärr blivit av med resultaten men det var ungefär följande.
60 km/h 0,36 l/mil
70 km/h 0,39 l/mil
80 km/h 0,43 mil
100 km/h 0,45 l/mil
120 km/h 0,52 l/m
2 vuxna och 3 barn samt den lilla kofferten full.  Så man kan säga fullastad och snitt på 120, samt lite stads körning.

i jämförelse mot min passat så verkar den då lite känslig på last samt hastighet då
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 juni 2011, 13:39:36 »

fattar inte varför nån bygger en stor å enkelbil..utan allt jävla bjäfs...4 hjul å en ratt + en modärn 1.4-1,6 tdi motor med turbo
hatar allt vad finesser heter bil jäkln ska gå ...billigt å ska inte kosta 25 000 kr å byta kamrem på kamkedja är bäst ...
samt att den ska ha bra värme
större krav har jag inte bilen är till för att flytta familjen från punkt A till punkt B med minsta kostnad

http://www.ladasverige.se/  Thumbsup
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 09 juni 2011, 12:31:14 »

Svårt och anpassa en motor och lika bra med 2 bränslen, nu går den istället halvdåligt på bägge, att jämföra med "allround" däck, aldrig bra..

Låter otroligt billigt om du lyckas köra bla körning på 0.85liter/mil, min sambo kör väldigt lugnt och pendlar och låg på 0.98-1.0liter/mil, med 1.8liters 125Hk motorn, men man säger ju ca 30% mer på E85.

Stämmer inte med mina erfarenheter, min går lika bra på etanol(E85) som på 95 oktan och då tankar jag förstås E85 eftersom det blir 2 kronor billigare per mil.. 1,6 liters motorn, 100 hk, den räcker långt för mina behov! Vill jag åka fort och känna fartkänsla så tar jag Mc:n och får åka så det räcker och blir över, men den drar då bara 0,3..
Men det här med allround däck håller jag med om däremot, det blir aldrig bra.


Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 09 juni 2011, 12:10:24 »

Svårt och anpassa en motor och lika bra med 2 bränslen, nu går den istället halvdåligt på bägge, att jämföra med "allround" däck, aldrig bra..

Låter otroligt billigt om du lyckas köra bla körning på 0.85liter/mil, min sambo kör väldigt lugnt och pendlar och låg på 0.98-1.0liter/mil, med 1.8liters 125Hk motorn, men man säger ju ca 30% mer på E85.
hej .. tjaa har inga som hällst problem med att köra på 0.80-0.85 på långstyr med god fart å några omkörningar
samhälls körning ligger den strax över litern ..tycker inte den går tokbilligt...fabian va bättre på det men mycket sämmre bil

ford mekaren sa att om du gör fel å inte fattar hur bilen funkar är det då bilens fel...har han ju rätt i på sitt sätt
hand har jag bilen konstigt så funkar den ej som det är tänkt
men känns inte så stabilt ändå ...va vist 7 st datorer i bränsle systenet som ska funka i hop för allt ska bli bra....skit skoj då nått lägger av....nott

fattar inte varför nån bygger en stor å enkelbil..utan allt jävla bjäfs...4 hjul å en ratt + en modärn 1.4-1,6 tdi motor med turbo
hatar allt vad finesser heter bil jäkln ska gå ...billigt å ska inte kosta 25 000 kr å byta kamrem på kamkedja är bäst ...
samt att den ska ha bra värme
större krav har jag inte bilen är till för att flytta familjen från punkt A till punkt B med minsta kostnad

fråga vad som står för 90% av repen på verkstäder...elhissar centrallås takluckor  ac -mm mm dvs allt onödigt skit som jag lika gärna skulle kunna va utan
misstänker att det går 50 000 elhiss rep på ett motorbyte
Skrivet av: Apan
« skrivet: 09 juni 2011, 11:19:35 »

Svårt och anpassa en motor och lika bra med 2 bränslen, nu går den istället halvdåligt på bägge, att jämföra med "allround" däck, aldrig bra..

Låter otroligt billigt om du lyckas köra bla körning på 0.85liter/mil, min sambo kör väldigt lugnt och pendlar och låg på 0.98-1.0liter/mil, med 1.8liters 125Hk motorn, men man säger ju ca 30% mer på E85.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 09 juni 2011, 10:38:59 »

Ja det klart att du är den som bestämmer vad du skall "elda med" i din flexifuelbil..

Har lite svårt att förstå din logik bara. Biobränslet E85 blir ca två kronor billigare per mil och bra mycket bättre för miljön och du skall nu istället för att tanka 95 oktan som du nu gjort nu prova den ännu dyrare 98 oktan.. ?

Hur du nu än gör hoppas jag det går bra..på vilket som. Flexifuelmotorns styrning klarar de flesta blandningar utom diesel..och gör din inte det är den ett fall för en Fordverkstad.

Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 09 juni 2011, 10:20:12 »

Som jag skrev tidigare: Jag har kört ca 18 000 mil på E85, vinter som sommar, stads och landsvägskörning. Ngn tank på 95 oktan.

I snitt har den dragit ca 0,85 per mil på dessa 18 000 mil på E85, dagspris per liter: 9,69

Några hundra mil (ngn tank) har den gått på vanlig 95 oktan och drar då ca 0.70, dagspris per liter: 14.08

Inget hokuspokus. Ingen chiptrimning. Normal körning. Normal service. Normala vardagskörningar Kortare ibland. Långkörningar ibland.

Resultat med dagens pris på E85 och 95 oktan. Ca 2 kr billigare med E85 i tanken ingen skillnad på hur bilen går oavsett temperatur och väderlek.

Tanka enbart E85  och spar 2 kronor milen och som dessutom är bra för miljön!

Går inte bilen, som är gjord för att gå på E85, inte bra på E85 så är det Fordverkstadens problem att fixa det..svårare än så är det ju inte..

 
hej ...jooo jag lovar att testa bilen går ju inte sämmre med e85  nästa x jag tankar så ska jag test köra en heltank ren e85
å se vart det bär...funkar det som jag vill så fine då kan jag ju fortsätta elda på med det...
annars så e det ju bara å köra rent bränsle  funkar ju ochså bra...



Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 09 juni 2011, 09:43:24 »

Som jag skrev tidigare: Jag har kört ca 18 000 mil på E85, vinter som sommar, stads och landsvägskörning. Ngn tank på 95 oktan.

I snitt har den dragit ca 0,85 per mil på dessa 18 000 mil på E85, dagspris per liter: 9,69

Några hundra mil (ngn tank) har den gått på vanlig 95 oktan och drar då ca 0.70, dagspris per liter: 14.08

Inget hokuspokus. Ingen chiptrimning. Normal körning. Normal service. Normala vardagskörningar Kortare ibland. Långkörningar ibland.

