Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur minimera risken för H-16  (läst 9482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lagorjoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hur minimera risken för H-16
« skrivet: 30 januari 2007, 17:39:06 »
Detta är mitt första inlägg:
Har med stort intresse, sedan min registrering på Värmepumpsforum, tagit del av H 16-tråden och dess utveckling till tråden med diskussioner kring oljeinjektering. Orsaken är att jag har råkat bli "energirådgivare" till en äldre granne (ca 85 år) som på min inrådan för ca 1 år sedan införskaffade en E9dke. Pumpen är inköpt via en välrenomerad varuhuskjedja som enligt uppgift får sina Panasonicpumpar via LMG. Pumpen är monterad genom försäljningstället försorg av en som vi utgår ifrån ackrediterad installatör.

Nu till min frÃ¥ga som sannolikt har visst allmänt intresse bland innehavare av E9dke: Hur ska vi hantera risken för H 16!? Ska vi pÃ¥ egen hand försöka leta upp nÃ¥gon som kan oljeinjektera och är detta en bland installatörer allmänt accepterad Ã¥tgärd!? Vad säger ev. LMG om detta? Jag har inte sett nÃ¥gra inlägg frÃ¥n LMG i ärendet. Inte heller finns det vad jag upptäckt nÃ¥got pÃ¥ deras hemsida, som tyder pÃ¥ att de tagit ställning till denna Ã¥tgärd. Där emot kan man pÃ¥ en elektronisk reklamationsblankett  kryssa för H 16 som en anledning till reklamation.

Kan tilläggas att värmepumpen, som monterades 2005-12-22 har fungerat utmärkt och bidragit, tillsamman med en del andra Ã¥tgärder, till en minst 50 procentig elbesparing vad gäller uppvärming av det mycket  lilla huset. Vi vill naturligtvis agera för att förebygga/minimera risken för ett H 16-haveri.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2007, 22:04:42 »
Jag har en liknade situation och har i dagsläget valt att avvakta med att trixa själv. Känner mig ganska trygg i de garantiåtaganden som finns och dagens besked från onzza (se annan tråd) gör att även den som inte kommer överens med sin installatör borde kunna få bytt utedel av Panasonic.

Som självinstallatör kan man ju montera dit en ny, men då kompressorn inte går blir det svårt att suga in mediumet igen. Tror att div hempulare kommer att släppa det rätt ut - synd!

Stäng åtminstone kranarna först, så blir det endast rörens och innerdelens medium som går ut, jag antar att det är mindre än hälften.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2007, 22:32:02 »
Detta är mitt första inlägg:
Har med stort intresse, sedan min registrering på Värmepumpsforum, tagit del av H 16-tråden och dess utveckling till tråden med diskussioner kring oljeinjektering. Orsaken är att jag har råkat bli "energirådgivare" till en äldre granne (ca 85 år) som på min inrådan för ca 1 år sedan införskaffade en E9dke. Pumpen är inköpt via en välrenomerad varuhuskjedja som enligt uppgift får sina Panasonicpumpar via LMG. Pumpen är monterad genom försäljningstället försorg av en som vi utgår ifrån ackrediterad installatör.

Nu till min frÃ¥ga som sannolikt har visst allmänt intresse bland innehavare av E9dke: Hur ska vi hantera risken för H 16!? Ska vi pÃ¥ egen hand försöka leta upp nÃ¥gon som kan oljeinjektera och är detta en bland installatörer allmänt accepterad Ã¥tgärd!? Vad säger ev. LMG om detta? Jag har inte sett nÃ¥gra inlägg frÃ¥n LMG i ärendet. Inte heller finns det vad jag upptäckt nÃ¥got pÃ¥ deras hemsida, som tyder pÃ¥ att de tagit ställning till denna Ã¥tgärd. Där emot kan man pÃ¥ en elektronisk reklamationsblankett  kryssa för H 16 som en anledning till reklamation.

Kan tilläggas att värmepumpen, som monterades 2005-12-22 har fungerat utmärkt och bidragit, tillsamman med en del andra Ã¥tgärder, till en minst 50 procentig elbesparing vad gäller uppvärming av det mycket  lilla huset. Vi vill naturligtvis agera för att förebygga/minimera risken för ett H 16-haveri.


Vore jag dig så skulle jag bli glad över ett H16, du verkar ha på fötterna vad gäller garanti. Att då få en ny utedel monterad som man kanske kan lita på bättre än den tidigare är väl bara en stort jäkla plus. Som sagt vore jag i dina kläder skulle jag nog trigga fram ett H16 så fort som möjligt innan garantin går ut... --/

Utloggad lagorjoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2007, 16:10:25 »
Jag har en liknade situation och har i dagsläget valt att avvakta med att trixa själv. Känner mig ganska trygg i de garantiåtaganden som finns och dagens besked från onzza (se annan tråd) gör att även den som inte kommer överens med sin installatör borde kunna få bytt utedel av Panasonic.

