Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS  (läst 5186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #30 skrivet: 15 augusti 2021, 20:42:34 »
Är nog ingen fara så nu kan du köra 5 år till utan problem.Har inte hört att det är några problem med kitt kortet.Lusta är att jag har med en 8kw tws 2005 och min mjukstart gick sönder för 3 månader sen.
Undrar om Carlo-korten är märkta med bäst före datum?  ^-^
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #31 skrivet: 15 augusti 2021, 23:11:32 »
Dom relän som sitter får brända kontakter med tiden och då kan det bli problem för kompressorn. Dåligt kontakt är det samma som dålig spänning till kompressorn och den kan då få stryk av detta, paja på ren svenska. Inte helt ovanligt att en kompressor säger upp sig p.g.a av att mjukisen strular.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #32 skrivet: 16 augusti 2021, 10:55:18 »
Nja, motorskyddet ska ju lösa ut och på detta sätt skydda komporessorn om elektroniken strular
Sen händer det att mindre seriösa servicetekniker dömer ut kompressorn när det egentligen är elektroniken som strular.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #33 skrivet: 17 augusti 2021, 22:17:42 »
Hej!
Nu är kortet installerat och pumpen varit igång en dag.

När jag bytte kortet så fick jag vänta i några minuter innan systemet kommit igång.
Det startade på samma vis som tidigare, det började med i stort sett alla pixlar påslagna.
Sedan så höll det på och ändra sig lite hit och dit innan bakgrundsbelysning tändes och displayen visade därefter förståelig information. Ytterligare en minut senare så tändes gröna lampan.
Sedan såg allt ut som vanligt igen, men den var lite seg att ragera på kommandon.
Varför det blir så här är lite konstigt.
Det blir inte riktigt så långdragen "uppstart" med det gamla mjukisen inkopplad, märkligt!

Sedan när den startade för att göra varmvatten gick den jämnt och fint, men när jag kollade att den gått färdigt. Så stog det "hög retur" på displayen en stund.
Jag kan tillägga att jag hör att det finns lite luft som passerar cirkulationspumpen, så det får jag försöka lufta bort på något sätt.

Men nu gör den vamvatten utan problem, den fixar det på typ 8 min.
Och har inte sett några larm. :)
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

youji

  • Gäst
youji
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #34 skrivet: 18 augusti 2021, 04:53:30 »
Hej!
Nu är kortet installerat och pumpen varit igång en dag.

När jag bytte kortet så fick jag vänta i några minuter innan systemet kommit igång.
Det startade på samma vis som tidigare, det började med i stort sett alla pixlar påslagna.
Sedan så höll det på och ändra sig lite hit och dit innan bakgrundsbelysning tändes och displayen visade därefter förståelig information. Ytterligare en minut senare så tändes gröna lampan.
Sedan såg allt ut som vanligt igen, men den var lite seg att ragera på kommandon.
Varför det blir så här är lite konstigt.
Det blir inte riktigt så långdragen "uppstart" med det gamla mjukisen inkopplad, märkligt!

Sedan när den startade för att göra varmvatten gick den jämnt och fint, men när jag kollade att den gått färdigt. Så stog det "hög retur" på displayen en stund.
Jag kan tillägga att jag hör att det finns lite luft som passerar cirkulationspumpen, så det får jag försöka lufta bort på något sätt.

Men nu gör den vamvatten utan problem, den fixar det på typ 8 min.
Och har inte sett några larm. :)
Testa att lätta på mässingsskruven om du har luft i cirkulationspumpen och vet inte om du gjorde rent smutsfiltret om inte kanske dags att kolla smutsfiltret.Växelventilen kan du ha koll på genom att ta bort displayplåten så ser du växelventilen.Du har en arm på den som du trycker nedåt några gånger och det ska vara motstånd när du trycker den nedåt ska den fjädra tillbaka.I den sitter det en insatsventil som går att byta ut för problemet med den att den brukar kärva pga smuts och fettet förvinner så den kan kärva och till slut börjar den läcka stänger/öppnar inte helt.Den är lätt att byta men varför din uppstart krånglar verkar konstigt men försök lufta systemet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #35 skrivet: 18 augusti 2021, 13:15:18 »
Nja, motorskyddet ska ju lösa ut och på detta sätt skydda komporessorn om elektroniken strular
Sen händer det att mindre seriösa servicetekniker dömer ut kompressorn när det egentligen är elektroniken som strular.
Ett motorskydd ska lösa inom 30 sek och pÃ¥ den tiden dör  lätt elektroniska delar.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #36 skrivet: 20 augusti 2021, 08:24:48 »
Något skumt är det definitivt med kortet.
Idag så kom jag ner till pumpen, och noterade att larmlampan blinkar var 3:e sekund.
Och det går inte att knappa in sig på styren.
Pumpen tycks ändå göra varmvatten....

Displayen visar att värmepump är inkopplad, och att inget värmebehov finns.