Resultat med dagens pris på E85 och 95 oktan. Ca 2 kr billigare med E85 i tanken ingen skillnad på hur bilen går oavsett temperatur och väderlek.

Tanka enbart E85  och spar 2 kronor milen och som dessutom är bra för miljön!

Går inte bilen, som är gjord för att gå på E85, inte bra på E85 så är det Fordverkstadens problem att fixa det..svårare än så är det ju inte..

 
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 09 juni 2011, 06:29:40 »

Jo det är helt sant, var Focus dog efter tankning efter ha rullat med bensin i tanken från den var ny enligt gamla ägaren, fyllde med etanol och körde från macken hem, ca 5-6km, sen dagen efter ryckte den och stannade flera ggr, in på Ford, ny programvara och sa samma sak, kör 15-20min efter tankning, men tycker ändå att bilen går mycket bättre på hederlig fossilolja..
hej .. joo jag ska då inte köra e85 i våran.. det blir 98 okt  
jag har inte hafft en hickning under tiden vi kört 95 okt i bilen den har funkat helt perfekt i ett år
så det känns inte som att man krånglar på nå mycket med e85

e ju inte svårare än att tanka köra en tank å räkna på förbrukningen vs priset ...på bränslet,så ser man ju vad som e mest ekonomiskt att köra på...
men jag måste göra om det efter min ford mappning...
Skrivet av: Apan
« skrivet: 08 juni 2011, 23:45:03 »

Jo det är helt sant, var Focus dog efter tankning efter ha rullat med bensin i tanken från den var ny enligt gamla ägaren, fyllde med etanol och körde från macken hem, ca 5-6km, sen dagen efter ryckte den och stannade flera ggr, in på Ford, ny programvara och sa samma sak, kör 15-20min efter tankning, men tycker ändå att bilen går mycket bättre på hederlig fossilolja..
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 08 juni 2011, 22:53:02 »

till Apan mfl..
va ju å servade bilen i dag... då jag kom dit för å hämta igen den så gick jag in på verkstan å pratade på killen som skruvade i min bil
han frågade mig om jag fått förklarat för mig hur bilen funkade å hur jag körde ?? njaaa jag tankar å kör som f-n
va väl ungefär mitt svar,,, ;D

han bistod med lite nyttig ford e85 info...Bilen är skälv justerande,dvs den analyserar skälv vad den går på för bränsle...oktan tal mängden etanol mm

varje gång man tankar mer än 15 liter gör bilen en omvärdering av bränslet,det funkar bara då man kört bilen riktigt varm
så tanka å köra nån km är ingen hitt ,,,bilen måste upp i min 70-75 graders motor temp innan den kan beräkna bränslet rätt
va nått med lamda värden mm mm

hinner inte bilen göra bränsle beräkningen innan man stänger av den..så börjar den om nästa x man startar upp och kör bilen
mellan beräkningarna går bilen på nått felsäkert läge ...å killen på stod att om det ville sig illa kan bilen sluta funka
misstänker att den surar ner stiften rejält  

summan av kardemumman är att det inte är en bra firma bil med flera som tankar eller att man kör mycket med olika chafförer å kort körningar
kruxet med iinställnings körningen är bara just vid tankningen å nån km efter ..man måste se till å köra in bränsle programmet rejält efter tankning inte kall köra bilen...

jag kommer då att köra bilen tom varje gång innan jag tankar å fylla den full å jag ska testa att tanka 98 okt nästa tank..
j
efter min motors programvaru uppdatering drog bilen ca 0.75-0.80 med 50/50 blandning mellan 95 oktan å e85 i ca 110 km..
bilen blev starkare å drar bättre i mellan registret ..känns som den fått mer stake  på nått vis

hoppas ni fick lite info å hjälp,jag tror fortfarande stenhårt på att eco mappa bilen...kommer jag mig i närheten av nån som gör det blir det affär..omg
Skrivet av: cougar
« skrivet: 08 juni 2011, 18:53:27 »

förra firmabilen (Cheva van -98) konverterade jag till etanol och jag tjänade ca 5kr milen på det då, soppaförbrukningen gick upp från 1,7 till 2,1 l/mil men den gick mycket bättre med etanol.
på vintrarna körde jag dock på bensin, den blev lite tjurig att få igång på etanol.

 inga missöden förrutom att soppapumpen skar efter ett år, vet inte om det berodde på etanolen eller ålder.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 08 juni 2011, 17:53:51 »

FRJO. Då har du antagligen exkt samma bil som jag. Jag måste ligga i minst 125 eller mer för att kunna komma upp i 0,57. hade du tung last?, takräcke? Burnouts varje kilometer? Under 110/km/h bör du alltid klara under halvlitern.

Man skall dock vara medveten om att motorvägskörning inte på något sätt kan jämföras med landsvägskörning. Hastigheten har en enorm betydelse. Jag gjorde en mängd tester tidigare men har tyvärr blivit av med resultaten men det var ungefär följande.
60 km/h 0,36 l/mil
70 km/h 0,39 l/mil
80 km/h 0,43 mil
100 km/h 0,45 l/mil
120 km/h 0,52 l/m
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 08 juni 2011, 17:44:57 »

Ursjäcktta minna sprokproblemm. min Focus trallar iväg på 0,46-0,47 så visst det blir ju minst 113 mil till sista droppen., Närmare litern på E85 är väl iofs ok? Det innebär ca 35% mer än om man kör på bensin? Billigare och klimatvänligare.

Jag hoppas under året få bra uppgifter på hundratals etanolfordar. Vi använder nästan enbart Focus FFV i tjänsten.

Jag är fullt medveten om att jag av miljöskäl borde valt etanolbilen privat men lathet och snålhet gjorde att jag valde "miljö"dieseln istället. Förhoppningsvis kommer rena bioalternativ till dieseln i framtiden och då syftar jag inte på palmoljan.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 08 juni 2011, 17:44:24 »

lånade en focus diesel -10 som jag körde en helg tror det var 115 hk vers.
mest motorvögskörning, låg på ett snitt på 0,57 enl färdatorn   Sc:,h   Den är miljöbilsklassad?  min gamla passat diesel från 03 skulle med samma körn ligga på 0,65.   Men däremot märkte jag om man höll sig runt 90 km då gick den snålt, under halvlitern
Jag som trodde att man kunde ligga i 110-120 och hamna på halvlitern
Skrivet av: Apan
« skrivet: 08 juni 2011, 17:18:18 »

Tal olja dricker jag endast på Lördag :D även kallad trallolja..! Men Tallolja kanske du har i tanken, vår ex Peugeot 307Sw 1.6Hdi låg på 0.45liter/mil i snitt, ibland strax under, 55liters tank så, 120mil, men dumt och chansa och putta bilen sista biten..

