Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tempdiff extern framledning  (läst 1509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joel H

  • Gäst
Joel H
Tempdiff extern framledning
« skrivet: 21 september 2020, 20:05:05 »
Hej

Jag har installerat en Nibe F2120 med akumultartortank för några år sedan. Jag har aldrig tyckt det blev helt perfekt och nu filar jag på inställningarna.

Jag har stengolv och jag upplever att det endera är varmt och endera är kallt på golvet (över samma dygn).
Jag har satt lägstatemperaturen till att vara 26 grader. Men på min Nibe Uplink kan jag se att den lägsta framledningstempen ändå går ner till typ 24. Högsta temp är typ 31. Jag har cirka 11 starter per dygn.

Min pump mot värmepumpen jobbar på 13% i passivt läge och auto när den är igång. På min pump mot golvärmen står det också 13 (?)

Det som gör mig lite fundersam är att framledningstempen ibland är lägre än returtempen. Men normalt diffar är returtempen 0,2 grader lägre än framledningstempen.

Vore tacksam för lite hjälp då jag inte är så kunnig inom området.


Joel H

  • Gäst
Joel H
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #1 skrivet: 21 september 2020, 21:03:01 »
Jag kan också tillägga att jag inte har några rumstermostater alls

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #2 skrivet: 22 september 2020, 07:41:08 »
Hej!
Hur styrs grejerna, har du en SMO 20?
Är det en shunt på tanken eller kör du med flytande temp på denna?

De temperaturer man ställer in gränser på är börvärden, ärvärdet kan komma utanför några grader åt båda hållen.
Tempgivarna är inte superduperkvalitet, nån grads felvisning är inte ovanligt, man får kolla upp dom när kompressorn står, skillnaden då är felvisningen.
Men 0,2 C skillnad då kompressorn går låter som att flödet är på tok för högt, laddpumpen ska styras av SMO20, det finns en styrsignal på denna för att reglera cirkpumpens hastighet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Joel H

  • Gäst
Joel H
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #3 skrivet: 22 september 2020, 11:25:08 »
Ja, jag har en SM020

0,2 grader diff mellan framledning och returtemp är när kompressorn inte går. När kompressorn går är diffen mycket större.

Men ibland är returtempen högre än framledningen, t e x i denna stund när jag skriver (kompressorn är inte igång)

Framledn.temp. 25C
Retur.temp 25.2C
Laddpumphastighet 13%



Joel H

  • Gäst
Joel H
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #4 skrivet: 22 september 2020, 11:26:50 »
Är det en shunt på tanken eller kör du med flytande temp på denna?

osäker, hur kollar jag detta?

Joel H

  • Gäst
Joel H
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #5 skrivet: 22 september 2020, 12:44:07 »
Grejen som jag tänker mig vilja göra är att minska diffen mellan den lägsta tempen då F2120 börjar jobba, samt sänka tempen som den jobbar till.

Se bild från idag på framledningstemp: https://imgur.com/mmanVHw

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #6 skrivet: 22 september 2020, 15:14:39 »
Grejen som jag tänker mig vilja göra är att minska diffen mellan den lägsta tempen då F2120 börjar jobba, samt sänka tempen som den jobbar till.

Se bild från idag på framledningstemp: https://imgur.com/mmanVHw
Det borde finnas en gradminutinställning att minska.

Är det en shunt på tanken eller kör du med flytande temp på denna?

osäker, hur kollar jag detta?
Bifogar en bild på ett ställdon för en shunt. Den brukar sitta innan cirkulationspumpen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Joel H

  • Gäst
Joel H
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #7 skrivet: 22 september 2020, 18:09:54 »
Då tror jag inte jag har en shunt, utan vatten cirkulerar hela tiden ut till F2120 från insidan med hjälp av en cirkulationspump.

Jag hittade gradminutställning inställningarna

De stod:

Aktuellt värde 10GM
Start kompressor -60GM
Startdifferens tillsats 400GM
Diff mellan tillsatssteg 30GM

Jag har dock ingen tillsats utan endast F2120 och tank.

