Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Villa 90, LÃ¥gt flöde pÃ¥ KB  (läst 1500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hojjtare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Thermia Villa 90, Lågt flöde på KB
« skrivet: 03 februari 2021, 07:32:12 »
Hej, har ett problem . . . hoppas ni orkar läsa
Har en Thermia villa 90, installerad 1998, alltid fungerat utan problem. (fyllt på kb vätska en gång för typ 2 år sedan, endast toppat då nivån i expansionskärlet va lågt).
Kom hem igår och det stank sprit i källaren, det har runnit ut kb vätska på golvet, inga stora mängder men en hyfsad pöl.

Expansionskärlet va fullt och pumpen gick, jag lät den gå, den gick konstant i typ en timme sedan sänkte jag bör tempen så den stannade.
Då började det småbubbla runt övertrycksventilen på expansionskärlet samt så har jag på ingående rör in i pumpen ett t-kors som slutar med en kulventil med ett lock på, här spottade det och fräste och kom ut vätska och luft.
Locket på kulventilen var tydligen inte draget efter ordning och ventilen inte helt stängd, därför det kunde komma ut vätska och luft (har inte rört något på 14 år).
Tappade ur kanske 1-2 liter ur övertrycksventilen på expansionskärlet men det fyllde på hela tiden.

Testade att starta pumpen igen, då bröt den för lågt tryck, återställde och samma sak hände igen.
Googlade o läste, rensade filtret på ingående kb vilket inte varit gjort på 14 år och det var riktigt igensatt vilket förmodligen begränsat flödet kraftigt.
Enligt montören som jag ringde när jag köpte huset för 14 år sedan skulle jag inte behöva göra något så länge pumpen fungerade, inte ens rensa filtret.

Efter filter rensning startade jag igen och nivån i expansionskärlet minskade i omgångar, det bubblade rätt så mycket i samband med detta.
Pumpen gick lite längre nu men bröt åter igen för lågt tryck, testade ett par gånger.
Hörde att det pös från övertrycksventilen på expansionskärlet, släppte ur luft i omgångar och nivån steg men samma visa vid nytt test. (cirkulationspumpen gick inte p.g.a larmet)

Nu ställde jag pumpen på endast el-värme.
När jag öppnar locket på t-korset och kulventilen så ser jag rakt ned i ingående rör och när jag öppnar så ser jag nivån öka mycket sakta, känns som att det borde flöda vätska i det läget ? (cirkulationspumpen går inte)

Har hålet frusit ? det har som sagt fungerat felfritt i 14 år tillbaka.
Kan det ha frusit direkt utanför väggen som en plugg ? det har legat på -15 till -17 grader sista dagarna.
Har det lÃ¥ga flödet p.g.a igensatt filter orsakat frysningen och vart bör det dÃ¥ ha frusit ?  :-\

Har kollat cirkulationspumpen, den går och står på läge 3
« Senast ändrad: 03 februari 2021, 07:35:50 av hojjtare »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Villa 90, Lågt flöde på KB
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2021, 10:42:27 »
Kanske blir fler som ser dina inlägg om du skriver dem på rätt tavla!? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=13.0 Om man skriver säkerhetsventil är det bra att skriva om det är säkerhetsventilen för värmebäraren eller köldbäraren man menar. Samma med cirkulationspump. I all välmening.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hojjtare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Villa 90, Lågt flöde på KB
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2021, 10:50:49 »
Tack för det, flyttar den till rätt  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!