Som självinstallatör kan man ju montera dit en ny, men då kompressorn inte går blir det svårt att suga in mediumet igen. Tror att div hempulare kommer att släppa det rätt ut - synd!

Stäng åtminstone kranarna först, så blir det endast rörens och innerdelens medium som går ut, jag antar att det är mindre än hälften.

Tack för svaret! Uppenbarligen är det inte en allmän sprid uppfattning att man ska vidta nÃ¥gra Ã¥tgärder över huvudtaget. Jag har inte fÃ¥tt en enda reaktion pÃ¥ min undran om jag ska leta efter nÃ¥gon som kan oljeinjisera enligt Bossevärmepumpsdoktors metod. Vid mitt senast besök pÃ¥ LMG;s hemsida sÃ¥ noterade jag dock att de inte längre saluför E9dke. Ingen annan kommentar finns än att man inväntar en ny modell, som tydligen ska komma i mars. Detta tolkar jag som en indirekt bekräftelse pÃ¥ att H 16-problematiken är nÃ¥got som har väckt stor oro hos LMG.

Vår pump tuffar fortfarande på i godan ro och vi hoppas att det så förblir. I övrigt får vi väl förlita oss på att vi har den trygghet som garantier och konsumetlagstiftningen tillförsäkrar oss.

lagorjoh
« Senast ändrad: 02 februari 2007, 16:13:48 av lagorjoh »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2007, 16:52:40 »
citat Panasonic E9
Vore jag dig så skulle jag bli glad över ett H16, du verkar ha på fötterna vad gäller garanti. Att då få en ny utedel monterad som man kanske kan lita på bättre än den tidigare är väl bara en stort jäkla plus. Som sagt vore jag i dina kläder skulle jag nog trigga fram ett H16 så fort som möjligt innan garantin går ut...

känns mycket märkligt att man ska bli glad över en havererad kompressor, div telefonsamtal, blanketter, väntan på en utbytes , dyr värme nu under vintern, mm.
jag för min del har en massa annat som glädjer mig här i livet.
inte heller den eventuella tillfredställelsen över att ha "triggat" H16./medvetet kört sönder en fullt fungerande värmepump, skulle glädja mig särskillt mycket.
det skulle bara leda till samma sak som drabbat försäkringsbranshen, dvs div utredningar och granskningar av "agenter" som letar bedragare ,vilket bara drabbar oss konsumenter i slutänden.
SNÄLLA, hitta andra glädjeämnen.
jag för min del ser bara två utvägar:
finpump= luta er tillbaks och njut av värmen, garantin blir troligen inga problem (under förutsättning att folk i allmänhet inte börjar följa fullständigt vansinniga råd) ??? knUp fiR:
fulpump= om det känns osäkert ,så försök att hitta nån som oljeinjekterar. (jag har själv gjort det, och jag tror på att det är lösningen efter den förändring det innebar).annars så är det bara att köra som vanligt (tror H16-procenten låg runt 4%), så chansen att klara sig är hög.
mvh.ACE
« Senast ändrad: 02 februari 2007, 19:03:20 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2007, 18:32:32 »
Mitt råd är har man garanti så kör och njut!

Har man inte garanti så stäng av pumpen!
Beträffande oljefyllning så kommer jag från en helt annan kultur vad gäller hur man handskas med kyltekniska problem än dom flesta andra som jobbar med färdiga ac-maskiner och att söka runt för att hitta någon som skulle göra detta i förebyggande syfte på nya maskiner låter osannolikt även för mig.

Jag sätter hela mitt virtuella liv på att oljeinjektering helt botar H-16 och sänker risken betydligt för F-11 samt till viss del även F-91.

Jag vet lÃ¥ter lite som hÃ¥ranalys :D, (Det absolut viktigaste är att ingen av dessa felkoder förekommit  innan oljeinjektering)

Ett stort ? när det gäller E12 som jag befarar redan är skadade!

Men AC-Värmepumps-Split-världen är inte riktigt vana eller mogna för att ta egen del av dessa bekymmer då man förväntar sig likt slutkunden en problemfri drift och därigenom att problemet skall åtgärds av leverantören vilket dom naturligtvis har helt rätt i.

