Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör  (läst 7710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör
« skrivet: 19 februari 2007, 22:59:44 »
Hej!

Jag har en ny varmvattenberedare CTC Safir 300L (2-fas, 3 kW). Den äldre beredaren stod i det uppvärmda badrummet med en omgivningtemp på ca 20 °C och med ca 1 meter anslutningsrör till rörstommen, den nya har jag placerat i ett ouppvärmt hobbyrum i källaren som håller ca 10-12 °C så här på vintern. Anslutningsrören till den nya är ca 6 meter lång till rörstommen, jag har isolerat ca 4 meter av rören med 2 cm tjockt isoleringsrör i skumplast.

När jag spolar varmvatten så märker jag en tydlig skillnad i hur lång tid det tar innan det blir varmt, kanske det behöver spolas ut 5-6 liter innan det blir varmt, till skillnad mot tidigare då det kom efter kanske 1 liter. Detta blir ju en hel del extra vatten bara för att för att få ut varmvattnet, och det måste ju då värmas upp motsvarande kallt vatten. En enkel handtvätt kostar kanske 6-7 liter om ingen spolat varmt vatten på några timmar, istället för som tidigare max 2 liter. Det varma vattnet som blir stående i röret i källarrummet svalnar rätt snabbt av, trots isoleringen. Mängden extra vatten blir ju beroende på hur lång tid det går mellan varje spolning ur nån varmvattenkran.

Vi är 4 personer i familjen, det duschas i snitt 4 * 5 minuter per dag, två ggr morgon och två ggr kväll, normala vattenvanor i övrigt, badkar används sällan. Disk- och tvättmaskin går på kallvatten. Någon som kan ge sig på en gissning hur mycket elförbrukning vi har för varmvattnet idag? Hur mycket extra förbrukning kan man anta den nya placeringen av den nya beredaren kan ge? Lönar det sig att isolera varmvattenrören i källaren ännu mer för att förlänga tiden det tar innan de svalnar?

mvh
/Hasse
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 23:06:16 av Hasse_h »
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2007, 23:17:39 »
Har själv haft samma elände. Mitt förslag är att se beredare med rör som en värmekälla till hobbyrummet så svider det inte lika mycket. Sen finns det cirkpumpar till varmvatten, för komfortens skull. Då sparar du vatten och förlorar el (ca 20w tror jag de är på) och ytterliggare värme eftersom rören då hålls varma hela tiden. Annars är det superisolering som gäller.
Jag löste mitt problem med att göra platts för vp så nära tappställena som möjligt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2007, 23:33:17 »
Jag funderar på att greja genomströmningsberedare för just hand-tvätt, har samma fenomen sjukt mycket vatten måste spolas innan varmt kommer.
Ifall man har bråttom så blir vattnet ljummet precis när man är klar med hand-tvätten. Då är det försent, fingrarna är stelfrusna av kall-vatten. Då har man således pumpat in nytt kall-vatten i beredaren, laddat husets ledningar med varmt vatten som sedan svalnar till ingen nytta -ledningarna mestadels bakom fuskväggar eller ovärmda utrymmen et.c.
Näe, är så trött på det, obekvämt eller tidsödande samt oekonomiskt... mest obekvämt tycker jag eftersom jag är otålig.

Duschen är struntsamma anser jag, det går åt 50-100l ändå så den lilla "startspolningen" försvinner i sammanhanget. Dessutom går genomströmningsberedare bort för en dusch.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2007, 10:08:19 »
Du har inte funderat på en liten 10 eller 30L beredare där den gamla beredaren stod?
Genomströmningsvärmare känns överkurs (större effekt m.m.)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2007, 15:28:24 »
Alltså mitt problem är egentligen inte den försämrade komforten med längre uppspolningstid för varmvattnet, utan att jag jagar energitjuvar för att minimera elförbrukningen. Då är inte en genomströmningsberedare eller någon annan extra varmvattenberedare något alternativ. Vattenförbrukningen i sig är heller inte ett problem.

Att isolera rören bättre går ju naturligtvis göra, men frågan är hur mycket man kan gissa att man kan spara genom minskat uppvärmningsbehov kontra investeringen i isoleringsmaterial och annat material kring detta. Kanske man bara sparar något 10-tal kWh per år, då vinner man "bara" något bättre komfort men ingen större elbesparing. Kanske är effektivare per investerad krona att sätta i sparmunstycken i duscharna istället?

Jag har läst på forumet här att en normal 5-minuters dusch kostar i runda slängar 1,5 kWh, vad kan man gissa en fem-minutare med sparmunstycke drar? Hälften?

mvh
/Hasse
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

gano

  • Gäst
gano
SV: Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2007, 17:30:54 »
Om det enbart är energibesparing du är ute efter så finns det ett antal saker att göra.

1. Sänk styrtempen i beredaren till 55-60 grader. Det sparar du ganska mycket värmeläckage på.

2. Använd snÃ¥lspolande duschmunstycken. Att stänga av duschen vid intvÃ¥lning sänker förbrukningen dramatiskt, kan dock vara svÃ¥rt att motivera andra i hushÃ¥llet att göra detta.  ;)  --/

Gör hinkprovet. Ta tid på hur snabbt du fyller en 10-litershink med duschmunstycket. Sedan går det att räkna ut hur mycket duschen kostar per minut.

