Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur torka bilen vintertid?  (läst 6671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Hur torka bilen vintertid?
« skrivet: 15 december 2016, 22:41:52 »
Sedan en vecka tillbaka har jag is på INSIDAN av vindrutan. Eller snarare alla rutor. Jag har en liten Jula avfuktare, men den verkar inte fungera i temperaturer under 5-10 grader. Finns det något sätt? Kanske värma med kupevärmare och avfukta?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #1 skrivet: 15 december 2016, 23:29:34 »
Jag har aldrig is på insidan eller utsidan av rutorna, men kanske det beror på att bilen står i garaget som är uppvärmt... ::)
Nå en kupevärmare borde i ditt fall göra skillnad. Testa det vet jag.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2016, 00:02:20 »
Du har för mycket fukt inne i bilen som aldrig hinner torka bort när du kör.
En del bilar är usla på det, men det kan också handla om fuktiga mattor pga läckage eller indrag av massa snö som smälter.
Ett tips är att lägga en strumpa eller liknande pÃ¥ instrumentbrädan, fylld med kattsand, det ska dÃ¥ vara den vita sorten som kostar lite mer. Sanden absorberar fukten när det är kallt, istället för att den kondenserar pÃ¥ rutorna, och avger den sedan  till den varma defrosterluften när man kör.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2016, 07:32:24 »
Ett annat tips är att köra fläkten på full fart när bilen blivit varm, och givetvis inte cirkulera luften.
Uteluften är torr som fnöske på vintern om man tar in och värmer den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2016, 08:01:47 »
Sätt in en kupévärmare och öppna ett par fönster nån cm.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2016, 08:02:18 »
Problemet är att jag kör numera bara korta sträckor. Max 10 minuter åt gången.
Idag blir det lite längre. Nu tänker jag dock plocka in alla golvmattor och starta både avfuktaren som den elektriska kupevärmaren samtidigt. Om liten stund. Får se om det hjälper.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2016, 08:47:06 »
DÃ¥ fÃ¥r du ha motorvärmare för bÃ¥de miljö,  ekonomi, komfort och motorslitage!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2016, 09:46:58 »
DÃ¥ fÃ¥r du ha motorvärmare för bÃ¥de miljö,  ekonomi, komfort och motorslitage!

Ska kolla efter en.  tummenupp  Den hjälper nog inte mot fukten.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2016, 19:26:24 »
Det gick fint! Värma och avfukta!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2016, 21:53:15 »
Ska kolla efter en.  tummenupp  Den hjälper nog inte mot fukten.

Det är klart den gör, för ditt problem är att det tar längre tid för motorn att värma upp kupen och torka upp den, än du håller på och kör bilen. Därför måste den värmas i förväg.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #10 skrivet: 17 december 2016, 12:03:31 »
Jag hade samma problem på min förra bil.
Den immade igen så in i helvete så att det blev is på insidan rutan när det var vinter.
Den bilen stod i varmgarage när den inte användes.
Dock användes den varje dag så den åkte in och ut från varmt till kallt stup i ett.
Den bilen jag har idag står numera ute för det mesta då den har dieselvärmare och jag har inte längre problem med att bilen immar igen.
Arbetsbilen däremot som jag använder varannan dag till jobbet står i varmt garage de dagar jag inte kör med den till jobbet.
DVS att kör jag mån, ons, fre till jobbet så står den inne i garaget tis, tors, lör, sön och tvärt om näst kommande vecka.
Den har samma problem som den förra bilen med att den immar igen som fan när den väl stÃ¥r ute  >:(
Den andra gubben som kör de dagar jag inte kör har sin bil ute samt motorvärmare och kupefläkt och den immar inte igen på detta vis som min bil.
Jag tror det är helt värdelöst att ha en bil i garage om man använder den varje dag för just fukt i bilen.
En carport i kombination med motorvärmare eller dieselvärmare är nog det bästa.
Är man pensionär och kör med bilen en gång i veckan så köper jag fördelen med ett varmegarage.
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #11 skrivet: 17 december 2016, 12:16:02 »
Det ligger nog mkt i det.
Ska man få någon nytta av varmgaraget i såna fall får man nog ha dörrar eller rutor öppna så fukten har ngn stans att ta vägen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #12 skrivet: 17 december 2016, 14:16:11 »
Med elhissar är det ju enkelt art dra ner rutorna när man parkerat i garaget.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #13 skrivet: 18 december 2016, 13:19:01 »
Drar man in snö i bilen på vintern blir det isigt på rutorna, i princip oundvikligt, kupévärmare hjälper men då får man oftast fenomenet att bilen blir full med is på utsidan istället.
Se till att inget vatten hamnar på golvmattan, utan att det håller sig till gummimattan.
När du kliver ur och ser att du har vatten på gummimattan kan du ta ur den och hälla bort det mesta.
Jag såg en taxichaffis som hade tidningspapper på gummimattan, antagligen slängde han det när dagens körningar var slut, vet inte hur bra det fungerar men det lär väl suga upp en del av vattnet.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Hur torka bilen vintertid?
« Svar #14 skrivet: 18 december 2016, 14:12:43 »
Vi har NOLL snö just nu.

När snön kommer, har jag tidning under gummimattan och ovan. Det drar åt sig fukten verkligen.

Varför det varit så mycket fukt just nu, vet jag ej...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!