Sätter tillbaka gamla mjukstarten för att se vad som händer.
Tyvärr har den samma larm och ingen respons på knapptryckningar...

Nu fyra timmar senare, finns det antydningar till respons vid knapptryckningar. Och statuslampan lyser grönt..... jag kan fortfarande inte göra någon förändring, men jag tar mig in i huvudmenyn ibland...
Thermia verkar oerhört sega på bollen, de verkar väldigt osäkra på varför nya kortet påverkar min pump på det här viset.
« Senast ändrad: 20 augusti 2021, 12:05:20 av Michael A »
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #37 skrivet: 20 augusti 2021, 15:30:57 »
Vad händer om du stänger all EL ( norsk reset  :) och väntar i 5 min .

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #38 skrivet: 20 augusti 2021, 16:44:11 »
Jag bröt strömmen på huvudbrytaren när jag skiftade mjukisar.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #39 skrivet: 20 augusti 2021, 18:17:35 »
Gör VV , hör du att kompressorn arbetar. annars är det EL-patron som gör det. Mjukisen bytt, vad händer om du kopplar förbi mjukisen eller kopplar ut den. VP är dum och vet inte om mjukisen är borta överkopplad  ( dÃ¥ statar kompres.  ) eller urkopplad ( VP vet inte det utan tror kompres- är med  ) och inkopplar alla delar för att starta kompres- .
 

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #40 skrivet: 22 augusti 2021, 18:26:16 »
Hej.
När jag bytte mjukstartkort så fick jag vänta typ 15 minuter, så gick det att ställa om den från att gå på tillsats till att gå med kompressorn.
Dock så hängde det inte riktigt med i knapptryckningarna, så den blev inställd på att endast gå på kompressor istället för auto.
Men jag tänkte att det kvittar, för jag ville ju ändå låta kompressorn gå för att kontrollera att pumpen gick bra utan att lösa ut motorskydd och så.

Den lät så pass bra att jag lät den gå så någon dag. I fredags morse gick jag för att titta till den, och då hade statuslampan börjat blinka med 3-4 sek mellanrum. Den gjorde dock varmvatten med kompressorns hjälp när jag spolade varmvatten så att den startade. Men det gick inte längre att komma in i menyerna...

Förbannat tänkte jag, och bytte tillbaka till originalkortet, och slog på strömmen igen. Nu gick den på kompressor med gamla kortet igen. Och jag kan inte komma in i menyn så att jag kan slå på tillsats igen. Väntade några timmar, så hade motorskyddet löst, för jag hade ju det trasiga mjukstarten i som glappar på reläet för ena fasen.

Nu sitter jag verkligen där i skiten. Pumpen är ställd på att gå på kompressor enbart, och jag har ett trasigt mjukstartkort, och ett mjukstartkort som verkar sabba något annat i pumpen. Slår av huvudströmbrytaren igen en stund, slår på den igen och väntar typ 15 min igen.
Då med mycket trixande kommer jag in i menyerna så att jag kan slå på tillsatsvärme.

Så nu har jag låtit det vara så att den endast jobbar med tillsats. Dock så verkar displayen åter vara i någon form av felstatus för gröna lampan blinkar var 3-4 sekund, och man måste trixa länge om man ska kunna komma in i någon meny.

Mjukstartkortets drivspänning (A1, 230 v) kommer ifrån styrdatorkortet. Det är ju det enda som möjligen skulle kunna påverka funktionen på resten av pumpen. Övriga anslutningar kommer ju direkt från motorskyddet, eller inkommande nollspänning.
Och så som det ser ut så har jag en otäck känsla av att det nya kortet krävde mer ström för sin drivspänning. Och att detta kan ha medfört felfunktion på styrdator eller display.

Är det någon som kan säga vilka spänningar man borde få ut ifrån diverse anslutningar så att man kan kontrollera om någon spänningsnivå är fel och så vidare.
Till exempel anslutningarna till displayen. FÃ¥r den rätt matningsspänning? 
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #41 skrivet: 03 september 2021, 18:30:27 »
Igår löste nog de sista problemen!
Displayens märkliga beteende är nog härmed löst.
Det visar sig att två små kondensatorer bestämde sig att ge upp samtidigt som jag bytte mjukstartkort.
Så när jag slog på strömmen igen efter kortbytet, så gav kondingarna upp.

Vad är oddset på det?

Hur som helst två kondingar från elfa för mindre än 100 kr, så verkar nu pumpen åter gå som den är tänkt.

Nu ska jag kontakta min installatör och be honom kolla kompressor och annat.

Tack alla som engagerat er i min felsökning.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #42 skrivet: 03 september 2021, 19:30:27 »
Jag skulle säga att dåliga kondingar på ett Thermia displaykort är en lågoddsare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #43 skrivet: 04 september 2021, 10:44:04 »
Tänkte säga detsamma, inte ovanligt att kondensatorerna på Thermias displaykort ger upp.

Kul att det löste sig.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!