Om flödet är 8 liter/minut:

8 X 4180 X 30 / 3600000 = 0,28 kWh/minuts duschande. 5 minuter kostar ca 1,5 kWh.

Om flödet är 5 liter per minut (extremt snålt munstycke).

5 X 4180 X 30 / 3600000 = 0,17 kWh/minuts duschande. 5 minuter kostar ca 0,90 kWh.

Förklaring: Siffran 4180 är hur mycket energi det går åt att värma 1 kg vatten 1 grad. Siffran 30 är skillnaden mellan kallvattentempen och duschtempen (37 - 7 = 30). 3600000 är omvandling till kWh.

MVH/Gano

PS Vill du spara mer, sätt upp en solfångare. Vårt varmvatten kostar oss 1400 kWh/år med solfångaren....

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2007, 21:11:53 »
Tack för tipset och räkneexemplen Gano, ska göra hinkprovet snarast.  Thumbsup

Börvärdet pÃ¥ beredaren är redan pÃ¥ 55 grader, sÃ¥ det vill man inte gÃ¥ under. Hade faktiskt funderingar pÃ¥ en solfÃ¥ngare när jag satte in beredaren i höstas, men konstaterade att pay-off tiden för den investeringen blev pÃ¥ tok för lÃ¥ng. Tyvärr. Har en arbetskamrat som konstaterat precis samma sak, men som ändÃ¥ gör investeringen av miljöskäl och menar att det gärna fÃ¥r kosta att bidra till lägre miljöbelastning. SÃ¥ fÃ¥r man sitta där med dÃ¥ligt samvete..  :( 

mvh
/Hasse
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2007, 23:47:54 »
Jag gjorde hinkprovet och konstaterade att duschen gav nästan 14 liter/minut, bytte sedan till ett snÃ¥lmunstycke som jag mätte upp till 6,1 liter/minut, Vips hade jag sparat drygt 6 kWh/dag (ca 2200 kWh/Ã¥r!) och munstyckets pay-off tid blir mindre än tvÃ¥ veckor. Och duscheffekten känns nästan lika bra som innan, fast det blir slut med massageduschen nu... ??? Ska nu arbeta in hos resten av famljen att alla mÃ¥ste stänga av duschen när man tvÃ¥lar in sig sÃ¥ kanske man kan komma ner ytterligare nÃ¥gon kWh/dag. De smÃ¥ bäckarna rinner ocksÃ¥ till havet!  ::)

När jag försökt räkna på övrig varmvattenförbrukning, dvs för tvätt över handfat och lite sköljande i diskhon vid olika tidpunkter över dygnet så hamnar jag på runt 30 liter/dag dvs motsvarande en 5 minuters dusch med nya sparmunstycket. Känns inte som det är motiverat att göra mer där iaf.

mvh
/Hasse
« Senast ändrad: 22 februari 2007, 23:49:35 av Hasse_h »
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

gano

  • Gäst
gano
SV: Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2007, 10:27:41 »
Roligt med feedback, Hasse_h !

Tvätt och annat mÃ¥ste man ju ha. Jag följer min varmvattenförbrukning via en separat kWh-mätare (jag har vvb kopplad pÃ¥ 1-fas 230V med stickpropp i  f d torkskÃ¥pets vägguttag).

När man kan mäta och räkna på energi i sitt hus blir man avsevärt mer medveten.

MVH/Gano

Utloggad bonn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kanans land
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2007, 11:04:33 »
Hej Hasse_h.
Om du isolerar rören med rörskål av isolerskum och hårt ytskikt av PVC så får du några graders mindre energiförlust. Bytte själv isolering på 6 meter rör från solfångare där med armaflex förlorades 10 grader och efter bytet till rörskkålar av isolerskum och hårt ytskikt av PVC sjönk förlusten till 5 grader!
Bostadshus:Perifal ved-oljepanna/solfÃ¥ngare aquasol 8,24 m2/Nibe 1130/15 1200m ytjordkollektor,Verkstad:Eviheat Slim 5 400m ytjordkollektor, Byhuset: CTC Ecoheat 10,5 800m ytjordkollektor.  JÄMTLAND

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Varmvatten. elförbrukning och isolering av rör
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2007, 11:37:26 »
Min vv-beredare går på två-fas 400 VAC och det blir genast lite dyrare att sätta in en tre-fas kWh-mätare så jag nöjer mig med att räkna på det. Det lär visa sig på elräkningen i slutändan om man lyckats...

Jag har isolerat varmvattenröret med isolerskumrör, fast inte med hård yta? Tror jag inte iaf, det verkar vara samma material rakt igenom. Fast räknar man på 6 meter 22 mm rör så blir det en volym på mindre än 2 liter så frågan är om man sparar så mycket energi på bättre isolering...?

mvh
/Hasse
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!