Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har ni säkrat ner ?  (läst 16355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

  • Gäst
Gano
Har ni säkrat ner ?
« skrivet: 06 september 2006, 21:59:09 »
Komihåg att det kostar att ha onödigt kraftiga huvudsäkringar ute i proppskåpet.

Det finns en positiv bieffekt med att sänka sin elförbrukning (kanske med en luft/luftvärmepump), man kan byta till klenare huvudsäkringar.

Se exempel nedan, Fortum Värmland:

Fast avgift 16 A inkl moms:  ca 3750 kr/Ã¥r
Fast avgift 20 A inkl moms:  ca 4925 kr/Ã¥r
Skillnad:                        = ca 1175 kr/Ã¥r

Det kostar ca 500 kr att byta proppsäten och anmäla till nätägaren. Man har en pay-off tid på 5 månader på denna åtgärd.

Man bör kolla att det fungerar före bytet. Enkelt, byt ut dina säkringar mot storleken mindre. Funkar det när det är kallt ? Ja, dÃ¥ kan du spara 1200 kr om Ã¥ret, i varje fall är det sÃ¥ med Fortums svinhöga avgifter.   :)

MVH/Gano




Utloggad TurboSmurf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Never underestimate stupid people in large groups
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #1 skrivet: 07 september 2006, 14:17:09 »
Hej,

Flyttade in i huset för ca 1½ Ã¥r sedan. Har nu pÃ¥ slutet sett att min skÃ¥p är med mindre proppar än vad som anges i faktura. Angett 20 och jag har 16 om jag inte missminner mig. Däremot är det sÃ¥ att min nätleverantör (Vattenfall) har samma avgift oberoende av detta. Mao fÃ¥r du säkra ner eller flytta  ;)

För säkringens storlek har väl inte betyldelse för själv elräkningen (syftar alltsÃ¥ inte pÃ¥ räkningen för elnät, stamnät osv),  eller?

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #2 skrivet: 07 september 2006, 15:45:53 »
Vattenfall region NORR

16A 2202kr
20A 2862kr

Kostnaden för att byta passdel, den går till en elektriker som skickar ett intyg på att detta är gjort.

600:- för att kunna ha bilen i MV samtidigt som man kör diskmaskin, tvättmskin o torktummlaren istället för att slippa stå sent in på natten och dona med tvätten och disken, det tar jag.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #3 skrivet: 07 september 2006, 16:11:10 »
JAG ÄR GRYMT SUGEN PÃ… ATT SÄKRA NER!  >:D
Anledning: Idag 3 x 20A = 4219kr/inkl moms fiR: imorgon? 3 x 16A = 2363kr/inkl moms
Finns även 3 x 16A (förbrukn. under 10MW/år) 1925kr! :o

Liiiiiiten skillnad!!! skall bara grejsa till det med lite effektvakter som växlar ner från 400V till 230V på element och VVB ifall krämen närmar sig gränsen.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #4 skrivet: 07 september 2006, 19:32:45 »
Har nu på slutet sett att min skåp är med mindre proppar än vad som anges i faktura.

Jaha, du har 16A proppar men vad har du för passdelar?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #5 skrivet: 07 september 2006, 20:13:41 »
Hmm, noen ting er altsÃ¥ billigere i Norge ? Mystisk  ;D

Vi betaler vel 1830,- elsn. pr. Ã¥r i fastbeløp og det er likt for alle sikringsstørrelser opp til 63A 230V 3-fas. Det tilsvarer SVJV 35A 400V 3-fas. Har selv 50A 3-fas i skapet, som tilsvarer omtrent 29A 400V. Ville ikke hatt mindre ihvertfall  ;)

Ellers må det vel bli dyrt med bergvarmepumpe med disse fastavgiftene ? En IVT HT C9 som min skal da ha 25A 3-fas 400V tilknytning med 9kW tilskudd og 20A ved 6kW. Lite populært med 20A hovedsikringer da ?
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Riddaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Överdimentionera din värmepump
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #6 skrivet: 07 september 2006, 20:46:50 »
Ja frÃ¥n 20 till 16,  frÃ¥n 2950kr till 1900kr.

       mvh    Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72
Har en IVT 5kw luftvärmepump
Samt en kakelugn som jag  eldar ca 3 m3 ved i per Ã¥r.  Har även ett garage pÃ¥ 35 m2 med vatten- buren golvvärme (liten elpanna) som jag värmer till ca +10 grader Totalt förbrukar vi ca 10800kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6000kw för vv och hushÃ¥llel,  2800kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #7 skrivet: 07 september 2006, 20:53:53 »
Hos e-on område syd skiljer det 760:- inkl moms mellan 16A och 20A säkringar. De har också flera olika nätabonnemang med olika överföringsavgifter och gränser för årsförbrukning. För att göra det extra krångligt för oss konsumenter att jämföra har de lagt vart och ett i en egen .PDF på hemsidan.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #8 skrivet: 08 september 2006, 07:52:41 »
Årsförbrukningen lär ju minska vid installation av VP, oavsett typ. Men det verkar väl klokt att vänta till årets kallaste dag innan man drar någon slutsats om effektbehovet som ju avgör säkringsvalet?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #9 skrivet: 08 september 2006, 22:36:28 »
Med 3x16A 230V har man 11kW tillgängligt. Behövs den effekten sÃ¥ kostar det mÃ¥nga hundra kronor per dygn med dagens priser. Det är omöjligt (Ã¥tminstone för mig) att lÃ¥ta det spruta ut pengar pÃ¥ det sättet. När det är för kallt att pumpa sÃ¥ har jag stängt rum och bara haft skyddsvärme där och tänker fortsätta göra pÃ¥ det sättet. 