Att söka installatörer som tillför olja i Panasonicpumpar är i dag inte möjligt alls, såvida man inte pratar med en frysmaskinist på ett fartyg som förmodigen inte hade tyckt detta vara märkligt alls. (Ge honom en flaska brännvin ;))

Det spelar igen roll vad du eller jag säger om så felet vore botat med en halsduk lindat runt utedelen, när inte leverantören har möjligheten att på plats kolla dom maskiner som faktiskt fungerar och ställa sig frågan skall det vara så här?


Jag har full respekt och förståelse för att oljeinjektering inte utövas av några andra än freaks som jag själv.
Och jag skulle aldrig " idag" göra detta på en pump som jag inte har levererat och har lämnat garanti på, då risken är stor att om pumpen pajar senare så skylls jag för detta!

Men ett litet tips kan jag ge! luta upp pumpen i vänster kant, (se upp med frysning av kondensvattnet) låt en vevhusvärmare värma slurkeburken,
Stäng av dÃ¥ du ser mycket frost pÃ¥ batteriet.   
 
Och till sist om du gör detta! och du ändå får felkod H-16 så kommer du att säga att den där Bosse fixade så att min pump pajade!

BOSSE-KOMPRESSORDÖDAREN

 

   
« Senast ändrad: 04 februari 2007, 07:43:14 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2007, 16:02:00 »
citat Panasonic E9
Vore jag dig så skulle jag bli glad över ett H16, du verkar ha på fötterna vad gäller garanti. Att då få en ny utedel monterad som man kanske kan lita på bättre än den tidigare är väl bara en stort jäkla plus. Som sagt vore jag i dina kläder skulle jag nog trigga fram ett H16 så fort som möjligt innan garantin går ut...

känns mycket märkligt att man ska bli glad över en havererad kompressor, div telefonsamtal, blanketter, väntan på en utbytes , dyr värme nu under vintern, mm.
jag för min del har en massa annat som glädjer mig här i livet.
inte heller den eventuella tillfredställelsen över att ha "triggat" H16./medvetet kört sönder en fullt fungerande värmepump, skulle glädja mig särskillt mycket.
det skulle bara leda till samma sak som drabbat försäkringsbranshen, dvs div utredningar och granskningar av "agenter" som letar bedragare ,vilket bara drabbar oss konsumenter i slutänden.
SNÄLLA, hitta andra glädjeämnen.
jag för min del ser bara två utvägar:
finpump= luta er tillbaks och njut av värmen, garantin blir troligen inga problem (under förutsättning att folk i allmänhet inte börjar följa fullständigt vansinniga råd) ??? knUp fiR:
fulpump= om det känns osäkert ,så försök att hitta nån som oljeinjekterar. (jag har själv gjort det, och jag tror på att det är lösningen efter den förändring det innebar).annars så är det bara att köra som vanligt (tror H16-procenten låg runt 4%), så chansen att klara sig är hög.
mvh.ACE

Då kanske vedeldning skulle passa dig bättre. När det handlar om elektronik och rörliga delar, så kan fel inträffa. Vare sig det glädjer dig eller inte.

Upptäcker Panasonic att någon har varit inne och pillat på kompressorn kan du troligtvis glömma allt vad 5-årig kompressorgaranti heter, men du slipper ju en del pappersarbete i alla fall.

Gladde oljepåfyllningen dig? annars kan man kanske undra varför du gjorde det. Den lär ju inte ha hamnat där av sig själv, utan inneburit en del extraarbete.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2007, 16:56:29 »
citat Panasonic E9
Vore jag dig så skulle jag bli glad över ett H16, du verkar ha på fötterna vad gäller garanti. Att då få en ny utedel monterad som man kanske kan lita på bättre än den tidigare är väl bara en stort jäkla plus. Som sagt vore jag i dina kläder skulle jag nog trigga fram ett H16 så fort som möjligt innan garantin går ut...

känns mycket märkligt att man ska bli glad över en havererad kompressor, div telefonsamtal, blanketter, väntan på en utbytes , dyr värme nu under vintern, mm.
jag för min del har en massa annat som glädjer mig här i livet.
inte heller den eventuella tillfredställelsen över att ha "triggat" H16./medvetet kört sönder en fullt fungerande värmepump, skulle glädja mig särskillt mycket.
det skulle bara leda till samma sak som drabbat försäkringsbranshen, dvs div utredningar och granskningar av "agenter" som letar bedragare ,vilket bara drabbar oss konsumenter i slutänden.
SNÄLLA, hitta andra glädjeämnen.
jag för min del ser bara två utvägar:
finpump= luta er tillbaks och njut av värmen, garantin blir troligen inga problem (under förutsättning att folk i allmänhet inte börjar följa fullständigt vansinniga råd) ??? knUp fiR:
fulpump= om det känns osäkert ,så försök att hitta nån som oljeinjekterar. (jag har själv gjort det, och jag tror på att det är lösningen efter den förändring det innebar).annars så är det bara att köra som vanligt (tror H16-procenten låg runt 4%), så chansen att klara sig är hög.
mvh.ACE

Då kanske vedeldning skulle passa dig bättre. När det handlar om elektronik och rörliga delar, så kan fel inträffa. Vare sig det glädjer dig eller inte.

