Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diskmaskinen började lÃ¥ta som sjutton  (läst 3567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Diskmaskinen började låta som sjutton
« skrivet: 22 mars 2017, 11:18:52 »
Hejsan!

Har en ca 6 år gammal diskmaskin. Det är en whirlpool adps 5540 ix.

Skulle köra maskinen som vanligt idag men efter en stund in i programmet började den bullra o leva om. Har aldrig hört detta förut. Rengjorde det jag kom åt, silarna och snurrorna. Men oljudet finns kvar.

Det låter som att det kommer inifrån själva motordelen, svårt att komma åt ljudkällan.

La en filmsnutt på youtube, skulle bli väldigt tacksam om någon känner igen ljudet, och kanske också har en lösning :) Annars får det bli en ny.

Den verkar ta in vatten normalt och även så verkar den tömmas normalt. Det är alltså bara när snurrorna snurrar som oljudet uppstår. Tror jag iaf.

https://m.youtube.co...h?v=sEERMR6VeK4

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diskmaskinen började låta som sjutton
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2017, 14:01:08 »
Hej!
Här är korrekt länk tror jag?



Tror att det är pumpen som pumpar runt vattnet som inte är OK, det brukar vara olika pumpar för rundpumpning och tömning.
I bästa fall sitter den bara igen med nått skit, i sämsta fall är pumpen kaputt, och då är det bara att byta hela diskmaskin, kostar lika som att reparara.
Men är du lite händig så dra fram grejerna och skruva loss pumpen och se om den går att rengöra?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diskmaskinen började låta som sjutton
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2017, 14:05:07 »
Oj blev det fel med länken? Men du hittade rätt ändÃ¥ 👍

Är förvisso lite händig, men min känsla säger att något är kaputt. Den har ju några år på nacken.

Tänkte mest att nån på forumet kände igen ljudet.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diskmaskinen började låta som sjutton
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2017, 10:41:27 »
Känner inte igen ljudet, men jag har reparerat min gamla diskmaskin några gånger innan jag bytte ut den.
Man brukar komma åt grejerna på undersidan rätt bra om man drar fram och välter den försiktigt på sidan.
Kostar inget att prova, se bara till att el och vatten inte är inkopplat när du skruvar i grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kartongen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diskmaskinen började låta som sjutton
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2017, 11:03:24 »
Tycker också det låter som pumpen som drar runt vattnet.
Jag hade testat att öppna upp och kolla efter skit som Carl N skrev.
1-plans villa med Panasonic All-In-One 9kW T-Cap.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diskmaskinen började låta som sjutton
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2017, 12:25:44 »
Känns som att det var lågfrekvent för att kunna vara nåt skit i pumpen.
Möjligen om axeln/lagringen är kaputt så att pumphjulet studsar mellan väggarna i pumphuset att det skulle kunna låta sådär.
Med lite tur kan du hitta en likadan pÃ¥ Ã¥tervinningen som du kan ta delar frÃ¥n, det har jag gjort ett par gÃ¥nger.  :-X
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!