Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimera Fighter 2020-6 och VVM300  (läst 1807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thompha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Optimera Fighter 2020-6 och VVM300
« skrivet: 16 december 2008, 15:38:11 »

Har kört systemet i ett år nu, en har inte ändrat så jätte mycket på värden och grejer.
Har rätt hög elräkning på vintern, och tänkte om de går att få den lägre om man ändrar på lite inställningar.

Finns det några grundregler eller tips på hur man optimerar det för bästa och billigaste drift ?
Har hört/sett att man ska ändra start och stopp värden och tider ?
Minsta och högsta framlednings temp ?

Ja kom med så mycket tips som möjligt.
Tack på förhand.




Utloggad rekum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Optimera Fighter 2020-6 och VVM300
« Svar #1 skrivet: 17 december 2008, 19:18:27 »
Hej !
Har Du kollat att tillsatsvärmen inte går till

Utloggad PatrikS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Optimera Fighter 2020-6 och VVM300
« Svar #2 skrivet: 19 december 2008, 11:11:57 »
En enkel inställning du kan ändra är från vinterläge(auto) till vår/höst-läge... för att förhindra att tillsatsvärmen går in (elpatroner)
Men det kan också göra att din värmelösning inte hinner kompensera för snabba temperaturfall ute.

Jag kör så och har aldrig haft problem med det dock.

Utloggad thompha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Optimera Fighter 2020-6 och VVM300
« Svar #3 skrivet: 22 december 2008, 13:12:02 »
Jo de e klart, jag kör Höst/vår läge så länge de går...

Men tänkte mer på de andra inställningarna...
Har hört att man kan sänka kostnaden genom att ändra start och stop värden mm...

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Optimera Fighter 2020-6 och VVM300
« Svar #4 skrivet: 22 december 2008, 14:11:32 »
Hej tompha

Läs den här tråden så tror jag du får många tips. Styrsystemet för Nibe 1230 uppfattar jag som i stort sett likvärdigt det för 2025 eller har jag fel?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4247.10

Viktigast är väl att tillskott inte går in mer än nödvändigt. Ställ gradminuterna för tillskottet till minst 5 gånger gradminuterna för värmepumpsstart.

Huset kommer i stort sett att behöva den energi som förbrukas vid önskad inomhustemperatur i förhållande till rådande väderläge oavsett vad du gör för justeringar på pumpen, men du kan få en jämn komfortabel temperatur och minskat antal starter, som diskuteras flitigt här.

Kompressorena i dagens värmepumpar är konstruerade att tåla tillräckligt antal starter under dess livstid ändå.

Det finns som sagt var massor av info här på forumet från skickligt yrkesfolk och väl så kompetenta amatörer som är villiga att dela med sig.

Man kan dock inte få allt serverat vet jag av egen erfarenhet. Sök på informationsfunktionen så finner du mycket.
 tomte::

//Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!