Upptäcker Panasonic att någon har varit inne och pillat på kompressorn kan du troligtvis glömma allt vad 5-årig kompressorgaranti heter, men du slipper ju en del pappersarbete i alla fall.

Gladde oljepåfyllningen dig? annars kan man kanske undra varför du gjorde det. Den lär ju inte ha hamnat där av sig själv, utan inneburit en del extraarbete.
? Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h hmm... Sc:,h
jag oljeinjekterar ju för att folk ska slippa elda med ved .... Sc:,h Sc:,h Sc:,h
det blir väl de som lyder dina råd, som får vedelda i väntan på ny pump. Sc:,h Sc:,h
om de har sån tur så inte leverantören läst dina inlägg, och lägger ihop 1+1.
då kan det nog gå åt en massa ved. ;D ;D ;D ;D
och visst fan glädjer det mig om en trevlig panasonic-ägare blir lycklig över en bättre fungerande (och troligen hållbarare) pump, efter min oljeinjektering ! ! ! ! !
JA ! det glädjer mig mycket mer än att uppmana folk till att medvetet köra sönder fullt fungerande pumpar ,för att sen kalla det för att:"när det handlar om elektronik och rörliga delar kan fel inträffa"
syns knappt i min vedhög. ;) ;) ;). myseldar ibland ! ;) ;)
sover gott gör ACE också. *vinkar*


drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lagorjoh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2007, 13:16:32 »
Mitt råd är har man garanti så kör och njut!

Har man inte garanti så stäng av pumpen!
Beträffande oljefyllning så kommer jag från en helt annan kultur vad gäller hur man handskas med kyltekniska problem än dom flesta andra som jobbar med färdiga ac-maskiner och att söka runt för att hitta någon som skulle göra detta i förebyggande syfte på nya maskiner låter osannolikt även för mig.

Jag sätter hela mitt virtuella liv på att oljeinjektering helt botar H-16 och sänker risken betydligt för F-11 samt till viss del även F-91.


Jag vet lÃ¥ter lite som hÃ¥ranalys :D, (Det absolut viktigaste är att ingen av dessa felkoder förekommit  innan oljeinjektering)

Ett stort ? när det gäller E12 som jag befarar redan är skadade!

Men AC-Värmepumps-Split-världen är inte riktigt vana eller mogna för att ta egen del av dessa bekymmer då man förväntar sig likt slutkunden en problemfri drift och därigenom att problemet skall åtgärds av leverantören vilket dom naturligtvis har helt rätt i.

Att söka installatörer som tillför olja i Panasonicpumpar är i dag inte möjligt alls, såvida man inte pratar med en frysmaskinist på ett fartyg som förmodigen inte hade tyckt detta vara märkligt alls. (Ge honom en flaska brännvin ;))

Det spelar igen roll vad du eller jag säger om så felet vore botat med en halsduk lindat runt utedelen, när inte leverantören har möjligheten att på plats kolla dom maskiner som faktiskt fungerar och ställa sig frågan skall det vara så här?


Jag har full respekt och förståelse för att oljeinjektering inte utövas av några andra än freaks som jag själv.
Och jag skulle aldrig " idag" göra detta på en pump som jag inte har levererat och har lämnat garanti på, då risken är stor att om pumpen pajar senare så skylls jag för detta!

Men ett litet tips kan jag ge! luta upp pumpen i vänster kant, (se upp med frysning av kondensvattnet) låt en vevhusvärmare värma slurkeburken,
Stäng av dÃ¥ du ser mycket frost pÃ¥ batteriet.   
 
Och till sist om du gör detta! och du ändå får felkod H-16 så kommer du att säga att den där Bosse fixade så att min pump pajade!

BOSSE-KOMPRESSORDÖDAREN

 

   

Tack Bosse för ditt sammanfattande svar på mina undringar kring H16-problematiken. Synpunkterna känns välgrundade och stämmer väl överens med mina egna funderingar.

Jag kan lugna dig! Jag kommer inte att luta pumpen, så du löper ingen risk att bli utnämnd till "kompessordödare" här i norra Skånes tassemarker.

