Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kulvert till garage  (läst 1695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kulvert till garage
« skrivet: 29 juli 2021, 13:25:49 »
Börjar bli dags att koppla ihop garaget nu när det är isolerat! Beräknar behov om 70W/kvm á 35kvm med 2,5m i takhöjd. Vill gärna ha en tyst fläktkonvektor så tänkte ta en Fp-51 från Polarheat som ger 2,65kW på lägsta snurr.

Nu är frågan vilken kulvertdimension jag behöver? Räcker det med Maxitherms 25mm tro?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Kulvert till garage
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2021, 13:45:31 »
Hur lång kommer kulverten bli räknar du med?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kulvert till garage
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2021, 13:58:25 »
Hur lång kommer kulverten bli räknar du med?
Visste jag glömde något! Ca 25m. Tror typ 22m i mark.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kulvert till garage
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2021, 19:44:05 »
Kollade med Maxitherm och 25 skulle funka bra. Tror de blir deras Plus-variant med 111mm isolering i och med att det handlar om typ 1000kr i pris. Tjänar man ju igen tillslut :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Kulvert till garage
« Svar #4 skrivet: 30 juli 2021, 21:48:47 »
Synd ingen annan svarat. Den kommer vara mer än tillräcklig är min syn på det.
Jag har en 2x25mm med enklare isoleringen, runt 90 mm. Det som var B med den jag har är att ändmuffarna är glappa runt slang och rören. I ditt fall lär det inte bli så om du väljer den extraisolerade tjockare. Kanske får du dra ett varv med isolertejp runt slangarna innan du skjuter på muffen. Fanns inte rätt ändmuff att köpa till min, lite märkligt, men det är ju mest bara estetiskt det där.
Har totalt 16 eller 19 meter någonting, löjligt mycket strömningsljud i garaget med cirkulationspumpen på lägsta (bra flöde). Välj en helt steglös pump, t ex Wilo. Har halvsmarta cirkulationspump från Grundfos, funkar bra men alla självanpassade steg är fel för mig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kulvert till garage
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2021, 11:16:01 »
Synd ingen annan svarat. Den kommer vara mer än tillräcklig är min syn på det.
Jag har en 2x25mm med enklare isoleringen, runt 90 mm. Det som var B med den jag har är att ändmuffarna är glappa runt slang och rören. I ditt fall lär det inte bli så om du väljer den extraisolerade tjockare. Kanske får du dra ett varv med isolertejp runt slangarna innan du skjuter på muffen. Fanns inte rätt ändmuff att köpa till min, lite märkligt, men det är ju mest bara estetiskt det där.
Har totalt 16 eller 19 meter någonting, löjligt mycket strömningsljud i garaget med cirkulationspumpen på lägsta (bra flöde). Välj en helt steglös pump, t ex Wilo. Har halvsmarta cirkulationspump från Grundfos, funkar bra men alla självanpassade steg är fel för mig.

Hur har du gjort genomföringen? Hela slangen upp genom plattan eller?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Kulvert till garage
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2021, 14:57:11 »
Hur har du gjort genomföringen? Hela slangen upp genom plattan eller?
Japp, med kärnborr. Grovdammsugare som suger upp vattnet samtidigt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kulvert till garage
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2021, 16:27:30 »
Japp, med kärnborr. Grovdammsugare som suger upp vattnet samtidigt.
Funderar om man ska försöka sig på någon låda på utsidan och köra med 90-gradersvinklar så den kommer igenom väggen.
Känns som ett stort jobb att få den genom plattan.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Kulvert till garage
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2021, 00:22:32 »
Ja man få gräva rejält. Stelt helvete som kräver lång radie. Två pers eller spännband för att fixera änden när den skruvas upp i ett krypgrundscenario.

Det är bra om det blir så naturligt frostsäkert som möjligt. Lite värmesystemsservice mitt i vintern så ska det inte spricka på en timme helst.

Om det ser ok ut med en luft/luft så är det ett smidigare val. Kostnaden är förmodligen lägre. Hos mig passar det inte in med en luft/luft. Vill man skicka ut vedvärme eller solvärme eller liknande så blir det ju något annat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kulvert till garage
« Svar #9 skrivet: 03 augusti 2021, 09:51:06 »
Ja man få gräva rejält. Stelt helvete som kräver lång radie. Två pers eller spännband för att fixera änden när den skruvas upp i ett krypgrundscenario.

Det är bra om det blir så naturligt frostsäkert som möjligt. Lite värmesystemsservice mitt i vintern så ska det inte spricka på en timme helst.

Om det ser ok ut med en luft/luft så är det ett smidigare val. Kostnaden är förmodligen lägre. Hos mig passar det inte in med en luft/luft. Vill man skicka ut vedvärme eller solvärme eller liknande så blir det ju något annat.

Blir så kallt på vintern här ovan polcirkeln så när det behövs som mest ger LLVP som sämst och är inte bättre än en elradiator typ. Lika koppla på bergvärmen så jag får användning för hålen jag borrade extra djupt just för garaget samt att Bosch-pumpen får längre driftstider för som det är nu så går min inverter nästan som en on/off:are :P

Hörde att man skulle köra varmvatten i kulverten om man kunde för att värma den och göra den mer böjbar ;)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Kulvert till garage
« Svar #10 skrivet: 03 augusti 2021, 14:24:03 »
Ja då låter verkligen motiverat att koppla in den. Frågan är om du inte kan hitta en rörmockare med kärnborr och grävmaskin som standard inventarie, så kanske du kommer över den jobbiga tröskeln lättare, rekommenderar verkligen att dra den genom plattan. Snyggare på utsidan när man inte ser något.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad NiKKEE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kulvert till garage
« Svar #11 skrivet: 03 augusti 2021, 14:58:42 »
Ja då låter verkligen motiverat att koppla in den. Frågan är om du inte kan hitta en rörmockare med kärnborr och grävmaskin som standard inventarie, så kanske du kommer över den jobbiga tröskeln lättare, rekommenderar verkligen att dra den genom plattan. Snyggare på utsidan när man inte ser något.
Njo han har någon liten 1-tonare min röris men det finns en 2-tonare att hyra också. Kanske har någon kärnborr men det kan man ju ta redan på :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!