Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frågor angående luft/vatten och acktankar  (läst 7904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maos66

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Frågor angående luft/vatten och acktankar
« skrivet: 02 september 2010, 10:57:04 »
Hej!

Ny på forumet men rätt intresserad av värmefrågor har jag en fråga. I dagsläget kör jag en mindre vedpanna mot två 500 liters Borötankar under halva året. April till oktober kör jag en solvärmeanläggning. Jag kan stänga av den ena slavtanken och endast köra på huvudtanken under tidig och sen säsong. Den tanken är kärnan i värmesystemet med shuntning till radiatorerna och varmvattenproduktion via två slingor. En förvärmingsslinga i botten och en huvudslinga i toppen, allt för att få en bra skiktning i tanken och att få ut maximalt av solvärmen. I övre delen av tanken sitter en 9 Kw (4 * 2,25) el-patron. Huset (Gävle) är på ca 150 kvadrerat och är förhållandevis välisolerat. Har även en Contura 550T kamin i huset.
Jag bränner i dagsläget ca 20 Kubik ved som jag får tag på till minimal kostnad men med en rätt omfattande hantering.
Jag har en idé om att installera en luft/vatten värmepump på acktankarna/-tanken och fortsätta elda när det är riktigt svinkallt. Något som jag inte tycker är något problem.

Jag funderar på följande:

1) Skall pumpen jobba mot en eller två tankar? Om en tank, hela tanken eller botten/botten?
2) Bra märke och effekt på pump?
3) Skall man växla av pumpen mot en plattvärmeväxlare och ha fryssäkert media i pumpen för att inte riskera frysning under de kalla perioder när vedpannan används?
4) Övrigt att tänka på?


Ni har skapat ett bra forum, som jag fick hugg på nyligen!
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #1 skrivet: 02 september 2010, 12:34:29 »
Jag har själv väldigt begränsad erfarenhet av din typ av anläggning, men jag vet att Sfinxs Solar har ett produktsortiment som vänder sig till precis den typen av kund som du representerar.
Du kanske kan titta på hans förslag till lösningar och se om det är något för dig.
Ser det vettigt ut så kan du ju använda det konceptet, men ändå välja mellan alla olika värmepumpar som finns på marknaden.
Om jag fattat allt rätt så kör han luft/vatten-värmepump och solfångare på samma glykolkrets, och energin kommer då i första hand från sol, när den räcker, sol + L/V-värmepump när solen inte själv räcker, L/V-värmepump när solen inget alls ger, och när värmepumpen inte räcker till, då får man spetsa med el eller ved.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad maos66

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #2 skrivet: 03 september 2010, 08:42:13 »
 Thumbsup
Hej – tack för ett snabbt och intressant svar. Jag var in och kikade på deras lösningar. Själv känner jag mig något tveksam till att solslingan i botten skulle ”orka” växla av 55 graders vatten mot en 500 liters tank under oktober-mars, för att både hålla värmen i hus och tank. Även när det är någotsånär humana temperaturer. Vet ”någon” om det finns någon bra kontakt att prata med där. Är en plattvärmeväxlare på egen krets ingen bra idé?
Solsystemet genererar så mycket varmare vatten. I går 2:a september, genererade solfångarna kl 13:00 85C vatten. Nu är det en rätt begränsad tid av dygnet som det är sol nu, men vid 17-tiden var det ca 65C i hela tanken. Jag har nu gått ner på 500 L. I somras hade jag fö 1000 liter 93C vatten mitt i juli. Bra att värma upp källaren lite och barnens pool med spetsvärme under sommarhalvåret.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #3 skrivet: 03 september 2010, 08:49:41 »
Nackdelen med plattvärmeväxlare blir väl en extra cirkpump vilket driver upp driftskostnaderna.
Om den växlar värmen effektivare så blir ju dock vinsten antagligen större tack vare större utbyte från solfångarna, och högre COP på värmepumpen.
För att veta exakt vad som blir bästa affären måste man veta kapaciteten på slingan i förhållande till plattis och räkna på det.
Lite överkurs för mig.

Kan inte tänka mig att någon säljer en tank som inte fungerar ihop med övriga utrustningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #4 skrivet: 03 september 2010, 10:16:42 »
Senaste tråden att koppla värmepump mot acktank
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35058.0

Annars är väl de flesta större svenska pumparna ok att koppla mot tank tex. Nibe,CTC och Bosch/IVT
finns fler märken som i dag har möjlighet att koppla mot tank som tex. Sanyo CO2 som tydligen har kommit med någon "hydrobox"
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34664.0

Har själv två 500L strömnästankar (parallelkopplade med avstängningsmöjlighet mellan) för bla solfångare så jag vet vad du pratar om.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad maos66

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #5 skrivet: 03 september 2010, 10:32:11 »
Intressant exakt samma lösning och volym som jag har. Jag har en 10,5 kvadrat Aquasol till mina tankar. Har du solslinga i tanken eller är det plattvärmeväxlare för solvärmen? Hur växlar du av VP mot tanken - via växlare, dvs separat slinga med kylmedium (ev samma slinga som solfångarna) ? I sådant fall (plattvärmeväxlare), var i tanken går du in ut, dvs toppen, botten, hela? Mycket frågor blev det, men jag tror du föstår vad jag är ute efter.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #6 skrivet: 03 september 2010, 10:56:39 »
Från början hade jag 15m² plana solpaneler men just nu nerplockat för renovering och det kanske inte blir mer än 10m² som kommer upp när det är klart.