Däremot har jag blivit mer nyfiken på det här med kompressorvärmare. Inte minst sedan ett av dina senare inlägg på tråden "Oljeinjektering....".

Kan du beskriva hur det ska gå till? Vad behövs för material och räcker det med normal händighet.

lagorjoh

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2007, 15:33:25 »
Kanske man bara kan sätta i en längre trågvärmekabel (självreglerande) och linda den några varv runt slurkeburken på E9DKE???

Eller är det för enkelt?

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2007, 21:16:58 »
personligen har jag knappt sett någon panasonic som behövt värmare på grund av isbildning.(kan ha med min geografiska position att göra)
håller deremot med om att den behövs för att värma slurkeburk samt vid stillestånd även förångar-batteri och kompressor.
det optimala vore enligt mitt sätt att förstå det två värmekablar. en som värmer vätskeavskiljaren(slurkeburken) vid drift och kall utetemp. samt en som värmde kompressor och förångare vid stillestånd.
en kompromiss borde kunna vara att linda befintlig kabel runt dessa tre objekt.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2007, 11:13:20 »
Tack för gott råd!

Du är välkommen att se mina 2st E9DKE i Stockholmstrakten. Jag har monterat  strömbrytare pÃ¥ värmekabeln, och kopplar jag inte pÃ¥ strömmen när det blir under -5 grader, sÃ¥ fryser dräneringshÃ¥let igen efter nÃ¥gra dagar. (Om det inte blir varmare igen naturligtvis,)

Så länge det är under +7 grader får pumparna gå nonstop, så i mitt fall tror jag inte det är lönt att värma kompressor och förångare vid stillestånd. "Kallstarter" vid varmare än +7 grader tror jag pumparna normalt borde klara.

Var sitter "slurkeburken"?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2007, 19:10:01 »
Tack för gott råd!

Du är välkommen att se mina 2st E9DKE i Stockholmstrakten. Jag har monterat  strömbrytare pÃ¥ värmekabeln, och kopplar jag inte pÃ¥ strömmen när det blir under -5 grader, sÃ¥ fryser dräneringshÃ¥let igen efter nÃ¥gra dagar. (Om det inte blir varmare igen naturligtvis,)

Så länge det är under +7 grader får pumparna gå nonstop, så i mitt fall tror jag inte det är lönt att värma kompressor och förångare vid stillestånd. "Kallstarter" vid varmare än +7 grader tror jag pumparna normalt borde klara.

Var sitter "slurkeburken"?
suggasledningen precis innan kompressorn(vätskeavskiljare).
 behöver du värmekabel,sÃ¥ behöver du. det behöver jag inte komma till stockholm för att titta pÃ¥. ;)
ingen av de panasonic jag har sett i trakten behöver den för isbildningens skull. om man inte har den "svarta pipen" monterad i bottentråget eller en värmekabel som hindrar vattnet att rinna ut,så brukar den inte behövas.
var däremot på en med felkopplad värmekabel, och den frös igen på ett par dar eftersom den hindrar avrinningen.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Pelle.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2007, 23:31:11 »
"Jag sätter hela mitt virtuella liv på att oljeinjektering helt botar H-16 och sänker risken betydligt för F-11 samt till viss del även F-91.

Jag vet lÃ¥ter lite som hÃ¥ranalys :D, (Det absolut viktigaste är att ingen av dessa felkoder förekommit  innan oljeinjektering)"



Har inte lyckats få bort F11 sedan mitten på Nov -06,(första gång jag kollade felkoder) testade alla tips från forumet men icke.
 Pump installerad 20 Okt -06, Är det alltsÃ¥ ingen idé att oljeinjektera för min del, utan bara gÃ¥ och vänta pÃ¥ H-16 ?

Pelle.

Hur f---n gör man citat? Sc:,h
« Senast ändrad: 01 mars 2007, 23:48:22 av Pelle. »

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Hur minimera risken för H-16
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2007, 18:03:25 »
Det kan fungera förträffligt!

Två problem!

1. växelventilen kan ha gått för torrt och larmet var en ren tillfällighet. inga problem fyll på!

2. dragspänning på spolen under 5 sekunder i uppstartsfasen med skadad fjäder = det skapas igen tryckskillnad som flyttar den stora kolven under dessa 5 sekunder, dragspänningen släpper på spolen och trycket byggs upp men maskinen jobbar i kyldrift eftersom ventilen inte står i värmeläge.
F-11

Vilken kategori har du?

Inte lätt att veta utan att prova, men är det ofta felkoden kommer så är det nog kört!

I samtliga fall med alla värmepumpar så betyder detta byt växelventil men på E9 är läget ett helt annat!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!