Det är min sambo som kör till jobbet, Focusen med E85 ville har närmare litern, och Peggan ligger med samma körning på 0.43-0.45liter/mil, vilket är otroligt bra..! Relativt stor kombi..

Men de som kör Focus på jobbet, ligger på 1.2-1.3liter/mil, men tjänstebilar går lite hårdare och lite mer i istan..

Chiptrim av bensinbil, brukar ej gå att tanka sämre bensinkvalitet än 95 okt, vilket i Norden aldrig gör, men vissa länder kör med 81Okt..

Jag satte in box på Kia Ceed 1.6 Crdi, kände ingen skillnad, ville få bort de dåliga lågvarvsegenskaperna på denna motor, den orkar knappt på 4ans växel i 50kmh, utan börja "självsvänga"
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 juni 2011, 09:35:07 »

hej
forden vi äger är ju en ecofuel eller vad det heter..vi har kört vanlig soppa i ett år

är det värt å tanka e85 ? ...blien börjar ju dra mer soppa...

hadde en tanke att blanda 50/50 å se om man inte kan hålla ner förbrukningen mer mot en normal nivå men ändå spä ut bränslet
med etanol...
normalt ligger bilen i ca 0,65 jag gissar att med 50/50 så ökar förbrukningen till ca 0.70-0,75

har ochså funderat på att börja blanda med 98 okt å etanol ..för å öka oktantalet i bränslet..det bör ge mer effekt å lägre förbrukning
finns det nån som testat ...



Och till Trådskaparen Dr..Chun-Lan. Nu åker du bums och tankar upp fullt med E85 och fortsätter med det, gasar lite måttligt, spar ca 2 kronor milen och gör ngt roligare för dessa pengar..du behöver bara köra 60-70 mil så blir det över till en liten flaska whiskey tex., njut och sänd en tanke till Ford dy. det brukar jag göra..

hej jag pratade med en chipp firma å det blir till att chippa forden  då deras programvara INTE va speciellt bra
8-10% lägre förbrukning å ca 12-15 hp mer samt mer vrid i snurran...
det gick visst å få bilen snål inställd typ under 3500 rpm  å vid 3500-4000 så va insprutningen ställd så den gav max med effekt

på det viset har man ju kvar kakan å kan äta ur den samtidigt...LOL

skulle va gött å få ner förbrukningen en halv dl mil vid snål körning å 15-20 hp mer på topp...



En chiptrimmare som häver ur sig sådana där saker vet inte vad han talar om. Att "snålställa" är ju överhuvudtaget inte möjligt på en ottomotor som måste gå lambdareglerat. Och att öka på bränslemängden för maximal effekt är något som bara behövs vid bensindrift, inte på E85. Eventuella anrikningar eller utmagringar har dessutom inget med varvtalet att göra utan snarare med motorbelastningen vid olika varvtal. Det en chiptrimmare skulle kunna göra för att få ner bränsleförbrukningen är att laborera med tändförställningskurvorna och låta motorn gå med tidigare tändning, men det medför ju istället ökade kväveoxidutsläpp. Man kan också laborera med att låta den gå med kraftigare EGR på delgas, det i kombination med noggrannt valt tändläge kan faktiskt spara en del. E85 tål ju betydligt mer avgasåtercirkulation än bensin utan risk för misständningar och sånt.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 08 juni 2011, 05:46:54 »

Apan. Jag tycker din etanolare verkar ovanligt törstig och dieseln ovanligt snål. Jag hade också hoppats på 120 mil per tank på min focus diesel men trots mästerskap i ecodriving blir det bara 100 mil per tank. Både etanolare och en gammal bensinare lyckades jag köra under leverantörens siffror. Dessutom så har dieseln de allra sämsta klimategenskaperna av bränslena t.o.m. sämre än bensin per liter. fast nu stillar jag samvetet med lite talolja i tanken.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 07 juni 2011, 19:53:49 »

Fråga varje Ford verkstad, i varvtal runt 1100-1300varv vibrerar/rycker lätt alla dessa E85 motorer, i alla fall det med 1.8 motorn, alla de vi har haft, och vi har ca 25st på jobbet, men har inte äran att få en sådan i jobbet..!

Och känner samma tendens på farsans V70 2.0, som för övrigt är en tragisk blandning, aldrig hört en Volvo varva så i 100km/h..låter som 3'an eller 4 an är i...

De som kör med dessa på jobbet ligger på 1.3liter med E85, och oavsett pris skall dessa tankas med E85, men förra året är det slut med etanolbilar, endast diesel köpes efter 2010.

Men hade jag bilen, skulle jag tanka på det billigaste bränslet, men jag vill ha komplett servicebok när bilen skall säljas, och det sabbar totalekonomin för etanolen.

För Ford gäller peugeots dieslar, inte nån gammal avlagd mazda 626 motor med unken sprit.. :)
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 07 juni 2011, 17:26:45 »

hej
forden vi äger är ju en ecofuel eller vad det heter..vi har kört vanlig soppa i ett år

är det värt å tanka e85 ? ...blien börjar ju dra mer soppa...

hadde en tanke att blanda 50/50 å se om man inte kan hålla ner förbrukningen mer mot en normal nivå men ändå spä ut bränslet
med etanol...
normalt ligger bilen i ca 0,65 jag gissar att med 50/50 så ökar förbrukningen till ca 0.70-0,75

har ochså funderat på att börja blanda med 98 okt å etanol ..för å öka oktantalet i bränslet..det bör ge mer effekt å lägre förbrukning
finns det nån som testat ...



Och till Trådskaparen Dr..Chun-Lan. Nu åker du bums och tankar upp fullt med E85 och fortsätter med det, gasar lite måttligt, spar ca 2 kronor milen och gör ngt roligare för dessa pengar..du behöver bara köra 60-70 mil så blir det över till en liten flaska whiskey tex., njut och sänd en tanke till Ford dy. det brukar jag göra..

hej jag pratade med en chipp firma å det blir till att chippa forden  då deras programvara INTE va speciellt bra
8-10% lägre förbrukning å ca 12-15 hp mer samt mer vrid i snurran...
det gick visst å få bilen snål inställd typ under 3500 rpm  å vid 3500-4000 så va insprutningen ställd så den gav max med effekt

på det viset har man ju kvar kakan å kan äta ur den samtidigt...LOL

skulle va gött å få ner förbrukningen en halv dl mil vid snål körning å 15-20 hp mer på topp...



