Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig kyla, is i innedel  (läst 13652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
DÃ¥lig kyla, is i innedel
« skrivet: 11 juni 2011, 09:29:27 »
Min VP i sovrummet (Panasonic 9 nånting) som fungerat klanderfritt i 6 år ger nu dålig kyla och igår började det skramla i innedelen. Jag konstaterade att innedelen var full av is så det verkar som att kylan kommer dit till innedelen men kommer sen inte ut i rummet ordentligt. Jag gjorde ren filtren som var ganska igensatta och körde den på värme ett tag (den gav bra med värme) för att av-isa innedelen, men det hjälpte inte. Den ger fortfarande ganska dåligt med kyla. Normalt är det inga problem att i denna värme få ner tempen i sovrummet till 17 grrader om man vill men efter att den varit igång hela natten var det ändå 23 grader i sovrummet när jag vaknade.

Jag har provat med alla möjliga fläktinställningar och gjort ren lammellerna både inne- och utedelen med tryckluft och rengjort filtren, men det verkar inte hjälpa. Vad kan det vara för fel?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2011, 11:22:18 »
Utan att vara expert, tror jag att uppvärmningen av innerdelen fungerar ej. Detta kan bero på:

1. dålig flöde via lamellerna (smuts mellan, på insuget, i, eller utblåset)
2. för låg hastighet på fläkten(trasig, styrning)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2011, 16:46:14 »
Utan att vara expert, tror jag att uppvärmningen av innerdelen fungerar ej. Detta kan bero på:

1. dålig flöde via lamellerna (smuts mellan, på insuget, i, eller utblåset)
2. för låg hastighet på fläkten(trasig, styrning)

Ja, det är sÃ¥ jag ocksÃ¥ resonerat. Jag har blÃ¥st rent lamellerna med tryckluft, det hjälpte inte. Fläkten är det inget fel pÃ¥ tror jag. Den gÃ¥r bra bÃ¥de pÃ¥ hög fart och lÃ¥g fart. Efter haft den pÃ¥ hela dagen idag sÃ¥ ligger den en iskaka pÃ¥ översidan pÃ¥ lamellerna som börjar högst upp pÃ¥ toppen och "letar" sig nedÃ¥t. SÃ…, ja innedelen verkar inte kunna köra sig av med kylan ordentligt.  Hur gör man ren lamellerna om det inte fungerat med tryckluft?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2011, 18:24:59 »
Jag har för mig att det står på forumet. Man kan köpa spec. medel och spruta i. Sen sköljer man med vatten. Dock med ej för kraftig flöde.
Den slangen som tar hand om kondensvatten ska kunna taga hand om det. Sen blåser du rent det. Blås på ena sidan dammsugare på andra.

Själv hade jag problem med en Panasonic. För lite värme. Men det räckte med rengöring av filtret och blåsa mellan lamellerna.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2011, 19:47:00 »
köldmediebrist.......täta o fyll...lycka till

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2011, 21:37:58 »
köldmediebrist.......täta o fyll...lycka till

Varför samlas is då? Hur kan mediabristen skapa is ?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2011, 22:32:53 »
Är det för lite i sÃ¥ suger kompressorn ner för lÃ¥ngt och trycket sjunker och eftersom trycket styr tempen sÃ¥ blir det kallt, för kallt mot vad det borde vara.  Och resultatet blir is.  PÃ¥ andra sidan sÃ¥ har du säkert för höga hetgaser vilket är en annan indikator om för dÃ¥lig fyllning av köldmedia.   Om kompressorn i vanliga fall orkat suga ner till säg 4 bar sÃ¥ blir det en viss temp, om den nu när det är mindre i orkar till 1 bar sÃ¥ blir det mkt kallare :)
« Senast ändrad: 18 juli 2011, 11:29:07 av Rickard »