Vad ska jag ratta på för att minska differensen säg 1 grad.
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #8 skrivet: 22 september 2020, 18:56:17 »
Vill du minska skillnaden så är det start kompressor du ska minska till tex -40 men håll koll på antalet starter dom kan dra iväg och det är inte vanligt att man behöver minska gm de flesta ökar för att minska antalet starter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #9 skrivet: 22 september 2020, 20:46:30 »
Ja, jag har en SM020

0,2 grader diff mellan framledning och returtemp är när kompressorn inte går. När kompressorn går är diffen mycket större.

Men ibland är returtempen högre än framledningen, t e x i denna stund när jag skriver (kompressorn är inte igång)

Framledn.temp. 25C
Retur.temp 25.2C
Laddpumphastighet 13%

Aha, det där är så små skillnader att man inte behöver bry sig.

https://imgur.com/mmanVHw
Jag kollade på detta, vilken storlek på värmepump är det?
Kan du kolla kompressorns frekvens över samma tid?

Antingen går den på lägsta frekvens vilket betyder att den är väldigt överdimensionerad för denna årstid, eller så reglerar den inte som den ska?
Sen bör BT25-givaren sitta på själva tanken eller på stigaren efter tanken, det ser ut som att den sitter före?

« Senast ändrad: 22 september 2020, 20:48:24 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Joel H

  • Gäst
Joel H
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #10 skrivet: 22 september 2020, 21:42:42 »
Det är 16 kw (bor i skåne, 220 kvm). Kompressorn kör ganska mycket på 25Hz men är också uppe och rör sig på 45Hz typ.

De givare som jag ser sitter på röret till framledningen till golvärmen och sen på returen från golvärmen. Osäker på om där finns andra givare som mäter temp.

Vad menas att den inte reglerar som den ska?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #11 skrivet: 23 september 2020, 13:29:05 »
Aha, 16 kW maskinen kan leverera som lägst ca 6 kW, F2120-12 modellen hade nog varit bättre ur detta hänseende.
Det enda du kan göra är att ha termostaterna öppna, ställ in värmen med kurva/finjustering, temperaturen kommer att pendla så här års då maskinen inte kan reglera ner uteffekten mer.
Det kommer funka bättre när det blir kallare ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Joel H

  • Gäst
Joel H
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #12 skrivet: 23 september 2020, 14:51:34 »
Där har vi nog förklaringen! Tack för alla bra svar  tummenupp

Däremot vad jag faktiskt gjorde var att minska gradmin till -130. Det gav minst hälften så många starter, men lägsta golvtemp minskade bara en halv grad, från 24,7 till 24,2. Däremot håller den 24,2 mycket längre = jämnare temp i golvet. Rumstemperatur är oförändrad. Rumstemp påverkas helt klart mycket mer av om solen ligger på + min FTX hjälper att hålla rumstemp stabil. Ökade också hastigheten på golvärmecirkulation lite grann.

Jag har nÃ¥gra frÃ¥gor till  ^-^

Hur mycket är rimligt att sänka gradmin?
Hur vet jag vilken kurva som är rätt för mitt hus? Jag kör nu 5 +/-0?
Cirkulationspumpen ut till F2120 är inställd på 13% i passivt läge (alltså när F2120 inte är igång). När den är igång kör den auto och går du upp till typ 60-70%. I det passiva läget, har hastigheten någon betydelse? Om jag skulle sätta 1%, finns där några nackdelar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tempdiff extern framledning
« Svar #13 skrivet: 23 september 2020, 19:37:31 »
Kurvan är lämpligast att justera in när det är kallare ute, varje hus har sin individuella kurva så det finns inget facit.
Justera in den med termostaterna öppna, när du hittat en bra kurva kan du sen justera in termostaterna i de rum du ev vill ha lite svalare.
Cirkpumpen tror jag bör gå med minst 10 % (gissar att lägre värden inte påverkar den då det finns ett min för vad den kan gå).
Jag har justerat in min gradminutersinställning efter antal starter när den går ca 50 % av total tid.
Då startar den ungefär 20 ggr/dygn, ett OK riktvärde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 689
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!