Det lät som en intressant lösning. 8-10% lägre förbrukning och 15-20 hp mer på top, ren hokus pokusen..Dyrt?

Det var kanske det som var gjort på Apans focusar men man vred ngt varv åt fel håll..som fick åka med öppet tanklock medans motorn durrade..jag hade en undulat en gång som burrade och en gran som barrade som fan ett år och en kompis som surrade men ngt som durrade har jag aldrig sett eller hört..
intressant..
hej gratis är det väl ej.. 3500kr typ för om mappningen  

hokus pokus är det väl inte riktigt ... mer en optimering ...
funkar ju så här att i 0-120 vilka varv jobbar motorn i ....0-3200 ca
snål ställ å ekonomi trimma motorn i 1000-3500 rpm spannet
sen så fetar man på max med soppa över 3500 rpm ..då får man en bil som bör gå snålt i botten  dvs normal körning
vid fullgas körning så ger motorn max utan att begränsas av nå snålprogram

klart som fn att den drar mer  vid fullgas men vid normal körning ska den gå köra billigare än orginal
funderar ochså om det inte ska gå programmera om kallstarts grejset så kallstarten eller den funktionen bara ligger på typ 2 min
felet med en vanlig insprutare är att den går dyrare än en förgasar bil vintertid å vid kortkörningar då extra bränslet ligger med för länge...jag behöver ju bara få igång bilen å låta den stå nån min på tomgång så e den varm...eller mindre kall

Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 07 juni 2011, 17:05:01 »

hej
forden vi äger är ju en ecofuel eller vad det heter..vi har kört vanlig soppa i ett år

är det värt å tanka e85 ? ...blien börjar ju dra mer soppa...

hadde en tanke att blanda 50/50 å se om man inte kan hålla ner förbrukningen mer mot en normal nivå men ändå spä ut bränslet
med etanol...
normalt ligger bilen i ca 0,65 jag gissar att med 50/50 så ökar förbrukningen till ca 0.70-0,75

har ochså funderat på att börja blanda med 98 okt å etanol ..för å öka oktantalet i bränslet..det bör ge mer effekt å lägre förbrukning
finns det nån som testat ...



Och till Trådskaparen Dr..Chun-Lan. Nu åker du bums och tankar upp fullt med E85 och fortsätter med det, gasar lite måttligt, spar ca 2 kronor milen och gör ngt roligare för dessa pengar..du behöver bara köra 60-70 mil så blir det över till en liten flaska whiskey tex., njut och sänd en tanke till Ford dy. det brukar jag göra..

hej jag pratade med en chipp firma å det blir till att chippa forden  då deras programvara INTE va speciellt bra
8-10% lägre förbrukning å ca 12-15 hp mer samt mer vrid i snurran...
det gick visst å få bilen snål inställd typ under 3500 rpm  å vid 3500-4000 så va insprutningen ställd så den gav max med effekt

på det viset har man ju kvar kakan å kan äta ur den samtidigt...LOL

skulle va gött å få ner förbrukningen en halv dl mil vid snål körning å 15-20 hp mer på topp...



Det lät som en intressant lösning. 8-10% lägre förbrukning och 15-20 hp mer på top, ren hokus pokusen..Dyrt?

Det var kanske det som var gjort på Apans focusar men man vred ngt varv åt fel håll..som fick åka med öppet tanklock medans motorn durrade..jag hade en undulat en gång som burrade och en gran som barrade som fan ett år och en kompis som surrade men ngt som durrade har jag aldrig sett eller hört..
intressant..
Skrivet av: Apan
« skrivet: 07 juni 2011, 16:46:17 »

Vi har haft nån Ford Focus FFV -2007 och 5500mil, motorn slukade olja.! Och är tydligen en antik Mazda motor som de grävt upp och modifierat, och den går riktigt dåligt på E85, durrar på lägre varv, och törstig på spriten, väldigt svårt att komma under 1 liter, gärna 1.1liter/mil, alldeles för mycket, aldrig ens lönt att ens skruva igen tanklocket..!

Finns betydligt modernare Etanolmotorer..nej diesel, när man kör 120mil på en tank, och starka.!
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 07 juni 2011, 16:42:50 »

hej
forden vi äger är ju en ecofuel eller vad det heter..vi har kört vanlig soppa i ett år

är det värt å tanka e85 ? ...blien börjar ju dra mer soppa...

hadde en tanke att blanda 50/50 å se om man inte kan hålla ner förbrukningen mer mot en normal nivå men ändå spä ut bränslet
med etanol...
normalt ligger bilen i ca 0,65 jag gissar att med 50/50 så ökar förbrukningen till ca 0.70-0,75

har ochså funderat på att börja blanda med 98 okt å etanol ..för å öka oktantalet i bränslet..det bör ge mer effekt å lägre förbrukning
finns det nån som testat ...



Och till Trådskaparen Dr..Chun-Lan. Nu åker du bums och tankar upp fullt med E85 och fortsätter med det, gasar lite måttligt, spar ca 2 kronor milen och gör ngt roligare för dessa pengar..du behöver bara köra 60-70 mil så blir det över till en liten flaska whiskey tex., njut och sänd en tanke till Ford dy. det brukar jag göra..

hej jag pratade med en chipp firma å det blir till att chippa forden  då deras programvara INTE va speciellt bra
8-10% lägre förbrukning å ca 12-15 hp mer samt mer vrid i snurran...
det gick visst å få bilen snål inställd typ under 3500 rpm  å vid 3500-4000 så va insprutningen ställd så den gav max med effekt

på det viset har man ju kvar kakan å kan äta ur den samtidigt...LOL

skulle va gött å få ner förbrukningen en halv dl mil vid snål körning å 15-20 hp mer på topp...

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 07 juni 2011, 16:39:26 »

Tyvärr är ju etanolbil ändå olönsam eftersom ett extra oljebyte ska göras mellan servicarna.

Det är bara på bilar som enbart används för småkörningar så att de bränslerester som kommer ner i oljan vid kallstart aldrig får tillfälle att avdunsta, som extraoljebytet behövs. 2-3 timmars sammanhängande landsvägskörning någon gång per månad eller en timmes sammanhängande körning minst en gång per vecka kan ersätta extraoljebytet. Behovet av regelbunden "urkokning" av oljan är såklart större på vintern än på sommaren, i synnerhet om man inte använder motorvärmare.