I tank A har jag solslinga i botten det är allt som kommer att vara kopplat mot denna tank i framtiden förutom förbindelsen med tank B eftersom jag redan kopplat bort den gamla pannan.
I tank B har jag kopplat värmepumpen, nästan i botten är ut till VP och framledning från VP sitter nästan i topp (10-15cm ifrån) elpatroner (om det skulle behövas) sitter i mitten på tanken.
Inga extra värmeväxlare, radiatorvatten ut till pump.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad maos66

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #7 skrivet: 03 september 2010, 11:16:52 »
Hej - enda skillnaden mot min installation är att jag även har solslingan i huvudtanken, tank 2 är helt tom. Intressant, du kör radiator vatten från/till botten och topp genom VP, vilken var min första tanke. Hur hanterar du frysrisken i utedelen?
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #8 skrivet: 03 september 2010, 12:24:23 »
CTC,Nibe,IVT/Bosch,Euronom har alla vatten till utedelen och mig veterligen så föreligger ingen frysrisk.

Bosch(IVT) som jag har har ett skydd som startar cirkulationspumpen så att varmt vatten går ut till VP om frysrisk föreligger och jag tror alla tillverkare har detta.
Dessutom så cirkulerar vattnet litegrann även om strömmen skulle gå (termosifon principen) eftersom varm vatten stiger och kallt sjunker så det tar ett tag (ett par timmar) innan det börjar frysa och om det skulle vara ett längre stopp så kan jag stänga till utedelen uch drännera vattnet men eftersom jag bor på västkusten så kommer det aldrig att behövas.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #9 skrivet: 03 september 2010, 12:40:46 »
Det är ju klart att det föreligger frysrisk om man kör ut rent vatten utomhus....
Den som  kalkylerar med en sådan risk borde också få stå för konsekvenserna.
Om en tillverkare/installatör offererar en sådan lösning så bör de ta smällen när
den kommer, även efter garantitiden gått ut. Hittills verkar det som om försäkringsbolagen
varit villiga att gå in med ersättning, vilket innebär att även vi som har frostskyddade
L/VVP måste vara med att betala för gamblingen via våra försäkringspremier.

Den som bygger en anläggning som kör ut rent vatten utomhus i Sverige får helt enkelt
skylla sig själv.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #10 skrivet: 03 september 2010, 12:47:45 »
Jag pratade med Bosch om detta och dom hade aldrig hört talas om att nån anläggning hade frusit sönder. Så länge det finns ström så är det ingen risk - VP'n går ju större delen av tiden, och gör den inte det så går iallafall cirkpumpen.
Iofs skall man ju dränera systemet vid risk för långvarigt strömavbrott (hur man nu skall veta det...), så hittills kanske alla system har klarat sig tack vare förutseende ägare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #11 skrivet: 03 september 2010, 15:09:28 »
Så länge det finns ström så är förstås risken mindre för att det skall frysa.
Detta är en s.k. "truism", men att säga att risken försvinner bara för att
det finns strömförsörjning till huset är faktiskt helt fel. Det är en hel räcka
med komponenter som kan vika sig + risken för handhavandefel.

Bara principen att cirkulera ut vatten som redan värmts upp (kanske av någon
annan värmekälla än VP) bara för att förhindra frysning känns tydligt "bakvänd".

Man investerar istället bort risken genom att köra frostskydd i slingan ut till VP.

Se'n skall man nog fråga försäkringsbolagen och INTE tillverkarna om L/VVP
fryser sönder eller inte  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad maos66

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #12 skrivet: 05 september 2010, 13:39:20 »
Jag tycker det låter vettigt att inte cirkulera varmvatten ut i kylan under perioder VP inte går, mest för att det förmodligen rör om i skiktningen i tanken under riktigt kalla perioder med ev vedeldning. Är det någon som har någon erfarenhet av plattvärmeväxlare. Ev effekt eller annat ev "strul". 
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #13 skrivet: 05 september 2010, 17:32:34 »
vatten till utedelen har varit ett standardförfarande under ett par årtionden....det är först på senare år split-modellerna har dykt upp på marknaden.
Majoriteten av alla  L/V i svenska hushåll ( tex. Nibe,CTC mfl) har vatten utomhus, och sönderfrysningar är ovanligt.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor angående luft/vatten och acktankar
« Svar #14 skrivet: 05 september 2010, 17:34:49 »
Finns även dem som inte har vattnet ut. Utan bara har en fläkt Thumbsup

De brukar tyvärr vara lite dyrare.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!