Tänker man sig för och vet vilka faser de olika lasterna finns på så kan alla klara en vanlig villa på 16A proppar. Det är onödigt at mata elbolagen med mer penar än vad som är absolut nödvändigt. Deras vinster är redan mer än tillräckligt stora.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #10 skrivet: 09 september 2006, 10:13:29 »
Med 3x16A 230V har man 11kW tillgängligt. Behövs den effekten sÃ¥ kostar det mÃ¥nga hundra kronor per dygn med dagens priser. Det är omöjligt (Ã¥tminstone för mig) att lÃ¥ta det spruta ut pengar pÃ¥ det sättet. När det är för kallt att pumpa sÃ¥ har jag stängt rum och bara haft skyddsvärme där och tänker fortsätta göra pÃ¥ det sättet. 

Tänker man sig för och vet vilka faser de olika lasterna finns på så kan alla klara en vanlig villa på 16A proppar. Det är onödigt at mata elbolagen med mer penar än vad som är absolut nödvändigt. Deras vinster är redan mer än tillräckligt stora.

Visst, men problemet är..

Laga mat
Tvätta kläder
Diska maskin
Damsuga
Ha bilen i MV, för det behöver du om det blir så kallt
Ha lampor tända
Titta TV
mm. mm

De grejorna har oxå ett "effektbehov", vilket är anledningen att man har större säkring än värmebehovet...
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Lingon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • värmepump?
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #11 skrivet: 09 september 2006, 10:29:59 »
Hej
Jag har haft mitt hus i 4 år år nu och jag kan inte minnas att jag har behövt byta huvudsäkring någon gång, jag har 16 A.

Allt beror väl på var man bor ,hur man värmer huset och som sagt var hur mycket apparater man vill ha igång samtidigt.

Bor i norra sverige så har man inte samma förutsättningar som i södra sverige.

Mvh Kalle
Villa i Nässjö, 1 1/2 plan 1972 130 m2 och direktverkande el,självdrag,installerad 091204  IVT 12 KHR-N,
Elförbrukning ¨allt¨ år 2010: 11322 Kwh

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #12 skrivet: 09 september 2006, 10:37:00 »
Det mesta handlar om att balansera lasterna/faserna jämnt.

Jag tog och skrev upp varje effektkrävande pryl i huset,
på vilken/vilka fas(er) ligger den?
Hur mycket drar den?
När är det troligt att den drar som mest?
Gör olika "scenarion" för just ditt hus, typ "morgon scenario", "julstök scenario"

Sen får man dra lite smarta slutsatser, som att när man bakar, då behövs nog inte elementen i köket just då.
Då borde elementet i köket ligga på ugnens faser, så att dom tar ut varann.

Ett par av spisens plattor används betydligt oftare än andra, har du någon fas som är ofta ganska lågt belastad?
Skyffla om fasföljden till spisen!

Sen finns det lite marginaler här och där... Säkringar tål kortvarig överbelastning. Ofta kan man köra ca 1,2-1,5ggr märkströmmen rätt länge (typ timmar) innan den löser ut.
"RÃ¥kar" säkringen sitta pÃ¥ ett rätt sÃ¥ kallt ställe sÃ¥ fÃ¥r dom lite svÃ¥rare att lösa ut  ::) sÃ¥ vid ca 0 grader runt propparna sÃ¥ fÃ¥r man ca 10% "extra" ur dom... vid -20 grader ca 20% extra ur dom...

Har man som jag ett väldigt gammalt proppskåp så bör man kolla upp ifall grupperna och förbrukarna stämmer, hos mig var det saker som inte stämde med anvisningen på väggen. Så ta inget för givet.

Det mesta handlar om sunt förnuft, t.ex. att placera kaffebryggaren + brödrosten + vattenkokaren + hårtorken + varmvattenberedaren på samma fas är inte det smartaste, eftersom under ett "morgon scenario" används det flesta samtidigt ifall man är fler i familjen.
Man måste ta ett helhetsgrepp om sin el-konsumtion och fördelning.

Har man bimetall-termostater i sina element och kör mycket tillskott?
Har man då otur så råkar de flesta slå till samtidigt, det blir mindre chans att alla slår till så stenhårt om man har smartare elektronisk reglering.

Får man det inte att gå ihop så får man införa begränsningar.Typ:
Sätt tvättmaskin / diskmaskin på samma fas men ha som regel att aldrig använda dom samtidigt!
« Senast ändrad: 09 september 2006, 11:59:29 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #13 skrivet: 09 september 2006, 11:15:35 »
Kostnaden för att ha 20 A huvudsäkring i stället för 16 A ligger hos dom flesta på runt 1000 kr:-/år vilket gör 2,7kr/dag. Skulle jag välja mellan att inte behöva fundera på om jag en kall vinterdag kan "köra tvättmaskin och koka kaffe" på samma gång, eller om jag ska avstå en "prilla snus eller en kaka per dag" så förefaller valet mycket lätt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Har ni säkrat ner ?
« Svar #14 skrivet: 09 september 2006, 14:19:53 »
Kostnaden för att ha 20 A huvudsäkring i stället för 16 A ligger hos dom flesta på runt 1000 kr:-/år vilket gör 2,7kr/dag. Skulle jag välja mellan att inte behöva fundera på om jag en kall vinterdag kan "köra tvättmaskin och koka kaffe" på samma gång, eller om jag ska avstå en "prilla snus eller en kaka per dag" så förefaller valet mycket lätt

Precis vad jag sagt tidigare i debatten. Det är samma sak som att säga att när man installerat VP kostar man på sig att höja tempen ett snäpp inomhus. Att jaga kostnader till förbannelse innebär att man inget annnat får göra anser då jag iaf.

Finns ngt som heter LIVSKVALITET oxå.

 ::)
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!