Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS  (läst 5075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« skrivet: 29 juli 2021, 10:47:03 »
Hej!
Min Thermiapump har gått som en dröm sedan dec 2005, men nu har jag fått problem.
Pumpen är en Thermia Diplomat 8 TWS från 2005.

Det började med att jag uppmärksammade att pumpen larmade om att motorskydd löst.
Så jag började att kolla alla trådanslutningar. Där hittade jag faktiskt 2 lösa trådar, både vid huvudströmbrytaren och på Telemecanique kontaktorn (som är mjukstarten om jag fattat det rätt) på utgående fas 1.
Hur i hela friden kunde pumpen gå utan stopp i nästan 16 år...

När jag åtgärdat dessa problem, och kontrollerat alla anslutningar är okej överallt på pumpen. Så testade jag att köra igång pumpen igen.
Den startade snällt, men gick inte som jag minns det. Jag upplever att den går mycket mer högljutt, och lite ojämnt (brum, brum, brum,,, med en cykel på 1 sek eller så), tidigare kunde man knappt höra den i rummet bredvid (vill jag minnas), nu kan man nog höra brummet i nästan hela huset. Och efter någon varmvattencykel löser motorskyddet igen...

Min första misstanke var att kompressorn givit upp och kastat in handduken. Jag kopplade ifrån kompressorn från resten av systemet, och ohm mätte anslutningarna på pumpen. Mitt mätresultat blev att ca 5,5 ohm mellan anslutningarna, jämnt fördelade, jag fick små avvikelser vid varje mätning, men jag gjorde rätt många och 5,5 kan ses som ett medelvärde. Jag utgår ifrån att detta mätfel beror på mätutrustningen.
Mätresultatet är för mig ett bra resultat som tyder på hela lindningar, det var vad jag ungefär förväntade mig. Men är härmed kompressorn att anse som okej?

Jag har kollat runt lite här på forumet och det verkar som att det mest troliga är att mjukstartreläet/kontaktor (Telemecanique) gått sönder.
Dock så behöver man ju konstatera att så är fallet (och vad gör jag då?).
Sedan om det är ett trasigt mjukstartrelä, sÃ¥ behöver jag tips om vilket relä som är ett bra ersättningsrelä/kontaktor. Hellre bra än billigt, även om jag ofta kollar var man köper saker billigast  ;)
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2021, 13:59:49 »
Mät mellan tidigast inkommande punkt och samma fas  pÃ¥ kompressorn. FÃ¥r du värde pÃ¥ 400V mäter du pÃ¥ fel fas. FÃ¥r du 0V är hela kedjan bra pÃ¥ den fasen. Upprepa till nästa. Är det mer än naturligt spänningsfall sÃ¥ är nÃ¥got trasigt längs vägen. Metoden kan upprepas med färre komponenter emellan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2021, 14:30:33 »
Här är nån som ersatt den med en Siemens mjukstart.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73062.0

Modell 3RW3014 ska klara en märkeffekt på 3 kW så den borde räcka.
Tänk på att styrspänningen ska vara 230 V
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2021, 21:56:19 »
Mät mellan tidigast inkommande punkt och samma fas  pÃ¥ kompressorn. FÃ¥r du värde pÃ¥ 400V mäter du pÃ¥ fel fas. FÃ¥r du 0V är hela kedjan bra pÃ¥ den fasen. Upprepa till nästa. Är det mer än naturligt spänningsfall sÃ¥ är nÃ¥got trasigt längs vägen. Metoden kan upprepas med färre komponenter emellan.
Jag mätte 397-399V mellan faserna på kompressorn, så som jag ser det var det inget problem vid mättillfället.
Med tanke på det, så skulle mätresultatet bli typ 1-2 V om man mäter så som du föreslog.

Så jag får försöka mäta fler gånger för att se om det är ett intermittent fel. Återkommer om det.
Har idag gått igenom allt skruvanslutningar så att det inte kan finnas någon som är skruvad i isolering eller så.
Pumpen har tillverkat varmvatten utan att motorskyddet har löst.

Kan man på ett enkelt sätt starta upp cirkulationspumpen utan att för den skull börja värma huset?
Upptäckte att blåsan i expansionskärlet var tom på luft. Det innebar att jag måste släppa vattentrycket, för att kunna veta hur mycket luft jag fyllde på i blåsan. Så nu när jag åtgärdat det vill jag jaga ut all luft till elementen.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2021, 22:05:21 »
Jag mätte 397-399V mellan faserna på kompressorn, så som jag ser det var det inget problem vid mättillfället.
Med tanke på det, så skulle mätresultatet bli typ 1-2 V om man mäter så som du föreslog.