I serviceprogrammen för tidiga etanolbilar (t ex Ford Taurus och första generationen Focus) tryckte man betydligt hårdare på behovet av extraoljebyten och specialoljor än vad biltillverkarna gör idag när man har många gånger mer drifterfarenheter.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 07 juni 2011, 16:15:37 »

Tror du har helt fel när du säger att de flesta hamnar på 30-40%.
18 000 mil på etanol. Blandad stads och landsvägskörning. ca 18 % skillnad på förbrukningen. ca 2 kronor billigare per mil, samma inköpsbris som bensinbil men högre andrahandsvärde... så här:

Lite siffror och uppgifter från verkligheten. (18 000 mil på E85 och några hundra mil på bensin)

95 oktan kostar idag 14,28 på min mack. Min bil drar ca 0.70l/mil på 95 oktan. pris per mil ca 10 kronor.

E85 kostar idag 9,69 per liter. Min bil drar ca 0,84 l/mil vid körning på E 85. pris per mil ca 8,14 kronor

Det blir en prisskillnad på ca 2 kronor per mil till fördel för E85.

Jag kör ca 3 000 mil per år och då blir det ca 6 000 kronor per år till flexifuelens fördel

Extra oljebyte kostar ca 300 per år. (Filter och billigaste helsyntetiska oljan och en halvtimmes hyra i ok hall med lyft)
(600 kronor skattefritt för en halvtimmes jobb blir en rätt bra timpenning...för att riskera lite skit under naglarna..)
I "storstan" kostar trängselskatten inget och det blir vip-parkeringar på flera ställen "på köpet", tex Arlanda.

Som jag ser det är det rätt korkat att inte tanka E85 om man har en flexifuelbil.

Och så kommer det viktigaste! Varför köper man en flexifuelbil och tankar biobränsle som E85 mest innehåller?

Miljöhänsyn förstås, de klimatpåverkande avgasernas påverkan minskar med minst 80% jämfört med att tanka vanlig fossil bensin tex 95 oktan.
Det blir tillsammans en avsevärd skillnad både ekonomiskt och miljömässigt även om "oljemaffian" satsar stora belopp och mycket ansträngning för att få oss att tro annorlunda!
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 07 juni 2011, 15:43:29 »

Tyvärr är ju etanolbil ändå olönsam eftersom ett extra oljebyte ska göras mellan servicarna.
Men rent driftmässigt är det solklart billigare med etanol.
Etanol 9.50 och bensin 14.20 innebär att du kan göra av med nästan 50% mer med etanol i tanken, de flesta hamnar på 30-40% mer.

De tar strax under 900 kr för servicen med extra oljebyte + filter för mig (Märkesverkstad). Och den är var 1500'e mil.
Så olönsamt blir det inte på pappret. Dock är väl vinsten inte så jätte stor.
Iof ska man väl dessutom köra var 10'e tank på bensin för att inte ventilerna ska klogga igen har jag för mig.
Så den tanken sparar man ju inget på.

Vinsten är 30 kusar till på min bil. Inget jag tycker att jag märkt av. Kanske för att man börjar bli gammal och köra som en gubbe.

Tror du har helt rätt när du säger att de flesta hamnar på 30-40%.
Utan att ha haft koll på siffror så inbillar jag mig att gapet i förbrukning mellan etanol och bensin
är riktigt stort när man kör mycket stadskörning och då tror jag knappt att man tjänar mycket även om
man inte räknar med oljebytet.
Vid långkörning verkar  gapet vara mycket mindre.

Sen är det ju bekvämt att inte behöva tanka lika ofta.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 07 juni 2011, 15:03:03 »

hej
forden vi äger är ju en ecofuel eller vad det heter..vi har kört vanlig soppa i ett år

är det värt å tanka e85 ? ...blien börjar ju dra mer soppa...

hadde en tanke att blanda 50/50 å se om man inte kan hålla ner förbrukningen mer mot en normal nivå men ändå spä ut bränslet
med etanol...
normalt ligger bilen i ca 0,65 jag gissar att med 50/50 så ökar förbrukningen till ca 0.70-0,75

har ochså funderat på att börja blanda med 98 okt å etanol ..för å öka oktantalet i bränslet..det bör ge mer effekt å lägre förbrukning
finns det nån som testat ...



Och till Trådskaparen Dr..Chun-Lan. Nu åker du bums och tankar upp fullt med E85 och fortsätter med det, gasar lite måttligt, spar ca 2 kronor milen och gör ngt roligare för dessa pengar..du behöver bara köra 60-70 mil så blir det över till en liten flaska whiskey tex., njut och sänd en tanke till Ford dy. det brukar jag göra..
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 07 juni 2011, 14:52:52 »

Javisst, Taurus kom först, men var rent tekniskt inte så lyckad. Dessa gröna(i dubbel bemärkelse) etanolbilar visade i praktiken att det fungerade(hyfsat)..
Provade en tidig sådan. Priset var högt men subventionerades kraftigt i ngn projektform.

Om Volvo och PG sa så så var det troligen så. Men när dom fick frågan ~1988(Volvo) sa dom tvärt nej med hänvisning till kraftiga fördyrningar att tillverka och ingen marknad överhuvudtaget(finns ingen konsument som efterfrågat enl. Volvo). Tror dom var inne på "natur"gas från Norge då. (Det här var innan man lärt sig skillnaden på fossila och förnyelsebara bränslen..) Och så fortsatte man att tillverka tunga, dyra, hästkraftsstarka, tekniktunga kolosser ända upp till x90 storlek och på den vägen är det väl fortfarande lite.. Samtidigt hade kunderna ute i Europa och inte minst i norden börjat snappa upp det här med miljön och klimatkrisen..

Ford junior visste naturligtvis att flexifuelen inte skulle bli särskilt annorlunda eller dyrare att tillverka. Motortyrningen fanns på plats redan, bara lite ny mjukvara behövdes och några mindre ändringar på materialet i vissa ledningar av soppan och så ett lite modifierat bränslefilter, och så var det hela klart. Flexifuelbilen var född!
Nu satt man kvar med samma problem som Henry Ford satt med i USA när han valde bensin som bränsle istället för etanolsprit, nästan.
Här fanns gott om infrastruktur på bensin, lite överallt  faktiskt, men väldigt få om än någon infrastruktur för E85 ännu men OK hade börjat lite, lite. Sedan slog OK alla med häpnad då dom, efter tryck från miljömedvetna medlemmar, meddelade att de skulle bygga upp ett rikstäckande E85 nät på sina befintliga mackar. Långt senare vaknade politikerna med lagkravet att alla mackar skulle ha minst en "miljöbränslepump" annars lägga ner och en omfattande macknedläggning blev det.

Från engelskt EU håll kom nyligen ett intressant förslag att alla nytillverkade bilar för europamarknaden skulle förses med "flexifuel"möjlighet eftersom det numera inte kostade ngt extra men ökade flexibiliteten. Och det var ett bra förslag tycker jag. Vi får se om elbilarna som kommer gör hela drivmedelsdebatten inaktuell.

