Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: rimlig offert för naturkyla?  (läst 10465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad coachmike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
rimlig offert för naturkyla?
« skrivet: 23 april 2008, 15:32:14 »
Bygger med trivselhus och skall installera bergvärme. Har nu fått in en offert från den firman som det är tänkt ska installera bergvärmen. Merkostnaden för 2 st fläktkonvektorer blir inkl. moms 33.000. Specifikationen är;

2 st 42 NM 33 Fläkt konvektor
2 st termostater
Shunt med framlednings givare
Rör med kondens isolering
Arbete och rördelar

Är detta ett rimligt pris? Har fått för mig att det ska kosta mindre efter vad jag läst här på forumet, men man kan ju ha fel...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #1 skrivet: 23 april 2008, 16:09:59 »
Varför ska frikylan ha egen shunt och framledningsgivare? ???

Jag tycker jag knappt ens behöver termostat, men den följer med själva konvektorn. Min kostade 16000:- för 2 år sen, en 4-rörsmodell (för både kyla och värme) samt cirkpump, expansionskärl och rör med kondensisolering inkl installation.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #2 skrivet: 23 april 2008, 21:59:25 »
Framledningsgivare och shunt låter som CarlN säger lite konstigt. Svårt att såga helt då det kanske finns en tanke med det men med den enklaste tekniska lösningen för frikyla kräver inget sånt. Mitt material med ca 30 meter rör, div böjar och ventiler samt expansionskärl och en fläktkonvektor landade kring ca 12000. Ovanpå det kommer installationen. Gör merparten själv men gisar att det gått på närmare 20 med kvitton på allt om en röris fått komma hit.
33 för två låter därför inte jättedyrt men kanske något i överkant...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #3 skrivet: 23 april 2008, 23:15:00 »
Kan shunten finnas där om/utifall att köldbäraren skulle bli minusgrader?
För att eliminera risken för frysning av kylelementen?

I övrigt håller jag med, nån shunt skall väl inte behövas, har du kanske en ritning på hur det är tänkt att installeras?

Priset kanske ligger nån tusing högt, men utan shunten kanske du kommer ned några tusen i pris.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #4 skrivet: 24 april 2008, 06:52:41 »
Kan shunten finnas där om/utifall att köldbäraren skulle bli minusgrader?
För att eliminera risken för frysning av kylelementen?

Hmmm.... Sc:,h

Det är ju brine, det fryser ju inte.  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #5 skrivet: 24 april 2008, 06:58:51 »
Antar att han menar isbildning utanpÃ¥ värmeväxlarna.  Men det lÃ¥ter lÃ¥ngsökt att det ens skulle vara minusgrader pÃ¥ brinen när det behövs kyla...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #6 skrivet: 24 april 2008, 07:09:51 »
Jag har kört kyla i vardagsrummet i några veckor nu, hade jag haft en klent dimensionerad borra hade det inte varit omöjligt att det frostat på kylelementen, men visst är det långsökt!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #7 skrivet: 24 april 2008, 07:12:19 »
Till min fläktradiator fanns det en form av trevägsventil (termostatstyrd) som shuntar in kyleffekten, den var dyr och jag valde bort den till förmån för en on/off-ventil som bara ser till att eventuellt köldbärarflöde recirkulerar till KB-kretsen utan att passera kylelementet när inget kylbehov finns.
Mycket billigare...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #8 skrivet: 24 april 2008, 07:12:43 »
Varför shunt å givare
Elementet reglerar ju både fläkt och cirk.pump med dess interna termostat så när temp. är nere så stannar fläkten samt cirk.pumpen.
Går ej fläkten så blir det ingen effekt om nu så att den andra konvektorn kallar på kyla.
Man får ju koppla cirk.pumpen paralellt från båda konvektorerna.
Konvektorerna ligger på 7500kr inkl. moms så med en 15-20 meter rör och arbete så borde ca 25000kr vara ett bra pris
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #9 skrivet: 24 april 2008, 09:19:55 »
Jag har kört kyla i vardagsrummet i några veckor nu, hade jag haft en klent dimensionerad borra hade det inte varit omöjligt att det frostat på kylelementen, men visst är det långsökt!

Med klent dimensionerad borra blir kylelementen varmare. Tillför man värme till borran blir det högre temperatur när man har en klent dimensionerad borra jämfört med normal dimensionering. På samma sätt blir en klen borra kallare när man tar ut värme från borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #10 skrivet: 24 april 2008, 19:42:26 »
Jag har kört kyla i vardagsrummet i några veckor nu, hade jag haft en klent dimensionerad borra hade det inte varit omöjligt att det frostat på kylelementen, men visst är det långsökt!

Med klent dimensionerad borra blir kylelementen varmare. Tillför man värme till borran blir det högre temperatur när man har en klent dimensionerad borra jämfört med normal dimensionering. På samma sätt blir en klen borra kallare när man tar ut värme från borrhålet.

Mmm, men det beror nog på var man bor, det går ju fortfarande minst lika mycket värme som kyla i vårt hus under denna årstid, nattetid blir det ju ett antal minusgrader ute.
Fast skit i det  ;)  det var ju bara en hypotes, förmodligen helt galen men ändÃ¥.

Kan nån annan förklara varför man skulle behöva en shunt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad conny h

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #11 skrivet: 20 maj 2008, 22:56:40 »
Jag har kört kyla i vardagsrummet i några veckor nu, hade jag haft en klent dimensionerad borra hade det inte varit omöjligt att det frostat på kylelementen, men visst är det långsökt!

Med klent dimensionerad borra blir kylelementen varmare. Tillför man värme till borran blir det högre temperatur när man har en klent dimensionerad borra jämfört med normal dimensionering. På samma sätt blir en klen borra kallare när man tar ut värme från borrhålet.

Mmm, men det beror nog på var man bor, det går ju fortfarande minst lika mycket värme som kyla i vårt hus under denna årstid, nattetid blir det ju ett antal minusgrader ute.
Fast skit i det  ;)  det var ju bara en hypotes, förmodligen helt galen men ändÃ¥.

Kan nån annan förklara varför man skulle behöva en shunt?


kan vara för att förhindra kondens.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #12 skrivet: 21 maj 2008, 10:43:49 »
Jupp. Torrkyla behöver shuntas.
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #13 skrivet: 22 maj 2008, 07:08:37 »
Jupp. Torrkyla behöver shuntas.

Hos mig isolerade de rören till frikylan med armaflex, någon shunt till kylan behöver jag inte.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: rimlig offert för naturkyla?
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2009, 10:15:32 »
Behövas och behövas. Det är en komfortfråga. Med styrd framledningstemp kan man ju styra kyleffekten oberoende av ytrre omständigheter som tex KBtemp såvida den inte ligger högre än önskat hela tiden. Jag är inte klar med min frikyla än men jag har nog tänkt att shunta framledningen istället för att köra nån On/Off modell. Men jag har iofs. konstant luftflöde så jag kommer då kunna hålla helt jämn temp. Det är kanske en prisfråga oxå och vill man spara några kronor så kan man väll skippa shunten och låta en termostat slå till och från.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!