Så jag får försöka mäta fler gånger för att se om det är ett intermittent fel. Återkommer om det.
Har idag gått igenom allt skruvanslutningar så att det inte kan finnas någon som är skruvad i isolering eller så.
Pumpen har tillverkat varmvatten utan att motorskyddet har löst.

Kan man på ett enkelt sätt starta upp cirkulationspumpen utan att för den skull börja värma huset?
Upptäckte att blåsan i expansionskärlet var tom på luft. Det innebar att jag måste släppa vattentrycket, för att kunna veta hur mycket luft jag fyllde på i blåsan. Så nu när jag åtgärdat det vill jag jaga ut all luft till elementen.
Helt riktig tolkning.

Kan inte Thermia, om det inte finns något enkelt i menyn så kan du alltid koppla in en lös strömsladd och plugga i väggen om du bara vill få det gjort. Glöm inte att även växelventilen måste stå rätt.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2021, 17:45:27 »
Har nu uppmätt ett spänningsfall på 30V mellan anslutningarna vid märkning L1 och U på mjukstartkortet. (Carlo Gavazzi RSB 4015-BS92)
Mellan L2 och V, samt mellan L3 och W var det inget spänningsfall.
Så jag antar att jag hittat felet, frågan är vad man nu gör. Hur ofta felet dyker upp vet jag ännu inte, men pumpen har nu gjort varmvatten i ett par dagar utan att den stoppat.
Noterade även att kylflänsen blev så pass varm under gång att man inte kan hålla fingret på den.

Denna svarta klump, är det ett kretskortmonterat relä?
I så fall borde man kunna byta ut det? Några lödanslutningar bara.
Vart kan man köpa?

Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #6 skrivet: 31 juli 2021, 19:42:00 »
Det är mjukstarten.
Det har förekommit att mjukstarten även gjort att kompressorn gått sönder i förtid enligt vissa.
Inte för dig ännu.

Men byt det så fort du kan. Det där är ett ökänt problem och just den modellen
« Senast ändrad: 31 juli 2021, 19:45:26 av BergAdde »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #7 skrivet: 31 juli 2021, 19:53:40 »
Jepp, det ökända Carlo Gavazzi kortet.

Du har några alternativ.
Ett likadant kort (samma som Nibe):
https://www.eldkraft.se/produkt/Mjukstart-2-fas-3x400V-Nibe

Eller en Siemens mjukstart enligt tidigare inlägg (skulle rekommendera detta om du är lite händig).

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #8 skrivet: 31 juli 2021, 21:22:45 »
Det är tydligen svårt att hitta de kretkortsmonterade reläerna. I fel manöverspänning skulle det gå lätt att hitta. Jag har inte grävt i det själv.
Hade nog också valt en Sirius istället.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #9 skrivet: 31 juli 2021, 22:34:13 »
Köp inte de där mjukisarna bara skit, köp ett riktigt som håller VP ut Kostar några kronor mer, men är värt varje krona. Nästan varje vecka så är det en mjukis som bråkat och ev kompressorn har gått den med. Ta inte risken för ett haveri.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #10 skrivet: 01 augusti 2021, 18:39:36 »
Det är tydligen svårt att hitta de kretkortsmonterade reläerna. I fel manöverspänning skulle det gå lätt att hitta. Jag har inte grävt i det själv.
Hade nog också valt en Sirius istället.
Ja, det ser ut som det är utgången artikel.. har letat runt lite och det verkar svårt att få tag på sådana.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #11 skrivet: 01 augusti 2021, 18:43:28 »
Köp inte de där mjukisarna bara skit, köp ett riktigt som håller VP ut Kostar några kronor mer, men är värt varje krona. Nästan varje vecka så är det en mjukis som bråkat och ev kompressorn har gått den med. Ta inte risken för ett haveri.
Har kollat efter arsättnings mjukstart hos Siemens.
Är det Siemens Sirius 3RW3018-1BB14 som är den som kan ersätta min Carlo Gavazzi?
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #12 skrivet: 01 augusti 2021, 21:10:37 »
Den kommer att fungera bra, finns andra fabrikat med , inte sÃ¥ noga , bara dom  klarar  effekten,  och den har ett skapligt  pris

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #13 skrivet: 01 augusti 2021, 23:20:21 »
Den är väl lite överdimensionerad, men det brukar väl inte vara nått problem?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #14 skrivet: 02 augusti 2021, 10:23:23 »
Den är väl lite överdimensionerad, men det brukar väl inte vara nått problem?
Thermia D8 original är på 15A, men hittade ingen motsvarande på Siemens, så jag valde "närmast över".
Kompressor 2,3 kW.
Så 3RW3016 kanske räcker?
« Senast ändrad: 02 augusti 2021, 11:01:48 av Michael A »
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!