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 07 juni 2011, 13:26:31 »

Till saken hör ju att i början av 90-talet, under Bill Clintons tid som president för USA, så fanns det ett federalt program för alternativa bränslen - dels E85 och dels M85 (metanol/bensin). Ford, GM och Chrysler tog fram FFV-utföranden av en bilmodell var och garanterades att få leverera ett ganska stort antal som tjänstebilar till olika myndigheter. För Fords del så blev det Taurus som fanns i FFV-utförande och Ford-handlaren i Örnsköldsvik, som är etanolentusiast, såg till att importera några hundra av dem till Sverige.

I och med att de där amerikanska FFV-bilarna från 90-talet även skulle kunna köras på M85 (men, åtminstone för Fords del, så krävde detta annan programvara i motorstyrsystemet) så hade de en hel del dyra anpassningar för korrosiva bränslen som inte finns på dagens FFV-bilar - t ex är alla metalldelar som kan komma i kontakt med bränslet, till och med interna delar i spridarna, av rostfritt stål!
Som bekant är "industriell" metanol nästan alltid förorenad av diverse organiska syror, och att rena metanolen från dessa är en dyr process som man kanske kan kosta på bränsle för motorsport och modellflyg men som inte är rimlig när det gäller bränsle för vardagsbilar. Då ansågs det billigare att göra bilarna "syrafasta".

Förresten, för några år sedan intervjuades P G Gyllenhammar i DN, och i den intervjun påstod han att Volvo hade FFV-bilar framme som fungerande prototyper/förseriebilar i slutet av 80-talet och en egen etanolmack i Göteborg. Finns det några belägg för detta från annat håll?
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 07 juni 2011, 12:29:49 »

Jag är tveksam till de här ryktena om att T-forden skulle ha varit konstruerad för etanol från början. En sak som talar för det är förvisso summertändningen som ger långa gnistskurar när man försöker veva igång motorn, vilket ju är utmärkt för att få eld på ett motsträvigt och svårförångat bränsle, men saker som talar emot det är dels att motorn har så ovanligt låg kompression till och med för den tidens förhållanden (3,9:1 eller något sånt), vilket kanske duger för lågoktanig bensin men inte alls är användbart för etanol, och dels att luftförvärmning och sånt saknas helt och hållet.
Har du någon källa till de här uppgifterna? Finns det någon teknisk dokumentation över prototypmotorerna?

Under första världskrigets bensinbrist försökte man i Sverige köra alla möjliga motorer på vad för bränslen som nu gick att få tag i, och med högst varierande resultat. Problemen studerades sedermera av professor Edward Hubendick vid KTH, och frågan är om inte det var han som en bit in på 20-talet kom på, eller åtminstone kunde bevisa, fördelarna med att blanda ut etanol med 15-20 % bensin istället för att försöka köra motorer på ren etanol. Vid drift på ren etanol får man problem med att ättiksyra bildas om förbränningen är ofullständig, t ex om bränsleblandningen är lite i fetaste laget, och om motorn dessutom är kall så att syran kondenserar på cylinderväggarna får man mycket stort slitage. Det slipper man helt och hållet om man blandar ut etanolen med diverse andra kolväten.
Det konstaterades också att med den tidens grovhuggna förgasare krävdes mycket kraftig luftförvärmning för att få etanolen fullständigt förgasad, han rekommenderade 100-120  ºC lufttemperatur före förgasaren, vilket gav 25-30  ºC i insugningsröret.

Henry Fords son son faktiskt! (Ja jag vet, det låter som en skröna..)

När man från sverige nästan gett upp i försöken att få någon biltillverkare att serietillverka en etanolbil för den svenska marknaden och nästan givit upp träffade man den nyblivne chefen för Ford Europa, som visade sig vara just en av Henry Fords sonsöner..

Volvo, SAAB, VW, Mercedes, BMW, Renault, Fiat osv hade då sagt bestämt nej med hänvisning till "att det inte fanns någon efterfrågan på marknaden" Detta var runt 1988. Efter ca en halv timme sade den nyblivne chefen, Henry Fords son son: ja vi gör den och till samma pris som bensinmodellen och lämnar dessutom 15 000 rabatt till de 2500 kunderna som anmält sig som intresserade att köpa en flexifuelbil på er lista! (En sådan rabatterad flexifuel köpte jag)

Denna Fordsatsning blev snart en succe som sålde och säljer i hundratusentals exemplar och som alla andra tvingades att följa efter! Och jag tror inte denna framgångssaga är över än även om oljemaffian jobbar intensivt och målmedvetet "på frågan"..

Skälet till att han så snabbt bestämde sig(Ford Europa chefen) var att han trodde på idéen, var mycket miljöintresserad och att det var så Henry Ford hade tänkt från början.. sa han..
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 07 juni 2011, 11:30:29 »

Jag är tveksam till de här ryktena om att T-forden skulle ha varit konstruerad för etanol från början. En sak som talar för det är förvisso summertändningen som ger långa gnistskurar när man försöker veva igång motorn, vilket ju är utmärkt för att få eld på ett motsträvigt och svårförångat bränsle, men saker som talar emot det är dels att motorn har så ovanligt låg kompression till och med för den tidens förhållanden (3,9:1 eller något sånt), vilket kanske duger för lågoktanig bensin men inte alls är användbart för etanol, och dels att luftförvärmning och sånt saknas helt och hållet.
Har du någon källa till de här uppgifterna? Finns det någon teknisk dokumentation över prototypmotorerna?

Under första världskrigets bensinbrist försökte man i Sverige köra alla möjliga motorer på vad för bränslen som nu gick att få tag i, och med högst varierande resultat. Problemen studerades sedermera av professor Edward Hubendick vid KTH, och frågan är om inte det var han som en bit in på 20-talet kom på, eller åtminstone kunde bevisa, fördelarna med att blanda ut etanol med 15-20 % bensin istället för att försöka köra motorer på ren etanol. Vid drift på ren etanol får man problem med att ättiksyra bildas om förbränningen är ofullständig, t ex om bränsleblandningen är lite i fetaste laget, och om motorn dessutom är kall så att syran kondenserar på cylinderväggarna får man mycket stort slitage. Det slipper man helt och hållet om man blandar ut etanolen med diverse andra kolväten.
Det konstaterades också att med den tidens grovhuggna förgasare krävdes mycket kraftig luftförvärmning för att få etanolen fullständigt förgasad, han rekommenderade 100-120  ºC lufttemperatur före förgasaren, vilket gav 25-30  ºC i insugningsröret.
Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 07 juni 2011, 11:08:32 »

http://gas2.org/2008/04/15/scanias-ethanol-diesel-engine-runs-on-biodiesel-too/
perre .. då funkar det ju..