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2011, 00:56:57 »
Är det för lite i sÃ¥ suger kompressorn ner för lÃ¥ngt och trycket sjunker och eftersom trycket styr tempen sÃ¥ blir det kallt, för kallt mot vad det borde vara.  Och resultatet blir is.  PÃ¥ andra sidan sÃ¥ har du säkert för höga hetgaser vilket är en annan indikator om för dÃ¥lig fyllning av köldmedia.   Om kompressorn i vanliga fall orkat suga ner till säg 4 bar sÃ¥ blir det en viss temp, om den nu när det är mindre i orkar till 1 bar sÃ¥ blir det mkt kallare :)

Jag fattar inte hälften, men jag tror du försöker säga att det är för lite köldmedel. Men det måste väl betyda läckage, så det är väl inte bara att kalla in kavalleritet med tuben med köldmedel, man man måste väl täta läckan också?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2011, 07:57:35 »
Ja, det ingår (förhoppningsvis) i kavalleriets instruktioner.
Du kan ju börja med att mäta vilka temperaturer du får på hetgas och köldmedia när kompressorn har gått i en stund.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2011, 09:21:39 »
Ja, det ingår (förhoppningsvis) i kavalleriets instruktioner.
Du kan ju börja med att mäta vilka temperaturer du får på hetgas och köldmedia när kompressorn har gått i en stund.

Okej, hur mäter man det? En IR-termometer har jag tillgång till, är det kopplingarna på utedelen som man bör mäta på?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2011, 09:37:58 »
Jag mätte på kopplingarna. Den ena -15 grader och frostig, den andra +8 grader. Vad är normala värden?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2011, 10:19:20 »
ja, defintivt inte -15 grader C på flytande linan (sitter strypdonet i uteenheten ?)

den bör vara kring 0 grader och kanske lite högre ändå.

---

du har definitiv köldmediebrist där det kokar i röret hela vägen till innerdelen och det stänker fram lite lagom just där och i den relativ kraftiga undertrycket som kompressorn skapar så blir temperaturen väldigt lågt på det som bubblar fram och kokar av helt på kort rörsträcka i början av evaporatorn och det blir is fyller upp mellanrummen i lamellerna och luftströmmen avstannar på en fläck - den bubblande vätskan går lite längre i röret och så fryser det sig fram som en isfläck som sakta växer i storlek.

det blir att ta ut en kylnisse som får läcksöka och repa detta innan systemet fylls upp igen.

är det en R407C eller  R410A i systemet ?

 
« Senast ändrad: 12 juni 2011, 10:22:53 av xxargs »

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #12 skrivet: 13 juni 2011, 13:20:13 »
Jaha då gäller det att få tag i en kylfirma som pysslar med Panasonic (ifall något måste repareras) och kan fylla köldmedel. Någon som kan tipsa om någon bra sådan, helst i södra Stockholm?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #13 skrivet: 14 juni 2011, 08:14:15 »
ja, defintivt inte -15 grader C på flytande linan (sitter strypdonet i uteenheten ?)

den bör vara kring 0 grader och kanske lite högre ändå.

---

du har definitiv köldmediebrist där det kokar i röret hela vägen till innerdelen och det stänker fram lite lagom just där och i den relativ kraftiga undertrycket som kompressorn skapar så blir temperaturen väldigt lågt på det som bubblar fram och kokar av helt på kort rörsträcka i början av evaporatorn och det blir is fyller upp mellanrummen i lamellerna och luftströmmen avstannar på en fläck - den bubblande vätskan går lite längre i röret och så fryser det sig fram som en isfläck som sakta växer i storlek.

det blir att ta ut en kylnisse som får läcksöka och repa detta innan systemet fylls upp igen.

är det en R407C eller  R410A i systemet ?

 


Det är R410A i systemet.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig kyla, is i innedel
« Svar #14 skrivet: 14 juni 2011, 08:15:38 »
Då är kylnisse bokad, kommer nästa vecka. Under tiden får jag leva med varmt sovrum. Som tur är ger den åtminstone lite kyla så man inte smälter bort helt.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!