Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ONÖDIGT med Vacumsugning  (läst 89551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
ONÖDIGT med Vacumsugning
« skrivet: 30 maj 2010, 18:55:07 »

  Hej ! 

  Fick dÃ¥ idag vÃ¥r Värmepump installerad . Monteringen gick bra av inner o ytterdel , rörkopplingar gjordes , gaskranar öppnades och maskinen igÃ¥ng .
   Jag frÃ¥gade varför de ej vacumsög . "Det är onödigt när rör mellan inner o ytterdel är obefintligt"  sade de .
   
   Jag vet att ni här pÃ¥ forumet har Ã¥sikter om detta . BÃ¥de i praktik o teori . LÃ¥t komma !          >:D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2010, 19:36:40 »
Man kan ju undra vilken typ av pump det är, som saknar rör mellan ute och innedelen. Eller är det nån modell med förfylda rör/slangar. Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2010, 19:40:28 »
Känns inte så seriöst.
Att få in luft i systemet innebär att trycket på hetgassidan blir väldigt högt och kompressorn slits onödigt mycket.
Dessutom kan fukt förstöra lindningen i kompressorn och orsaka burn-out.
Kan väl erkänna att jag kört igång luftcond. utan vacuumsugning när jag varit på isolerade ställen utan vacuumpump och varit tvungen att få igång det, men då har jag pysit gas genom rören och på så sätt fått ut luften/fukten
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2010, 20:19:20 »
 fiR: sÃ¥nt gör en riktigt förbannad när man läser om det . Ring upp firman som gjort det .all soppa ska bytas omgÃ¥ende och hela värmepumpen ska vacumsugas om efter dom normer som gäller .
Vad skrev dom i igångkörningsprotokollet som ska skickas in för garantin ?
c-c

pysa igÃ¥ng ett system för att det ligger avsides/isolerat  Sc:,h.cougar det finns bara ett sätt och det är rätt sätt. kan gÃ¥ med pÃ¥ den lösningen om man Ã¥ker dit nästa dag och gör om allt .sug ner soppan i skrot tuben och börja om .
« Senast ändrad: 30 maj 2010, 20:48:07 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2010, 21:02:31 »
precis,detta var bland det sämsta man hört fiR:

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2010, 21:08:37 »
fiR: sånt gör en riktigt förbannad när man läser om det . Ring upp firman som gjort det .all soppa ska bytas omgående och hela värmepumpen ska vacumsugas om efter dom normer som gäller .
Vad skrev dom i igångkörningsprotokollet som ska skickas in för garantin ?
c-c

pysa igÃ¥ng ett system för att det ligger avsides/isolerat  Sc:,h.cougar det finns bara ett sätt och det är rätt sätt. kan gÃ¥ med pÃ¥ den lösningen om man Ã¥ker dit nästa dag och gör om allt .sug ner soppan i skrot tuben och börja om .
Jobbade åt ericsson då..... kyrgisistan, Jalalabad, kunden var informerad om riskerna, kunden ansåg att risken för överhettning på televäxelrummet var större än risken för kompressorhaveri...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2010, 21:14:47 »
   Ringde upp montörernas chef och reaktionen lät inte vänta pÃ¥ sig . Han skulle ta itu med saken imorgon . PÃ¥stod att han själv aldrig skulle göra sÃ¥ .
    Mitt svar blev att jag vill ha gjort om igÃ¥ngkörningen . AlltsÃ¥ : Tömma maskinen pÃ¥ R410A , Vacum, samt fyllning av rätt mängd R410A.
     I.o.m att vacumsugning ej gjordes , gjordes ju flera fel . Man kan ej veta ifall systemet är tätt eller ej . Samt det att syre och fukt finns kvar i systemet.
      Kanske det är säkrast att lÃ¥ta den vara avstängd nu tills det gjorts om ??  Eller är den redan en bit pÃ¥ vägen att blivit förstörd ??   Sc:,h

       Maskineriet och installationen har 3Ã¥rs Full garanti , kompr 5Ã¥r.      



                            >:D      knUp
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2010, 21:16:49 »
OK COUGAR du är förlÃ¥ten men inte de andra. Han borde lÃ¥ta dem göra om det. Och se till att de har en absolut vacuumeter och allt annat som vi andra mÃ¥ste köpa för VÄLDIGT MKT pengar fiR:  Och ett sÃ¥dant svar borde rendera dem en indragen certifiering, även om dem nu förmdligen inte har nÃ¥gon sÃ¥dan fiR:
Klart folk uppfattar oss andra som dyra när man bara följer de regler som finns.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #8 skrivet: 30 maj 2010, 21:27:49 »
I Spanien vacuumsugs inte.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #9 skrivet: 30 maj 2010, 21:41:13 »
Det är mkt de inte gör i Spanien, det innebär inte att det är rätt ;)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #10 skrivet: 30 maj 2010, 21:48:55 »
Det blir inte kallt på Gran Canaria, så ev. fukt i gassystemet kan ju inte frysa till is.

Det verkar dock finnas olika teorier om hur länge man skall suga........i Sverige.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2010, 21:52:51 »
OK COUGAR du är förlÃ¥ten men inte de andra. Han borde lÃ¥ta dem göra om det. Och se till att de har en absolut vacuumeter och allt annat som vi andra mÃ¥ste köpa för VÄLDIGT MKT pengar fiR:  Och ett sÃ¥dant svar borde rendera dem en indragen certifiering, även om dem nu förmdligen inte har nÃ¥gon sÃ¥dan fiR:
Klart folk uppfattar oss andra som dyra när man bara följer de regler som finns.

Helt klart.
Gör om, gör rätt!
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #12 skrivet: 30 maj 2010, 22:01:12 »
Ja man kan bara att hålla med Cougar här att stäng omg av pumpen Rollster och se till att de gör om det hela, och på rätt sätt. Man upphör aldrig att förvånas och man kan bara undra vad det var för ett stolpskott som installerade din pump?? Sc:,h

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #13 skrivet: 30 maj 2010, 22:20:58 »
Jag har endast installerat några få pumpar....utanm att veta hur länge man skall vacuumsuga.....

.....och har sedan läst att man skall suga i timmar........

Hur länge suger proffsen?

Mina pumpar funkar finfint.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: ONÖDIGT med Vacumsugning
« Svar #14 skrivet: 30 maj 2010, 22:36:48 »
Jag har endast installerat några få pumpar....utanm att veta hur länge man skall vacuumsuga.....
.....och har sedan läst att man skall suga i timmar........
Hur länge suger proffsen?
Mina pumpar funkar finfint.

det finns ingen tid som är rätt.
Allt beror på förutsättningarna, är det fuktigt och kallt så tar det timmar.
Är det torrt och varmt så går det ganska fort.
allt beror på när vacuummätaren visar att vacuum är uppnått, så jobbar proffsen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!