brännvin  ha vi ju gjort i denna landsändan i flera hundra år... a:gl fast det känns oekonomiskt att köra upp spriten..
men det gå väl i värsta fall å göra ett pumpsystem inne i bilen med tappställen,felet e väl att spritförbrukningen per mil blir jädrigt hög
...men hujj va skoj å fara på semester... *roflmao*

det måste ju gå få tillstånd av staten att börja bränna motorbränsle i stor skala..några m3 i veckan bör ju lätt gå få avsättning för..
om man säljer det 5 liters dunkar  >:D

I bilens barndom och strax innan Henry Ford började med sin första serietillverkning av T-Forden gjordes ett klassiskt val av bränsle som skulle få stor betydelse globalt för oss alla och påvekar oss än på många olika sätt. Klimatkrisen som vi står inför är ju bara ett exempel. De prototyper han byggt innan hade alla drivits av alkohol och det var hans avsikt att fortsätta så av den enkla anledningen att alkohol var det enda bränslet som var väl spritt i USA och bryggdes och destillerades lite överallt. Det var till dryck förstås men fungerade i ren form (innan man spädde med vatten och gjorde "wiskey" av den, utmärkt som bränsle i hans förbränningsmotor redan då. Det här var långt före bensinmackarnas tid förstås.

Samtidigt och innan han körde igång hade man via borrning börjat hitta stora mängder olja som man behövde avsättning för. Den tidens "oljemaffia" lyckade få Henry Ford att ändra sig och T-Forden blev bensindriven. Och på den vägen är det fortfarande, tyvärr. Det är en intressant tankefigur att föreställa sig hur saker och ting hade blivit om han istället stått fast vid sin första idéinriktning och prototyp och istället valt sprit, ja som bränsle i T-Forden då och i kommande produktion.. och alla andra kommande biltillverkare också.

Vi hade tex inte haft några oljesheiker, bättre bytesbalanser eftersom etanolen gått att tillverka inom respektive länder och knappast ingen klimatkris osv.

Jag tycker att det var synd att han valde "fel", de negativa följderna blev avsevärda och kommer dessutom att påverka oss negativt för lång framtid.



Skrivet av: zibrosc1235
« skrivet: 07 juni 2011, 10:37:01 »

Ditt resonemang och dina uppgifter stämmer med mina erfarenheter Forsman.

Lite siffror och uppgifter från verkligheten. (18 000 mil på E85 och några hundra mil på bensin)

95 oktan kostar idag 14,28 på min mack. Min bil drar ca 0.70l/mil på 95 oktan. pris per mil ca 10 kronor.

E85 kostar idag 9,69 per liter. Min bil drar ca 0,84 l/mil vid körning på E 85. pris per mil ca 8,14 kronor

Det blir en prisskillnad på ca 2 kronor per mil till fördel för E85.

Jag kör ca 3 000 mil per år och då blir det ca 6 000 kronor per år till flexifuelens fördel

Extra oljebyte kostar ca 300 per år. (Filter och billigaste helsyntetiska oljan och en halvtimmes hyra i ok hall med lyft)

I "storstan" kostar trängselskatten inget och det blir vip-parkeringar på flera ställen "på köpet", tex Arlanda.

Som jag ser det är det rätt korkat att inte tanka E85 om man har en flexifuelbil.

Och så kommer det viktigaste! Varför köper man en flexifuelbil och tankar biobränsle som E85 mest innehåller?

Miljöhänsyn förstås, de klimatpåverkande avgasernas påverkan minskar med minst 80% jämfört med att tanka vanlig fossil bensin tex 95 oktan.

Det blir tillsammans en avsevärd skillnad både ekonomiskt och miljömässigt även om "oljemaffian" satsar stora belopp och mycket ansträngning för att få oss att tro annorlunda!
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 07 juni 2011, 10:14:47 »

Egentligen är det inte så meningsfullt att tala om exakta siffror för oktantalet för E85 eftersom alla mätmetoder och standarder för att bestämma oktantal grundar sig på hur bensin beter sig när den "knackar" i en motor, och just bensin avviker ganska mycket från alla andra slags bränslen på den punkten.

Helt klart är i varje fall att den E85 som säljs i Sverige och andra europeiska länder har mycket högt oktantal i och med att etanolen blandas ut med vanlig 95-oktanig bensin (till skillnad från i USA där E85 består av etanol blandad med mycket lågoktanig industribensin).
Man kan också notera att knackningsbeständigheten förbättras mycket snabbt redan med en liten etanolinblandning i bensin - det räcker med att blanda 20-30 % E85 i bensinen för att många motorer ska få mycket trevligare egenskaper när det gäller möjligheterna att segdra utan spikningar, motorer med knackreglering i tändsystemet brukar även bli märkbart starkare på låga varv.

En annan sak som gör att en motor får bättre termisk verkningsgrad på etanol än på bensin är att förhållandet mellan kol och väte är olika.
Som bekant består avgaserna vid fullständig förbränning mest av koldioxid och vattenånga. Förhållandet mellan dem bestäms av förhållandet mellan kol och väte i bränslet. Vattenångan är betydligt mer effektiv än koldioxid på att omsätta termisk energi till mekaniskt arbete i motorn, så ur verkningsgradssynpunkt är en stor vätehalt - som i etanol - att föredra.

En sak som t ex Fords FFV-bilar utnyttjar är att etanol har mycket bättre "kylande" verkan än bensin genom den större ångbildningsentalpiteten. Det gör att på etanol är det inte nödvändigt att anrika bränsleblandningen extra vid fullgas för att hålla ner temperaturen hos avgasventiler mm, utan motorn kan köras lambdareglerat med god verkningsgrad även på fullgas. Det syns tydligt på en Ford med färddator om man tittar på momentan bränsleförbrukning vid segdragning med lågt varvtal uppför en backe. Vid bensinkörning finns det ett bestämt läge på gaspedalen där momentanförbrukningen går upp kanske 30 %, men något motsvarande hittar man inte på etanol. Har man en OBD-kabel och dator inkopplad till bilens diagnosuttag kan man också se att den går i "closed loop" även vid fullgas på etanol.

Vill man köra ekonomiskt på etanol ska man anpassa sitt körsätt till det bränslet och t ex inte växla ner i tid och otid utan hellre segdra på högsta växeln så långt motorn överhuvudtaget orkar. Man ska också vara försiktig med snabba gaspedalrörelser eftersom det går åt mer bränsle till accelerationsanrikning på etanol, och det i synnerhet då motorn är kall. Det lönar sig att alltid använda motorvärmare, även sommartid.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 07 juni 2011, 01:08:08 »

brännvin  ha vi ju gjort i denna landsändan i flera hundra år... a:gl fast det känns oekonomiskt att köra upp spriten..
men det gå väl i värsta fall å göra ett pumpsystem inne i bilen med tappställen,felet e väl att spritförbrukningen per mil blir jädrigt hög
...men hujj va skoj å fara på semester... *roflmao*

det måste ju gå få tillstånd av staten att börja bränna motorbränsle i stor skala..några m3 i veckan bör ju lätt gå få avsättning för..
om man säljer det 5 liters dunkar  >:D

Det blir nog mer ekonomi i att sälja spriten och köpa bensin för pengarna
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 06 juni 2011, 23:26:50 »

http://gas2.org/2008/04/15/scanias-ethanol-diesel-engine-runs-on-biodiesel-too/
perre .. då funkar det ju..

brännvin  ha vi ju gjort i denna landsändan i flera hundra år... a:gl fast det känns oekonomiskt att köra upp spriten..
men det gå väl i värsta fall å göra ett pumpsystem inne i bilen med tappställen,felet e väl att spritförbrukningen per mil blir jädrigt hög
...men hujj va skoj å fara på semester... *roflmao*

det måste ju gå få tillstånd av staten att börja bränna motorbränsle i stor skala..några m3 i veckan bör ju lätt gå få avsättning för..
om man säljer det 5 liters dunkar  >:D
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 06 juni 2011, 22:51:46 »

satt å funderade om det inte skulle gå blanda ren etanol med disel...det måste va bättre än å blanda i bensin i etanolen...
då varken etanolen eller diseln skälvantänder  speciellt lätt i motorn

bensinen är bara satan å ha i spriten även 1% inblandning förstör ju spriten så den börjar skälvantända  knacka..

fast bäst vore att cykla å tanka sprit nån annanstans.... *roflmao*

läste om rena etanol motorer en kväll för några år sen ..dom bygger visst dom på diselstommar med vanliga bensin toppar för å få tändstift ...dom tog ut nå jävulskt med effekt 6-800 hp ur en 2 liters motor.....verknings graden va flera % bättre än en modärn tdi motor ..
Skrivet av: Mike
« skrivet: 06 juni 2011, 22:30:59 »

Jag kör på 98 numera eftersom, bilen går bättre och drar mindre samtidigt som prisskillnaden här är måttliga 30 öre.
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 06 juni 2011, 22:12:41 »

E85 har som sagt högre "oktantal" än bensin, och således ställs tändningen tidigare (eftersom bränslet motstår knackning bättre) vilket ger effektivare förbränning = mer effekt och högre verkningsgrad. Dock innehåller bränslet i sig mindre energi, så det går åt mer bränsle för att utföra samma arbete. Det är dock en helt annan sak som inte har ett dyft att göra med det första påståendet.

Jag gjorde ett kalkylblad där vi jämförde förbrukning av 98 oktan mot 95 oktan i mammas Avensis -01. Vi kom fram till att bilen drar såpass mycket mindre bränsle att det blir billigare att köra på 98 oktan än 95 (med dåvarande skillnaden 30 öre per liter) när bränslet kostar över 12-nånting (har jag för mig, detta var några år sedan) kronor, och slutsatsen blev att ju dyrare bränslet är ju mer tjänar man på att köra på 98.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 06 juni 2011, 21:43:04 »

kocken. Kör du på E85 förbrukar du mindre energi per körd sträcka. E85 innehåller mindre mängd energi d.v.s. är mindre energität och därför går det åt mer i liter räknat. du skulle kunna göra en hypotetisk jämförelse att du spär ut besninen med 50% vatten. det går då åt 35% mer i liter räknat. Vad är då effektivast? Om man undantar att det kanske är jobbigt att tanka dubbelt så ofta så är det bättre med den utspädda besninen. OBS: bara hypotetiskt men du kan göra denna jämförelse.

Mike: gör du oljebytet själv komma du undan med ca 500 kr men kan spara 2-3000 kr per år på billigare E85. Lustigt är att när man körde på 100% etanol i brasilien så minns jag ingen som bytte olja ens varje år och bilarna höll i evigheter. Folkabubblor mest.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 06 juni 2011, 21:40:35 »

e85 har högre "oktan" än 98 Känner en som kör sin tävlingsbil på e85, och då med högre laddtryck än med bensin och mer effekt som följd, motorn är en volvo t5 som ger över 400hk med e85. Han nådde 320hk på 99 oktan, sen började det spika. Med samma motordelar kom han över 80 hk till med samma delar. Insprutet var ett nira som var eftermonterad
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 06 juni 2011, 21:30:24 »

Patrik, kan du förklara för en som inte förstår. Är verkligen utblandad bensin effektivare än ren bensin??? Då borde ju alla köra på bränsle med så hög inblandning som möjligt. Jag har tidigare alltid hört att bensin är betydligt effektivare bränsle och att bilar som drivs av bensin förbrukar betydligt mindre bränsle än bilar som drivs med alkohol.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 06 juni 2011, 21:24:17 »

Tyvärr är ju etanolbil ändå olönsam eftersom ett extra oljebyte ska göras mellan servicarna.
Men rent driftmässigt är det solklart billigare med etanol.
Etanol 9.50 och bensin 14.20 innebär att du kan göra av med nästan 50% mer med etanol i tanken, de flesta hamnar på 30-40% mer.
Skrivet av: patrik123
« skrivet: 06 juni 2011, 21:19:52 »

Med nuvarande priser bör det vara riktigt lönsamt att tanka E85. Visst drar bilen mer i liter räknat per mil men mindre energi går åt eftersom E85 är ett effektivare bränsle än ren bensin. Bränsleförbrukningen brukar vara ca 35% högre vilken ger ett omräknat pris på ca 13 kr mot bensinens 14,50 idag.

Vid enstaka tillfällen har det varit mer privatekonomiskt att tanka bensin än E85 men det är ganska sällan.

Finns ingen anledning att blanda 98 oktan eftersom E85 redan har högt oktantal.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 06 juni 2011, 21:09:40 »

hej
forden vi äger är ju en ecofuel eller vad det heter..vi har kört vanlig soppa i ett år

är det värt å tanka e85 ? ...blien börjar ju dra mer soppa...

hadde en tanke att blanda 50/50 å se om man inte kan hålla ner förbrukningen mer mot en normal nivå men ändå spä ut bränslet
med etanol...
normalt ligger bilen i ca 0,65 jag gissar att med 50/50 så ökar förbrukningen till ca 0.70-0,75

har ochså funderat på att börja blanda med 98 okt å etanol ..för å öka oktantalet i bränslet..det bör ge mer effekt å lägre förbrukning
finns det nån som testat ...


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!